nieuwe remblokjes, slippende voorrem

blaatkippetje

Rookie
25 apr 2010
3
0
Beste mede M-F'ers

Ik heb een beetje rondgesnuffeld maar kwam niet echt wat concreets tegen voor mijn probleem. Mocht ik het over het hoofd hebben gezien zie ik graag een linkje tegemoet.

Anyway. Ik heb sindskort mijn eerste motor gekocht. Hierbij ter algemene check up zeg maar naar de dealer gebracht zodat die mij kon vertellen of er eventueel wat dingen gerepareerd of vervangen moesten worden.

Ik bleek een lekkende voorvork te hebben(wat ik overigens zelf wel had gezien bij de aanschaf) en ik mistte 25% remkracht toen de monteur een testritje had gemaakt. Puntje bij paaltje heb ik ongeveer 300 euro neergeteld om deze 2 problemen te verhelpen. Hierbij zijn de voorvorkkeerringen vervangen. Beetje olie bijgevuld, en de remblokjes voor vervangen.

Instructies hierbij waren om de eerste 100 a 150 km rustig aan te leggen en niet gelijk vol in de ankers te gaan omdat de nieuwe remblokjes een soort beschermlaag moeten afslijten. Zo gezegd zo gedaan. Ondertussen ben ik 600 km verder of meer.

Mijn probleem is dus dat als ik rustig aan kom rollen bij een stoplicht bijvoorbeeld, ik voel dat de remmen voor lichtjes doorslippen of trillen in tegenstelling tot wanneer ik vol grijp bij beter pakt, dus wel remt maar de vertragende factor zeg maar van de rem lijkt niet vloeiend te zijn zoals VOOR het vervangen van de blokjes.

Ik ben ook ff weer de remoefeningen gaan doen.(noodstop etc etc) en het voelt niet zoals het moet. Hij trilt tijdens het vertragen. En ja ik heb gekeken of mijn schijven recht zijn. Blijkt dat dit ook gemeten kan worden. Maar aangezien het probleem zich niet voordeed bij de vorige blokjes lijkt mij dit niet het geval.

Verder had ik vlak na het vervangen van de remmen een soort zwarte residu op mijn schijf aan 1 kant. Dit werd mij verteld is deel van het proces. Het inslijten van de blokjes dus. Verder lijkt de rem aan te lopen op de voorwiel dus wat eerst ook niet zo was. Het is niet zodanig dat het vertragend werkt wanner ik met de motor loop om bijv op te bergen maar het is een licht schurend geluid. Verder komt een ratelend geluid uit me motor bij bepaald toerental. Dit viel mij op toen ik enkele dagen de motor in bezit had. Bij de dealer werd mij verteld dat de fiets in zeer goede staat was op de 2 hierboven genoemde punten na. En na het doorspitten van dit forum blijkt dat de NAKS op honda's een bekend probleem is. Ik weet niet exact hoe het moet klinken als dit zich voordoet maar ik vermoed dat dit het is.

In afwachting van jullie reactie met eventuele suggesties. Het is nogal wat tekst. Maar dit enkel om een compleet beeld te schetsen van de situatie.

Honda CBR600F uit 1999, gekocht met 19500 km op de teller
 
Tip: zoek een werkplaatshandboek voor jouw type motor.

Trillen bij het remmen:
1. kromme remschijf
2. slecht blokjes
4. wiellgers
5. vork niet goed
6. balhoofdlagers

Misschien zit er wat rommel op de zuigertjes in je remklauw. Nieuwe blokken zijn dikker, dus moeten de zuigers verder terug de kluw in, om ruimte te maken. ls dt stroef gaat, blijft de klauw ltijd de blokken lichtjes tegen de schijf aan drukken. Ditr is op zich niet abnormaal.

Bij een vrij wiel, moet ie iig één rondje draaien als je er een hengst aan geeft.
 
Tip: zoek een werkplaatshandboek voor jouw type motor.

Trillen bij het remmen:
1. kromme remschijf
2. slecht blokjes
4. wiellgers
5. vork niet goed
6. balhoofdlagers

Misschien zit er wat rommel op de zuigertjes in je remklauw. Nieuwe blokken zijn dikker, dus moeten de zuigers verder terug de kluw in, om ruimte te maken. ls dt stroef gaat, blijft de klauw ltijd de blokken lichtjes tegen de schijf aan drukken. Ditr is op zich niet abnormaal.

Bij een vrij wiel, moet ie iig één rondje draaien als je er een hengst aan geeft.
:^

Zoek een paar steeksleutels op en haal de boel 's los, kijk eens naar de remzuigers (zijn ze daar bij de garage aangeweest? ) en check de boel allemaal s op speling ;)

Succes :W
 
Bedankt voor de reacties mensen. Ik ga een wph halen iig.
Ik heb iig die test gedaan van je voorband tegen een muurtje aanzet en kijken of er speling is. Dus in me balhoofd lijkt me dat er geen speling zit. Remblokjes komen bij de dealer vandaan dus ik neem aan dat ze geen imitatie zijn. Me vork is voor zover ik weet niks mis mee. Ik heb alleen de lekkage laten maken. Hierbij is trouwens nooit wat gelekt op me schijven ter informatie. Hoe kan je controleren of je lagers niet meer goed zijn.
 
Als ik het zo lees lijkt 300 euri mij best veel voor zo'n relatief kleine reparatie.
1: Die vorkolie had ververst moeten worden ipv bijgevuld.
2: Die rem is duidelijk niet in orde.
Wat ze precies gedaan hebben weet ik niet maar hij remt nu blijkbaar slechter als eerst.
Ik zou dan ook gewoon teruggaan naar die dealer en het probleem voorleggen.
Ook op reparaties heb je garantie.
 
Ratelen van de NAKS hoor je alleen als hij stationair draait. Meestal hoor je een paar seconden niks, dan een paar seconden geratel, en dan weer een paar seconden niks, dan weer geratel, etc. Naarmate het blok (de olie eigenlijk) warmer wordt, wordt het geratel minder.

Remmen... Zwart residu? Spul dat er af moet slijten? Nog nooit meegemaakt. Konden ze dat niet eventjes van de blokjes af vegen met remreiniger bij het monteren, dan?

Wat wel zo is, is dat nieuwe remblokken even in moeten slijten in de groeven van je schijf (nieuwe remblokjes zijn vlak, je remschijf is gegroefd). Dat moet echt na 100km wel over zijn hoor! Sterker nog, 3 of 4 keer even stevig remmen (als in noodstop) en je moet er al vrijwel geen last meer van hebben.
 
Je zou al pompend nieuwe remblokken in moeten remmen anders kunnen deze "verglazen".
Ik heb hetzelfde probleem gehad met lucas remblokken,ferodo gesinterde(sinter road) erop gezet ,weg trillen.
 
Ik weet het ook niet. Het is me eerste bike en ik ben niet a technisch aangelegd maar ik ben nog niet zo zeker van mezelf om dingen aan een motor los te gaan halen zeker als het gaat om je voorrem. Bij een auto ok maar dit lijkt me andere koek. Als ik et een keer zie en ik denk "oow dat kan ik ook, dan nog wel" Maar wat ik typte is wat mij is voorgelegd toen bij de dealer. Ik heb gelezen dat je als je je vingers van buiten naar binnen of andersom langs je schijf gaat dat je geen erge groeven of ribbeltjes of wat dan ook moet voelen. Daar heb ik geen last van maar het is niet glad. Ik zal denk ik morgen na werk ff een foto van dichtbij proberen te maken want zoals men zegt een foto zegt meer....etc etc. Miss een van jullie een eureka moment krijgt van ik zie het al wat het is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan