Nieuwe textiel/toer jas. Welke?

CoenoX

MF veteraan
6 aug 2001
1.206
450
Ede (Gelderland)
Met mijn 35 jaar motor ervaring ben ik wel gewend zaken zelf uit te zoeken. Maar kom er nu niet helemaal uit. Daarom toch graag advies en tips.

Mijn Macna Geo jas is versleten en ik ben op zoek naar een nieuwe jas. Ik heb voor allerlei situaties kleding: Kevlar spijkerbroek, zomer jas, regenjas en leren combi. Maar soms wil ik gewoon ergens maar toe, ook als het weer wat kouder is en ik soms wordt overvallen door een bui. Dus een waterdicht toerjack.

De Macna beviel me prima, met name omdat de kraag eraf kan en je dan grote mesh ventilatie vlakken hebt. Ideaal bij warm weer. Alleen bij regen is het jack waardeloos. De ingeritste regenvoering houdt je al snel niet meer droog en inmiddels is het ding na flink gebruik een soort van vergaan. In het begin toen ik de jas had, had ik mezelf beloofd dat de volgende een gelamineerde Goretex jas zou zijn.

Alleen omstandigheden veranderen. Ik rij weinig woon-werk meer. Naast mij 2008 Deauville rij ik vooral ‘brikken’ die meestal goedkoper zijn dan helm en kleding bij elkaar. Ik hoef dus niet per sé een high end jas van 500+ euro. Rond de 300 euro is prima.

Ik zoek dus een comfortabel all seison jack dat waterdicht is. Hij hoeft geen 3 uur Tsunami te weerstaan, maar enigszins waterdicht zou fijn zijn. Ik heb al wat merken (Richa, Macna, Alpinestars) bekeken, maar vind geen goeie reviews/ervaringsverhalen. Alleen verkopers die vertellen hoeveel ritsen erop zitten.

Wie heeft er goede (regen)ervaring met een middelklasse jack? Stijl en imago boeien mij niet. Ik rij een Deauville en een aantal onverbouwde CX’en. Need I say more 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Ik heb een Revit Sand 3 of 4 gehad... is een 4 seizoenen jas. Dat was een prima jas. Bij een regenrit werd ie na een 30-50 minuten wat vochtig van binnen.
In Duitsland is "Held" een redelijk groot merk.
Uiteindelijk zul je moeten passen want ieder merk zit net weer anders. Cliché........
 
Laatst bewerkt:
Zo’n Geo had ik ook, maar die was inderdaad ‘op’.

Op de Motorbeurs heb ik bij de hut van Motorplaza een TJ 2.36 van Evolution gekocht, met bijbehorende broek. Die heeft dus zo’n gelamineerde laag zoals jij zoekt (alleen de thermovoering is dus uitneembaar). Geen Goretex maar het werkt prima. Ik heb hem nu een jaar of drie, ideaal ding.

Het merk Evo was toen al gestopt dus strikt genomen is alles restpartij, nu drie jaar later helemaal... maar bij Motorplaza hebben ze hem nog in gangbare maten zag ik (o.a. L) en anders doet Google het werk wel.

Succes.
 
Ik heb de IXS Classic Urban. Net wat té koud nu met temperaturen onder de 10 graden. Verder wel een lekkere jas met uitneembare voering. Rij geen woon/werk en probeer de regen te vermijden maar een buitje kan ie wel hebben.
 
Zo’n Geo had ik ook, maar die was inderdaad ‘op’.

Op de Motorbeurs heb ik bij de hut van Motorplaza een TJ 2.36 van Evolution gekocht, met bijbehorende broek. Die heeft dus zo’n gelamineerde laag zoals jij zoekt (alleen de thermovoering is dus uitneembaar). Geen Goretex maar het werkt prima. Ik heb hem nu een jaar of drie, ideaal ding.

Het merk Evo was toen al gestopt dus strikt genomen is alles restpartij, nu drie jaar later helemaal... maar bij Motorplaza hebben ze hem nog in gangbare maten zag ik (o.a. L) en anders doet Google het werk wel.

Succes.
Ik heb een Evolution broek, en ik zie dat die jas her en der zwaar in de aanbieding is. Interessant dus. Hoe valt die? Ik ben 1.84 en 86 kg. Macna valt klein, heb ik een XL van.
 
Gelamineerd is erg gebruiksvriendelijk. Geen voeringen die over je handschoen moeten. Jas wordt niet nat. Erg fijn.

Rev'It heeft in goretex een aantal modellen. Drie daarvan in het midden segment zijn de Poseidon 2, Vertical, Trench. Als het geen goretex hoeft, maar wel gelamineerd: Horizon 2
 
Het argument is rijd op een goedkopere motorfiets dus ik wl een goedkopere jas is voor mij een beetje vreemd argument. Als je niet te veel rijd, dan gaat je jas heel lang mee. Ik rijd elke dag en dan gaat mijn jas al zeker 8 tot 10 jaar mee. Als je nu een goede jas koopt, dan gaat die ook lang mee.

Ik heb nu een gelamineerde goretex jas van Dane. Voor de zomer is die eigenlijk even te warm. Is wel een hele fijne waterdichte jas. Gelamineerd zorgt ervoor dat het niet zo zwaar wordt.
Misschien kan je ook marktplaats in de gaten houden. Er komt regelmatig goede kleding langs voor een mooie prijs. Ik zou dan selecteren op Gore Tex. Als dat erin zit stelt Gore Tex ook kwaliteitseisen aan de fabricage. Dus Gore Tex is een soort garantie.
 
Het argument is rijd op een goedkopere motorfiets dus ik wl een goedkopere jas is voor mij een beetje vreemd argument. Als je niet te veel rijd, dan gaat je jas heel lang mee. Ik rijd elke dag en dan gaat mijn jas al zeker 8 tot 10 jaar mee. Als je nu een goede jas koopt, dan gaat die ook lang mee.

Ik heb nu een gelamineerde goretex jas van Dane. Voor de zomer is die eigenlijk even te warm. Is wel een hele fijne waterdichte jas. Gelamineerd zorgt ervoor dat het niet zo zwaar wordt.
Misschien kan je ook marktplaats in de gaten houden. Er komt regelmatig goede kleding langs voor een mooie prijs. Ik zou dan selecteren op Gore Tex. Als dat erin zit stelt Gore Tex ook kwaliteitseisen aan de fabricage. Dus Gore Tex is een soort garantie.
Niet iedereen heeft een onbeperkt budget natuurlijk. En er zijn er ook die meerdere hobby's hebben. Dus ja, dan ga je een beetje opletten waar je je geld aan uitgeeft. Lijkt me niet erg vreemd eigenlijk.
 
Beste pak wat ik ooit heb gehad en nog steeds heb is bmw streetguard 3
Heb ook een klim Badlands maar de streetguard zit toch beter op de wegmotor.
Ik koop al m.n motorjassen 2e hands.
Ga geen €1200 voor een jas betalen.
Streetguard koop je vanaf 250 ofzo
 
Ach ja, ik ben gewoon een knieperd 😉. Ik kan het best betalen, maar als ik zie hoeveel ik het gebruik dan heb ik er geen 800 of 1200 euro voor over. Goedkoop en goed is een beetje een sport, calvinistisch opgevoed. Tweedehands is zeker ook een optie, maar dan wel ‘Zo goed als nieuw’. Overigens koop ik mijn helmen wel altijd nieuw.

Maar weer veel om over na te denken. Dank voor alle reacties tot zover.
 
Terug
Bovenaan Onderaan