Nieuwe remblokjes verstandig?

Appeltje

MF veteraan
3 jul 2005
2.164
0
Enkhuizen
Hoi,

Ik heb het volgende met het voorwiel van mijn geliefde Fazertje:

1. Piepende remmen (na ongeluk)
2. Voorwiel moet met veel kracht rond gedraaid worden (dit is pas na ongeluk zo)
4. Remmen zijn erg fel, rem bijt/hapt snel (iets wat ie altijd al heeft gehad.)
5. Motor is 6 jaar oud, de remblokjes ook...
6. Stuurpen en slot staan niet meer kaarsrecht als ik rechtuit rijdt. Ik houdt mijn stuur dus miniem naar rechts als ik rij. Zou dit die rem kunnen zijn? Voorvork lijkt okee.

Mijn vragen:

1. Het feit dat die remblokjes 6 jaar oud zijn, is dat reden genoeg om ze (als de sodemieter) maar eens te vervangen? Of zou dat geen probleem moeten zijn?
2. Hoe zou het kunnen komen dat de rem zo 'hapt'? (zeker lastig bij lage snelheden)
3. Zou die lichte afwijking in het stuur kunnen komen door die aanlopende rem?

Maw; zou het zinnig zijn om die remblokjes eens te vervangen, zodat hij niet meer hapt, niet meer piept?
 
voordat je iets gaat vervangen, laat eerst je bike even tjekken :Y

zoals ik het lees,is er het een en ander krom

dus...eerst even de bike laten tjekken, en daarna pas iets gaan vervangen
heb het idee dat je voorpoten/voorwiel en schijven wel een tik hebben gehad
 
Je voorvorkpoten eens losmaken en weer vastzetten, boven in de kroonplaten en beneden bij de as. Je hebt een kansje dat ze gewoon iets verdraait zijn en dat het dan weer klaar is.

Remmenblokjes uit de klauwen halen en de asjes en klauwen eens goed schoonmaken zodat alles weer soepeltjes kan bewegen.

Wat voor ongeluk heb je gehad, waar zijn de krachten op gekomen ??
 
Er zijn eigenlijk twee issues:

1. het piepen + happen van de remmen
2. niet kaarsrecht houden van het stuur bij rechtuit rijden.

Dat demonteren en wat oppoetsen van de remmen zal geen kwaad kunnen, dat zal ik doen. Maar ik vraag mij af of die remblokjes na 6 jaar, ondanks dat ze nog niet versleten zijn, niet beter vervangen kunnen worden, omdat ze mogelijk dat hap/bijt effect genereren?

Wat het niet rechtuit rijden betreft: ik zal de tip ter harte nemen om toch maar die voorvork los en weer vast te zetten, mocht het zeker niet het aanlopen van de remmen zijn.

De motor is zijdelings (met de linker kant voor) over de weg geschoven, kreeg weer grip en is toen op de linker kant gevallen (ik mooi stukje gevlogen) . Alle schade is inmiddels weer gefixed (afgebroken steppie, gescheurde dynamodeksel, voorkuipje wat afgeschaaft. Geen zichtbare schade aan wiel, remmen, remschijven, voorvork, of stuur. Alleen dat remmen gedoe en rechtuit rijden zint me niet helemaal. Ongeluk was met lage snelheid, niet meer dan zeg 30/40 km/h. pics

Bedankt voor de suggesties. Ik hoop dat mijn voorvork niet krom is want dan zijn de kosten niet te overzien en ga ik een paar kleine knaagdieren wurgen uit frustratie.
 
Laatst bewerkt:
zoals baksteen ook al zei, eerst de voorvork maar eens wat lossen en kijken of het helpt.

dus de motor eigenlijk opbokken zodat het voorwiel van de grond af staat, dan de bouten van de kroonplaten en eventueel voorwielas iets losdraaien, dan een paar keer goed rammelen naar links en recht met je stuur en dan de boel goed rechtzetten en weer aandraaien.(kijk goed dat de voorpoten links en recht even ver in de kroonplaat zit)

Heb het zelf ook eens gehad na een serieuze klapper op de crossmotor, stuur stond echt een heel stuk scheef maar na dit gedaan te hebben was het allemaal weer in orde.

En het piepen van de rem: heeft de motor na de valpartij lang stilgestaan?In dat geval kan het ook gewoon zijn dat de remblokken wat vast zijn gaan zitten hierdoor, eerst even de remblokken er uit halen, alles goed schoon maken(en controleren of de remzuigers niet vast zitten)en weer terug monteren, eventueel met nieuwe remblokken.Goede kans dat je remblokken sowieos niet al te best meer zijn na die tijd, en een piepend geluid kan ook wel eens veroorzaakt worden door een hard deeltje in een remblok.Maar als het piepen continue is en niet enkel met het remmen zelf zullen de klauwen/zuigers of remblokken wel eens vast kunnen zitten.
 
Heb je al gewoon gekeken hoe de remblokjes er aan toe zijn?

(Na 6 jaar, hoeveel kilometer hebben we het over????)

Zoals hierboven al gesugereerd: maak de hele boel eens los,
controleer alles, en schroef het weer netjes in elkaar.

Controleer ook de remschijf: geen slag?
 
...
2. Voorwiel moet met veel kracht rond gedraaid worden (dit is pas na ongeluk zo)
...

Hier zou ik mij persoonlijk toch wel erg zorgen over maken. Als de remmen zo aanlopen is dat in ieder geval niet gezond voor je remschijven. En stelt dat ze zo heet worden dat ze ineens blokkeren? Ik zou iig geen meter rijden met die motor van jou tot die hele remmerij in orde is...
 
Hier zou ik mij persoonlijk toch wel erg zorgen over maken. Als de remmen zo aanlopen is dat in ieder geval niet gezond voor je remschijven. En stelt dat ze zo heet worden dat ze ineens blokkeren? Ik zou iig geen meter rijden met die motor van jou tot die hele remmerij in orde is...

of de remvloeistof zo heet word dat ie gaat koken en je dus plots 0,0 remdruk meer hebt....


Ook erg grappig als je net richting grote kruising aan komt rijden en jou verkeerslicht op riod staat.... kan ik uit ervaring vertellen.. O-) :X :+




Ga eens eens stukje rijden zonder die voorremklauwen (voorzichtig he)

omdat...??

Iig ben je dan af van die slepende voorrem....dat snap ik.... :X :? :+
 
Als ik het goed zie zit je voorvork verdraaid, dus zoals er eerder gezegd is moet je de handel losdraaien en opnieuw vastzetten.
Als je rem hapt kan het zijn dat je schijven krom zijn, dat kan je testen door heel zachtjes te remmen (net aan laten lopen), als je dan niet een gelijkmatige vertraging hebt maar een bokkend effect kan je je schijven vervangen.
Blokjes vervangen kost je ook geen rib uit je lijf dus die paar tientjes zou ik er aan uitgeven en dan meteen de remzuigers goed schoonmaken (remstof wat bijft plakken en zich ophoopt waardoor ze niet goed teruggaan).
Hoe oud is je remvloeistof? Als die te oud is kan er vocht in zitten wat sneller warm wordt bij remmen en uitzet zodat er constant iets druk op staat waardoor je remmen dus aanlopen.
 
Dit is geen kick, want ik heb al een berg tips hier gehad. My point being: thanx a lot you all.

Ik heb vandaag even de rechter remklauw losgehaald en het wiel draaide meteen al een heel stuk beter. Dus rechts de boel ook maar eens opknappen. Ik zal er zekerweten zo snel mogelijk nieuwe remblokjes in zetten, die dingen van 6 jaar oud: 'what was I thinkin''. Meteen een mooi moment om ook remvloeistof te vervangen. en de zuigers schoon te maken. Rechts zit ie sowieso vast, dus dat moet toch al. Over de kromme voorvork: ik denk dat dit wel goed gaat komen. Maar dat komt nog.
 
'k weet niet hoeveel km je rijdt in een jaar maar normaal gesproken geef je een bike iedere 6oookm een beurtje, ieder jaar remvloeistof vervangen enz enz Remvloeistof neemt vocht op dit zorgt ervoor dat de kleuwen op ten duur vast gaan staan, hou je fiets regelmatig bij zou ik zeggen.
 
'k weet niet hoeveel km je rijdt in een jaar maar normaal gesproken geef je een bike iedere 6oookm een beurtje, ieder jaar remvloeistof vervangen enz enz Remvloeistof neemt vocht op dit zorgt ervoor dat de kleuwen op ten duur vast gaan staan, hou je fiets regelmatig bij zou ik zeggen.

Check! Punt is dat ik 'm 5 jaar oud kocht van een 'oud vrouwtje' met maar 2800 km op de teller en klokgaaf. Eigenlijk meteen blokken + vloeistof moeten laten vervangen. Maarja.
 
Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de reacties. Het volgende is gedaan:

- Alle remblokjes voor vervangen
- De zuigers ingevet
- Mijn vader heeft eens flink aan de voorvork lopen trekken (zo deed hij dat ook met de oude Zundapps en kreidlers).

Resultaat: hij remt veel beter doseerbaar, hij rijdt weer kaarsrecht. Appeltje is een blij mens. Weer heerlijk stukje gereden. Bij hele lage snelheid piept de rem nog wat, maar daar kom ik (met de search) wel uit.

Thanx a lot!
 
Terug
Bovenaan Onderaan