Nieuwe regels voor motoren en bromfietsen

House die vrijheidsbeperking is toch maar heel beperkt hoor. Zeg nou zelf : daar ga je toch niet van dood...integendeel deze "beperking" beoogt juist het omgekeerde effect: dat je in leven blijft om je te kunnen blijven ergeren aan lui zoals ik ! LOL ! _O-
Natuurlijk ga je er niet van dood, da's wat overdreven. Ik ben echter best wel van de Darwin Award. Komt er op neer dat domme mensen een probleem zijn, maar dat probleem lost zichzelf wel op. Een verstandig persoon doet ook gewoon een pak aan als het risico hoger wordt. Als ik echter een stukje van 1,5km naar de supermarkt heen en terug rijd heb ik geen zin om in die supermarkt met pak en al te zeulen. Het is de 2x 5 minuten omkleden ook niet waard. Helm kan nog als winkelmandje dienen maar het pak zit gewoon in de weg voor zo'n flutstukkie. En niet zeuren dat zo'n klein stukje ook gewoon met de fiets moet, als ik dat op de motor wil doen doe ik dat. En als dat niet mag is het zéker vrijheidsbeperking :P

Als ik de bebouwde kom uit ga heb ik m'n complete pakkie aan, maar daarbinnen doe ik een risico afweging en (komt ie dan) "denk ik voor mezelf". Ik heb niet alles in de hand maar accepteer het toch behoorlijk kleine risico, zeker in combinatie met mijn (arrogantie alert) bovengemiddelde rijvaardigheid. Maar goed, 90% van de motorrijders vindt zichzelf bovengemiddeld, we zijn zo realistisch. Ik vind de beperking in ieder geval genoeg om er om die reden tegen te zijn. Daar komt dus nog het oncontroleerbare bij, want dit is voor de politie écht niet te controleren en oncontroleerbare wetten zijn ongeloofwaardig. Een gordel kun je zien. Bovendien is een gordel goed want als je door de vooruit vliegt zonder motorpak ben je erg onveilig bezig. Maar zoals al aangegeven, protectoren kun je niet zien. En ja, moet je fysiek controleren want elke flippo kan een label in z'n jas naaien. Dan kom je weer met privacyschending omdat je letterlijk even in je onderbroek moet staan voor die controle (90% van de protectoren plaats je van binnenuit het pak). Ik wordt liever overal gefilmd uit het oogpunt van veiligheid dan dat ik midden in de winter in m'n superman-onderbroekje sta voor die leuke agente.
 
Laatst bewerkt:
off topic : die leuke agente kan wel eens dik tegenvallen als we toch moeten werken tot 67 ... blijkbaar is men in Nederland daarop al voorbereid ! _O-
full
 
Klopt, echter de wetenschap dat je ABS hebt resulteert in het fijnknijpen van je hendels waardoor ABS wel ingrijpt, en tenzij je een recent systeem heb kost dat je wel degelijk een paar meter :Y

Ik oefen ook regelmatig noodstops en durf te beweren dat ik aardig kan remmen. Of ik ABS er uit rem? Vast niet onder alle omstandigheden, maar ik kom wel in de buurt. Ik heb er geen moeite mee als het voor nieuwe motoren verplicht wordt want ik zie de waarde voor veel mensen er best van in, maar ik zal nooit een méérprijs betalen voor ABS. Weet van mezelf dat ik ook in schriksituaties de boel niet van schrik blokkeer (die situaties kom je nu eenmaal tegen helaas) en gecontroleerd kan stoppen. Heb best wel eens bij het oefenen en uitproberen een voorwiel geblokkeerd, op zich wel goed voor het gevoel. 't Gevoel is best kut :+ Maar het is een kwestie van loslaten en direct opnieuw aanleggen, dan is er niks aan de hand.

Ik denk dat je de waarde van ABS onderschat, en juist rijders die geoefend zijn en echt durven remmen het meeste voordeel hebben bij ABS.
Oefenen onder een stralend zonnetje heb ik ook wel eens gedaan tot ik met de voorband strepen trok op het asfalt, maar wie doet het met druilerig weer zoals vandaag?
 
Ik denk dat je de waarde van ABS onderschat, en juist rijders die geoefend zijn en echt durven remmen het meeste voordeel hebben bij ABS.
Oefenen onder een stralend zonnetje heb ik ook wel eens gedaan tot ik met de voorband strepen trok op het asfalt, maar wie doet het met druilerig weer zoals vandaag?
Ik, dus :)


Net zoals ik met dit weer nog steeds tot de rand van m'n banden rijd, wat niet schijnt te kunnen als je de meesten hier moet geloven :P
 
Laatst bewerkt:
Ik, dus :)


Net zoals ik met dit weer nog steeds tot de rand van m'n banden rijd, wat niet schijnt te kunnen als je de meesten hier moet geloven :P

Je bent de uitzondering die de regel bevestigd ;)



Wat volgens mij ook nog van invloed is tegenwoordig, is de tegen racespecificaties aan krachtigere remmen op straatfietsen van vandaag de dag, die je bij het minste of geringste al het achterwiel doen liften of het voorwiel blokkeren bij schrikreacties.

'Vroeger' moest je echt kracht zetten om het maximale er uit te halen. Maar velen willen tegenwoordig zo veel mogelijk 'bite' hebben met radiale tangen en brembo rempompen, met de gedachte dat je daarmee harder kunt remmen (wat niet zo is...).
In veel situaties is het er daarmee juist gevaarlijker op geworden. :+
 
Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis, is ABS een vereiste bij de pliesie... en die jongens en meisjes kunnen echt wel rijden.. :z

Die rijden onder alle omstandigheden. Daarom een stuk logischer dat het bij de politie een eis is.
Ook bij hen zal er wel eens in een 'paniekreactie' geremd worden. En onder slechte omstandigheden zit je dan al snel op de grens van wel/geen grip.
 
Als je goed kunt remmen sta je, met de huidige ABS, net zo snel stil :Y
De ABS grijpt namelijk helemaal niet in als jij echt goed remt ;)
Moet je natuurlijk wel echt zo goed kunnen remmen als jij denkt dat je kunt remmen :+
Ik denk toch wel dat ik dat kan, op mijn examen stond ik net voor de streep van 50km/u stil terwijl ik de snelheidsmeter passeerde aan 66km/u.




Ik denk dat je de waarde van ABS onderschat, en juist rijders die geoefend zijn en echt durven remmen het meeste voordeel hebben bij ABS.
Oefenen onder een stralend zonnetje heb ik ook wel eens gedaan tot ik met de voorband strepen trok op het asfalt, maar wie doet het met druilerig weer zoals vandaag?
Ik oefen elke weekend en soms nog extra tijdens de week. Noodstop, uitwijken en slalommen. ;) (dat vind ik heel belangrijk, soms oefen ik ook nog 8-jes.)
 
Waardeloos artikel. Ze zeggen niets over het aantal motorrijders, voor hetzelfde geld is dat met meer dan die 17% gestegen. Of het is een freak-of-nature, een daling van 1 dode per jaar is net zo goed absoluut niet significant aangezien de eerste 10% oid sowieso al als fluctuatie moet worden gezien, tenzij het een trend van de afgelopen 10 jaar is (maar dat zeggen ze er ook al niet bij).

Elk overlijden is een drama vind ik zo'n onzin. 't Is voor mij een drama als 't een bekende van mij is, voor jou als het een bekende van jou is. In dat laatste geval zal ik er geen minuut minder om slapen. Bij de overleden motorrijders heb je weer twee categoriën. Met en zonder vol pak. Bij de rijders die een vol pak droegen (groep 1) haalde dat blijkbaar niks uit, die slachtoffers blijven dus bestaan ongeacht welke regelgeving omtrent pakken je invoert. Bij diegenen die geen pak aan hadden (groep 2) heb je weer twee groepen. Bij de eerste groep had het pak het leven gered (2a), over die mensen hebben we het nu, bij die andere groep (2b) had dat ook geen bal geholpen want dan hadden ze bij groep 1 gezeten omdat ze zo spectaculair faalden dat ook het pak niets had uitgehaald. Bij groep 2b moet je ook weer kijken naar de omstandigheden. Was het de schuld van de motorrijder dan hij viel? Ja? Dan was't een domme prutser: Darwin Award. Nee? Zat er dik in. Is het dan niet nuttiger om te investeren in fatsoenlijke voorlichtingscampagnes voor automobilisten? Ik vind niet dat wij ons extreem zouden moeten inpakken omdat de rest van de wereld het vertikt op te letten.
 
Laatst bewerkt:
Waardeloos artikel. Ze zeggen niets over het aantal motorrijders, voor hetzelfde geld is dat met meer dan die 17% gestegen. Of het is een freak-of-nature, een daling van 1 dode per jaar is net zo goed absoluut niet significant aangezien de eerste 10% oid sowieso al als fluctuatie moet worden gezien, tenzij het een trend van de afgelopen 10 jaar is (maar dat zeggen ze er ook al niet bij).

Elk overlijden is een drama vind ik zo'n onzin. 't Is voor mij een drama als 't een bekende van mij is, voor jou als het een bekende van jou is. In dat laatste geval zal ik er geen minuut minder om slapen. Bij de overleden motorrijders heb je weer twee categoriën. Met en zonder vol pak. Bij de rijders die een vol pak droegen (groep 1) haalde dat blijkbaar niks uit, die slachtoffers blijven dus bestaan ongeacht welke regelgeving omtrent pakken je invoert. Bij diegenen die geen pak aan hadden (groep 2) heb je weer twee groepen. Bij de eerste groep had het pak het leven gered (2a), over die mensen hebben we het nu, bij die andere groep (2b) had dat ook geen bal geholpen want dan hadden ze bij groep 1 gezeten omdat ze zo spectaculair faalden dat ook het pak niets had uitgehaald. Bij groep 2b moet je ook weer kijken naar de omstandigheden. Was het de schuld van de motorrijder dan hij viel? Ja? Dan was't een domme prutser: Darwin Award. Nee? Zat er dik in. Is het dan niet nuttiger om te investeren in fatsoenlijke voorlichtingscampagnes voor automobilisten? Ik vind niet dat wij ons extreem zouden moeten inpakken omdat de rest van de wereld het vertikt op te letten.

Motorrijders Actie Groep - Home
8-)
 
ik vind abs persoonlijk egt kut

ik ben nu aan het lessen
maar ik race al een tijd met mijn gsxr 600

en weet wel dat ik met met soes veel meer feeling heb dan met de er6-n van de rijschool

heb de laatse paar lessen op een cbf zonder abs gedaan, en moet zeggen daar ging alles veel beter op ( rem oefeningen)

abs zijn vast wel beter zijn, maar pas na weet ik hoeveel ervaring ermee.
niet na een paar uurtjes lessen
en het ligt er denk ik ook aan of je een bmw van 20k hebt of een kawa van 8
 
geen nieuwe idd maar wel een tweedehandse en die hebben evenveel pk's aan boord als de nagelnieuwe exemplaren.

Qua "ritje door de stad" ik heb slachtoffers gezien die tegen 40 km/u tegen de grond waren gesmakt en die .... letterlijk het vel waren afgestroopt.... die pijnkreten .... die klinken nog in mijn oren .... verschrikkelijk was dat ! Als papa van 2 grote kinderen wil ik hen behoeden voor deze stommiteiten en ga daarom volledig akkoord met deze verplichting qua kledij...
gaan we dan ook de verplichte kleding voor wielrenners instellen?
aangezien die de 40 met gemak haalen, met "kleding" die de hoer op de hoek nog klein vind
 
het is al verbeterd met de valhelm die steviger gemaakt is dan voorheen maar er is aldaar idd nog werk aan de winkel....
 
het is al verbeterd met de valhelm die steviger gemaakt is dan voorheen maar er is aldaar idd nog werk aan de winkel....
Er gebeurt al zat door overheden, vooral hier in Nederland kunnen ze er wat van.

Wat is namelijk het meest effectief om het aantal doden tegen te gaan?

Gewoon het aantal motorrijders verminderen, het beleid wat hiervoor de oplossing biedt?

Het invoeren van het Europese rijbewijs, met daarboven op nog afwijkende (hogere) leeftijdseisen.

De motorrijder wordt hiermee in 1 klap uitgeroepen tot uitstervend ras.
 
abs zijn vast wel beter zijn, maar pas na weet ik hoeveel ervaring ermee.
niet na een paar uurtjes lessen
en het ligt er denk ik ook aan of je een bmw van 20k hebt of een kawa van 8
Dat maakt zeker wel uit. Dat die GSX-R beter remt mag ik voor je hopen, dat is een slechte vergelijking en staat compleet los van het ABS.

Heb pas met gymkhana wat rondjes op een ER6 met abs gedraaid. De ER6 is prima geschikt maar het remmen was drie keer niks. Voor weinig gevoel en vooral achter was continu aan het rammelen terwijl de grip nog niet eens weg was (@wijsneuzen: hij had zonder ABS dus nog niet geblokkeerd) met als klap op de vuurpijl dat ie, wanneer je langer dan een paar seconden doorrammelde ALLE remdruk verloor _O-

Goed systeem :')
 
Laatst bewerkt:
Dat maakt zeker wel uit. Dat die GSX-R beter remt mag ik voor je hopen, dat is een slechte vergelijking en staat compleet los van het ABS.

Heb pas met gymkhana wat rondjes op een ER6 met abs gedraaid. De ER6 is prima geschikt maar het remmen was drie keer niks. Voor weinig gevoel en vooral achter was continu aan het rammelen terwijl de grip nog niet eens weg was (@wijsneuzen: hij had zonder ABS dus nog niet geblokkeerd) met als klap op de vuurpijl dat ie, wanneer je langer dan een paar seconden doorrammelde ALLE remdruk verloor _O-

Goed systeem :')
zij toch ook dat er een verschil is tussen een bmw van 20 duizend en een kawsaki van 8 ;)

en ik zeg niet beter remmen, maar meer GEVOEL met remmen

begrijpend lezen
 
Ook dat gevoel heeft weinig met het ABS te maken (wel iets), GSX-R heeft gewoon veel hoogwaardigere remmen. Betere remmen is niet alleen harder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan