Nieuwe Royal-Enfield Himalayan

  • Onderwerp starter Anoniempje329
  • Startdatum
Rijdt momenteel een Nederlandese dame (itchy boots) met deze motor van noord Argentinië naar Alaska
@Kabouter Puntmuts kijk op YouTube maar eens naar Itchy Boots. Dat is ook een Nl dame. Ze reed eerst heel Azië en Europa door en nu is ze onderweg van Ushuaia in het zuiden van Argentinië naar Alaska. Leuk om te volgen. Wij willen hetzelfde traject gaan rijden vanaf komende winter, alleen denk ik niet verder dan BC of de Yukon. Alaska reden we reeds en dat vond ik een beetje tegen vallen. Misschien nog wel een keer de Dempster tot aan Inuvik.
Ik post een URL naar een video van Itchy Boots. Vervolgens krijg ik deze reacties :?
Willen jullie mijn post niet lezen of kunnen jullie mijn post niet lezen :+
 
  • Haha
Waarderingen: OSJ
20200222_144727.jpg


Ik rij nu al een klein jaar met een himalayan. Woon werk verkeer met plezier ritjes tussendoor. Rijd ook stukken van de TET in België met deze fiets.

Best tevreden hoor. Vind hem er uniek uit zien. Blok rijd ook heel aangenaam ongeacht van de lage pk's op papier. Hoef geen vuurspuwers meer,je rijdt je toch om de twee kilometer een boete.

Van de 16 motoren die ik in m'n 12 jaar rijden heb gehad, staat deze in de top drie. Ik rijd sowieso heel graag met ééncilinders.

Zit nu tegen de 5000km aan. Aan 4000km waren de balhoofdlagers om zeep. Fabriek is nogal zuinig met vet, dus het is een goed idee om tussentijds wat extra liefde te geven. Remklauwen onderhouden en dergelijke.

Tot nu toe minder corrosie dan mn laatste kawasaki aan 7000km dus dat valt mee. Verder rijd in er quasi elke dag mee, heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Stel gerust vragen. Ik beantwoord ze graag. De hima blijft een beetje miskend, mede door reviews die stellen dat ze te traag zijn voor West Europa, dat vind ik een belachelijke stelling. Eigenlijk heb je niet veel meer paarden nodig, maar zo kom ik ook overal.
 
@mikey Hoe ziet jouw dagelijkse woon-werk rit eruit? En wat is jouw lengte, want de himalayan lijkt me tamelijk klein?
 
@mikey Hoe ziet jouw dagelijkse woon-werk rit eruit? En wat is jouw lengte, want de himalayan lijkt me tamelijk klein?

32km binnendoor. Soms 10km autosnelweg, waar de hima zich stabiel gedraagd, ik hou me dan aan snelheden tussen 110 en 130. Heb geen problemen met de snelweg, maar er zijn leukere manieren om ergens te geraken.

Mijn maten zijn inderdaad een reden waarom een hima mij goed zit. Ik ben 1m70, stuk onder het Nederlands gemiddelde, maar als Belg mag dat. Ik heb ook eerder korte benen.

Mn xr600 vroeger, moest ik zijlings van het zadel afschuiven om een voet te zetten. Mn dr650 was ook hoog, maar daar had ik het zadel aangepast om lager uit te komen.

Het lage zadel van de hima geeft mij heel veel vertrouwen in offroad situaties, heb al drie valpartijen kunnen vermijden dankzij het lage zadel. Ik denk vaak na over alternatieven, opnieuw een dr, of een klr650, crf250l of rally, versys 300 of een swm superdual, drz400, t700 enzovoorts, maar die zijn hoog, met een hoog zwaartepunt. Denken over alternatieven is niet omdat ik de hima weg wil doen, gewoon altijd bezig met alles uit te pluizen rond motoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Hoe beoordeel je na 5K de algehele bouwkwaliteit? Nog kinderziektes meegemaakt?

Algehele bouwkwaliteit is best goed. Motor die ik voor deze had, was een kawasaki z250sl uit 2017. Die was minder kwalitatief, behalve de knoppen en schakelaars aan het stuur, die waren van wel bekende kawasaki kwaliteit.

De hima moet zeker niet onderdoen voor de budget modellen van Japanse merken.

Qua montage in de fabriek valt wel op dat dit minder goed gedaan is. Er wordt bezuinigd op smeermiddelen en vetten, wat ze daarmee besparen weet ik niet. Een nieuwe eigenaar doet er goed aan om alle belangrijke punten die gesmeerd moeten worden zelf na te gaan. Remklauwen, rempomp achter, monoshock links, balhoofdlagers en dergelijke. Ook de bedrading mogen ze beter wegwerken. Daar erger ik me soms aan.

Ik heb tot nu toe in garantie balhoofd lagers moeten vervangen.
Anders heb ik geen last van kinderziektes. Het is welbekend dat de motor als hij koud is durft uit vallen door de primitieve injectie, maar daar kan ik mee leven.

Bekende problemen zijn vast lopende Remklauwen, roest in achterste rempomp door gebrek aan vet en indringen van water, balhoofdlagers, olie zweten aan cilinderkop of kleppen deksel, verluchting van de benzine tank zorgt soms voor vacuüm problemen waardoor motor geen benzine krijgt, batterij lijkt snel de geest te geven,...

Ik vergeet mogelijks dingen.

Over het algemeen dingen die vlot op te lossen zijn als je zelf een beetje handig bent, tegelijk ook dingen die je niet voor wil hebben met een duurdere motor. Aan kleine dingen merk je natuurlijk de reden van de lagere prijs.

Eerder heb ik ook triumphs, Suzuki's en een Ducati gehad, de himalayan staat in de top drie voor mij, wat natuurlijk geen objectieve stelling is...
 
Het beantwoord iig wel mijn vraag. Ik vind het ook een leuke motor om te zien, maar ik zal 'm voorlopig iig (nog) niet kopen, simpel omdat ik er voor mij nog geen nut voor heb. Is het verbruik trouwens een beetje netjes en issie ook geschikt voor E10, nu ik het toch over brandstof heb?
 
Het beantwoord iig wel mijn vraag. Ik vind het ook een leuke motor om te zien, maar ik zal 'm voorlopig iig (nog) niet kopen, simpel omdat ik er voor mij nog geen nut voor heb. Is het verbruik trouwens een beetje netjes en issie ook geschikt voor E10, nu ik het toch over brandstof heb?

Verbruik ligt tussen de 3l en 4,5l per 100km. Afhankelijk van hoe zwaar je door rijd, ik vlieg er nogal mee, dus ik haal 4l a 4,5l per 100km. Dealer had mij aangeraden e5 te tanken, waarom weet ik niet, alhoewel ik zie dat de hima de wereld rond rijd, ook met slechte benzine, kan me dus niet inbeelden dat e10 voor vreemde taferelen zou zorgen. Als je ooit denkt van er één te kopen moet je inderdaad zeker zijn. Er zijn hier een daar mensen, vooral in de UK die mee op de hype springen, om dan enkele maanden later de fiets weer te verkopen, omdat het toch dat niet was. Kleine problemen zorgen voor grote ergernissen bij mensen die zelf niet sleutelen vooral.

Ook heel lange thread te vinden op advrider.com met zeer veel info.
 
Kleine probleempjes en mankementen frustreren me niet snel, ook omdat ik zelf wel sleutel. Ik heb ook een paar jaar op een Chinese imitatie Dax gereden woon-werk. Dan sleutel je genoeg :+
Veellol mee gehad, maar met nieuwe baan werd de afstand te groot om nog leuk te zijn op een minimotor.
 
Vorige week op de motorbeurs gereden op de classic en (ik denk) de Continental. De eerste reed idd als een classic, ziet er leuk uit maar voor het echt denk ik wat te licht. Die andere reed best goed voor zover je op dat kleine stukje daar iets van kunt zeggen. Zou ik nog best eens kunnen overwegen als ik een nieuwe motor zou kopen.

Niet echt op de afwerking gelet trouwens.
 
Nog updates over deze gave motorfiets? Zag en hoorde laatst een Himalayan optrekken bij een verkeerslicht, lijkt me niet een motor om mee vooraan te gaan staan. Niet rot bedoeld ik heb van alles gehad dat niet snel was zoals MZ. Jawa, XT500, GSX 400E . Het zou mogelijk wat zijn voor dagelijks gebruik, overdag toch maar 100 max op de snelweg.
 
Nog updates over deze gave motorfiets? Zag en hoorde laatst een Himalayan optrekken bij een verkeerslicht, lijkt me niet een motor om mee vooraan te gaan staan. Niet rot bedoeld ik heb van alles gehad dat niet snel was zoals MZ. Jawa, XT500, GSX 400E . Het zou mogelijk wat zijn voor dagelijks gebruik, overdag toch maar 100 max op de snelweg.

Mensen zijn zo verwend tegenwoordig. Al dat geblaat over te traag en te weinig pk... Begrijp het niet. Oké, even in raket modus gaan is leuk maar als je de regels volgt gebruik je het meeste van je vermogen niet op je moderne fiets. Dan heb je al die pk's, dan moet er natuurlijk een computer op die je gashendel onder controle houdt, anti wheelie, anti slip, regen modus enzovoort...

Mn speed triple deed 160 in derde versnelling ofzo. Wat moet je dr mee? M'n gsx1400 ging in 3 seconden naar de 100. Gek snel, maar ondertussen de wereld voorbij zien gaan als een waas.

De straat, het verkeer, het idiote rijgedrag tegenwoordig... Ben te vaak op m'n plaat gegaan mede dankzij blinde automobilisten, een himalayan houdt het iets veiliger, rustiger en zn kalmer.

Ik ga met de himalayan altijd vooraan staan, ben altijd als eerste weg. Auto's gaan echt niet met je racen hoor, en als ik op de autosnelweg kom doe ik gewoon 120. (ja in NL tegenwoordig niet meer)

Daarnaast ga ik er ook offroad mee vlammen, en doe ik het meeste onderhoud zelf, ding zit zo ouderwets in mekaar. Geen uur bezig met plastic verwijderen. Gewoon simpel, basic en lekker rijden maar. Daar draait motorrijden toch om? Ieder heeft natuurlijk recht op z'n mening hé, maar voor mij hoeft het niet meer te zijn. Als ik deze fiets vervang zal een volgende ook max 40pk moeten hebben a la ktm 390 adv, of xt660 en consoorten.
 
Mensen zijn zo verwend tegenwoordig. Al dat geblaat over te traag en te weinig pk... Begrijp het niet. Oké, even in raket modus gaan is leuk maar als je de regels volgt gebruik je het meeste van je vermogen niet op je moderne fiets. Dan heb je al die pk's, dan moet er natuurlijk een computer op die je gashendel onder controle houdt, anti wheelie, anti slip, regen modus enzovoort...

Mn speed triple deed 160 in derde versnelling ofzo. Wat moet je dr mee? M'n gsx1400 ging in 3 seconden naar de 100. Gek snel, maar ondertussen de wereld voorbij zien gaan als een waas.

De straat, het verkeer, het idiote rijgedrag tegenwoordig... Ben te vaak op m'n plaat gegaan mede dankzij blinde automobilisten, een himalayan houdt het iets veiliger, rustiger en zn kalmer.

Ik ga met de himalayan altijd vooraan staan, ben altijd als eerste weg. Auto's gaan echt niet met je racen hoor, en als ik op de autosnelweg kom doe ik gewoon 120. (ja in NL tegenwoordig niet meer)

Daarnaast ga ik er ook offroad mee vlammen, en doe ik het meeste onderhoud zelf, ding zit zo ouderwets in mekaar. Geen uur bezig met plastic verwijderen. Gewoon simpel, basic en lekker rijden maar. Daar draait motorrijden toch om? Ieder heeft natuurlijk recht op z'n mening hé, maar voor mij hoeft het niet meer te zijn. Als ik deze fiets vervang zal een volgende ook max 40pk moeten hebben a la ktm 390 adv, of xt660 en consoorten.
Ik heb nu ruim 2 jaar mijn KTM superduke 1290 r en er 40.000km meegereden en ik onderschrijf jouw verhaal. Was (en is nog steeds soms) leuk, maar mijn volgende motor wordt er een zoals jij het omschrijft. Terug naar de essentie.
 
ik rijd zelf op een FZ maar ook op een Blackbird. PK's zijn dan niet direct een probleem.
Toch heb ik een speciaal plekje voor de Enfield. Ik vind 't leuke dingen!!

Afgelopen week reed ik door de Betuwe, toen er een motor, brommer, mss toch motor(?) voorbij kwam.
Nee, voor brommers en 3-wielers zwaai ik niet. Brommer lijkt duidelijk. Op een 3W zit vaak een aso-petje, dus dan ZEKER geen groet.
Toen de motor voorbij kwam................Hé dat was een Royal Enfield. Eeeh juist, te laat! :X Nee, ik had niet gezwaaid............... :/
Na nog wat kleine weggetjes, kwam ik dezelfde RE weer tegen. Toen heb ik het goedgemaakt.:W:W:W
 
Pk's geven een kick, maar is meestal van redelijk korte duur, je went er immers aan.

Een basic fiets, met relatief weinig pk's geven vaak veel lol, en doen dat voor langere tijd.

Her is maar net wat je op dit moment wil.




Denk er maar een over na, als je 100 rijdt op je 200pk fiets tijdens spits uren. ;)
 
Mwah, ik heb ook wel eens mijn inhaalacties moeten staken bij 80 met wind tegen op een 250 cctje. Ik heb toch liever wat meer reserve...
 
en doe ik het meeste onderhoud zelf, ding zit zo ouderwets in mekaar.
Hoe zit het met onderdelen? Is dat een beetje vlot te krijgen in Nederland, of moet het meeste geïmporteerd worden? Ik lees bijvoorbeeld over die balhoofdlager, is dat een obscuur ding of gaat daar gewoon een model in wat je bij elke lagerboer kunt kopen? En filters enz..?
 
Mwah, ik heb ook wel eens mijn inhaalacties moeten staken bij 80 met wind tegen op een 250 cctje. Ik heb toch liever wat meer reserve...
Met te weinig vermogen op de weg dat is geen feestje...........................:N
Mijn 'motor-leven' is begonnen op een antieke scooter. Een Vespa GLX150-1964
Op zich wel een heel leuk ding, maar ongeschikt voor provinciale weg en snelweg. Met weinig vermogen dat je maar 75-80 kmh haalt.
Dat is dus ook de voornaamste reden dat ik 'm heb weggedaan. Op de snelweg tussen alle trucks.............Brrrrr :X

Toen heb ik 'm geruild met de Yamaha FZ750 met 106pk waar ik nu nog steeds mee rijd. Voelt heel veel prettiger!!!!
De Vespa stond 30jr op mijn naam. De FZ inmiddels ook al weer 10 jaar. Ik doe altijd lang met een motor.
Mijn Blackbird (nu 1 jaar) zal ook niet zo snel meer weggaan.
 
Ik heb er een proefritje opgemaakt,leuke motor om heerlijk ontspannen te cruisen tussen de <80 en de 110.
Misschien iets voor de toekomst.
 
Heb diverse motoren gereden en de hoofdmotor is momenteel een pan 1100, gewoon vanwege het comfort om mee te toeren en op vakantie met z'n 2en. Maar de meeste lol had ik toch met m'n nx 250, wat nou vermogen? 100 p de snelweg gaat ook prima en in de stad en binnenwegen is er niks leukers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan