Nieuwe SV650S Deel II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik rij gemiddeld 1:19/1:20. In juli heb ik een circuitdag, dus dat is de uitgelezen kans om het "echt gas geven" verbruik te testen. Ik gok 1:15/1:16.
 
Valt mee.

Wat bedoel je precies met negatieve gasreactie?

Het aan/uit gevoel?

Aan/uit gevoel idd, het hele bokkige gevoel onderin, en de superdirecte gasreactie :)
Nu gaat het echt heel soepel alsof ik op een gewone carburatie fiets rijdt :)
 
Laatst bewerkt:
ik heb ff lopen nadenken wat het kan zijn waarom mijn verbruik zo hoog is en wat ik denk (weet bijna wel zeker). ik heb ook mijn motor bij hoegee aflaten stellen maar dat pair systeem zat toen nog aan gesloten en is ook niet geblocked tijdens het afstellen mark hoegee had er ook niet naar gevraagd. de uitdraai die ik toen had is over de hele linie goed met pair aangesloten!. maar als je nu opnieuw zou gaan meten zal ie over de hele linie te rijk staan. is wel kut want nu heb ik 100 euro over de balk gegooid en is ie nog niet goed :( . dus ik ga maar eens informeren voor een powercommander ook al zijn die veel duurder. :(
 
ik heb ff lopen nadenken wat het kan zijn waarom mijn verbruik zo hoog is en wat ik denk (weet bijna wel zeker). ik heb ook mijn motor bij hoegee aflaten stellen maar dat pair systeem zat toen nog aan gesloten en is ook niet geblocked tijdens het afstellen mark hoegee had er ook niet naar gevraagd. de uitdraai die ik toen had is over de hele linie goed met pair aangesloten!. maar als je nu opnieuw zou gaan meten zal ie over de hele linie te rijk staan. is wel kut want nu heb ik 100 euro over de balk gegooid en is ie nog niet goed :( . dus ik ga maar eens informeren voor een powercommander ook al zijn die veel duurder. :(

Heb de mijnes ook laten afstellen bij Hoegee met hetzelfde verhaal als hierboven. Aan de andere kant: Als Pair niet actief is bij volgas maakt dit dus voor 't afstellen niet uit. Wie doet er een belletje naar Hoegee en laat ons 't resultaat weten? :Z (lui als ik ben)

Mijn verbruik was na 't afstellen bij Hoegee ook drastisch omhoog gegaan, maar achteraf bleek dit aan de lage temperaturen te liggen (winter). Heb de mijnes in Oktober af laten stellen. Nu rijd ik weer 1:18
 
ik heb ff lopen nadenken wat het kan zijn waarom mijn verbruik zo hoog is en wat ik denk (weet bijna wel zeker). ik heb ook mijn motor bij hoegee aflaten stellen maar dat pair systeem zat toen nog aan gesloten en is ook niet geblocked tijdens het afstellen mark hoegee had er ook niet naar gevraagd. de uitdraai die ik toen had is over de hele linie goed met pair aangesloten!. maar als je nu opnieuw zou gaan meten zal ie over de hele linie te rijk staan. is wel kut want nu heb ik 100 euro over de balk gegooid en is ie nog niet goed :( . dus ik ga maar eens informeren voor een powercommander ook al zijn die veel duurder. :(
Bij mij is het PAIR systeem ook niet geblokkeerd tijdens het afstellen bij Hoegee en ik merkte ook niet echt verschil toen ik naar huis reed. Het PAIR systeem zorgt voor extra lucht in je cilinders, ongeacht hoe hard je rijdt of bij welk toerental. Gevolg is dat het mengsel armer wordt dan dat het eigenlijk is. Als je motor bij Hoegee dus redelijk goed stond met PAIR aan, staat ie eigenlijk te rijk.

Ik zat trouwens in hetzelfde schuitje als jouw. Bij mij maakte die Yosh Box echt geen ruk uit (hangt denk ik wel af van welk uitlaatsysteem je eronder hebt hangen) en ben nu als een engel zo blij met mijn Powecommander. Had ik het echter overnieuw kunnen doen, had ik gewoon lekker een slip-on gekocht en eerder geinvesteerd in goede vering.

Het voordeel dat je hebt is dat je in Oss een gratis custom mapping kan laten maken, omdat die er nog niet is van een SV650 met full Arrow systeem.
 
Let wel dat PAIR niets met vermogen/koppel te maken heeft op de Suzuki (d.w.z. je wint of verliest er niets mee door het aan of uit te zetten). Het PAIR systeem 'spuit' extra lucht in NA de uitgaande klep (en niet in de verbrandingskamer).

Wat ik ervan op internet vind is dat het PAIR systeem aanstaat bij een koude start om onverbrande brandstof alsnog in de uitlaat te laten verbranden. Wat de werking bij half en of vollast is, weet ik niet. :?
 
Het PAIR systeem zorgt voor een niet optimale verbranding in je motor. En een niet optimale verbranding (te rijk of te arm) betekent indirect dat je niet het optimale vermogen en koppel uit je machine haalt. Maar het PAIR systeem blokkeren levert je niet extra Powerrrrrrrr op, daar moet je hem dan voor laten afstellen.

Het PAIR system is puur een trucje van Suzuki om aan de emissie eisen te voldoen.
 
da's wel lullig dat jullie ook precies het zelfde hebben gehad met af stellen met yoshbox met pair aan gesloten. ik vraag me nu af of dat didiot z'n motor ook wel goed is afgesteld of dat hij zo slim is geweest het pair al van te voren uit te schakelen voor dat ie afgesteld werdt
 
Ey mensen, vandaag proefrit gemaakt op een 25 kw SV 650 s. Heb ik kunnen doen bij Goedhart motoren, die als enige dealer dit kon regelen.
Motor rijdt heerlijk, alleen ik denk dat het voor mij een naked wordt. Dit komt voornamelijk door de clip-ons. Ik vraag me af of ik nog wel lekker op de motor zit zodra het weer winter wordt en het wegdek slechter.
Echter, de versnellingsbak, de motor zelf, de soepelheid van het geheel. Niet te vergelijken met mijn Diversion :o . De yoshimura uitlaat die erop zat klonk overigens ook niet onaardig :+ .
Nu nog op zoek naar een dealer die nog een leuk bedrag geeft voor mijn diversion en die nog een SV 650 heeft staan :P
 
da's wel lullig dat jullie ook precies het zelfde hebben gehad met af stellen met yoshbox met pair aan gesloten. ik vraag me nu af of dat didiot z'n motor ook wel goed is afgesteld of dat hij zo slim is geweest het pair al van te voren uit te schakelen voor dat ie afgesteld werdt

Hoe moet je in godsnaam dat pair gedoe uitschakelen dan?

Enne, hij rijdt beter als ooit tevoren, dus mij hoor je absoluut niet klagen ;)
Ik ben iig zeer tevreden over de afstelling :)
 
Ey mensen, vandaag proefrit gemaakt op een 25 kw SV 650 s. Heb ik kunnen doen bij Goedhart motoren, die als enige dealer dit kon regelen.
Motor rijdt heerlijk, alleen ik denk dat het voor mij een naked wordt. Dit komt voornamelijk door de clip-ons. Ik vraag me af of ik nog wel lekker op de motor zit zodra het weer winter wordt en het wegdek slechter.
Echter, de versnellingsbak, de motor zelf, de soepelheid van het geheel. Niet te vergelijken met mijn Diversion :o . De yoshimura uitlaat die erop zat klonk overigens ook niet onaardig :+ .
Nu nog op zoek naar een dealer die nog een leuk bedrag geeft voor mijn diversion en die nog een SV 650 heeft staan :P


sv's staan er volgens mij nog genoeg bij de dealers. Nu alleen nog een fatsoenlijk bedrag terug krijgen voor de diversion. :X

(geschreven door M@fkeez. met een sv650s)
 
het pair systeem uitschakelen is heel makelijk aan de rechter zijde van je motor onder de airbox zit klep met daar aan een slang die via een t koppeling naar beide cylinders loopt. dat is het pair syteem. omdat nou uit te schakelen is zeer gemakkelijk je koppelt de twee slangen die van beide cylinders afkomen gewoon aan elkaar that's it.voor info kijk op http://www.edubs.net/bikestuff/sv650/sv650_2003_ServiceManual onder emission control system. daar staat het pair een beetje uit gelegd hoe het werkt en is aan gesloten. maare even over het afstellen met de yoshbox dit had mij wel een kleine verbetering gebracht maar alleen omdat hij onderin veels te arm stond daarom heb ik onder in wat meer vermogen gekregen maar het verbruik is ook naar de afstelling gewoon met normaal rij gedrag veels te hoog mede door het pair systeem.
 
tnx, gelijk ff alle beschikbare pdf'jes gedownload...

Bij mij stond 'ie onderin te arm en bovenin veelste rijk.
Dus mogelijk dat ik daarom meer baat bij het afstellen heb gehad dan jij en Knaapie, omdat normaliter een motor juist iets te arm wordt afgesteld i.v.m. emissie eisen. Daarom verbaasde het mij eigenlijk ook toen 'ie voor het eerst op een bank stond dat de air/fuel ratio bijna 12:1 was, de meting was al nadat ik m'n Mivv erop had en toen was het al een stuk verbeterd, dus ik wil al helemaal niet weten wat het was met de orginele uitlaat...
 
Het PAIR systeem zorgt voor een niet optimale verbranding in je motor. En een niet optimale verbranding (te rijk of te arm) betekent indirect dat je niet het optimale vermogen en koppel uit je machine haalt. Maar het PAIR systeem blokkeren levert je niet extra Powerrrrrrrr op, daar moet je hem dan voor laten afstellen.

Het PAIR system is puur een trucje van Suzuki om aan de emissie eisen te voldoen.

Uhm, je bedoelt: 'Het PAIR systeem zorgt niet voor een optimale verbranding in je motor.' Anders staat er heel wat anders.
 
ik heb een mail gestuurd naar mark hoegee en het probleempje uitgelegd. en in het antwoord dat hij terug gestuurd heeft staat. dat als je niet 100% tevreden bent over de afstelling dat hij kosteloos de afstelling opnieuw wil maken totdat ie wel goed staat. ik vindt dit erg netjes :) en zal zeker opnieuw een afspraak maken.
 
Ik heb nu de PDF eens bekeken, en begrijp nu wat het probleem is met afstellen met PAIR ingeschakeld. Omdat er extra lucht bij de uitlaatklep wordt geinjecteerd, wordt automatisch de air/fuelratio die in de uitlaat gemeten wordt de luchtbestandsdeel mogelijk verkeerd doorgegeven.

Maar nou moet ik wel eerlijk een kanttekening maken dat ik betwijvel of PAIR nou echt wel zo heel veel negatief invloed heeft op het resultaat omdat het volgens mij echt om hele minieme hoeveelheden lucht gaat die bijgevoegd wordt. Ik denk eigenlijk dat het vrijwel in het niet valt. Bovendien zou het raar zijn dat het blok met dezelfde afstelling met PAIR uitgeschakelt slechter zou gaan lopen dan met PAIR ingeschakelt, immers blijft de mengverhouding in de cillinder hetzelfde zover ik kan beoordelen.

Just my 2 cents ;)
 
wat ik nu merk sinds ik het pair heb uit geschakeld is: dat ik nu nog zelden last heb van een knallende uitlaat bij het afremmen op de motor. want ik was dat knallen spuug zat geworden en kon niet eens normaal afremmen op de motor zonder de koppeling te hoeven gebruiken omdat anders behoorlijke harde knallen uit mijn uitlaat kwamen die duidelijk door de helm en door mijn oor doppen heen drongen. en die dus voor de omgeving dus nog harder klonken.
 
even over die meng verhouding in de cylinders, ja dit blijft met pair aan of afgesloten ongewijzigd. maar het gaat er om als je je motor laat afstellen wordt om je uitlaat gas gemeten om te bepalen wat je air/fuel ratio is. maar als pair schone lucht met de uitlaat gassen mengt. wordt je air/fuel ratio lager dus het lijkt het dat je motor armer staat dan in werkelijkheid is.
 
Ey mensen, vandaag proefrit gemaakt op een 25 kw SV 650 s. Heb ik kunnen doen bij Goedhart motoren, die als enige dealer dit kon regelen.
Motor rijdt heerlijk, alleen ik denk dat het voor mij een naked wordt. Dit komt voornamelijk door de clip-ons. Ik vraag me af of ik nog wel lekker op de motor zit zodra het weer winter wordt en het wegdek slechter.
Echter, de versnellingsbak, de motor zelf, de soepelheid van het geheel. Niet te vergelijken met mijn Diversion :o . De yoshimura uitlaat die erop zat klonk overigens ook niet onaardig :+ .
Nu nog op zoek naar een dealer die nog een leuk bedrag geeft voor mijn diversion en die nog een SV 650 heeft staan :P
Ik lees dit berichtje een beetje laat en zonder te spammen... :P .. heeft Bruggeman vandaag de Suzuki-dagen met hoge inruil en kotingen..

Tis nu helaas al half zes ,dus wel al afgelopen, maar ik heb horen zeggen dat Suzuki zijn positie op de markt wat wil versterken en dus wat meer doet dan andere merken...

Hun hebben er aardig wat staan en ik zie dat je uit de buurt komt, dus wat let je
O-)
 
wat ik nu merk sinds ik het pair heb uit geschakeld is: dat ik nu nog zelden last heb van een knallende uitlaat bij het afremmen op de motor. want ik was dat knallen spuug zat geworden en kon niet eens normaal afremmen op de motor zonder de koppeling te hoeven gebruiken omdat anders behoorlijke harde knallen uit mijn uitlaat kwamen die duidelijk door de helm en door mijn oor doppen heen drongen. en die dus voor de omgeving dus nog harder klonken.

Die knallen komen me bekend voor. Donderdag en gisteren geen last van gehad, en vandaag een toerritje gereden waar ik wat minder gas gaf dan normaal, veel in lage toeren op motor afremmen. Leek af en toe wel oorlog :(

Toerental waar 'ie dat bij doet is rond de 4000 toeren (waar 'ie een dipje heeft en wat armer staat). Maar zoals ik normaal rij nagenoeg geen last van. Overigens waar die knallen af en toe abnormaal hard. Leek af en toe of er een band ontplofde :P

Bij de rest van de toerentallen geen last van. Zeker vanaf de 5000 rpm niet meer :)
 
Wat is er nou zo erg aan die knallen?!?!
Ik vind ze juist wel wijs...
Ik bedoel koop dan gewoon een 4-lijn motor als je niet tegen een paar klappen kunt... :P
 
Wat is er nou zo erg aan die knallen?!?!
Ik vind ze juist wel wijs...
Ik bedoel koop dat gewoon een 4-lijn motor als je niet tegen een paar klappen kunt... :P

Het is voor mij niet echt een issue hoor ;)

Voorheen knalde 'ie constant bij het dichtdraaien. Dat werd wel irritant. Nu het niet meer zoveel voorkomt en ik er ook enigzins zelf voor kan kiezen door in een bepaald toerental te rijden is het wel stoer 8-)
Ik vind het wel vaag dat 'ie het eigenlijk alleen doet in het gebied waar 'ie juist wat armer staat. Maar ik schrok me zelf vandaag wel een paar keer de pleuris omdat het echt gigantisch harde klappen waren :o

Het zal dus niet iets zijn wat ik wil laten verhelpen :P Ik vind 'm fijn rijden zoals 'ie nu afgesteld is. Dus vind het wel best... Zeker met de wetenschap dat 68 pk 72 pk is geworden en 60 Nm koppel 66 Nm koppel is geworden aan het achterwiel... dan hoor je mij toch zeker niet klagen ;)
 
.... klappen :r zat...?

ik doe het er af en toe echt om, kan der ook niks aan doen :+ ik lijk af en toe wel een klein kind 8-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan