Nieuwe pakking bij loshalen uitlaat??

tinus66

xvs 650 bobberstyle
9 okt 2018
84
123
Rotterdam eo
Hallo,

Ik wil mn olie(en filter) vervangen, om goed bij de oliefilter te komen moet ik de voorste uitlaat losmaken.
Moet ik dan ook gelijk de pakking van de uitlaat vervangen?

Alvast bedankt voor de reacties
 
Normaal gesproken.... zou je vervangen ja.
Dus je beaamt mijn advies gewoon? Dank u!

Normaal gewoon pakkingen vervangen, al is het voor de uitlaat. Je zou toch de pakking tussen uitlaat en motorblok weghalen en beschadigen...zit je met een lekke verbinding... Oude pakking vervangen voor nieuwe kost weinig tijd, moeite en inspanning en je hebt er meer zekerheid bij!
 
Dus je beaamt mijn advies gewoon? Dank u!

Normaal gewoon pakkingen vervangen, al is het voor de uitlaat. Je zou toch de pakking tussen uitlaat en motorblok weghalen en beschadigen...zit je met een lekke verbinding... Oude pakking vervangen voor nieuwe kost weinig tijd, moeite en inspanning en je hebt er meer zekerheid bij!
Lees het zoals je wil.

Een uitlaatpakking heb ik tot nu toe misschien 1x vervangen.
 
Wel bijzonder dat alle youtube filmpjes het niet hebben over het verwijderen van een stuk uitlaat.
Ook kan ik het me echt niet voorstellen dat dat zou moeten om basis onderhoud te doen. Zit er een andere uitlaat op?
Klopt, ik heb die filmpjes ook allemaal bekeken. maar de mijne is omgebouwd tot bobber en er zitten andere (open) uitlaten op.
 
JA!

Nooit een pakking hergebruiken! Als je een verbinding losmaakt waar een pakking tussen zit, dan de pakking weggooien en nieuwe toepassen. De pakking heeft dan zijn werk gedaan en zal na hergebruik nooit meer 100% afdichten.
Jij hebt niet veel praktijk ervaringen met pakkingen zeker?
Onzin dat een pakking maar 1x gebruikt kan worden.
 
Onzin dat een pakking maar 1x gebruikt kan worden.
Het antwoord van een echte Hollander .
Een pakking vervormd bij het aandrukken van de twee pasvlakken en je kan nooit meer die pakking exact op de oude plek terug krijgen dat de hoge en lage punten weer op hun oude vervormde plek terecht komen en de pakking weer zijn werk kan doen zonder te gaan lekken .
Het besparen van een paar tientjes voor een paar nieuwe pakkingen is het later nog eens sleutelen om dat lek alsnog te verhelpen niet waard in mijn ogen .
Ik zelf vervang zelfs de O ringen als een verbinding los moet waar deze zitten ook als ze er nog als nieuw uitzien
 
Het antwoord van een echte Hollander .
Een pakking vervormd bij het aandrukken van de twee pasvlakken en je kan nooit meer die pakking exact op de oude plek terug krijgen dat de hoge en lage punten weer op hun oude vervormde plek terecht komen en de pakking weer zijn werk kan doen zonder te gaan lekken .
Het besparen van een paar tientjes voor een paar nieuwe pakkingen is het later nog eens sleutelen om dat lek alsnog te verhelpen niet waard in mijn ogen .
Ik zelf vervang zelfs de O ringen als een verbinding los moet waar deze zitten ook als ze er nog als nieuw uitzien
Plot twist:
Ik ben een rus/witrus met belgische nationaliteit en ben nog maar 8 keer in Nederland geweest en ik lust geen kaas.

Sommige pakkingen gebruik ik tot wel 7 of 8 keer opnieuw zonder lekken!
Zelfs prive steek ik niet altijd een nieuwe koperen ring bij een oliewissel aan de carterbout. (Als de ring zweet gloei ik hem en dan sluit hij weer af)
Pakking zijn normaal gezien licht veerkrachtig.

1 kleine opmerking, ik zorg er wel voor dat de pakking correct gemonteerd worden en de bouten correct aangespannen.
 
Laatst bewerkt:
Het antwoord van een echte Hollander .
...
Ik zelf vervang zelfs de O ringen als een verbinding los moet waar deze zitten ook als ze er nog als nieuw uitzien

Boutjes zouden ook wel eens vervormd kunnen zijn als ze gebruikt zijn. Die zien er vaak ook nog als nieuw uit. Net als borgringen en splitpennen...
Er zit tussen een echte Hollander en geld over de balk smijten ook nog de categorie boeren verstand.
 
Jij hebt niet veel praktijk ervaringen met pakkingen zeker?
Onzin dat een pakking maar 1x gebruikt kan worden.
En of ik veel ervaring met met pakkingen.

En totaal en absoluut geen onzin om pakking maar 1x te gebruiken!

Laat mijn motorvoertuigen, laat staan mijn benzine grasmaaier! nooit maar dan ook nooit door jou repareren! Sta ik binnen de kortste keren bij een garage om pakkingen te laten vervangen....
 
En of ik veel ervaring met met pakkingen.

En totaal en absoluut geen onzin om pakking maar 1x te gebruiken!

Laat mijn motorvoertuigen, laat staan mijn benzine grasmaaier! nooit maar dan ook nooit door jou repareren! Sta ik binnen de kortste keren bij een garage om pakkingen te laten vervangen....
Geen probleem, heb ik toch geen tijd voor.
Maar ik heb weinig problemen met lekkende pakkingen.
Natuurlijk moet je elke pakking individueel bekijken en controleren op beschadigingen.
Pakking die moeilijk bereikbaar zijn of goedkoop vervang ik over het algemeen wel sowieso.
Uitlaatpakkingen niet als ze er goed uitzien.
 
Die pakking kan je later altijd nog vervangen mocht hij lekken.... Ik maakte meer zorgen om de boutjes van de uitlaat aan de cylinder..... Daar heb ik slechtere ervaringen mee :)
 
JA!

Nooit een pakking hergebruiken! Als je een verbinding losmaakt waar een pakking tussen zit, dan de pakking weggooien en nieuwe toepassen. De pakking heeft dan zijn werk gedaan en zal na hergebruik nooit meer 100% afdichten.

Ligt aan de pakking. Ik heb vaker pakkingen hergebruikt dan vervangen.
Kleppendekselpakking ? Vervang je die ook iedere keer ?
En talloze andere pakkingen die alleen wat vloeistof tegenhouden zonder dat er druk op staat. Vaak prima nog eens te gebruiken.

Gewoon kijken, voelen, ruiken en voor mijn part proeven en op grond van die waarneming beslissen of je wel of niet de pakking vervangt.



Topicstarter: Uitlaat verwijderen. Wel eens eerder gedaan ?
De uitlaat, iedere keer dat je rijdt word t snoeiheet en koelt weer af. Uitlaten die al 10 jaar vast zitten zijn daardoor vaak verdomd moeilijk los te krijgen, er breekt nog wel s een bout/moer af....en dat is dan niet altijd even makkelijk te herstellen.

En ik kan er echt niet bij dat de uitlaat eraf zou moeten voor een oliewissel. Olie wisselen doe je 1x per jaar, per 2 jaar. Een uitlaat kan in principe de levensduur van de motor blijven zitten. Dat zou een rare constructie zijn van de mensen van Yamaha.

Komt de manier van demonteren niet overeen met dit filmpje ?


Edit MBM: zie nu dat je al schreef dat jouw uitlaat anders bevestigd is. Ik kan me ook niet voorstellen dat een after market uitlaat zou geconstrueerd word als je oliefilter gewisseld moet worden. Maar jij staat naast de motor dus jij zal dat beter weten, uiteraard. Er zou mij toch veel aan gelegen zijn het te doen zonder de uitlaat te verwijderen.
Olie wisselen is een klusje van niets, afgebroken bouten van je uitlaat kan uitlopen op een vreselijke kutklus.

Edit op de Edit: Foto van jouw motor vergroot, de lijn die de uitlaat loopt lijkt mij geheel overeen komen met origineel ?
 
Laatst bewerkt:
als ik 1 keer per 30? 50? een alu/koper dichtingsring vervang zal het veel zijn. zelfs niet voor hydraulica met 200bar. eigenlijk enkel die van olieaflaatstoppen als ze te dun worden door veelvuldig gebruik.
neen, ik heb geen olielekken. neen, ik heb nog geen enkele klant weten klagen. dicht is dicht, ook al zeggen de idiot-proof boekskes dat het niet kan.

en dat heeft niets te maken "nen echten hollander uit te hangen", ik moet ze toch niet zelf betalen als het voor het werk is.
 
Ligt aan de pakking. Ik heb vaker pakkingen hergebruikt dan vervangen.
Kleppendekselpakking ? Vervang je die ook iedere keer ?
En talloze andere pakkingen die alleen wat vloeistof tegenhouden zonder dat er druk op staat. Vaak prima nog eens te gebruiken.

Gewoon kijken, voelen, ruiken en voor mijn part proeven en op grond van die waarneming beslissen of je wel of niet de pakking vervangt.



Topicstarter: Uitlaat verwijderen. Wel eens eerder gedaan ?
De uitlaat, iedere keer dat je rijdt word t snoeiheet en koelt weer af. Uitlaten die al 10 jaar vast zitten zijn daardoor vaak verdomd moeilijk los te krijgen, er breekt nog wel s een bout/moer af....en dat is dan niet altijd even makkelijk te herstellen.

En ik kan er echt niet bij dat de uitlaat eraf zou moeten voor een oliewissel. Olie wisselen doe je 1x per jaar, per 2 jaar. Een uitlaat kan in principe de levensduur van de motor blijven zitten. Dat zou een rare constructie zijn van de mensen van Yamaha.

Komt de manier van demonteren niet overeen met dit filmpje ?


Edit MBM: zie nu dat je al schreef dat jouw uitlaat anders bevestigd is. Ik kan me ook niet voorstellen dat een after market uitlaat zou geconstrueerd word als je oliefilter gewisseld moet worden. Maar jij staat naast de motor dus jij zal dat beter weten, uiteraard. Er zou mij toch veel aan gelegen zijn het te doen zonder de uitlaat te verwijderen.
Olie wisselen is een klusje van niets, afgebroken bouten van je uitlaat kan uitlopen op een vreselijke kutklus.

Edit op de Edit: Foto van jouw motor vergroot, de lijn die de uitlaat loopt lijkt mij geheel overeen komen met origineel ?

MeanBlueMan,
Bedankt voor je opmerkingen/advies.
Van de video heb ik een "Still"gemaakt van het probleem wat ik heb.
Video-still.png


Bij mijn motor kan ik niet recht op de inbusbout insteken zoals hier op de foto. Hier zit bij mij de uitlaat voor.
Ik kan het nog een keer proberen om met de achterkant(rondvormig zeshoekje) van de inbussleutel schuin de bout los te draaienmaar ben bang dat ik dan de bout doldraai.
vandaar mijn vraag wat te doen bij het verwijderen van de uitlaat...
 
Het gebruiken van het bolle deel is geen enkel probleem. Een goed passende inbussleutel zal de kop heus niet kapot maken.
En mocht het toch kapot gaan kan je de uitlaat er altijd nog af halen. En bestel je een nieuwe pakking en gelijk een nieuw boutje.
 
Officieel moet je een pakking,o-ringen en afsluitringen altijd vervangen,staat ook in ieder werkplaatshandboek,
alleen sommige rubber klepdekselpakkingen kan je hergebruiken.
Dat men het niet doet moet men zelf weten,maar word nooit aangeraden door fabrikanten.
 
JA!

Nooit een pakking hergebruiken! Als je een verbinding losmaakt waar een pakking tussen zit, dan de pakking weggooien en nieuwe toepassen. De pakking heeft dan zijn werk gedaan en zal na hergebruik nooit meer 100% afdichten.
Mwa dat is kul, anders zou de halve industrie uit elkaar vallen. Hoe vaak wij wel niet een pakking hebben hergebruikt omdat we of de verkeerde maat hadden meegenomen of ze niet op voorraad hadden kan ik niet op 2 handen tellen.
 
Theorie versus praktijk.
De praktijk leert dat je heel veel pakkingen en ringetjes gewoon meerdere keren kan hergebruiken. Maar ja, als je altijd de theorie volgt kom je daar niet achter.
 
Theorie versus praktijk.
De praktijk leert dat je heel veel pakkingen en ringetjes gewoon meerdere keren kan hergebruiken. Maar ja, als je altijd de theorie volgt kom je daar niet achter.
Nee het zekere voor het onzekere,fabrikanten kunnen niet uitgaan dat jou pakking misschien nog te gebruiken is,daarom altijd het advies
om te vervangen,en op moeilijk te bereiken plekken kan je dat advies ook maar beter opvolgen.En in het geval van uitlaat spruitstukken vervang ik altijd de pakkingen,niet omdat het nodig zou zijn,maar omdat het vaak een klote karwei is om als het achteraf lekt het nog een keer te doen.
 
Laatst bewerkt:
De waterpomp O-Ring van de RD tussen het koppelingsdeksel kan je ook nooit een tweede keer gebruiken, geeft geheid lekkage. De oude O-Ring werd wel hergebruikt... Tussen de Kickstarter zodar dat ding niet zo verschrikkelijk heen en weer sloeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan