Nieuwe ratel in diversion blok

McLaren F1

MF'er
9 sep 2006
149
0
Wijchen
Als ik mijn div. 600 start maakt hij een vreselijk ratelend geluid. Als hij warm wordt of als je meer toeren maakt wordt het geluid veel minder. Het leek me dus de distributiekettingspanner. Maar ik heb hem er vandaag ff uitgepakt en hij ziet er zo op t eerte gezicht nog perfect uit.
En na dat ik de spanner er weer terug in gezet had maakte hij eerder meer herrie als dat t minder was geworden.
Is er iemand die me hiermee kan helpen??
Bedankt,
 
het zou toch je spanner kunnen zijn... dattie er niet stuk uitziet wil niet zegen dattie zijn functie goed vervuld.
divjes zijn zowieso al flinke ratelemachientjes (die van mij kleppert er ook lsutig op los)
het geklapper in zn vrij is overigens ook helemaal normaal... dat is een te ruime passing van een spie op het koppelinghuis als ik me niet vergis, en in feite dendert dus je koppelingshuis over de bak-as radiaal op en neer :P ook je primaire ketting kan klapperen dan...


kunnen 2 dingen aan de hand zijn dan... of hij is toch stuk.... of hij staat op zn end....dat laaste impliceerd dan dat je ketting te ver is opgerekt...

ik heb mn divje ook de spanner laten bijstellen, nadien tikte ie een stuk minder, in plaats daarvan een zoemend geluid... tussen al het al aanwezige geklepper door natuurlijk :P

ik heb ergens ooit wel een how-to-tje gehad, ik zal eens kijken of ik die kan terugvinden.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst maar eens het kleppendeksel lichten. 1 om de ketting te controleren, en 2 om je nokkenastiming na te kijken.

het kan idd raadzaam zijn. maar niet perse nodig... maar dat weet je eigelijk pas zeker als je bovenstaande heb gedaan :+

het zou kunnen dat, door een TE slappe distri-ketting de boel een tandje versprongen is...
al verwacht ik wel dat je dat zou moeten merken.. :z

@ jb37:
leg ff uit, als je spanner niet funcioneerd, heeft controle aan de bovenzijde ook weinig zin nietwaar? zonder die spanner zal ie altijd te slap zijn... alleen echte dikke slijtage zou je kunnen zien.... of heb ik het nu verkeerd?
 
het zou toch je spanner kunnen zijn... dattie er niet stuk uitziet wil niet zegen dattie zijn functie goed vervuld.
Daar heb je helemaal gelijk in!
kunnen 2 dingen aan de hand zijn dan... of hij is toch stuk.... of hij staat op zn end....dat laaste impliceerd dan dat je ketting te ver is opgerekt...
op zn end staat hij iig nog niet. Ik heb de steller helemaal terug gesteld, daarna weer gemonteerd en de veer er in gedrukt en gelijk er weer uit gehaald. toen ik de steller er weer uithaalde stond hij nog maar op de helft.

hoop dus dat ie dan toch maar kapot is. zoek t niet om de ketting te moeten vervangen.
 
Daar heb je helemaal gelijk in!op zn end staat hij iig nog niet. Ik heb de steller helemaal terug gesteld, daarna weer gemonteerd en de veer er in gedrukt en gelijk er weer uit gehaald. toen ik de steller er weer uithaalde stond hij nog maar op de helft.

hoop dus dat ie dan toch maar kapot is. zoek t niet om de ketting te moeten vervangen.


tja, het is niet het duurste onderdeel zulle we maar zeggen...

wat je ook kan proberen voordat je vernieuwd, is de spanner handmatig 1 tandje strakker te zetten... zo`n spanner werkt met stapjes he, dus als het handmatig verstellen wel een flinke herrievermindering opleverd, ben je voor de komende tijd weer ff het mannetje... als uiterlijke redmiddel kun je zelfs de spanner ombouwen tot een handmatige spanner volgens de monteur die destijd mijn divje had gefixt....

maar... ik ben wel nieuwsgierig of je het geratel al rijdend hebt beluisterd, of terwijl in in zn vrij staat.... en of er wat veranderd zodra je koppeling bediend...
 
Laatst bewerkt:
maar... ik ben wel nieuwsgierig of je het geratel al rijdend hebt beluisterd, of terwijl in in zn vrij staat.... en of er wat veranderd zodra je koppeling bediend...

geratel is er nou altijd of ik nou de koppeling bedien of niet, rij of stilsta. als hij maar koud is en niet boven de 3.500 tpm kom.
Het komt echt uit t blok t is niet t geluid dat je hoort als hij in de neutraal staat, dan rammelt er ook iets. Maar da vind ik niet echt schokkend.
 
Vandaag ff bij Termaat langs geweest. Daar wisten ze me te vertellen dat dit vaker voorkwam bij diversions. De oplossing is gewoon de steller even een handje helpen door de bout uit de steller te draaien en met een schroevendraaier, tijdens lopende motor, de steller een tandje verder te drukken.
Daarna was het geluid idd helemaal weg *O* *O*
 
Vandaag ff bij Termaat langs geweest. Daar wisten ze me te vertellen dat dit vaker voorkwam bij diversions. De oplossing is gewoon de steller even een handje helpen door de bout uit de steller te draaien en met een schroevendraaier, tijdens lopende motor, de steller een tandje verder te drukken.
Daarna was het geluid idd helemaal weg *O* *O*


mooi dat het probleem opgelost is... *O*

9 van de 10 keer als je wat hoort, blijkt het wel mee te vallen met die dingen is mijn ervaring, die divjes zijn niet blits, niet supersnel, maar wel taaie rakkers ;)

je had dus hetzelfde als wat ik had, en dezelfde oplossing....

ik zou zeggen... lekker :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan