Nieuwe snelheidsmeter

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik heb een chineese km teller aangesloten op mijn zx6r uit 1999.
Alles werk prima maar, hij geeft te veel toeren aan op de teller.
6000 rpm in 6e versnelling met 40km.
Normaal is dat 6000 in 6e versnelling met 100km.

Hoe kan ik dit oplossen?
Ik dacht zelf iets van een weerstand plaatsen, op het rpm puls draad of zoiets?
 
Kun je dit niet gewoon instellen in je nieuwe teller?
Ik heb een koso en hier kan ik instellen of het een 1 of 2 of 4 cilinder is en 4takt of 2takt, staat er niks in de handleiding?
 
Kun je dit niet gewoon instellen in je nieuwe teller?
Ik heb een koso en hier kan ik instellen of het een 1 of 2 of 4 cilinder is en 4takt of 2takt, staat er niks in de handleiding?
De handleiding is in zeer gebrekkig Engels geschreven.
Er zijn 2 standen waar ik hem op kan zetten, stand 1 staat in de handleiding voor 100kz=3x rpm, stand 2 staat voor 100hz=6x rpm.
Beide hebben geen invloed op het toerental.

Mail contact met de verkoper( een Chinees) wordt ik ook niet veel wijzer van.😀
 
Dat is ook een weerstand.

Het is wss een bloksignaal en wil je dit wijzigen dan zal je een printplaat met software moeten hebben. Niet op te lossen met passieve componenten dus.

100Hz is 100x aan/uit in 1 seconden tijd. Het zijn dus aan/uit signalen waarvan de frequentie veranderd moet worden om te corresponderen / de juiste vertaling van sensor naar kmteller moet maken.

Dus je hebt mogelijk de verkeerde teller gekocht of te algemeen en niet geschikt voor jouw motor.

Het kan wel hoor, met zelfbouwspul. Als je handig genoeg bent zou je de vraag kunnen stellen op circuitsonline.net
 
Je hebt een snelheidsmeter die teveel toeren aangeeft :?:?
Je kan met een digitale teller de pulsen delen in twee. Bij jou scheelt het een factor 2,5. Dat gaat niet makkelijk worden.
 
Je moet ook niet letterlijk de digitale aansluiting om de bougiekabel wikkelen. Soms heb je 2 mogelijkheden om de toerenteller aan te sluiten. Rechtstreeks en via inductieve meting met eennsignaaldraad die geschikt is om rond een bougie kabel te wikkelen.

Ik ben bang dat het niet zo simpel gaat werken en dat je dus in dit geval een miskoop hebt gedaan
 
Soms heb je 2 mogelijkheden om de toerenteller aan te sluiten. Rechtstreeks en via inductieve meting met eennsignaaldraad die geschikt is om rond een bougie kabel te wikkelen.

Dit is exact hoe het bij mijn KOSO teller werkt. Ik had geen zin om hem aan de CDI aan te sluiten, dus netjes het speciale draadje om de bougiekabel gewikkeld. Werkt perfect.

Ik ben ook benieuwd om welke Chinese teller het gaat, want ik kon er geen vinden die een hogere range had dan 0-199 km/h.
 
Ik ben ook benieuwd om welke Chinese teller het gaat, want ik kon er geen vinden die een hogere range had dan 0-199 km/h.
Gaat om deze teller.
Volgens de specs gaat die ook niet verder dan 199 km/h, maar heb het getest en hij gaat er dik overheen hoor :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het draad nu op de bobine aangesloten, en toerenteller werkt nu goed.
Die krijgt nu dus alleen vonksignaal van cillinder 1 en 4.
Waarschijnlijk krijgt die op het orgineledraad waar die eerst op zat, van alle 4 de cillinders vonk singaal, waardoor het toerental dubbel zo hoog was.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het draad nu op de bobine aangesloten, en toerenteller werkt nu goed.
Die krijgt nu dus alleen vonksignaal van cillinder 1 en 4.
Waarschijnlijk krijgt die op het orgineledraad waar die eerst op zat, van alle 4 de cillinders vonk singaal, waardoor het toerental dubbel zo hoog was.
Staat er in de beschrijving dat dat mag? Daar staan wel pieken van zo'n 200 volt op.
 
Aangezien het toerental nu klopt ga ik er gemakshalve van uit dat dit bij voorbaat al zo bedoeld was om te werken.
Het is geen digitale ingang die je puls van je originele teller gebruikt en daarom werkte het ook niet en was de verhouding (2,5) ook zo vreemd terwijl je instelmogelijkheden hebt van 0,5.
 
Dit is van mijn KOSO. Ik denk dat het redelijk universeel is qua aansluiting voor de toerenteller. Misschien heb je (of in de toekomst een ander) er wat aan.

1387550


1387553
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Staat er in de beschrijving dat dat mag? Daar staan wel pieken van zo'n 200 volt op.
Er staat weinig in de beschrijvingen waar je wat aan heb, ik heb vrijwel alles zelf moeten uitvinden.
Om een voorbeeld te gegeven, De geschakelde + draad stond in de beschrijving als doorlock functie.
Het draad voor de benzine meter stond in de beschrijving als olie draad.
De 12 volt batterij stond in de beschrijving als straitline.
Het draad voor koelwater lampje had een andere kleur als in beschrijving.
En geen info waar het rpm draad op moet.
Het is een universele imitatie koso meter.
De rest van de info klopte wel kwa instellingen en aansluitingen .

Al met al ben ik even bezig geweest, maar heb voor 2 tientjes wel een leuke meter😀
 
Je zou voor anderen hier, in ruil voor de hulp, een klein schema kunnen maken hoe aan te sluiten. Kan de volgende zo aan de slag :)

Al upload je de originele handleiding met wat op/aanmerkingen met de pen als je niet handig bent met de PC / Paint / Photoshop.
 
Nog wel. In het filmpje wordt uitgelegd hoe je de toerenteller verhoudingen kunt instellen.
Dat werkt bij mij iets anders.
Ik heb gemerkt dat niet alle Chinezen meters het zelfde werken, en zelfde kleur draden gebruiken, ook al zien ze er wel het zelfde uit.
Bij mij werkt die functie niet met 2 knoppen tegelijk ingedrukt houden, ik moet alleen de linker knop ingedrukt houden voor wielomtrek, en toeren instelling.
Dat menu ziet er bij mij ook anders uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan