Nieuwe rijder, nieuwe motor

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Wat ik me afvraag, je haalt je rijbewijs, je zoekt voor een schappelijk bedrag een motor via motorshopper, je kunt zien of een motor beschadigd is, en of de ketting en tandwielen een beetje deugen, maar wat zijn dingen die je niet makkelijk ziet en die wel voor veel onkosten gaan zorgen? Wat is de kans dat een motorblok mooi glimt maar wel helemaal gaar is?
Je kunt laten keuren bij motorkeuringen.nl, maar dat loopt in de papieren als je de keus hebt uit zes motoren.
 
Wat ik me afvraag, je haalt je rijbewijs, je zoekt voor een schappelijk bedrag een motor via motorshopper, je kunt zien of een motor beschadigd is, en of de ketting en tandwielen een beetje deugen, maar wat zijn dingen die je niet makkelijk ziet en die wel voor veel onkosten gaan zorgen? Wat is de kans dat een motorblok mooi glimt maar wel helemaal gaar is?
Je kunt laten keuren bij motorkeuringen.nl, maar dat loopt in de papieren als je de keus hebt uit zes motoren.
Kun jij dan met 100% zekerheid zeggen dat je morgenochtend weer wakker wordt?

Enige manier waarop je kunt garanderen dat een blok goed is, is door het uit elkaar te halen en aan een zeer grondige inspectie te onderwerpen en zelfs dan...
 
Dus, luisteren, voelen, rijden, controleren, bekijken en beoordelen waar mogelijk, is dat allemaal goed is de rest geluk.

Je kan best veel wel merken aan een blok, en ook best veel merk je niets van, in feite heb je wat ervaring en wat geluk nodig, zoals in het hele leven. :+
 
Je kan best veel wel merken aan een blok, en ook best veel merk je niets van, in feite heb je wat ervaring en wat geluk nodig, zoals in het hele leven. :+
Dat is helemaal waar. Ik heb een keer een volvo amazon gekocht, heel goed bekeken en onderzocht, prima auto. Behalve het blok dat ik na zes maanden mocht vervangen. Maar zelfs dat was leerzaam. Wel daarna 15 jaar fijn in gereden.

En "luisteren, voelen, rijden", ik ben wel technisch onderlegd dus ik kan wel wat beoordelen, maar mijn motorrij-ervaring is natuurlijk nul komma nul.

Ik bedoelde ook een beetje te vragen wat het risico is. Wat is de kans dat er iets kapot is dat duur is in reparatie en dat je niet makkelijk bij de koop merkt. Is die kans 20% of 80%?
 
Laatst bewerkt:
Dat is helemaal waar. Ik heb een keer een volvo amazon gekocht, heel goed bekeken en onderzocht, prima auto. Behalve het blok dat ik na zes maanden mocht vervangen. Maar zelfs dat was leerzaam. Wel daarna 15 jaar fijn in gereden.

En "luisteren, voelen, rijden", ik ben wel technisch onderlegd dus ik kan wel wat beoordelen, maar mijn motorrij-ervaring is natuurlijk nul komma nul.

Ik bedoelde ook een beetje te vragen wat het risico is. Wat is de kans dat er iets kapot is dat duur is in reparatie en dat je niet makkelijk bij de koop merkt. Is die kans 20% of 80%?
Ik zou zeggen, als je kansen wilt, ga naar het casino toe.
Is niks zinnigs over te zeggen, er zijn teveel factoren die mee spelen.
 
Ik zou zeggen, als je kansen wilt, ga naar het casino toe.
Is niks zinnigs over te zeggen, er zijn teveel factoren die mee spelen.

:^

Het is altijd onduidelijk als je niet weet hoe de motor bereden is, hoe goed hij onderhouden is door de eigenaren. Erg lastig.
 
als je er zo huiverig over bent koop er dan een bij de dealer, kan je nog terug als er wat aan mankeert.
of koop een Honda, weet je zeker dattie het doet :+
 
Vaak zijn de blauwe het betrouwbaarst en de groene gaan best hard. :p

Wat mij voor mij heel belangrijk is:
Onderhoudshistorie
Dat de motor niet ieder jaar van eigenaar is verwisseld
Voor de rest gewoon goed kijken en luisteren

En als je echt een keus hebt gemaakt dan toch een aankoopkeuring doen. Kan vaak al voor 5 tientjes en dan heb je gewoon wat meer zekerheid. Ga je 6 motoren die eventueel in aanmerking komen aanbieden voor een keuring dan kan het wel in de papieren gaan lopen. Dus dan gewoon nog even verder selecteren op vraagprijs, kilometerstand en eventueel de woonplaats van de verkopende partij.
 
als je er zo huiverig over bent koop er dan een bij de dealer, kan je nog terug als er wat aan mankeert.
of koop een Honda, weet je zeker dattie het doet :+
Ben niet zo huiverig, gewoon nieuwsgierig. Bij een dealer weet je het ook niet, en ben je 1000 euro meer kwijt. Dan mag je dus 1000 euro reparaties hebben om toch niet duurder uit te zijn.
 
Klopt, zo kocht ik een auto van 5000 euro en een half jaar later draait het blok in de soep. Tja, weg geld, weg auto. Maar zo gaat het. Dan moet je gewoon nieuw kopen. Dan heb je fabrieksgarantie en dan weet je dat je geen kat in de zak koopt.
 
Een goedkope motor zou ik inderdaad gewoon particulier kopen, heb niet het idee dat een dealer zijn inruilertjes uitgebreid gaat nakijken.
Zoek de zwakke punten op van jouw type motoren en wat deze mogelijk zouden gaan kosten bij pech en let verder op standaard punten zoals ketting, banden, eventuele tikken in het blok etc.

Al ben ik zelf meer van de impulsaankopen, geluk moet je toch hebben. :+
 
~
Een goedkope motor zou ik inderdaad gewoon particulier kopen, heb niet het idee dat een dealer zijn inruilertjes uitgebreid gaat nakijken.
quote]
Ik denk het wel. Of het nu een brak is van 250 euro of een bijna nieuwe blingbling die nog 25000 moet kosten, wettelijk gezien moet een dealer altijd garantie geven. Wedden dat ie dat brakje ook alleen maar verkoopt als ie het even grondig bekeken heeft ;)
 
Wat ik me afvraag, je haalt je rijbewijs, je zoekt voor een schappelijk bedrag een motor via motorshopper, je kunt zien of een motor beschadigd is, en of de ketting en tandwielen een beetje deugen, maar wat zijn dingen die je niet makkelijk ziet en die wel voor veel onkosten gaan zorgen? Wat is de kans dat een motorblok mooi glimt maar wel helemaal gaar is?
Je kunt laten keuren bij motorkeuringen.nl, maar dat loopt in de papieren als je de keus hebt uit zes motoren.

Nou nee. Je kiest de motor die je het mooiste vindt, het lekkerst vindt rijden of het goedkoopst is, wat dan ook. En die laat je keuren, niet alle 6. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan