nieuwe rem-olie

Johan Roosen

MF'er
8 feb 2004
214
0
Helje
ik wil nieuwe remolie in mijn voorremmen doen, ik weet niet goed hoe het moet, maar ik wil proberen, om eerst bijna helemaal leeg te pompen, en dan bijvullen, en weer bijna leegpompen, en vullen
is dit de goede manier?
 
Ik haal meestal de oude remvloeistof met een grote injectiespuit eruit door het op te zuigen.
Laatste beetje haal ik eruit door een slangetje op de spuit te zetten en op de ontluchtingsnippel.
Reservoir vullen en met de spuit zuig je de vloeistof zo tot in je remtang.
Eventueel even een nachtje laten staan met een tywrap om je hendel heen.
Werkt perfect.
 
Ik was (ben) ook van plan om de remvloeistof te vervangen, het artikel op motorfreaks.nl is niet helemaal duidelijk, als je de vloeistof eruithaalt (remhebndel pompen, remhendel vasthouden, ontluchtingsnippel openen) hoeveel vloeistof mag je er dan maximaal uithalen? alles? of tot het min streepje? ik kan me voorstellen dat niet alle vocht eruit mag omdat je dan geen druk meer hebt om de remklauw weer los te krijgen?
 
Als ik het dus goed begrijp moet het volgende gebeuren. Eerst alle vloeistof uit het systeem laten lopen. Vervolgens het reservoir vullen, vloeistof voorbij de remhendel trekken en dan de remhendel vastzetten? Maar moet er dan het nippeltje op de remklauw openstaan?
 
Nooit alles eruit halen anders komt er lucht in het is de bedoeling dat je via remhendel aanknijpen tot spanning dan nippel open totdat de hendel bijna op je stuur aangedrukt zit dan nippel dicht dan weer hendel aanknijpen tot druk,nippel open etc etc zo gaat de oude vloeistof eruit via de nippel en via het remvloeistofreservoir gooi je er nieuwe remvloeistof bij,maar altijd zorgen dat er remvloeistof in het reservoir zit tijdens verversen. de remvloeistof die via een slangetje aan je nippel zit opvangen in een glazen potje zo kan je zien hoeveel vloeistof erin zit en je ziet gelijk van vuile olie overgaan in schone olie dan weet je dat het ververst is, als dit zo is nippel dicht rubber doppie erop , vloeistof vullen tot max. deksel erop klaar. Nog een tippie als je klaar bent en alles zit weer goed dan de remhendel een aantal malen inknijpen tot max druk dit zo houden en er een touwtje om heen binden zodat de hendel ingedrukt blijft ff nachie laten staan.
Beter is om het met z`n tweeen te doen eentje vult en knijpt ander draait nippel open en dicht.
 
Laatst bewerkt:
ik gok om alle lucht er uit te laten bubbelen? lijkt me dat het dekseltje van het reservoir dan open moet blijven staan?

Trouwens, werkt dit nog anders met dubbele remschijven? of doe ik Fury z'n ding aan de ene kant en dan aan de andere kant een klein beetje uit laten lopen zodat die slang leeg is?
 
neehee! nooit leeg maken.
dan loop je het risico dat er ergens in een lus een luchtbel blijft staan en je de remklauwen moet demonteren om de leidingen verticaal te houden.
gewoon het potje keer op keer bijna leegpompen en bijvullen tot er bij je klauw schone olie uitkomt.
daarna de andere klauw en je hebt door je hele (voor) remmerij schone olie.
vacuumtrekken is makkelijker maar met ouderwets doorpompen kom je er ook.
voordat je de truuk met de tie-raps uithaalt moet je de rem eerst oppompen zodat er goed druk op staat, het potje kan je gewoon dicht laten.

even een overbodige waarschuwing: remolie is zeer slecht voor je lak, meteen wegvegen als je knoeit, liever even afdekken.

dot 5 klinkt mooi maar dat laat zich niet mengen met andere dot waardes
 
dus als ik het goed begrijp:
mag ik hem niet achterelkaar bijna leegpompen, maar moet ik telkens het nippeltje, open en dichtdraaien:
open, als ik knijp: dicht, als ik de hendel los laat
ja

knijp hendel in
druk op systeem)
nippel opendraaien
olie spuit eruit en remhendel is verder voorzichtig in te knijpen)
nog tijdens knijpen nippel weer dicht draaien en dan pas hendel loslaten
(systeem vult zichzelf met verse vloeistof uit het reservoir)
truc herhalen totdat er schone vloeistof uit het remsysteem komt

"onderweg" wel goed het vloeistofniveau in het reservoir op peil houden, anders zuigt het systeem lucht aan ipv verse vloeistof!
 
ik wil het in het weekend proberen, maar waarom moet de remhendel een nacht op druk blijven staan? bvd
Dat is eigenlijk pas echt nodig als je nieuw staal omvlochten remleidingen monteerd. Als er een nacht druk oop staat zorg je er voor dat de rubber binnen leiding uitzet totdat deze rondom tegen de staal omvlechting aan zit. Hierdoor voelt je rem nog wat harder aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan