Nieuwe tanktas

Kanariepiet

MF veteraan
5 mrt 2012
1.784
67
Afgelopen jaar is mijn tanktas na 10 jaar trouwe dienst stuk gegaan.
Hoewel het de vraag is of er een motortrip inzit dit jaar, ben ik toch aan het kijken naar een nieuwe tanktas.

Mijn huidige motor is een Honda XRV750 Africa Twin. Ik zie wel eens tassen met een uitstulping naar beneden (adventure model), maar vraag mij of dat handig is?
Door de afneembare tankdop is een tankmount helaas niet mogelijk. Magneten hebben het altijd prima gedaan. Door de tank voor de trip in te tapen, heb ik ook weinig last van krassen.
De laatste jaren heb ik reizen van rond de 10.000 km gemaakt, waarbij de tanktas dagelijks intensief gebruikt is.

De oude tanktas beviel prima, alleen de ritsen waren een beetje crappy. Ooit gekocht bij de Lidl voor weinig. Wat ik wel handig vond, was de optie om de tas om te bouwen naar een rugtas. Helaas door de crappy ritsen erg lastig weer dicht te ritsen zeker als je een boot wilt verlaten. Verder had ik het idee dat de regenhoes voornamelijk dienst deed als parachute.

Wat mij betreft mag een nieuwe tas wel wat meer kosten denk rond de 100 euro, maar met een goed verhaal kan het ook duurder worden. Zijn er nog dingen die erg handig of onhandig zijn in tanktassenland, waar ik rekening mee moet houden?
 
Ik vind wat aparte kleine vakjes wel handig.
En een fluo gele regenhoes is niet handig,want dat weerkaatst in het scherm van de GPS waardoor die dan moeilijker afleesbaar is.
 
Waarom nieuw, via MP kun je voordelig eentje met jouw wensen op de kop tikken..... :?

De mijne, 15 jaar oud en prima in orde, kan ik met ritsen behoorlijk vergroten qua inhoud, verder weinig spannend.....

8F5F462E-5489-47FA-8F6C-5E538A1DEF91.jpeg
 
Laatst bewerkt:
ik vind een tanktas ruk
wel handig, maar ruk
rij liever met een rugzak
 
Geen gele regenhoes dus. Heb zelf liever iets zonder regenhoes, maar waterdicht van zichzelf. Scheelt weer stoppen onderweg om hoes erop te zetten/af te halen.

Nieuw of 2e hands maakt niet zoveel uit. Ik ben niet iemand die ieder jaar een nieuwe tanktas koopt, dus mag wel iets kosten.

Rijden met tanktas doe ik doorgaans alleen op lange reizen. Voor kleine trips heb ik kleine koffertjes voor achterop (20l ofzo).
Als ik zou moeten kiezen tussen rugzak of tanktas, zal het altijd de tanktas worden.

Zijn er ook mensen met ervaring met telefoons als navigatiesystemen in die transparante vakjes? Naar mijn idee wordt dat in de zomer veel te heet (scherm 100%), zeker als de lader ook nog aangesloten is.
 

Ik heb deze eventueel in de aanbieding, ik heb er ongeveer 20 keer mee gereden maar vindt een tas om mijn been of rugzak handiger. Dus nog zo goed als nieuw, enige wat je erbij zou moeten kopen is een tankring.
 
Ik heb jaren met een tanktas van B-square gereden, ik vermoed dat dit dezelfde Lidl tanktas is.
Heb er 2 van versleten, bij mij bleven de ritsen wel goed, maar ik gebruikte hem ook nooit als rugzak

Heb nu deze van Louis, en bevalt eigenlijk prima.
 
Heeft er iemand ervaring met Mosko Moto Nomad tanktassen?
Nomad Tank Bag

Het concept van verschillende vakjes zie ik wel zitten.
Ik denk wel dat deze wat klein is.
 
De oude tanktas beviel prima, alleen de ritsen waren een beetje crappy. Ooit gekocht bij de Lidl voor weinig.
Ja, deze herken ik wel.
Ik heb ook een tanktas van de Lidl. Bij mij braken alle lippen van de schuivers van de ritsen af.
Met een andere lip werkt 't toch niet zo lekker meer. Ja, ik heb ook gekeken voor een nieuwe Lidl-tas.
Niet en nooit (?) meer leverbaar???

Overigens vind ik een tanktas absoluut niet fijn.
Echter in de vakantie met veel zooi mee, toch wel makkelijk alle spullen direct onder handbereik.
Ook mijn mobiel zit dan in de tas die dan voor opladen gekoppeld blijft aan de USB-lader.
 
Zijn er ook mensen met ervaring met telefoons als navigatiesystemen in die transparante vakjes? Naar mijn idee wordt dat in de zomer veel te heet (scherm 100%), zeker als de lader ook nog aangesloten is.

Ja, dat is ook mijn ervaring. Op vakantie heb ik mijn telefoon vaak in mijn tanktas zitten en als die aanstaat en aan de lader wordt het ding echt veel te warm. En dan zit hij nog niets eens in het transparante vakje, maar gewoon los in de tanktas. Vaak zet ik hem dan ook gewoon uit.
 
Overigens vind ik een tanktas absoluut niet fijn.

Wat is er niet fijn aan een tanktas? Ik heb eigenlijk bij elk plezierritje een tanktas bij me. Ik kan mijn telefoon makkelijk opladen en ik heb dingen bij de hand waar ik ook bij kan als ik op de motor zit, zoals telefoon of eventueel fototoestel om even snel een plaatje te schieten. Extra colletje, flesje handgel, zaklampje, leatherman, aansteker en dat soort zaken, het is eigenlijk een soort damestas.
 
Voor losse spullen gebruik ik mijn topkoffer.
Die zit met 1 klik achterop. Ziet niet mooi uit maar zit achter mijn rug, dus zie ikzelf niet.
Zowel op de BB als de FZ beide met topkoffer prima te rijden tot 200+. Dus je hebt er met toeren echt geen last van!

Verder in topkoffer extra handschoenen, (dunner of juist dikker) altijd een regenpak, in deze corona tijd ook altijd wat te eten en drinken bij me.
 
Topkoffer heb ik ook altijd bij me. Daar zitten weer andere zaken in, minicompressor, flesjes drinken, thermosfles heet water en pot oploskoffie, fles water, regenpak, extra handschoenen, trui, etc.

Ik rij alleen zonder tanktas als ik ergens heen moet en dan zit er ook een andere topkoffer op de motor waar of mijn werklaptoptas in gaat, of mijn rugzak met spullen voor waar ik heen ga (andere kleren o.a.).

Ik zou in principe wel zonder tanktas kunnen qua ruimte, maar hij zit me absoluut niet in de weg en alleen al het feit dat ik er makkelijk mijn telefoon in kan opladen is voor mij de doorslag hem meestal bij me te hebben.
 
Op lange reizen gebruik ik de tanktas voornamelijk voor dingen als eten/drinken, opslag Leatherman, zonnebril, hoofdlamp. bril/contactlenzen, diverse laders, dekseltjejampotvooronderdestandaarddingetje.
Reden: Alles bij de hand en altijd in de buurt (ook in de tent).

Op boten vind ik het prettig de tanktas mee te nemen en de rugzakoptie te gebruiken.
Verder als ik steden bezoek is een rugzakje wel prettig voor een trui en een flesje water etc.

Daarnaast gebruik ik de tanktas voor boodschappen onderweg. Hier komt de uitdijoptie om de hoek kijken.




Waarom ik wel gecharmeerd ben van de Mosko: degelijk gebouwd, uitgebreide sorteermogelijkheden (tanktas veranderd regelmatig in grabbelton), ,gemakkelijk om te bouwen naar rugzak. (erg prettig op boten)
Ik denk dat ik voor de boodschappen wel een plastic tas aan de Molle bevestigingspunten kan binden.

Zie veel positiefs op internet, maar vraag mij af of alles objectief is.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand ervaring met Mosko Moto Nomad tanktassen?
Nomad Tank Bag

Het concept van verschillende vakjes zie ik wel zitten.
Ik denk wel dat deze wat klein is.
Ziet er handig uit, maar inderdaad oogt wel klein.
Meeste van die adventure tassen werken niet met magneten maar met bandjes, persoonlijk vindt ik dat zeer onhandig.
Op mijn Transalp had ik ook gewoon een standaard tanktas met magneten, die ook omvormbaar is naar "rugzak". Hij zat door de schuin af lopende tank erg schuin, maar had er tijdens het rijden geen last van. Kon daardoor wel prima mijn kaart lezen.:+
20150915_154103.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom, kleine vlakken.... :?

Gaat uiteindelijk ten koste van bruikbare inhoud.

Doorzichtige vak is voor kaarten, iets uit de stenentijdperk....:+
 
Waarom, kleine vlakken.... :?

Gaat uiteindelijk ten koste van bruikbare inhoud.

Doorzichtige vak is voor kaarten, iets uit de stenentijdperk....:+

Omdat mijn tanktas tijdens de reis doorgaans binnen een dag in een magische grabbelton veranderd.
Alles zit erin. Ik weet dat het erin zit, maar ben wel steeds enige tijd bezig om te vinden wat ik zoek.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer alles een vakje heeft (of compartiment), de zoektijd af zal nemen.
 
Dan moet je weer 10 ritsjes openmaken........??
In mijn tanktas heb ik altijd alles op een min of meer vaste plek. Werkt prima om iets te vinden!
 
Omdat mijn tanktas tijdens de reis doorgaans binnen een dag in een magische grabbelton veranderd.
Alles zit erin. Ik weet dat het erin zit, maar ben wel steeds enige tijd bezig om te vinden wat ik zoek.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer alles een vakje heeft (of compartiment), de zoektijd af zal nemen.
Zoek tijd..... :? ....heb ik geen last van, ik hou zelf van structuur....
 
Omdat mijn tanktas tijdens de reis doorgaans binnen een dag in een magische grabbelton veranderd.
Alles zit erin. Ik weet dat het erin zit, maar ben wel steeds enige tijd bezig om te vinden wat ik zoek.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer alles een vakje heeft (of compartiment), de zoektijd af zal nemen.


Zelf een vakverdeling maken van triplex, multiplex, perspex of desnoods van karton en er gaat een wereld voor je open.. ;)
IMG_20180511_182301.jpg
 
Zelf een vakverdeling maken van triplex, multiplex, perspex of desnoods van karton en er gaat een wereld voor je open.. ;)
Bekijk bijlage 1508128
Ik zat daar vandaag nog over te denken, hoe kan ik verdeelvakken in mijn tanktas maken. Ik heb het nu niet nodig gehad want ik ga eeeeeindelijk een topkoffer kopen en dan hoef ik de tanktas alleen nog voor de drone en camera te gebruiken, drone zit in een softcase, accessoires in een mesh zakje, ministatief in het netje waar ook de regenhoes in zit en dan blijft er beperkte ruimte over voor de losse camera maar aan een triplex verdeling had ik nog niet gedacht. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan