Nieuwe remblokken zijn even dik als de oude die 14000km erop hebben zitten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DPP

Die hard MF'er
10 apr 2009
601
11
Nijmegen
Hoi,

Even een vraag. Ik heb onlangs een Street Triple R uit 2009 gekocht en deze is volledig dealer onderhouden. Gezien hij 39000km heeft gelopen, dacht ik even te inventariseren wat er allemaal moet gebeuren voor de grote beurt. Ik vond de remblokken er vrij dun uitzien, dus ik dacht laat ik ze maar meepakken. Volgens de facturen zijn ze 14000km geleden vervangen.

Nu ik ze eruit heb gehaald en ze naast de nieuwe (de rode) heb gelegd, lijken ze bijna even dik. Ze schelen misschien 1mm met de nieuwe (zie foto's). Dus mijn vraag; kunnen nieuwe remblokken van een ander merk/type zo dun zijn, of zijn de oude in principe nog nieuw? De nieuwe zijn van Brembo en gesinterd.

IMG_6931.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je te snel geweest bent met vervangen. Overigens is de slijtage van remblokken erg persoonlijk, je kan niet zeggen dat ze een bepaald aantal kilometers meegaan.
 
Ik denk dat je te snel geweest bent met vervangen. Overigens is de slijtage van remblokken erg persoonlijk, je kan niet zeggen dat ze een bepaald aantal kilometers meegaan.
Ok helder, vind het gewoon erg raar dat deze er zoveel km's op hebben zitten. De vorige eigenaar heeft afgelopen zomer nog een trip van 5000km gemaakt, waarvan een groot deel door de alpen. Maar goed, als ze goed zijn zijn ze goed. De nieuwe komen t.z.t. wel van pas.
 
Slijtage remblokken is idd erg persoonlijk, en eventueel afhankelijk van combinatie motor en inzet. Met de K1600GT versleet ik bijvoorbeeld een keer de remblokken in 10k km, maar dat was dan ook na veelvuldig circuit rijden, en een boel trainen (met talloze noodstops en remmen/uitwijken vanaf 100-200 km/u). Met de FJR-en redde ik bij eenzelfde gebruik 20k met de remblokken.

Maar bij normaal gebruik op de openbare weg rem ik eigenlijk nooit, eigenlijk pas zodra ik op de plek van bestemming benaangekomen. Sommige andere motorrijders remmen onderweg bijna continue, en dan zal het spul sneller slijten (of verglazen).

Op de openbare weg zou je imho makkelijk 40k (en heel veel langer) met de voorste remblokken moeten kunnen doen, de achterste kunnen sneller slijten als je b.v. veel in de bergen rijdt en/of behendigheidsoefeningetjes doet (of als jouw motor automatisch ingrijpt als-ie denkt dat je te enthousiast bezig bent; bij sommige DTC/TCS systemen dus). Wie consequent elke 15k remblokken moet vervangen moet mss even gaan nadenken over de eigen rijstijl :+
 
  • Leuk
Waarderingen: DPP
Dat gleufje wat je ziet is niet alleen voor de afvoer, maar dient ook als een indicator.

Als je bijna niets meer overhebt, dan is het een mooie tijd om je blokken te vervangen.
 
Beetje off-topic en toch ook weer niet.....een vrachtwagenchauffeur kan je qua rijstijl het best en makkelijkst beoordelen op z'n remmen slijtage.
Een chauffeur die 1 miljoen kilometers doet met z'n remschijven is een goeie chauffeur en geeft je ongezien inzicht in hoe hij het doet v.w.b. brandstofverbruik, bandenslijtage, schades en motorstoringen. Dat is dan doorgaans ook dik in orde.
Remmen doe je eigenlijk louter en alleen om anticipatiefouten te corrigeren.
Veel remmen betekent veel fouten. Hard remmen staat gelijk aan een ernstige fout.
 
Even iets anders. Waarom zijn de remblokken achter dikker dan de remblokken voor? Weet niet of dit op alle motoren zo is, maar heeft dit een reden? Je zou zeggen dat ze juist achter niet zo dik hoeven te zijn.
 
Even iets anders. Waarom zijn de remblokken achter dikker dan de remblokken voor? Weet niet of dit op alle motoren zo is, maar heeft dit een reden? Je zou zeggen dat ze juist achter niet zo dik hoeven te zijn.
Bedoel je dat de dikte van de nieuwe blokken verschillen? Doorgaans is het oppervlak van de achterste blokken sowieso een stuk kleiner, terwijl ze vrijwel even duur zijn als een setje blokken voor de voorkant. Misschien om dat verschil op te heffen, krijg je een dikkere remvoering?
 
Beetje off-topic en toch ook weer niet.....een vrachtwagenchauffeur kan je qua rijstijl het best en makkelijkst beoordelen op z'n remmen slijtage.
Een chauffeur die 1 miljoen kilometers doet met z'n remschijven is een goeie chauffeur en geeft je ongezien inzicht in hoe hij het doet v.w.b. brandstofverbruik, bandenslijtage, schades en motorstoringen. Dat is dan doorgaans ook dik in orde.
Remmen doe je eigenlijk louter en alleen om anticipatiefouten te corrigeren.
Veel remmen betekent veel fouten. Hard remmen staat gelijk aan een ernstige fout.
Mn vorige auto was een Honda hybride met regeneratief remmen en een grote brandstofverbruiksmeter in je smoel. Daarmee heb ik echt een zuinige rijstijl ontwikkeld. Veel snelweg meen gereden en bijna nooit remmen op de remschijven. Dat resulteerde er uiteindelijk in dat de remklauw vervangen moest worden voordat de remblokken op waren vanwege het feit dat de remzuigers helemaal vast waren gevreten door het weinige gebruik en tussendoor geen onderhoud door de garage.

Op de motor heb ik al vaak remblokken vervangen vanwege circuitrijden. Daar gaat het 100x harder dan met bijvoorbeeld woonwerkverkeer en rustig toeren.
 
Hoi,

Even een vraag. Ik heb onlangs een Street Triple R uit 2009 gekocht en deze is volledig dealer onderhouden. Gezien hij 39000km heeft gelopen, dacht ik even te inventariseren wat er allemaal moet gebeuren voor de grote beurt. Ik vond de remblokken er vrij dun uitzien, dus ik dacht laat ik ze maar meepakken. Volgens de facturen zijn ze 14000km geleden vervangen.

Nu ik ze eruit heb gehaald en ze naast de nieuwe (de rode) heb gelegd, lijken ze bijna even dik. Ze schelen misschien 1mm met de nieuwe (zie foto's). Dus mijn vraag; kunnen nieuwe remblokken van een ander merk/type zo dun zijn, of zijn de oude in principe nog nieuw? De nieuwe zijn van Brembo en gesinterd.

Bekijk bijlage 1571354
Ben je er zeker van dat er niet recent nog remblokken vervangen zijn en dat de factuur verdwenen is?
Zo weinig slijtage op 14k kilometers is echt weinig.
Misschien durfde die persoon niet met de voorrem te remmen, dat kan ook.
Maar als je geen klachten had over de remmen zou ik ze terug monteren en de nieuwe nog een jaartje of 2 op de plank laten liggen.
 
Hoi,

Even een vraag. Ik heb onlangs een Street Triple R uit 2009 gekocht en deze is volledig dealer onderhouden. Gezien hij 39000km heeft gelopen, dacht ik even te inventariseren wat er allemaal moet gebeuren voor de grote beurt. Ik vond de remblokken er vrij dun uitzien, dus ik dacht laat ik ze maar meepakken. Volgens de facturen zijn ze 14000km geleden vervangen.

Nu ik ze eruit heb gehaald en ze naast de nieuwe (de rode) heb gelegd, lijken ze bijna even dik. Ze schelen misschien 1mm met de nieuwe (zie foto's). Dus mijn vraag; kunnen nieuwe remblokken van een ander merk/type zo dun zijn, of zijn de oude in principe nog nieuw? De nieuwe zijn van Brembo en gesinterd.

Bekijk bijlage 1571354
Brembo's zou ik er niet in doen...eten je schijf op....
 
Moet je wel de goed gebruiken dan gebeurt het niet
Brembo heeft een lijn voor giet ijzer , een lijn voor RVS en een lijn voor race .
Ga je RVS blokken op gietijzer gebruiken gaat het fout andersom de remt het een stuk minder
Volgens mij zijn het juist organische blokken, gesinterd en inderdaad een race lijn. Organisch bijten minder dan gesinterd en slijten harder. Gesinterd slijten minder, maar daardoor slijten de schijven wel weer meer en bijten ook harder.
Verder zijn schijven dacht ik gewoon van gietijzer gemaakt. Nog nooit een voertuig gezien, waarbij de schijven niet op z'n minst wat vliegroest hadden. Behalve als er keramische schijven onder hangen natuurlijk.
 
Ben je er zeker van dat er niet recent nog remblokken vervangen zijn en dat de factuur verdwenen is?
Zo weinig slijtage op 14k kilometers is echt weinig.
Misschien durfde die persoon niet met de voorrem te remmen, dat kan ook.
Maar als je geen klachten had over de remmen zou ik ze terug monteren en de nieuwe nog een jaartje of 2 op de plank laten liggen.
Zeker weten doe ik het niet, maar de facturen zijn opeenvolgend en logisch. Ik leg ze idd voorlopig op de plank, komt wel een keer van pas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan