Nieuwe motorregels

18 sep 2006
6
0
Appingedam
Hallo,

Ik heb gelezen op cbr.nl dat de regels gingen veranderen voor een motor. Nu stond er dat je voor je 24e alleen maar een motor mag met minder dan 35 kw. Nu ben ik zelf een ktm freak en wil dus ook graag zo'n motor hebben. Op welke ktm motoren mag ik voor mijn 24e?

Groetjes Mark
 
Volgens mij hebben alle ktm's standaard 25kW op kenteken staan. In ieder geval de "onroad" modellen.

Dat moet dus kunnen.
 
oke, maar je weet dus niet hoe het met de offroad motoren zit. Maar ik bedoel met een offroad kun je toch ook wel op de weg, of moet je daarvoor weer iets anders hebben ofzo??
 
Laatst bewerkt:
oke, maar je weet dus niet hoe het met de offroad motoren zit. Maar ik bedoel met een offroad kun je toch ook wel op de weg, of moet je daarvoor weer iets anders hebben ofzo??

met puur cross mag je niet op de baan omdat je daar geen papieren voor hebt, maarj e mag wel op de weg met enduro en supermotard of kort gezegd, een enduro met baanwielen. Dat rbw betreft de KW's dus cc doet er niet toe. Als je op papieren 23kw (bv) dan mag je daar mee rijden ook als is het een 600 cc...
Je moet je keer informeren want de rbw gaan om kw's en niet om cc...
veel succes ng verder :)
 
A- licht rijbewijs is max 25 kW EN niet meer dan 0,16 kW per kilo ledig gewicht!!

maar idd, mn KTM heeft in het verleden nogal wat motoren op de markt kunnen brengen waarbij ze op kenteken hieraan voldoen !!!
Ook terwijl het echte vermogen er toch wel wat overheen gaat O-) , maar het gaat erom dat het op paier klopt!! ;)
 
de verandering van de regels waar je het over hebt gaan geloof ik pas in in 2012 :X
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/motor/achtergrond2/110_europees_motorrijbewijs/index.aspx (Klik hier)
 
Helaas, er is veel onduidelijkheid over de regeltjes.
Even alles op een rijtje:
- Wanneer je je lichte rijbewijs hebt ben je alleen bevoegd om een lichte motorfiets te besturen. Dit houden in: de motor mag een maximum vermogen hebben van 25kw. Daarnaast mag de gewicht/vermogens-verhouding niet meer dan 0,16kW/kg bedragen. Wanneer je motor dus 25kW is moet hij een gewicht hebben van tenminste 156,25kg.

- Wanneer je je rijbewijs wilt halen indien je jonger dan 21 jaar bent dien je af te rijden volgens de regelementen van het lichte motorfietsrijbewijs. De regels voor het afleggen van het examen zijn anders: Je mag tijdens het examen namelijk op een motorfiets rijden met een maximum vermogen van 35kW. Deze regel is ingesteld tijdens de invoering van het lichte motorrijbewijs om rijscholen toegemoet te komen zodat de "schade" beperkt zou blijven omdat zij anders andere motorfietsen aan zouden moeten schaffen wanneer deze niet terug te voeren zouden zijn.


Kortom: je mag dus tijdens je examen met meer vermogen rijden dan wanneer je eenmaal je rijbewijs hebt. :Z

Overal duikt die 35kW-regel weer terug op. Iedereen heeft er weer een andere interpretatie van. Dit zijn echter de regels zoals die mij door de RDW CBR zijn uitgelegd.

edit: Zie hier bijvoorbeeld: http://www.rijschoolheezen.nl/site/index.php?i=16 (www.rijschoolheezen.nl/site/index.php?i=16) staat het iets beknopter beschreven.
 
Laatst bewerkt:
Helaas, er is veel onduidelijkheid over de regeltjes.
Even alles op een rijtje:
- Wanneer je je lichte rijbewijs hebt ben je alleen bevoegd om een lichte motorfiets te besturen. Dit houden in: de motor mag een maximum vermogen hebben van 25kw. Daarnaast mag de gewicht/vermogens-verhouding niet meer dan 0,16kW/kg bedragen. Wanneer je motor dus 25kW is moet hij een gewicht hebben van tenminste 156,25kg.

- Wanneer je je rijbewijs wilt halen indien je jonger dan 21 jaar bent dien je af te rijden volgens de regelementen van het lichte motorfietsrijbewijs. De regels voor het afleggen van het examen zijn anders: Je mag tijdens het examen namelijk op een motorfiets rijden met een maximum vermogen van 35kW. Deze regel is ingesteld tijdens de invoering van het lichte motorrijbewijs om rijscholen toegemoet te komen zodat de "schade" beperkt zou blijven omdat zij anders andere motorfietsen aan zouden moeten schaffen wanneer deze niet terug te voeren zouden zijn.


Kortom: je mag dus tijdens je examen met meer vermogen rijden dan wanneer je eenmaal je rijbewijs hebt. :Z

Overal duikt die 35kW-regel weer terug op. Iedereen heeft er weer een andere interpretatie van. Dit zijn echter de regels die door de RDW zijn opgesteld.

RDW ..??

CBR ;)
 
oke, maar je weet dus niet hoe het met de offroad motoren zit. Maar ik bedoel met een offroad kun je toch ook wel op de weg, of moet je daarvoor weer iets anders hebben ofzo??
Mijn EXC (dus MET kenteken) is 12kW op kenteken. In het echt is het natuurlijk anders.
 
Mijn XR650R Heeft 10 kw op papier, en ook staat er op mijn kenteken (het betreft een lichte motorfiets), dat klopt ook wel 122kg geloof ik :+
 
okee, bedankt jongens. Nu vind ik de 525 EXC wel leuk, maar mag ik daar nu ook mee op de weg voor mijn 21e?? Ik weet namelijk ook niet hoeveel kw die heeft.

Groetjes, mark
 
okee, bedankt jongens. Nu vind ik de 525 EXC wel leuk, maar mag ik daar nu ook mee op de weg voor mijn 21e?? Ik weet namelijk ook niet hoeveel kw die heeft.

Groetjes, mark


op papier ben je in orde, (ktm 525 heeft 12kw (of 13 ofzo) op papier)
maar in het echt zijn die dingen allemaal ontgrensd, dus ben je niet legaal op de baan

geldt trouwens voor alle bestuurders die minder kw op papier hebben dan in het echt, ook al heb je vol vermogen rijbewijs, je motor voldoet niet meer aan de homologatie eisen, dus doe je aan valsheid in geschriften...

maar, who cares... ze gaan niet bepalen met wat en hoe ik wil rijden. kutwet
 
op papier ben je in orde, (ktm 525 heeft 12kw (of 13 ofzo) op papier)
maar in het echt zijn die dingen allemaal ontgrensd, dus ben je niet legaal op de baan

geldt trouwens voor alle bestuurders die minder kw op papier hebben dan in het echt, ook al heb je vol vermogen rijbewijs, je motor voldoet niet meer aan de homologatie eisen, dus doe je aan valsheid in geschriften...

maar, who cares... ze gaan niet bepalen met wat en hoe ik wil rijden. kutwet


jah precies, maar wat zijn de gevolgen als je gepakt wordt?? :9
 
He Ja Leuk, motor rollerbank,....weer jeugdsentiment.!!!!!!!!!!!
Gaan we dan net zoals vroeger met een groepje rijden.
En als de klpd komt hebben we een BOB voor de bekeuring.
De rest rijd alle kanten op, en laat de bob zich aanhouden.

Leuk! :( :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan