Nieuwe Systeemhelm

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.556
954
Zevenhoven (Zuid Holland)
Morgen en overmorgen is er de Mega Motormarkt, en nu ben ik op zoek naar een nieuwe systeemhelm. Vorige week heb ik al even gekeken bij Hans van Wijk en viel mijn oog op de volgende helmen.

Wie heeft ervaring met deze helmen of merken?

HJC IS-Max II Mine SysteemHelm zwart/geel
hjc-is-maxii-mine-mc4h-sf_4645082_1.jpg



HJC SY-MAX 3 Helm mat zwart
verandering-1_3720366.jpg



Scorpion EXO-920 Satellite
xScorpion-EXO-920-Satellite.jpg.pagespeed.ic.jr-AlywiDZ.jpg



Ik heb nu een Nolan N103, bevalt goed alleen lekt deze bij het vizier.
 
Het is wel de enige helm die ik ooit gehad heb, maar ik heb de HJC IS-MAX II en die bevalt goed. Na een jaar sluit alles nog netjes. Verder ook geen klachten over ventilatie of lawaai, al heb ik geen vergelijking.
Ik heb destijds ook de SY-MAX III gepast en die zat mij even goed. Omdat die 100 euro duurder was ben ik uiteindelijk voor de IS-MAX gegaan. Ik zie dat het prijsverschil tegenwoordig een stuk kleiner is, wat misschien komt omdat de SY-MAX een ouder model is.
 
Qua specificaties zijn de IS-MAX en de EXO-920 nagenoeg gelijk behalve dat er bij de 920 geen gratis pinlock vizier bij zit. Deze zijn overigens wel voor 2 tientjes bij te kopen. De SY-MAX 3 is geloof ik de voorloper van de IS-MAX.

Daarnaast zou ik beide helmen passen en een tijdje ophouden. Scorpion heeft meerdere helmen waarbij men een vervelend randje op het voorhoofd voelt, daarnaast zou ie ook iets minder stil zijn maar dat is van meerdere factoren afhankelijk.
 
Heb ook de IS Max II, hell m'n avatar is een IS Max II :')
Altijd blij met de bouwkwaliteit van HJC helmen.
Komt met gratis pinlock.

Qua geluid vind ik het nog meevallen voor een systeemhelm.
Wel ook oppassen met het visier, de rubbertjes durven wel eens te scheuren.

Voor de rest verwijderbaar interieur, dus makkelijk schoon te maken :)
 
Heb ook de IS Max II, hell m'n avatar is een IS Max II :')
Altijd blij met de bouwkwaliteit van HJC helmen.
Komt met gratis pinlock.

Qua geluid vind ik het nog meevallen voor een systeemhelm.
Wel ook oppassen met het visier, de rubbertjes durven wel eens te scheuren.

Voor de rest verwijderbaar interieur, dus makkelijk schoon te maken :)

Mijn SY-MAX 3 heeft dus inderdaad gescheurde vizier rubbers en bij hevige regen wilt die daar wel eens wat lekken...
Nog geen reparatie mogelijkheden gezien/gevonden.... (misschien gewoon zelf een keer een siliconenrupsje ofzo erin kitten.
 
Qua specificaties zijn de IS-MAX en de EXO-920 nagenoeg gelijk behalve dat er bij de 920 geen gratis pinlock vizier bij zit. Deze zijn overigens wel voor 2 tientjes bij te kopen. De SY-MAX 3 is geloof ik de voorloper van de IS-MAX.
Het zijn wel verschillende lijnen. De SY-MAX is van glasvezel en daarmee iets lichter. Verder zit er een antibacteriële voering in, plus voorbereiding voor bluetooth (Chatterbox). Het is alleen wel een model uit 2011.
 
Morgen en overmorgen is er de Mega Motormarkt, en nu ben ik op zoek naar een nieuwe systeemhelm. Vorige week heb ik al even gekeken bij Hans van Wijk en viel mijn oog op de volgende helmen.

Wie heeft ervaring met deze helmen of merken?

HJC IS-Max II Mine SysteemHelm zwart/geel
[afbeelding]


HJC SY-MAX 3 Helm mat zwart
[afbeelding]


Scorpion EXO-920 Satellite
[afbeelding]


Ik heb nu een Nolan N103, bevalt goed alleen lekt deze bij het vizier.
Heb de n104 gehad nooit last van lekken gehad.
Helaas door een schuiver toender tijd de helm moeten afschrijven.
En rij door genoeg regenbuien om dat getest te hebben :+
 
Ik heb de Scorpion 900 gehad en - na een ongeval - nu de 910. Bevalt erg goed. Prima voor een brildrager en prettig te bedienen zonnescherm. En prettig geprijsd. Mijn model is bovendien ook goedgekeurd als jethelm. Bij warm weer kan ik het vizier deel eraf halen en er een zonneklep op zetten. Volgens mij heeft de 920 dat niet meer. Ik heb geen last van een lekkend vizier. Nolan gaat bij mij niet. Die heeft een specifieke pasvorm die niet goed combineert met mijn hoofd, ik krijg teveel druk en een rode plek op mijn voorhoofd. Ik heb dat bij de Scorpion juist niet. Maar dat is individueel verschillend natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Heb na heel veel passen de Scorpion, bevalt heel goed. Heb hem nu een maand of 10, zou hem blind weer kopen.
 
Ok iedereen bedankt voor zijn opmerkingen, IS max zat goed, maar de voering vd symax voelde beter aan, en de sy komt met pinlock..

De Scorpion heb ik nog niet gepast, deze komt met 5 jaar garantie..maar zonder pinlock.

Van het weekend nog even passen...en anders wachten tot de motorbeurs.
 
Heb zelf de IS-Max 2. Ook in die kleurstelling met zwart vizier en pinlock. Geluid vind ik vooral voor die prijsklasse echt goed. Ik heb er zelf iets van 210 voor betaald. Ook sluit hij heel makkelijk en klikt hij zachtjes. Geen zware lompe klikgeluiden of iets. Ik vind het een top ding in ieder geval. Ook soort van voorbereiding voor een bluetoothsetje want in het foam zitten inhammingen voor de speakertje van je setje. Druk je er zo in.

20fvsw4.jpg
 
Heb zelf de IS-Max 2. Ook in die kleurstelling met zwart vizier en pinlock. Geluid vind ik vooral voor die prijsklasse echt goed. Ik heb er zelf iets van 210 voor betaald. Ook sluit hij heel makkelijk en klikt hij zachtjes. Geen zware lompe klikgeluiden of iets. Ik vind het een top ding in ieder geval. Ook soort van voorbereiding voor een bluetoothsetje want in het foam zitten inhammingen voor de speakertje van je setje. Druk je er zo in.

[afbeelding]

Ok heb je tussen je kin en de helm voldoende ruimte voor een boom microfoon??
 
Ik heb er zelf een boom microfoon in. Mijn problemen met andere helmen zoals bijv Schubert is dat mijn kin zowat tegen het kinstuk kwam. Dat had ik juist bij deze HJC niet.
 
ik heb ook de HJC IS-Max II met fluo geel striping. en vind het ook een goede helm voor zijn prijsklasse en heb er ook een boom microfoon in heb het sena mh5fm setje waar ik ook super tevreden van ben.
full
 
Mijn IS Max II is in matzwart met een reflecterend visier met pinlock :')
Had nog geld over van de inruil van mijn vorige Is Max II. Ben er iig wel blij mee dat ik hem nog eens koop :)

3hrKmRUl.png


Reflecterende stickers heb ik er zelf op gezet omdat ik ook wel zichtbaar wil zijn :Y
 
ikzelf heb ook hjc is max. ik heb volgens mij de 3 en die bevalt me goed. houdt het geluid goed tegen en is goed qua bediening. Ik was ongeveer 210 eu kwijt.
 
Anders je budget verhogen en naar A-merken kijken.
Heb tegenwoordig een Schuberth jethelm. Voorheen altijd Nolan's gehad.
Prijs was wel even schrikken.

Voordeel van A-merken is dat ze verschillende maten buitenschaal maken en ook het binnenwerk aangepast kan worden.

Advies is veel passen en pas kopen als je de juiste helm gevonden hebt, je hebt immers maar 1 hoofd.

Edit: Wat ik beter vind aan de Schuberth M1 tov Nolan N43:
  • Pasvorm
  • Zonnebrilbediening
  • Airflow bij warm weer (zet de schuif open en je hoofd blijft koel)

Wellicht maakt HJC ook goede helmen, heb ze wel eens gepast maar kwamen bij mij over als B-merk. Was altijd tevreden over Nolan ondanks de waardeloze zonnebrilbediening, laatste N43 begon wat ruim te zitten en na eenmaal een Schuberth pet gepast te hebben was ik om. Moest wel een paar nachtjes slapen over de prijs :+
 
Laatst bewerkt:
A merken zijn ook niet zaligmakend. Ik heb een Schuberth J1, de voorloper van de M1. Uitstekende helm, maar als je het hebt over waardeloze zonnevizier bediening.... Is dat bij de M1 wel goed?
 
Weet niet hoe de bediening bij de J1 is, bij de M1 gaat de zonnevizier bediening via een schuifje aan de linker onderkant van de helm. Vind het zelf een prima bediening die je kan bedienen zonder na te denken.

Bij de Nolan zat er een schuif op de zijkant van de helm die je altijd de verkeerde kant op wilde duwen, zonnevizier wilde ook nog wel eens spontaan gedeeltelijk naar beneden komen.

Nadeel van de M1 is de prijs en dat er geen audiomodule met FM radio beschikbaar is.
Leuk dat er speakers en microfoons ingebouwd zijn, maar zonder FM radio ga ik deze module niet kopen.

Audiomodule kan dus alleen gebruikt worden voor navigatie / bellen / streamen via BT.

Gemiste kans, vind juist radio luisteren onderweg fijn.
 
Vandaag gepast en....de Nolan N90-2 zit het beste en voelt ook het fijnste aan.

Scorpion voering voelt hard aan.

HJC Symax hadden ze niet.

HJC Is was er niet in de juiste maat, maar een maat groter voelde kwalitatief minder aan dan de Nolan.

Ik denk dat ik voor de Nolan ga, ook 5 jaar garantie, maar wel iets duurder
 
Vandaag gepast en....de Nolan N90-2 zit het beste en voelt ook het fijnste aan.

Scorpion voering voelt hard aan.

HJC Symax hadden ze niet.

HJC Is was er niet in de juiste maat, maar een maat groter voelde kwalitatief minder aan dan de Nolan.

Ik denk dat ik voor de Nolan ga, ook 5 jaar garantie, maar wel iets duurder

Verstandige keuze, helm moet goed zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan