Nieuwe motorhelm kopen, winkeliers doen moeilijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verouderen gebeurt niet in de doos.
Oh nee ?Heb je ooit goed gekeken naar de ingepakte doos van je vrouw / vriendin :+ Natuurlijk wel edoch de zon versneld dit verouderingsproces . Waarom kun je dan oude helmen van 10 jaar en ouder kopen in een doos voor 50 EURO ?
 
Waarom kun je dan oude helmen van 10 jaar en ouder kopen in een doos voor 50 EURO ?


Omdat niemand die nog wil... en anders blijven liggen.

Moest het echt zo'n issue zijn, en de veiligheid echt in het gedrang zou komen.... dan zouden ze zo'n oude helmen niet meer mogen verkopen volgens mij.
Ook zou je gecontroleerd moeten worden hoe oud je helm is... want als die echt niet meer goed is na 5 jaar... waarom zou de wetgeving het dan toelaten om ermee te rijden?
Ik wil de motorrijders niet tellen die met helmen van 10 jaar oud (en ouder) nog rijden.
 
Oh nee ?Heb je ooit goed gekeken naar de ingepakte doos van je vrouw / vriendin :+ Natuurlijk wel edoch de zon versneld dit verouderingsproces . Waarom kun je dan oude helmen van 10 jaar en ouder kopen in een doos voor 50 EURO ?
Oud modelletje... zelfs na 1 seizoen gaan oude modellen er uit voor minder en komen er nieuwe.
Laat staan na 10 jaar.
 
Nieuw in de doos uit het directe zonlicht gaat een helm zowat eeuwig mee.
Termaat in Nijmegen, een van de grootste en bekendste helmenwinkels in Nederland verkoopt nog overjarige modellen uit de tijd van Joebar. Gebruik dat om jezelf ervan te overtuigen dat je een nieuwe 'oude' helm prima kunt kopen.


Dat je bij een pak melk de achterste uit het schap pakt vanwege 3 dagen langere houdbaarheid, snap ik helemaal.
Dat je dit bij een helm ook doet, vind ik gezeik. De datum doet er bij dit product niet toe, als je gevoelsmatig iets beter af bent met een helm uit 2021 ipv 2019, moet je iets aan dat 'tussen de oren gevoel doen', want dan heb je waarschijnlijk veel meer neurotische tiks in het leven :+
 
Laatst bewerkt:
Je hebt groot gelijk en ik ervaar het zelfde probleem.
Ik heb de volgende oplossing: meeste fabrikanten brengen van een bestaand model vaak een nieuwe kleur/print.
Als je zo'n nieuwe kleur vraagt weet je zeker dat je een verse hebt.
Koop je helm in een echte winkel, daar kan je passen .
En kan je productie datum controleren.
Problem solved....
:^ enige 2 oplossingen die ik ook toepas.

Heren wat is nu het probleem? Denken jullie echt dat een helm weg rot in de doos?
Niet heel hard maar wel wat.
Voor op de weg zou me dat weinig uitmaken maar op circuit word wel naar productiedatum gekeken dus daar is een verse helm wel belangrijk.

Edit: En webshops gaan niet allerlei helmen napluizen voor de datum, daarom betaal je in de winkel misschien wat meer maar dan krijg je service.
 
mijn inziens is dat een helm gaat wat 5, 6 a 7 jaar mee, als ik een helm koopt van bijvoorbeeld 2018 of 2019 ben ik 3 a 2 jaar al kwijt.
Is mijn denkwijze verkeerd?
Ja, je denkwijze is verkeerd.

Als je een helm genoeg gebruikt kan die schaal wel 5,6,7 jaar mee gaan, maar de rest van de onderdelen niet.
Bij mij wordt binnenkort een helm van 3 jaar oud vervangen omdat hij helemaal uitgeleurt is, het vizier bekrast en de scharnieren niet meer lekker werken.
 
Heren wat is nu het probleem? Denken jullie echt dat een helm weg rot in de doos?
precies dit, sterker nog, ik laat altijd de eerst 6 maanden de doos er nog lekker omzitten, bevalt hij , dan mag de doos er af, bevalt hij niet verpats ik hem door, paar gaatje in de doos valt niemand op..
Dan verslijt ik hem tot de binnen schaal en schuim er uitvalt, en dan gaat hij op de plank voor eventuele medepassagiers, die ZOOOOOOOooooo graag een keertje achterop willen , dan is hij lekker ruim geworden, en de hele oude gaat dan op marktplaats...

Man man man de problemen van sommige mensen, geen wonder dat er bij o.a. bij ons bedrijf een mental health team/week wordt gehouden
 
Alhoewel ik zeker voor veiligheid te vinden ben maak ik me over de aankoop van een helm niet zo druk. Ik ga wel steeds naar een fysieke winkel want ik wil verschillende merken, modellen en pasvormen zelf passen alvorens een beslissing te maken. In deze winkels mag ik ook steeds standaard naar het 'bouwjaar' snuffelen zonder bezwaar.

Ik maak me zeker niet druk over een helm die 2 jaar in de verpakking heeft gezeten. Een demomodel is een ander paar mouwen maar anders is het allemaal goed voor me. Iemand gekend die ook zo moeilijk deed over het bouwjaar van z'n nieuwe helm (zijn goed recht trouwens) om er dan vervolgens een heel vel stickers op te gaan plakken.

Ook lekker veilig hoor... |(
 
Minder voorzichtig rijden. Hoef je je nooit druk te maken over de levensduur :9

Maar even zonder gekheid. In 5 tot 7 jaar rij je een helm echt helemaal op. Binnenvoering die gaar wordt enz enz. Je bent t eerder zat dan de theoretische levensduur om is.
Tenzij je bijna nooit rijdt, dan is de kans m nodig te hebben ook heel klein en zou ik me helemaal weinig zorgen maken.

Als je echt zeker wil zijn van een zeer recente helm, koop degene waar je het meeste van ziet bij de grootste en goedkoopste kilo knaller.
Die zetten veel te snel door om t spul oud te laten worden.
 
Even een paar antwoorden geven; Ja, ik heb deze helm gepast in een fysieke winkel nl. Hans van W te zoetermeer, hij zit zeker lekker, toch, wilde ik proberen via een internet winkel "iets" af te kunnen krijgen, dat lukt mij best aardig, helaas op mijn vraag van "hoe oud is deze helm" kon geen ene internet winkel mijn vraag beantwoorden, waarom niet weet ik ook niet, en dat heeft mij aan het denken gezet. Ik vind deze manier van kopen niet slecht, het is vaak "wat de gekke voor geeft" motorrijden is al een dure hobby, dus waarom niet proberen iets te sparen op accessoires, toch. Geloof zelfs dat velen van jullie ook welis wat voor je motor heb gekocht bij.......................Aliexpress, alleen omdat het vele malen goedkoper is. Over het aantal km`s dat ik gereden heb speelt in dit geval geen rol, het gaat over een veiligheids kwestie, maar voor de geinteresseerden heb ik dit seizoen pakweg 7 a 8000 km gereden. Nogmaals ben ik erg blij over het aantal reacties, hier heb ik wat aan eea die ook voor deze dilemma staat, toch weet ik dat ik ga slagen, heb genoeg motorervaring in huis. Toch wil ik jullie bedanken voor alle reacties.
 
not done, gaan passen in een winkel en dan online ergens anders kopen :(
weet niet wat voor werk jij doet, maar zou jij het tof vinden dat "een klant" allerlei info vraagt waar jij je tijd in moet steken, en die "klant" vervolgens met jouw info naar iemand goedkoper stapt om zijn centen achter te laten ?
Amen.
 
Grappig dat ik nu dit topic tegenkomt.

Zo juist een helm gekocht, bekend merk, bij een bekende shop.
(Details laten we weg).

Zag een leuke helm staan, verkoper erbij.
Babbeltje hier, babbeltje daar.
Uiteindelijk gekozen voor de helm die ik nu heb.
Toen kwam idd de vraag, hoe oud..
Geen probleem, even checken..
Bj 2019😳
Terwijl de shop de helm nog niet zo lang geleden heeft binnen gekregen.

(Een helm die al 2 jaar op de plank ligt, verzameld stof, en denk niet dat alle helmen afgestoft worden😏).

Terug naar het verhaal:
Geen probleem gaan we wat leuks met de prijs doen..
Uiteindelijk voor een leuke prijs de helm gekregen, met daarbij de personel fitting en wel een heel apart mee kleurend vizier.
Waarvan ik het bestaan niet eens afwist.
Ook hierbij leuke korting.

Moraal van het verhaal:
Iedereen blij.
En een goede shop doet niet moeilijk over bouwjaar inspectie.

Echter wat ik ook voorbij ziet komen, een helm heeft altijd een levensduur..
Echter kan de levensduur verkort worden door middel van gebruik en of verkeerde opslag.
Het ene model gaat 3 jaar mee, het andere gaat 5 jaar mee (ieder merk heeft zijn eigen model lijn, van lowbudget tot high end).
Dus geheel afhankelijk van het materiaal soort dat gebruikt is, zit er standaard een levensduur aan vast (gebruik niet mee gerekend).

Mijn voormalige RPHA10+ gekocht in 2017, helm zelf was van 2014.
Dus al 3 jaar oud, voordat ie naar buiten mocht.
Levensduur technisch gezien had ie nog even mee gekund.
Echter door veelvuldig gebruik toch moeten vernieuwen..

Aaai, wilde het verhaal nog wel kort houden..
Mislukt🤦
 
not done, gaan passen in een winkel en dan online ergens anders kopen :(
weet niet wat voor werk jij doet, maar zou jij het tof vinden dat "een klant" allerlei info vraagt waar jij je tijd in moet steken, en die "klant" vervolgens met jouw info naar iemand goedkoper stapt om zijn centen achter te laten ?
Dit dus, wel gebruik maken van de service van een winkel en vervolgens op internet kopen. Vind je het gek dat motorzaken failliet gaan? Overigens heb ik ergens eerder in een topic hier wat onderzoeken voorbij zien komen dat bij moderne helmen die 5 jaar niet meer klopt. kortom maak je niet zon druk en koop gewoon een helm.
 
not done, gaan passen in een winkel en dan online ergens anders kopen :(
weet niet wat voor werk jij doet, maar zou jij het tof vinden dat "een klant" allerlei info vraagt waar jij je tijd in moet steken, en die "klant" vervolgens met jouw info naar iemand goedkoper stapt om zijn centen achter te laten ?
En dat is dus een van de redenen dat ik gewoon lekker naar een shop gaat.
Veel persoonlijker, en als er iets niet goed is, kan je gewoon lekker terug en heb je een poppetje voor je.

Ipv heen en weer gestuur met post etc.
 
Even een paar antwoorden geven; Ja, ik heb deze helm gepast in een fysieke winkel nl. Hans van W te zoetermeer, hij zit zeker lekker, toch, wilde ik proberen via een internet winkel "iets" af te kunnen krijgen, dat lukt mij best aardig, helaas op mijn vraag van "hoe oud is deze helm" kon geen ene internet winkel mijn vraag beantwoorden, waarom niet weet ik ook niet, en dat heeft mij aan het denken gezet. Ik vind deze manier van kopen niet slecht, het is vaak "wat de gekke voor geeft" motorrijden is al een dure hobby, dus waarom niet proberen iets te sparen op accessoires, toch. Geloof zelfs dat velen van jullie ook welis wat voor je motor heb gekocht bij.......................Aliexpress, alleen omdat het vele malen goedkoper is. Over het aantal km`s dat ik gereden heb speelt in dit geval geen rol, het gaat over een veiligheids kwestie, maar voor de geinteresseerden heb ik dit seizoen pakweg 7 a 8000 km gereden. Nogmaals ben ik erg blij over het aantal reacties, hier heb ik wat aan eea die ook voor deze dilemma staat, toch weet ik dat ik ga slagen, heb genoeg motorervaring in huis. Toch wil ik jullie bedanken voor alle reacties.
Omdat een hoop internetshops dozenschuivers zijn, zonder fysieke voorraad. Die sturen soms zelfsde helm vanaf hun leverancier direct naar de klant. Andere helmen komen binnen en worden direct doorgestuurd.

De internet shops met fysieke voorraad zijn vaak zo groot dat ze de mankracht, tijd en interesse niet hebben om dat te bekijken.

Koop zo'n helm gewoon in de winkel, als er dan een keer iets is met garantie is het ook zo opgelost.
 
Even een paar antwoorden geven; Ja, ik heb deze helm gepast in een fysieke winkel nl. Hans van W te zoetermeer, hij zit zeker lekker, toch, wilde ik proberen via een internet winkel "iets" af te kunnen krijgen, dat lukt mij best aardig, helaas op mijn vraag van "hoe oud is deze helm" kon geen ene internet winkel mijn vraag beantwoorden, waarom niet weet ik ook niet, en dat heeft mij aan het denken gezet. Ik vind deze manier van kopen niet slecht, het is vaak "wat de gekke voor geeft" motorrijden is al een dure hobby, dus waarom niet proberen iets te sparen op accessoires, toch. Geloof zelfs dat velen van jullie ook welis wat voor je motor heb gekocht bij.......................Aliexpress, alleen omdat het vele malen goedkoper is. Over het aantal km`s dat ik gereden heb speelt in dit geval geen rol, het gaat over een veiligheids kwestie, maar voor de geinteresseerden heb ik dit seizoen pakweg 7 a 8000 km gereden. Nogmaals ben ik erg blij over het aantal reacties, hier heb ik wat aan eea die ook voor deze dilemma staat, toch weet ik dat ik ga slagen, heb genoeg motorervaring in huis. Toch wil ik jullie bedanken voor alle reacties.
Ook ik shop het internet leeg, ook ik kijk naar het goedkoopste online en ook zeker bij ome Ali.

Maar ik maak wel een keuze, bij de zaak of op internet.
Wel heb ik wel eens met een heel duur pak in de handen gestaan die ik eigenlijk op internet al uitgezocht had. De verkoper laten zien wat ik al uitgezocht had en dat het verschil niet over tientjes ging. Hij heeft me toen een prijs gemaakt die niet mee ging met de webshop (hoeft ook niet), maar die wel mee ging in dezelfde prijscategorie zodat we het over tientjes verschil hadden.
 
misschien is dit wel het grootste probleem van deze tijd .
houdbaarheid van veiligheid middelen.waaronder onze motorhelm
wordt tijd dus dat fabrieken de fabricatie datum en advies uiterste verkoop datum vermelden.
zoals bij motorbanden,maar ook bij een distributieriem.
nu zie ik in de winkel wel motorhelmen van meer dan 1000 euro.
en om deze nu na 5 jaar bij het grofvuil te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan