Nieuwe supermoto's voor de straat. Waar zijn ze?

Barend88

MF'er
26 jan 2021
56
79
Meteen even een disclaimer: dit topic is niet bedoeld om advies te krijgen welke supermoto ik moet kopen.

Vanaf grofweg 2005 - 2010 was er in Nederland een behoorlijk groot aanbod aan supermoto's speciaal voor straatgebruik. Denk aan de Suzuki DRZ400, Yamaha WR250X, Yamaha XT660X, Honda FMX, Husqvarna SM 610, KTM 640 LC en zelfs BMW had zijn G650 X-moto. Natuurlijk zit er qua vermogen en gewicht nog een behoorlijk verschil tussen de genoemde modellen en waren zeker de FMX en XT660 wel erg zwaar om nog supermoto genoemd te kunnen worden, maar er was in ieder geval een behoorlijk aanbod aan eencilinders met 17 inch velgen die gelijkenissen vertonen met de crossmotor.

Na deze periode lijkt alleen KTM/Husqvarna nog interesse te hebben in dit type. Met de KTM 690 en de Husqvarna 701 zijn er nog twee prachtige supermoto's te krijgen, maar volgens mij zijn dit meteen de enige modellen en dan ook nog van dezelfde fabriek. Kawasaki heeft vorig jaar trouwens wel de 300SM uitgebracht, maar niet in Europa helaas.

Ik vind het vreemd en erg jammer dat veel bekende merken helemaal niets meer te bieden hebben op dit gebied. Hoe denken jullie erover? Missen jullie ook supermoto's van Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha? En verwachten jullie dat ze in de toekomst weer gaan investeren hierin?
 
Vreemd is het niet, als die dingen niet verkocht worden dan stoppen ze met het aanbod.

De merken die er mee gestopt zijn kennen geen blok wat en leuk vermogen afgeeft en geen onderhoudsinterval in uren aangeeft.
 
Vreemd is het niet, als die dingen niet verkocht worden dan stoppen ze met het aanbod.

De merken die er mee gestopt zijn kennen geen blok wat en leuk vermogen afgeeft en geen onderhoudsinterval in uren aangeeft.
Blijkbaar is er inderdaad te weinig vraag naar, toch jammer.

Dat is ook een goed punt. Volgens mij heeft op dit moment alleen Honda met de CRF300L een eencilinder die geschikt is voor de Europese markt.

En euroX te homologeren is.
Dat zal ongetwijfeld ook een ding zijn. In Amerika is er wat dat betreft veel meer te krijgen, zelfs de oude DRZ400 wordt daar nog nieuw geleverd.
 
Ja, maar als je daar een echte supermoto naast rijdt, is het er geen meer.

Gelukkig zijn er nog zat enduro's te koop, waar je 'n setje wielen en remmen bij kan kopen.

Plus, TM? Redmoto?
 
Denk dat het leuke dingen zijn maar zo onpraktisch dat ze alleen geschikt zijn voor erbij
En voor hetzelfde geld heb je een ktm890 of een jamaha die ongeveer de zelfde rij beleving hebben
 
Is dat niet hetzelfde met de zgn scramblers, streetfighters en alle andere namen die ze aan opgekalefaterde schadebakken geven, er zitten juweeltjes bij, maar geen mens wil ze gebruikt kopen of voor een prikkie
Supermoto's zijn echt funbikes die je eigenlijk nergens anders voor kunt gebruiken, geen reizen, geen langere afstanden of toertochten, dus echt alleen voor de fun, en als alle fabrikanten er dan opduiken, dan wordt de spoeling dun
 
TM en Sherco verkopen straat legale, fabriek af SuMo's. Compleet met grote remmen enzo.
Volgens mij word de DRZ400 nog steeds verkocht.
 
Denk dat het leuke dingen zijn maar zo onpraktisch dat ze alleen geschikt zijn voor erbij
En voor hetzelfde geld heb je een ktm890 of een jamaha die ongeveer de zelfde rij beleving hebben
Onpraktischer als een naked of racer? Met de 690 maak je zonder problemen 1200km in een lang weekend, en 200km snelweg met 130 gemiddeld doet hij ook gewoon
 
In 2005 deze nieuw gekocht, en nog steeds eigenaar. Iedere rit stap ik met een big smile af, wat een gaaf ding, nog steeds na al die jaren. Praktisch? Neuh, niet echt. FUN?? Ja! Met hoofdletters! Wel net na de aanschaf wat dingetjes veranderd, daarna eigenlijk niets meer.

Maar de ‘Supermotard rage’ is wel een beetje voorbij, dat is misschien wel jammer, maar ik rijd er niet minder om. Tegenwoordig ben je wat meer een uitzondering op een dergelijke motor, dat vind ik ook wel weer leuk.

Grt Fred
 

Bijlagen

  • 55943393-71CD-4238-835C-B7E2E01F764D.jpeg
    55943393-71CD-4238-835C-B7E2E01F764D.jpeg
    261,4 KB · Weergaven: 67
Ik heb vroeger veel supermoto's op straat gereden, o.a. Husqvarna, Husaberg, Honda en KTM.

Dat waren allemaal hardcore SM's, waar ik nu niet meer voor zou kiezen.

Maar een Husqvarna 701, KTM 690 of Gasgas 700 lijkt me wel wat...is alleen teveel tuningspul voor te krijgen wat ik dan ook allemaal weer erop schroef om het weer zo hardcore mogelijk te maken niet verstandig dus.
 
In 2005 deze nieuw gekocht, en nog steeds eigenaar. Iedere rit stap ik met een big smile af, wat een gaaf ding, nog steeds na al die jaren. Praktisch? Neuh, niet echt. FUN?? Ja! Met hoofdletters! Wel net na de aanschaf wat dingetjes veranderd, daarna eigenlijk niets meer.

Maar de ‘Supermotard rage’ is wel een beetje voorbij, dat is misschien wel jammer, maar ik rijd er niet minder om. Tegenwoordig ben je wat meer een uitzondering op een dergelijke motor, dat vind ik ook wel weer leuk.

Grt Fred
:o Fred!!
 
Ik woon in een dorp waar elke zondag een motor treffen is, voornamelijke klasieke motoren en bijzondere motoren, aangevult met de huidige tourmotoren.
Stond er laatst 1 2takt supermoto tussen. Iedereen stond er omheen te koekeloeren :)
 
In 2005 deze nieuw gekocht, en nog steeds eigenaar. Iedere rit stap ik met een big smile af, wat een gaaf ding, nog steeds na al die jaren. Praktisch? Neuh, niet echt. FUN?? Ja! Met hoofdletters! Wel net na de aanschaf wat dingetjes veranderd, daarna eigenlijk niets meer.

Maar de ‘Supermotard rage’ is wel een beetje voorbij, dat is misschien wel jammer, maar ik rijd er niet minder om. Tegenwoordig ben je wat meer een uitzondering op een dergelijke motor, dat vind ik ook wel weer leuk.

Grt Fred
En alleen regulier onderhoud?
Hoeveel kilometer heb je er op weg?

In die tijd had ik een KLX650R op nieuwe Haan SM wielen en een CR500.
Van mijn kleine GS heb ik vorig jaar ook een SM gemaakt met 17 inch wielen.
Het grove rubber op de grotere wielen werd nogal blauw bij sportief gebruik op straat. :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan