Nieuwe motorkleding, Goretex?

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.007
2.564
Na 4 trouwe jaren van dienst is mijn Macna broek niet meer waterdicht.
Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe textiele motorbroek en kwam ik "Goretex" tegen.
Broeken met Goretex erin verwerkt zijn vaak een stuk duurder dan de normale textiele broeken.

Is het het waard om 200 euro meer te betalen voor een broek met Goretex? of zijn deze broeken ook na 4 jaar versleten en dan kon je net zo goed een niet-goretex broek kopen?

Hoor graag van mensen met ervaring.
 
Na 4 trouwe jaren van dienst is mijn Macna broek niet meer waterdicht.
Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe textiele motorbroek en kwam ik "Goretex" tegen.
Broeken met Goretex erin verwerkt zijn vaak een stuk duurder dan de normale textiele broeken.

Is het het waard om 200 euro meer te betalen voor een broek met Goretex? of zijn deze broeken ook na 4 jaar versleten en dan kon je net zo goed een niet-goretex broek kopen?

Hoor graag van mensen met ervaring.

De meerprijs zit niet alleen in het feit dat er Goretex in zit,
maar ook dat er betere andere materialen gebruikt worden.
Ik vind het de meerprijs waard.

Natuurlijk slijt een Goretex pak/broek ook, maar ze horen het minimaal 5 jaar uit te houden.
Daarnaast is de prijs ook nog afhankelijk van welke soort Goretext gebruikt wordt.
Z-Liner is goedkoper dan de gelamineerde versie.
 
De meerprijs zit niet alleen in het feit dat er Goretex in zit,
maar ook dat er betere andere materialen gebruikt worden.
Ik vind het de meerprijs waard.

Natuurlijk slijt een Goretex pak/broek ook, maar ze horen het minimaal 5 jaar uit te houden.
Daarnaast is de prijs ook nog afhankelijk van welke soort Goretext gebruikt wordt.
Z-Liner is goedkoper dan de gelamineerde versie.

Ben e.v.t. aan het kijken naar de Rev'it Neptune GTX jas + broek. Als ze me droog houden voor de komende jaren dan vind ik dit het geld wel waard.
 
dat hangt sterk van het gebruik af. voor dagelijks door weer en wind woon werk verkeer vind ik het het extra geld waard om een goed gore-tex pak te hebben. maar ik kan me ook goed voorstellen dat de keuze voor een mooi weer rijder anders uitvalt.
het grote voordeel van pakken met gore-tex vind ik dat gore eisen stelt aan fabrikanten die hun producten gebruiken en ook toetst of de fabrikant nog steeds aan die kwaliteitseisen voldoet. en je kan ook (als je er met de winkel niet uitkomt) garantie claimen via gore. en dan gaat gore het regelen met de fabrikant van het pak en in uitzonderlijke gevallen van onwil van de fabrikant trekken ze soms zelfs de licentie in voor die fabrikant om nog langer gore-producten te gebruiken en dan krijg je vervanging van een andere fabrikant. ze gaan bij gore echt ver in het nakomen van de garantie op hun producten.
 
Na een half jaar woon werk over gestapt op ee goretex pak, ik zou niet anders meer willen. Heb een pak van Dane (in NL het goretex merk van Motoport) en de kwaliteit is stukken beter dan ik van andere merken gewend was, daarnaast blijft het ook gewoon waterdicht na jaren in gebruik te hebben.
 
Of het na 4 á 5 jaar nog goed is?

Een kameraad van mij doet er wellicht 20 jaar mee ...

... maar hij rijdt dan ook met moeite 1000km bij elkaar in 1 jaar :')

Ik zelf doe er zo een 30.000km op een jaar.
Ik zou het de meerprijs zeker waard vinden. Want met mijn km's en rijden door weer en wind is een goedkoop motorpak gewoon duurkoop omdat je het snel weer kan vervangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het de meerprijs niet meer waard.
Ik heb een alpinestars expres broek van 200,-, en die heb ik nu 2 jaar, en is nog prima.ik doe er het hele jaar door woon werk mee, 80 km per dag, en ik ben nog nooit nat of koud geworden door deze broek.

Deze broek koste 'maar' 200,-.
Al zou deze broek vandaag kapot gaan zou ik gewoon weer zo'n zelfde broek kopen, want hij hoeft door z'n lagere aanschaf prijs ook minder lang mee te gaan.
 
Ik denk dat het heel erg afhangt van hoeveel en wanneer je rijdt. Ikzelf rijd 10.000 per jaar en ben toch wel mooi-weerrijder. Natuurlijk krijg je weleens een bui. Ik heb daarvoor een regenpak. Eerst een el-cheapo (protectie zit er immers toch wel onder) maar vanwege het geflapper 2 jaar geleden een mooi stretch motorregenpak gekocht. Dit is voor mij afdoende.

Als je elke dag naar je werk gaat op je motor, is het toch een ander verhaal, dan is zo'n los regenpak denk ik teveel gedoe. Dan zou ik zeker investeren in een duur Goretex-pak.
 
Laatst bewerkt:
Als je ook in koude omstandigheden rijdt dan is het aan te raden om iets meer uit te geven voor een gelamineerde broek.
Met een Z-liner zit de Goretex als een laagje tussen de lagen van de broek zelf en zuigt de buitenste laag zich wel vol met water, dit wordt zwaar en het water komt dicht op de huid wat het snel koud maakt en vooral wanneer het net warm genoeg is om de thermo voering eruit te laten.
Bij een gelamineerde versie loopt het water er gewoon vanaf.
Als je niet dagelijks rijdt (bijv. woon-werk) dan zijn er ook goedkopere merken zoals Hydratex die je o.a. kan vinden in de Rev'it kleding maar als je serieus kilometers rijdt en in de regen geen alternatief hebt dan zou ik voor de Gortex laminaat gaan.
 
Ben e.v.t. aan het kijken naar de Rev'it Neptune GTX jas + broek. Als ze me droog houden voor de komende jaren dan vind ik dit het geld wel waard.

Ik ben 1,5 jaar geleden overgestapt naar deze broek en jas. Tot dusver geen spijt van gehad. Buitenste laag neemt op een gegeven moment wel water op. Regenlaag die er in zit houdt het voor de rest prima tegen. Heb er in de winter mee doorgereden ging prima. In de zomer ook goed open te zetten kwa ventilatie.

Voor mij is het het geld waard geweest vooral omdat ik in alle seizoenen rij :)

Zoals Ray boven mij zegt Z-Liner is gelamineerd en zuigt zich niet vol met water is alleen wel duurder over het algemeen. Denk dat als ik dit Rev'it setje moet vervangen over een paar jaar ik voor Z-Liner ga.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat lees je niet goed, de Z liner is de goedkopere versie die als een losse laag tussen de buitenste laag en de rest van de kleding zit en gelamineerd is wat vast aan de buitenlaag zit.
 
Wil je gegarandeerd een waterdichte jas dan is goretex met de garantie een voordeel. Meestal wordt gore ook alleen maar in de betere pakken toegepast zodat je kwalitatief al op een hoger niveau zit, los van de goretex. Als je kiest voor goretex heb je nog een boel opties. Gelamineerd of z-liner, allebei hebben ze voordelen en nadelen. Ik denk dat je eerst moet kijken wat je wil van je jas. Wil je droog aan komen? Wil je dat zonder gedoe? Wil je ook als het erg koud is in de regen rijden? Wil je een jas die alles moet doen of heb je ook nog een zomerpak? Wil je een soepele jas of is stevig/stug ook prima?

Zeker als je een soepele jas wil en veel ventilatie voor in de zomer, dan kan je beter een z-liner nemen. Die zijn soepel en ventileren makkelijker. Nadeel is dat de buitenlaag niet waterdicht is. Ook zit je soms met die laag erin en eruit te klooien.

Ik wilde perse een gelamineerd pak, maar vond die met goretex wat prijzig. Ik heb gekozen voor de revit horizon 2. Gelamineerde jas maar dan met hydratex. Die jas is 340 euro goedkoper dan de goedkoopste goretex laminaat van revit (poseidon). We zullen zien. Als ik spijt krijg wordt de volgende toch goretex. Nu is het nog te vroeg te oordelen. Eerste buien bleef ik goed droog, maar na een paar jaar weet je pas of het echt goed is.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij ook elke dag naar mijn werk en heb broek en jas bij rad gekocht. Is gewoon textiel, geen goretex. De jas blijft waterdicht. Maar als het heel hard giet, maar dan ook echt hard. Wat zon tiental keren per jaar voorkomt. Dan wordt je kruis bij de broek wel nat. Wat ik dan doe is een extra broek en onderbroek meenemen. Want ik heb altijd mijn gewone kleren onder dit pak aan. Als het gelijk nu is en niet meer vriest. Dan rijd ik gewoon met leren jas en een niet motorbroek. (Voor de moraalridders: Aangezien ik toch nooit val :+ )En pak ik een regenpak in het koffer mee.
 
Laatst bewerkt:
Heb zojuist een HELD arese gore-tex broek gekocht, de Rev'it neptune zat niet geweldig.
Wel gelijk de rev'it neptune jas gepast en deze zat wel goed.. dus die ook maar eens binnenkort aanschaffen :)
 
5 jaar is wel erg lang inderdaad,en wat kost die broek?

Dat weet ik niet, ik heb 'm al 3 jaar en dus 30.000 km. De prijs is intussen misschien veranderd. Verder hangt het van je verkoper af: ik kreeg 100 euro korting op het hele pak. Google?
 
Nee dat lees je niet goed, de Z liner is de goedkopere versie die als een losse laag tussen de buitenste laag en de rest van de kleding zit en gelamineerd is wat vast aan de buitenlaag zit.

Ah, bedankt voor de verduidelijking :)
 
Heb zojuist een HELD arese gore-tex broek gekocht, de Rev'it neptune zat niet geweldig.
Wel gelijk de rev'it neptune jas gepast en deze zat wel goed.. dus die ook maar eens binnenkort aanschaffen :)

Die neptune heeft een uitneembare Goretex laag zie ik.
Dat heeft voordelen op mooie zomerse dagen (want minder warm).
Maar heeft als nadeel dat de buitenjas zich wel vol kan zuigen met water.

Aan de andere kant, dat zal een jas met z-liner ook doen.
Als je de buitenjas (en de broek) af en toe wast en weer waterafstotend maakt,
zul je er jaren plezier van hebben.
 
Ik rijd dagelijks woon-werk en heb gekozen voor een pak zonder gore-tex. Ik rijd ongeveer 45 minuten enkele reis. Met de buienradar als leidraad en een regenpak houd ik het meestal prima droog.
 
Ik rij nu 4 jaar en +/- 110.000 km met een Rev-it Legacy 2 GTX jas en bijpassende broek. Het setje is, als je de klittenbandsluiting bij de rits niet vergeet :P, nog steeds waterdicht. Ben er erg tevreden over.
 
Mijn eerste jas was een goedkoop ding van 150 euro die na een jaar al begon door te lekken. Laatst heb ik ook de Revit Neptune GTX gekocht ( in high viz ). En het verschil is duidelijk merkbaar. Je betaald gewoon voor een jas die in het algemeen in kwaliteit stukken beter is. Je hebt geen last meer van kou (wat ik bij die vorige jas nog wel eens had) en ook als het regent maakt het helemaal geen hol meer uit.

Daarbij komt dat ze er bij revit tijd aan besteed hebben om kwalitatief een mooie jas neer te zetten die fijn aanvoelt. Ook de ritsen en het klittenband is van stukken betere kwaliteit.

Maar het is afhankelijk van je gebruik. Ga je alleen in het weekend rijden bij mooi weer zou ik het bij een wat goedkoper exemplaar houden. Rij je elke dag, dan zou ik zeggen, ga voor de goretex jas, en daarbij vind ik de Revit Neptune een goede keuze.
 
Ik ben nu ook voor een nieuw pak aan het oriënteren en ben er wel van overtuigd dat ik een gelamineerd pak wil. Rij nu al jaren met zo'n laagjes pak van Rev'it met inritsbaar regenjas en een thermomvoering, maar ben daar niet gek van. Met name omdat bij regen de buitenste laag van de jas (zoals anderen hier ook al hebben gezegd), nat wordt.

Ik twijfel ook nog steeds of ik meerprijs wil neertellen voor goretex of niet...

Ik rij overigens ook gehele jaar door (24000km per jaar)
 
Goretex eist van de kledingfabrikant dat hij 5 jaar garantie op waterdichtheid geeft. Dat betekent dat fabrikanten die de kleding te onzorgvuldig produceren (die het Goretex gestikt, of te strak gezet) zichzelf in de problemen brengen. Als er te vaak problemen zijn maar zo'n fabrikant ook Goretex niet meer gebruiken, zoals een paar jaar terug bij BMW het gegaan was.

Voor mij om die reden dus altijd Goretex.

Ik heb twee jaren, één met laminaat en één met een uitritsbare Goretex voering. Die laatste is bij warm weer veel lekkerder en heb ik op vakanties eind de zomer altijd mee. Je blijft droog maar echt comfortabel is het niet.

De laminaat jas is voor alle andere momenten. En degene die ik nu heb is ook voorzien van waterdichte ventilatierooster. Ik merk dat die laminaatjassen steeds beter worden en steeds beter met warm weer zijn te dragen. Als mijn zomerjas is versleten vervang ik hem misschien ook wel niet meer.
 
Ik haak hier ook even aan. Heb nu een cheapass broek en een Macna zomerjas, maar vanwege woon/werkverkeer zal ik toch ook wat beters moeten gaan aanschaffen.

Ik heb twee jaren, één met laminaat en één met een uitritsbare Goretex voering. Die laatste is bij warm weer veel lekkerder en heb ik op vakanties eind de zomer altijd mee. Je blijft droog maar echt comfortabel is het niet.

Wat bedoel je met dat het niet comfortabel is? Is het draagcomfort minder door de lamineerlaag?
 
Terug
Bovenaan Onderaan