Nieuwe remleiding te kort?

Nickmans

MF'er
12 jun 2014
114
6
Na een week wachten eindelijk de nieuwe HEL remleidingen binnen en vandaag maar geprobeerd te monteren... past het niet. B|
Ik kom gewoon net een paar cm te kort, aan beide kanten. Iemand hier eerder last van gehad? De sticker op het doosje van HEL geeft inderdaad mijn motor aan (SV650 03-08 N, ik heb een '07 Naked) en het is een Full System, dus 2 leidingen apart naar de remmetjes maar beiden zijn te kort.

Nu kan het haast niet dat ze het bij de leverancier/HEL verkeerd hebben gedaan dus ik heb gezocht naar een mogelijke oorzaak aan mijn kant en het enige dat ik me kan bedenken is dat mijn superbike stuur van LSL misschien de verhouding in de war heeft geschopt waardoor het nu niet past. Kan dat, luistert dat echt zo nauw?

Hierbij een filmpje, misschien zien jullie nog iets wat ik over het hoofd zie...
 
Nou het stuur is niet echt hoger, het is een van de LSL Superbike sturen, vooral is hij wijder dus rempotje zit iets 'verder' weg. Maar ik had niet gedacht dat het zo nauw luistert. *Op zich* zou ik het originele stuur er even op kunnen zetten om te kijken of dat wel past maar ik twijfel of ik dan genoeg clearance heb om draaibewegingen te maken, ik kom echt wel een stukkie te kort en ik twijfel of het originele stuur zoveel lager is.
 
Nou het stuur is niet echt hoger, het is een van de LSL Superbike sturen, vooral is hij wijder dus rempotje zit iets 'verder' weg. Maar ik had niet gedacht dat het zo nauw luistert. *Op zich* zou ik het originele stuur er even op kunnen zetten om te kijken of dat wel past maar ik twijfel of ik dan genoeg clearance heb om draaibewegingen te maken, ik kom echt wel een stukkie te kort en ik twijfel of het originele stuur zoveel lager is.

volgens mij draait alles met je stuur mee....
 
I know, misschien toch maar meten dan. Jammere is dat ik het originele stuur uitermate ruk vind dus die blijft er sowieso niet op, ook al past het dan *ineens* wel, wat ik overigens betwijfel... het nieuwe stuur zal iig. niet bijdragen aan een kortere afstand inderdaad.

Zien jullie trouwens nog wat geks aan die risers? Die heb ik nl. niet vervangen maar nu ik het filmpje zo zie lijken ze wat hoger. Deze zaten er al zo op samen met een roestig cross motor stuur die de vorige eigenaar prettig vond. Misschien is het de combi risers+nieuw stuur die roet in het eten gooien?

edit: Ja ik weet dat met draaien van het stuur ook het voorwiel en daarmee de remmen meedraaien maar als alles strak staat lijkt het mij nog steeds niet prettig, nog los van uitveren van de vering bij een wheelie.
 
Laatst bewerkt:
:^ Wel ook even rekening houden met je veerslag. Je wilt niet dat als je een wheelie maakt, je remleidingen het gewicht van je voorwiel op zich moeten nemen :+

Vergis je niet hoe sterk een remleiding is,tis idd niet goed als die te kort is maar bij Spiegler hangt er een fiets aan staalomvlochten remleiding.Leidingen van Goodridge kunnen 1200 bar hebben dus zonder banjo ogen.
Hier voorbeeld van fiets aan Spieglerleiding.
full
 
De combinatie risers + nieuw LSL stuur is de oorzaak dat je 5-10 cm te kort komt. Nu maar hopen dat ze remleidingen terug willen nemen en je 10 centimeter langere remleidingen bij ze kunt bestellen.
 
Laatst bewerkt:
15 cm! Wow, ik dacht met 5 klaar te zijn :)
Dank allen. Ik weet genoeg. Ik begrijp ook dat ik recht heb op retourneren zonder opgaaf van reden (wet van koop op afstand) maar dat vind ik niet netjes naar de leverancier toe in dit geval. Het is namelijk niet hun fout dat ik een hoger stuur heb en vervolgens achteloos een standaard SV kit bestel.

Ik zal ze wel vragen of ze de remleiding uit coulance terug willen nemen, desnoods met een restocking fee, en als ze dat niet willen is dat ook prima. Dat is dan wel gelijk de laatste bestelling maar ik ga ze niet verplichten dat ding terug te nemen. Nemen ze hem wel terug bestel ik gewoon de nieuwe weer bij hun en volgende bestellingen ook. Ik laat wel even weten wat de uitkomst is.

15 cm! Ik geloof nooit dat mijn huidige setup 15 cm hoger is dan stock! Ik ga voor 10 :)
 
Laatst bewerkt:
Ze zullen wel moeten, want Internet aankopen mag je binnen twee weken retourneren. Zonder opgave van redenen...

Alleen geldt dat hier niet omdat ze speciaal gemaakt worden. Toen ik de mijne bestelde moest ik geloof ik een keer of 3 bevestigen dat ik het goede type had geselecteerd...

Je kunt de leverancier er niet voor aansprakelijk stellen dat je zelf iets over het hoofd hebt gezien..
 
Is dat zo? Is het zo dat als je iets voor "MotorX_BouwjaarHuppeldepup_Etc.." koopt, dat het dan maatwerk is?
Maatwerk lijkt mij meer, x-aantal cm, banjo-ogen onder die-en-die hoek, etc..?
 
Is dat zo? Is het zo dat als je iets voor "MotorX_BouwjaarHuppeldepup_Etc.." koopt, dat het dan maatwerk is?
Maatwerk lijkt mij meer, x-aantal cm, banjo-ogen onder die-en-die hoek, etc..?

Hoezo is dat geen maatwerk? Ze worden op maat gemaakt voor het type motor dat je opgeeft.

Naar alle waarschijnlijkheid past het perfect als zijn originele stuur erop zat.
Daarom kun je daar de leverancier daar niet voor aansprakelijk stellen...je kunt hoogstens hopen op coulance.
 
Vergeet ook niet dat je ook nog negatieve veerweg hebt :) ,ik zou voor minimaal 15 cm langer gaan.
Ik zou 20 cm langer nemen, geen risico dat ze wéér te kort zijn :P

Alle gekheid op een stokje, als de originele leiding vrij ruim is (maar was het wel de originele leiding die erop zat?) en de Hel is vrij krap dan kan inderdaad een andere stuur net dat verschil maken dat het met de ene leiding wel past en met de andere niet. Het beste even uitmeten met een stukje installatiedraad/aquariumslangetje/originele leiding en dan kijken hoeveel de nieuwe langer moeten zijn. Ik vermoed dat je met een cm of 5 een heel eind komt, meten = weten.
 
Ik leg altijd een nep-leiding aan van benzineslang. Lekker in-uit veren, kijken en meten. Als het goed is meet je de lengte van de benzineslang en dán plaats je een bestelling ;)
 
Hoezo is dat geen maatwerk? Ze worden op maat gemaakt voor het type motor dat je opgeeft.

NEE! Dat is geen maatwerk.

Doorgaans wordt er een serie van bijvoorbeeld 50 stuks voor een type motor gemaakt en die gaan op stock om op aanvraag geleverd te kunnen worden. Je hoeft dan bij je bestelling alleen maar aan te geven: "Ik wil remleidingen voor een Suzuki type XXXX bouwjaar XXXX".

Maatwerk is als je op een bestelsite aan moet geven hoeveel centimeter lang de leiding moet zijn, wel type banjo je wil, onder welke hoek de banjo's gemonteerd moeten worden en of je bijvoorbeeld een extra beschermende buitenmantel aangebracht wil hebben. (voor dit alles is vaak óók nog een kleurkeuze mogelijk)

In het laatste geval wordt je bestelling met een codenummer in het systeem van de leverancier opgeslagen. Mocht je in de toekomst opnieuw een zelfde remleiding nodig hebben dan kun je deze eenvoudig met dit codenummer bestellen. (en wordt hij weer keurig voor jou OP MAAT gemaakt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan