nieuwe techniek mosfet regelaar

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.828
426
Nieuwe geavanceerde "SERIES" MOSFET-REGELAAR - reduceert de dynamo temperatuur tot 25%.
Dé oplossing om het verbranden van uw dynamo tegen te gaan.

Normale spanningsregelaars laten de overtollige dynamo energie naar massa vloeien, deze regelaar houdt het overtollige vermogen tegen.
Door het ´tegenhouden´ loopt er geen stroom door de dynamo als er geen vraag meer is van het elektrische circuit van de motor. Gedurende deze tijd wordt de dynamo niet belast!
Bijkomend voordeel is dat de motor net iets meer vermogen zal leveren als de accu vol is, dit doordat de dynamo geen energie aan het vliegwiel zal onttrekken.
Deze regelaar heeft tevens een thermische beveiliging, mocht de regelaar te heet worden (door te weinig rijwindkoeling bijvoorbeeld) dan gaat hij tijdelijk ´uit´.

klopt dit ??? wie kan hier iets zinnigs over zeggen... vdv?
 
Ok, heb me ooit eens verdiept. Of die dingen zijn peperduur/niet aan te komen.
Het heeft niks met een Puls Wide Modulatie te maken.
Het is een ipv shunt (vernietigen van Stroom) en Seri regelaar.
De enige fabrikant die ze maakt is shindengen.
Op E-bay staat enorm veel troep en zeggen dat het voor $29 dollar een serie regelaar is, maar het is dan meestal chinese shunt troep.

De regelaar bestaat zover Topic starter zegt. uit een 3 fase gelijkricht brug , 6 thyristoren die ontstoken worden afhankelijk van de accu klem(laad)spanning em doven wanneer I = nul.

Voordeel, je vernietigd geen stroom/ die door de spoelen loopt (= minder warmte ontwikkeling)

De enige regelaar die dit doet is de SH775 alle andere regelaars van shindengen zijn shunt.
 
Google eens op Shindengen series regulator, vooral over de SH775 is nogal wat te vinden.
Ik heb me er nog niet heel veel in verdiept maar zoals ik een beetje kan zien werkt het toch met een vorm van fase aansnijding met thyristoren, IGBTs of Mosfets, een probleem voor wat betreft de aansturing is de grote variatie in frequentie in de aangevoerde wisselspanning. Hierdoor gaat het met bv de SH775 bij gebruik als universele vervangings regelaar nog wel eens fout boven de 10.000 rpm.
Een ander mogelijk probleem gaat ook de oplopende spanning van de spoelen worden zodra er weinig of geen verbruik is, de stator wikkelingen moeten dan toch een daarop berekende isolatie hebben zowel naar massa als onderling. (spanning van 70-120 Volt).

Om zoiets met PWM te realiseren heb je toch voor dat vermogen (30A plus) een condensatorbatterij en een spoel (trafo) nodig, componenten die je niet bepaald in het kleine kastje van de regelaar passen.

Het gebruik van een sensor om de positie van de magneet ten opzichte van de spoel te bepalen zou voor het stuursignaal een enorme verbetering zijn en is een veel gebruikte methode bij AC drive sturingen van accu gevoede elektromotoren.

Dat er al jaren een weinig efficient en gevoelig systeem van PM dynamo's met shunt regeling op motoren zit is puur omdat het goedkoop is, een goed werkend PM systeem met serie regeling is gewoon door de fabrikant te maken maar is duurder.

Ik ben zelfs in het bezit van zo'n soort regelaar uit begin jaren '60 van Ducati, is een smoorspoel systeem met transductor regeling. (de werking van de smoorspoel is geregeld door deze te verstoren met een geregelde gelijkspanning). Echter t.o.v. onder andere Honda die met bij en afschakelen van spoelen en weerstanden werkten veel te duur en daardoor snel verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
Google eens op Shindengen series regulator, vooral over de SH775 is nogal wat te vinden.
Ik heb me er nog niet heel veel in verdiept maar zoals ik een beetje kan zien werkt het toch met een vorm van fase aansnijding met thyristoren, IGBTs of Mosfets, een probleem voor wat betreft de aansturing is de grote variatie in frequentie in de aangevoerde wisselspanning. Hierdoor gaat het met bv de SH775 bij gebruik als universele vervangings regelaar nog wel eens fout boven de 10.000 rpm.
Een ander mogelijk probleem gaat ook de oplopende spanning van de spoelen worden zodra er weinig of geen verbruik is, de stator wikkelingen moeten dan toch een daarop berekende isolatie hebben zowel naar massa als onderling. (spanning van 70-120 Volt).

Om zoiets met PWM te realiseren heb je toch voor dat vermogen (30A plus) een condensatorbatterij en een spoel (trafo) nodig, componenten die je niet bepaald in het kleine kastje van de regelaar passen.

Het gebruik van een sensor om de positie van de magneet ten opzichte van de spoel te bepalen zou voor het stuursignaal een enorme verbetering zijn en is een veel gebruikte methode bij AC drive sturingen van accu gevoede elektromotoren.

Dat er al jaren een weinig efficient en gevoelig systeem van PM dynamo's met shunt regeling op motoren zit is puur omdat het goedkoop is, een goed werkend PM systeem met serie regeling is gewoon door de fabrikant te maken maar is duurder.

Ik ben zelfs in het bezit van zo'n soort regelaar uit begin jaren '60 van Ducati, is een smoorspoel systeem met transductor regeling. (de werking van de smoorspoel is geregeld door deze te verstoren met een geregelde gelijkspanning). Echter t.o.v. onder andere Honda die met bij en afschakelen van spoelen en weerstanden werkten veel te duur en daardoor snel verdwenen.
Dat van die fase aansnijding klinkt inderdaad zeer plausibel.
Ik heb even een plaatje gezocht van die regelaar maar ik zie geen fets, enkel thyristoren.
full
 
Laatst bewerkt:
v.d.v., wat is in beginsel de reden dat die SR zo vaak als shunt toegepast worden? het is toch een beetje van sja, het is knullig maar we doen het er mee

Het ligt toch voor de hand dat je een echte geschakelde voeding, zoals in zoveel lichtnetadaptertjes en apparaatjes ingebouwd is uitstekend dienst kan doen. 30A mag geen probleem zijn, en hoe hoger je de schakelfrequetie kiest hoe kleinder de condensatoren en chokes kunnen blijven??
 
Laatst bewerkt:
v.d.v., wat is in beginsel de reden dat die SR zo vaak als shunt toegepast worden? het is toch een beetje van sja, het is knullig maar we doen het er mee

Het ligt toch voor de hand dat je een echte geschakelde voeding, zoals in zoveel lichtnetadaptertjes en apparaatjes ingebouwd is uitstekend dienst kan doen. 30A mag geen probleem zijn, en hoe hoger je de schakelfrequetie kiest hoe kleinder de condensatoren en chokes kunnen blijven??
Er is al lang een systeem dat goed werkt zonder grote verliezen en dat is de dynamo zoals in een auto toegepast wordt. Hierbij word het (lage) vermogen door de veldspoel geregeld zodat de spanning stabiliseert. Ik kan maar 1 reden bedenken waarom hier niet altijd voor gekozen en dat is prijs.
 
Er is al lang een systeem dat goed werkt zonder grote verliezen en dat is de dynamo zoals in een auto toegepast wordt. Hierbij word het (lage) vermogen door de veldspoel geregeld zodat de spanning stabiliseert. Ik kan maar 1 reden bedenken waarom hier niet altijd voor gekozen en dat is prijs.

En de omvang van zo'n dynamo, zeker om hem nog ergens tussen te frotsen?
 
De systemen met elektromagneet rotor hebben diverse beperkingen, voor een elektromagneet heb je 2 dingen nodig, een spoel en ijzer, best veel ijzer om voldoende te magnetiseren.
Het bostel loze systeem van de eerste Honda CB serie gebruikte een halve rotor
16r2-dc8f407196d594f0ebadfa7f8d4367a0.jpg

We missen nu een helft ijzer om een magneet rotor te maken met een goed rendement.
Het vermogen was met moeite 15A. bij hoog toerental.

De gewikkelde rotor met sleepringen was al een hele verbetering.
rotor-honda-cb-bol-dor-23326-pi-honda-cb900.jpg

een gewikkelde rotor met sleepringen hebben 3 nadelen, koolborstels/sleepringen en olie zijn vijanden, het moet dus een droog systeem zijn. het totale gewicht is vrij hoog en omdat ze op de krukas gemonteerd zitten wil men dit niet met de toenemende toerentallen van de huidige motor (vliegwielwerking en harmonische trillingen) De mechanische constructie heeft als probleem dat de koperen spoel en ijzer verschillend uitzetten en er grote centrifugaal krachten spelen bij de toerental verschillen waardoor de spoel los komt. (onderbroken rotor spoel) Honda, BMW, Moto Guzzi.
Ook hier weer een beperkt vermogen ca 30A bij een vrij hoog toerental.

Om dit systeem kleiner met meer vermogen bij een lager toerental te maken moet het toerental omhoog en heb je koeling nodig, het kan niet meer direct op de krukas. In een auto heb je een snaarverhouding van ongeveer 1 op 3-4. (je ziet het zo wel op diverse motoren toegepast)

nadelen, groot wat omvang betreft en kostbaar om op een juiste wijze betrouwbare wijze in de constructie te verwerken.
 
Het ligt toch voor de hand dat je een echte geschakelde voeding, zoals in zoveel lichtnetadaptertjes en apparaatjes ingebouwd is uitstekend dienst kan doen. 30A mag geen probleem zijn, en hoe hoger je de schakelfrequetie kiest hoe kleinder de condensatoren en chokes kunnen blijven??

De capacitieve buffer moet groot zijn, hoe hoger je wisselspanning waar je mee begint hoe kleiner deze buffer maar om spoelen met 400 volt in een nat systeem toe te passen is een uitdaging op zichzelf.
Verder is een begin spanningsverschil van 1 op 10 (1000rpm-10.000rpm) ook met PWM in de geschakelde voeding niet eenvoudig op te vangen. Wat dat betreft is een kabel haspeltje aan je motor wel handig _O- stroom uit een stopkontakt is iets magisch, alles kan je er op doen en het lost alle problemen op, benzine, gas, kolen en olie allemaal niet nodig als je een stopkontakt hebt. :Y
 
Met de huidige injectiesystemen hebben we toch plaats genoeg achte de cilinders om een normale dynamo te plaatsen... dat is in het verleden toch al veel meer toegepast, dus dit zal imho een uitstervend probleem worden
 
Wat dat betreft is een kabel haspeltje aan je motor wel handig _O- stroom uit een stopkontakt is iets magisch, alles kan je er op doen en het lost alle problemen op, benzine, gas, kolen en olie allemaal niet nodig als je een stopkontakt hebt. :Y
Wat zou dan het meest voor de hand liggen? stekker in het stopcontact op de plaats waar je naar toe moet of waar je vandaan komt.

In't echt: als je met zoiets als regelaar aan de gang wilt zal er toch eerst gelijkgericht moeten worden en daarna pas gaan schakelen. Ik denk trouwens niet dat de spanning recht evenredig aan het toerental oploopt, dat eindigt ergens. Heeft te maken met hogere inductieweerstand van de spoelen bij hogere frequenties als het gevolg van hogere toeren. De frequentie is wel recht evenredig aan het toerental. maal het aantal poolparen enz. enz.
 
Waar gaat het in dit topic eigenlijk over :?
Over de stroomvoorziening op een groot aantal motoren waar eigenlijk relatief best vaak problemen mee zijn in een tijd waarbij er in een sterk toenemende mate gebruik wordt gemaakt van geavanceerde electronica op motoren. Uitgebrande dynamo's, connectoren, bedrading, spanningsregelaars en defecte accu's.
Veelal kostbare reparaties en een gevoel van onbetrouwbaarheid met in sommige gevallen vervolgschade die de kosten doen exploderen.

Daarom een zoektocht naar een oplossing, het ei van Columbus een betaalbaar alternatief dat werkt in een wereld die wordt gedomineerd door de fabrikant die zijn markt beschermt en overal het spreekwoordelijke prijskaartje aan hangt en de Chinees die handig gebruik maakt van onze gevoelens van onbehagen en voor zowat niks de oplossing meent te hebben.

Zoiets ongeveer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan