Nieuwe remblokken sluiten niet goed aan op nieuwe -schijven

junglemeister

Rookie
2 apr 2009
13
0
All,

ik heb vorige week de voorrem van mijn Kawasaki KLE 500 vervangen. Leuk klusje, niet al te moeilijk; is immers maar een enkele schijf.

Maar nu: aan één kant van de schijf sluit het remblok niet goed aan op de schijf. Ik heb er twee fotos bijgevoegd waarop je dit ook goed kunt zien. Ik dacht dat het na wat inremmen wel zou inslijten, maar nu, 200km en heel stevig inremmen verder is er nog geen enkel teken dat het blok ook maar iets meer contact wil gaan maken met de schijf.

Je ziet aan inslijting dat er nog zeker 5 a 10 mm (heb het niet nagemeten) ruimte op de schijf is.

IMG_0116.JPG


Voor zover ik kan beoordelen: de montage van het blok is redelijk hufter-proof en dit zit er m.i. dan ook goed in. Heb hem losgehaald, gecontroleerd, en niets vreemds gevonden.

Op de foto hieronder zie je dat er wel degelijk materiaal op het blok zit, maar dat het gewoon niet in contact komt met de schijf.

IMG_0117.JPG


Ik vermoed ook dat dit de oorzaak is dat de motor de laatste 30km/u een afgrijselijk piepend geluid maakt.

Heeft iemand van jullie een idee? Valt dit nog te stellen op een of andere manier, of wordt het een stukje schuurlinnen en afschuren? Ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp nog niet helemaal precies wat je bedoelt. Maar ik geloof dat je wilt zeggen dat er tussen de schijf en 1 remblok een kleine ruimte zit zoals je op de laatste foto kan zien. Heb je bij het verwisselen van de remblokken gekeken of de blokken dezelfde vorm hebben als de vorige?
Deze remklauw heeft ook maar aan 1 kant zuigers. Dan zou ik dus zeggen dat je schijf iets moet kunnen bewegen. Aan de schijf te zien lijkt het ook wel dat ie iets inloopt, dus lijkt mij wel oke. Als je je rem inknijpt is de ruimte tussen blok en schijf weg?
 
Ik begrijp nog niet helemaal precies wat je bedoelt.

Ja, kan ik begrijpen; had het misschien even moeten intekenen. Waar het volgens mij concreet op neerkomt is dat het blok niet vlak op de schijf zit. Je ziet aan de sporen op de schijf dat het blok niet overal contact maakt. De glijbussen zijn goed gangbaar overigens, zijn losgeweest, rubbers zijn gereinigd en voorzien van wat kopervet (conform werkplaatshandboek) weer in elkaar geschroefd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan