Nieuwe regels voor motoren en bromfietsen

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
Nieuwe regels om motoren veiliger te maken
BRUSSEL/STRAATSBURG -

Nieuwe bromfietsen en motoren in Europa moeten gaan voldoen aan strengere normen voor veiligheid en uitstoot. Zo moeten onder meer motoren van meer dan 125 cc het verbeterde remsysteem ABS hebben. Dinsdag stemde het Europees Parlement in Straatsburg in met de nieuwe regels voor alle bromfietsen, scooters en motoren die verkocht worden vanaf 2016.

Volgens Europarlementariër Wim van de Camp (CDA), die de regels mede voorbereidde, zullen de Europese wegen veiliger worden. Slechts 2 procent van het Europees wegverkeer bestaat uit bromfietsen, scooters en motoren. Wel zijn deze voertuigen goed voor 16 procent van de dodelijke ongelukken op Europese wegen.
 
Ik vraag me af hoeveel die abs nou eigenlijk echt zal bijdragen aan het verminderen van dodelijke ongelukken voor ons motorrijders.....
 
Dodelijk? Geen idee. Maar hoe vaak lees je weer niet van mensen die zich onderuit geremd hebben? Van alle aankomende regelgeving vind ik ABS verplicht nog de meest zinnige.
 
Niet, zolang koekblikkers ons niet zien of de rijopleiding van zowel automobilisten en motorrijders niet verbetert zal het wel zo blijven.
Wat heb je in godsnaam aan 8jes draaien tijdens rijles. Leer ze iig dat auto's onverwacht links afslaan, meestal als je er net aankomt. Tegemoetkomende tractoren met een sliert auto's erachter is ook zo'n punt. En de zekering eruit dan doet je ABS het niet, kan je weer gewoon remmen
 
Niet, zolang koekblikkers ons niet zien of de rijopleiding van zowel automobilisten en motorrijders niet verbetert zal het wel zo blijven.
Wat heb je in godsnaam aan 8jes draaien tijdens rijles. Leer ze iig dat auto's onverwacht links afslaan, meestal als je er net aankomt. Tegemoetkomende tractoren met een sliert auto's erachter is ook zo'n punt. En de zekering eruit dan doet je ABS het niet, kan je weer gewoon remmen

Goede post dit.. _O- Idd, met ABS kan je namelijk niet gewoon remmen!
 
Laatst bewerkt:
Het probleem met ABS en DTC is dat de meeste mensen het zien als een vrijbrief om nog meer de grenzen van hun voertuig op te zoeken… Want "Hij heeft toch ABS".
 
Laatst bewerkt:
Europarlementariërs zien ook het belang van maatregelen om de zichtbaarheid van motorvoertuigen en -rijders te verbeteren. Hiervoor zal de verlichting bij het starten van de motor in de toekomst automatisch aan moeten gaan.
:')
Leuk, nou ken ik bijna geen motorrijder die niet zijn licht aan doet als die gaat rijden, dus het lijkt mij wat overbodig, maar okay.... Gaan ze de opleiding voor automobilisten dan ook eens aanpakken zodat die beter leren te kijken?


Europarlementariërs ondersteunden ook de geleidelijke introductie van geavanceerde On-Board Diagnostics (OBD), om storingen te monitoren en zo informatie over uitstootgassen eenvoudiger inzichtelijk te maken zodat het voertuig direct gerepareerd kan worden.
:')
Als ze dan ook eens verplicht gaan stellen dat een automobilist in staat moet zijn om zelf lampjes te vervangen....
[me="Fladder"]ziet met deze donkere dagen weer een boel auto's met kapotte lampen....[/me]
 
:')
Leuk, nou ken ik bijna geen motorrijder die niet zijn licht aan doet als die gaat rijden, dus het lijkt mij wat overbodig, maar okay.... Gaan ze de opleiding voor automobilisten dan ook eens aanpakken zodat die beter leren te kijken?:')
Als ze dan ook eens verplicht gaan stellen dat een automobilist in staat moet zijn om zelf lampjes te vervangen....
[me="Fladder"]ziet met deze donkere dagen weer een boel auto's met kapotte lampen....[/me]

Lampjes vervangen bij een moderne auto kan anders nog knap lastig zijn :Y

Vaak kun je er niet zo maar meer van boven af bij, maar moet je eerst je halve wielkas uit elkaar schroeven om bij je lampje te kunnen komen.
 
Het probleem met ABS en DTC is dat de meeste mensen het zien als een vrijbrief om nog meer de grenzen van hun voertuig op te zoeken… Want "Hij heeft toch ABS".

Ja hetzelfde wat je ziet met winterbanden onder auto's. Ik heb winterbanden dus kan lekker door knallen.
 
Ja hetzelfde wat je ziet met winterbanden onder auto's. Ik heb winterbanden dus kan lekker door knallen.

Ik glij anders minder alle kanten op met mijn winterbanden dan met zomerbanden in winterse omstandigheden. Ook blijf je stabieler in bochten en is je remweg over het algemeen wel wat korter dan met je zomerbanden.

Kun je daardoor de max. snelheid rijden die ergens is toegestaan? Soms wel, soms niet maar in ieder geval kun je wel wat harder rijden met je winterbanden dan met je zomerbanden bij winterse omstandigheden. Natuurlijk wel met verstand blijven rijden en niet blindelings vertrouwen op je winterbanden en maar gewoon het gas in trappen...
 
Lampjes vervangen bij een moderne auto kan anders nog knap lastig zijn :Y

Vaak kun je er niet zo maar meer van boven af bij, maar moet je eerst je halve wielkas uit elkaar schroeven om bij je lampje te kunnen komen.
Daarom zeg ik, als ze nou eens bij de fabrikanten verplicht gaan stellen dat je dat moet kunnen....
 
Ik glij anders minder alle kanten op met mijn winterbanden dan met zomerbanden in winterse omstandigheden. Ook blijf je stabieler in bochten en is je remweg over het algemeen wel wat korter dan met je zomerbanden.

Kun je daardoor de max. snelheid rijden die ergens is toegestaan? Soms wel, soms niet maar in ieder geval kun je wel wat harder rijden met je winterbanden dan met je zomerbanden bij winterse omstandigheden. Natuurlijk wel met verstand blijven rijden en niet blindelings vertrouwen op je winterbanden en maar gewoon het gas in trappen...
:^
 
Daarom zeg ik, als ze nou eens bij de fabrikanten verplicht gaan stellen dat je dat moet kunnen....

ah ok :')

dacht dat je bedoelde dat de automobilist dat moet kunnen in de zin van: De meesten zijn nog te "dom" om zelf een lamp te vervangen :')
 
Ooit zal motorrijden op de openbare weg verboden worden. Hoop alleen dat ik dat niet hoef mee te maken -O-
 
Laatst bewerkt:
Ooit zal motorrijden op de openbare weg verboden worden. Hoop alleen dat ik dat niet hoef mee te maken -O-
Tsja, dan mag je circuitbelasting gaan betalen om met de motor nog op het circuit te mogen rijden waarschijnlijk :/
Maar wat je zegt, ik hoop die dag niet mee te maken dat ze het echt verbieden -O-
 
Tsja, dan mag je circuitbelasting gaan betalen om met de motor nog op het circuit te mogen rijden waarschijnlijk :/
Maar wat je zegt, ik hoop die dag niet mee te maken dat ze het echt verbieden -O-
Denk dat ze het eerder gewoon belachelijk duur maken, zodat we het niet meer kunnen betalen. Zelfde effect.
 
Pf wat een betutteling weer met die onboard diagnostic zever. Al die regeltjes maken de hobby kapot. Laat ons toch gewoon motorrijden...

Ik glij anders minder alle kanten op met mijn winterbanden dan met zomerbanden in winterse omstandigheden. Ook blijf je stabieler in bochten en is je remweg over het algemeen wel wat korter dan met je zomerbanden.

Kun je daardoor de max. snelheid rijden die ergens is toegestaan? Soms wel, soms niet maar in ieder geval kun je wel wat harder rijden met je winterbanden dan met je zomerbanden bij winterse omstandigheden. Natuurlijk wel met verstand blijven rijden en niet blindelings vertrouwen op je winterbanden en maar gewoon het gas in trappen...
Je beaamt deels zijn uitspraak. En het is "met verstand blijven rijden" waar het misgaat bij vele mensen.

Ik heb de vorige 2 vrije zware winters ook gewoon doorgereden met zomerbanden. 1000km per week, niks misgelopen. Naast uiteraard wat geluk is het vooral een kwestie van je rijstijl aanpassen en ja je glibbert. Je moet leren hoe hiermee om te gaan.
Zo geraakte ik met ijs-en-sneeuw-weer gewoon een heuveltje op waar tal van chauffeurs met winterbanden gewoon achterwaarts afgleden.

Zo heb ik een half jaar geleden een onderzoek gelezen in Be waaruit bleek dat de laatste jaren er tijdens glad weer verhoudingsgewijs meer ongelukken gebeuren met auto's met winterbanden dan het aantal ongelukken met auto's met zomerbanden. Onderzoek is nooit gepubliceerd geweest...

Ik merk het ook in mijn direct ongeving, kennissen, vrienden, collega's: ze hebben winterbanden en sjeezen maar...
 
Denk niet dat een zekering uittrekken helpt tegen het ABS. Als het verplicht gesteld is zal deze zekering best opgenomen zijn in een of ander circuit waardoor de motor niet werkt bij uittrekken van de zekering ;)
 
Volledige mail van de MAG
Europees Parlement neemt nieuwe regelgeving aan over toelating motorfietsen

Vandaag heeft het Europese Parlement met grote meerderheid van stemmen de nieuwe regels aangenomen welke gaan over de toelating van nieuwe gemotoriseerde tweewielers (brom- en motorfietsen), trikes en quads.

Milieumaatregelen
Door deze regels moeten nieuw toegelaten lichte motorvoertuigen behalve bromfietsen vanaf 2016 voldoen aan strengere emissie-eisen conform de Euro-4 norm. Vanaf 2017 geldt dit ook voor bromfietsen. Vanaf 2020 gelden voor alle motorvoertuigen de eisen volgens de Euro-5 norm. Verder zullen de motorvoertuigen in de toekomst voorzien moeten worden van een systeem, dat storingen in het motormanagement zichtbaar maakt (OBD, On Board Diagnostics), waardoor onnodige vervuiling wordt tegengegaan. De laatste milieumaatregel is een duurzaamheidseis. Hiermee is het aan de fabrikanten om te garanderen, dat gedurende 35.000 km (20.000 km voor lichtere motorfietsen) de oorspronkelijke milieugrenswaarden niet worden overschreden.

Veiligheid
Verder gelden vanaf 2016 ook nieuwe regels omtrent de veiligheid. Alle nieuwe motorvoertuigen boven de 125 cc moeten worden voorzien van een anti-blokkeerinrichting (ABS) op de remmen. Voor lichtere motorfietsen geldt een verplichting om voor- en achterrem aan elkaar te koppelen of ABS. In de toekomst vindt nader onderzoek plaats naar de effecten van deze maatregel, waardoor ABS mogelijk alsnog verplicht gesteld kan worden. Een andere veiligheidsmaatregel is een verplichting om bij het starten van de motor automatisch dagrijverlichting of dimlicht te laten ontsteken.

Zelf sleutelen
In de nieuwe regels is ook een bepaling opgenomen, dat lichtere categorieën motorfietsen zodanig worden gefabriceerd, dat latere wijzigingen aan de aandrijflijn niet meer mogelijk zijn. Op aandringen van de FEMA, het Europese samenwerkingsverband van de belangenverenigingen voor motorrijders (waaronder MAG Nederland) is deze regel niet van toepassing verklaard op de zwaardere motorfietsen.

Visie MAG
De MAG, belangenvereniging voor motorrijders in Nederland, is niet ontevreden over de maatregelen. MAG-secretaris Dolf Willigers hierover: “Vooral over de duurzaamheidseis zijn we tevreden, al had van ons die beperking tot 35.000 kilometer best wel wat langer gemogen. Al met al vinden wij dit een afgewogen pakket maatregelen, dat bijdraagt aan veiliger en schonere motorfietsen, zonder al te hoge kosten voor de motorrijder. Wij hopen, dat deze maatregelen ook bijdragen aan een verdere acceptatie van de motorfiets als een goed alternatief voor de auto in het dagelijkse verkeer”.

Dus niet alleen ABS.
Maar ook aan elkaar koppelen van de remmen als je geen ABS hebt.
Niks meer aan de aandrijflijn veranderen, mag je nog wel een nieuwe kettingset erop leggen?
een systeem wat storingen in de motor herkent, en hoe vaak gaan die sensoren wel niet kapot, wat gaat het kosten, en waar laat je het in godsnaam?

Motorrijden in de EU is kapot, en gaat alleen maar verder kapot.
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat een zekering uittrekken helpt tegen het ABS. Als het verplicht gesteld is zal deze zekering best opgenomen zijn in een of ander circuit waardoor de motor niet werkt bij uittrekken van de zekering ;)
Zet je een schakelaar tussen de stroomtoevoer van de ABS pomp. Zijn er wel meer die dat (nu al) doen...
 
:')
Leuk, nou ken ik bijna geen motorrijder die niet zijn licht aan doet als die gaat rijden, dus het lijkt mij wat overbodig, maar okay.... Gaan ze de opleiding voor automobilisten dan ook eens aanpakken zodat die beter leren te kijken?:')
Als ze dan ook eens verplicht gaan stellen dat een automobilist in staat moet zijn om zelf lampjes te vervangen....
[me="Fladder"]ziet met deze donkere dagen weer een boel auto's met kapotte lampen....[/me]
moet je geen Fiat of Renault meer kopen want om daar een lampje te vervangen moet je minstens volleerd automonteur wezen.
 
Volledige mail van de MAGDus niet alleen ABS.
Maar ook aan elkaar koppelen van de remmen als je geen ABS hebt.
Niks meer aan de aandrijflijn veranderen, mag je nog wel een nieuwe kettingset erop leggen?
een systeem wat storingen in de motor herkent, en hoe vaak gaan die sensoren wel niet kapot, wat gaat het kosten, en waar laat je het in godsnaam?

Motorrijden in de EU is kapot, en gaat alleen maar verder kapot.
Alleen voor motorvoertuigen onder de 125cc, gefabriceerd na 2016.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan