Nieuwe TomTom Rider uitgekomen vandaag

hoe meer je overlaat aan een apparaat hoe minder je zelf kunt.

Dus als jij zelf de route plant, kun je de volgende keer de route makkelijker rijden. Als jij alleen maar links /rechts doet wanneer dat ding dat zegt zit je veel minder op te letten op je omgeving (borden, de route dus)...je kunt je wel meer op het verkeer concentreren..dat wel, maar ik navigeer ook liever zelf :)
plus dat zo'n ding 3x duurder is dan mijn gemiddelde motor.
 
Klopt ik reed met de TTR pas nog over een weg en nieuwe rotonde die er pas een maand of 2 liggen.Ik gebruik de standaard beugel en de TTR blijft gewoon zitten, ook bij 200+, bochtjes, slechte wegen etc.
Een oplossing voor in de auto kost 35 euro, bevestigingsset met zuignap en stroomkabel erbij (kijk maar op de tomtom site).

En dan zit je lekker met je oortje in koekblik... :N :X

hoe meer je overlaat aan een apparaat hoe minder je zelf kunt.

Dus als jij zelf de route plant, kun je de volgende keer de route makkelijker rijden. Als jij alleen maar links /rechts doet wanneer dat ding dat zegt zit je veel minder op te letten op je omgeving (borden, de route dus)...je kunt je wel meer op het verkeer concentreren..dat wel, maar ik navigeer ook liever zelf :)
plus dat zo'n ding 3x duurder is dan mijn gemiddelde motor.


Net andersom dus...

omdat dat ding je de weg wijst, heb je meer tijd om op het verkeer/verkeersborden te letten. :Y
 
conclusie: het blijft een strijd tussen Garmin en TTR en allebei hebben ze voor- en tegenstanders.
Om een keuze te maken wel aardig om te lezen maar je komt er niet verder mee.... :N
 
Tja, ik denk dat er geen enkel reëel argument tégen navigatie kan zijn, behalve de prijs......
 
Voor de garmin ben je ca 100 euro extra kwijt boven op de garmin prijs voor de spullen op de motor. Dus een beugeltje en een rammount (100 euro bij elkaar)
Als je goed shopt kun je dus voor 740 euro klaar zijn(auto en motor geschikt dan), met 2GB kaartje net geen 800 euro dus

Om de TTR ook in de auto geschikt te maken ben je meer kwijt, je hebt ten eerste een beugel nodig die idd 40 euro kost echter je hebt dan nog GEEN GELUID!
Daar komt TomTom later dit jaar met een technische oplossing, een BT apparaat dat je aansluit op je autoradio, geloof me dit ding kost meer als 60 euro. De richtprijzen zijn ca 100 ~ 150 euro.
Dus de TTR kost 699 + 40 beugel = 739 en dan later nog een geluids oplossing van + 100 euro (totaal dus 840 euro)

Voor diegene die vroegen waar je die garmin kan kopen is hier een LINKJE waar je de 2610 kunt bestellen voor 590 euro, incl verzend kosten komt die op 630 euro volgens de verkoper.
De verkoper mailt mij:
"Is it fully completeand new such as it is delivered in a store
total cost shipping to the Netherlands 630 euros
paye with paypal
regards"

Dit zijn nieuwe 2610's en geheel origineel en compleet.
 
Laatst bewerkt:
Voor de garmin ben je ca 100 euro extra kwijt boven op de garmin prijs voor de spullen op de motor. Dus een beugeltje en een rammount (100 euro bij elkaar)
Als je goed shopt kun je dus voor 740 euro klaar zijn(auto en motor geschikt dan), met 2GB kaartje net geen 800 euro dus

Om de TTR ook in de auto geschikt te maken ben je meer kwijt, je hebt ten eerste een beugel nodig die idd 40 euro kost echter je hebt dan nog GEEN GELUID!
Daar komt TomTom later dit jaar met een technische oplossing, een BT apparaat dat je aansluit op je autoradio, geloof me dit ding kost meer als 60 euro. De richtprijzen zijn ca 100 ~ 150 euro.
Dus de TTR kost 699 + 40 beugel = 739 en dan later nog een geluids oplossing van + 100 euro (totaal dus 840 euro)

Voor diegene die vroegen waar je die garmin kan kopen is hier een LINKJE waar je de 2610 kunt bestellen voor 590 euro, incl verzend kosten komt die op 630 euro volgens de verkoper.
De verkoper mailt mij:
"Is it fully completeand new such as it is delivered in a store
total cost shipping to the Netherlands 630 euros
paye with paypal
regards"

Dit zijn nieuwe 2610's en geheel origineel en compleet.

Okee, maar dan heb je dus nog geen speciale bediening voor op de motor, zoals de perfectcradle van notter:

pp-gpsnl1-kl.jpg


Of heb je die in de praktijk niet nodig? Om dat ding te gaan bedienen via die losse afstandbediening die er bij zit lijkt me ook niet echt praktisch?!
 
Okee, maar dan heb je dus nog geen speciale bediening voor op de motor, zoals de perfectcradle van notter:

(Afbeelding)

Of heb je die in de praktijk niet nodig? Om dat ding te gaan bedienen via die losse afstandbediening die er bij zit lijkt me ook niet echt praktisch?!


Bedienen tijdens het rijden is niet gemakkelijk, het constant kijken op de display is gewoon "gevaarlijk" te noemen. Zonder cradle bedienen gaat wel, maar soms zit je er een keertje langs. Zelf stop ik gewoon even, doe m'n ding en rij weer verder, net zo vlug en nog veiliger ook.

Losse after-market cradle's worden ook oa geleverd bij motoport, deze kosten 150,- euro.

:)
 
Tja, ik denk dat er geen enkel reëel argument tégen navigatie kan zijn, behalve de prijs......
Ehhh...beetje boute stelling. Motorrijden is voor mij een beetje avontuur in een geregelde wereld. Eerlijk gezegd wil ik daar helemaal geen navigatiesysteem bij. Aan de andere kant, ik heb een kennis die tussen z'n huis en z'n werk (5 km verderop) na 3 jaar nog kan verdwalen. Voor hem is z'n Garmin een uitkomst.
 
Ehhh...beetje boute stelling. Motorrijden is voor mij een beetje avontuur in een geregelde wereld. Eerlijk gezegd wil ik daar helemaal geen navigatiesysteem bij. Aan de andere kant, ik heb een kennis die tussen z'n huis en z'n werk (5 km verderop) na 3 jaar nog kan verdwalen. Voor hem is z'n Garmin een uitkomst.


Daarvoor heb ik de gps juist niet nodig, deze heb ik aangeschaft om juist extra leuk te kunnen touren in onbekend terrein (ver van huis dus).

Klein voorbeeldje: spreek je over het zwarte woud dan roept 90% : B500, terwijl er zoveel leukere en rustigere wegen te bewandelen zijn.Wil je terug naar je hotel, even intoetsen en je kunt vrij extact zien hoe ver en hoe lang het (nog) rijden is. Dit ook zo met hotels,restaurants, tankstations, hulpverlening ect.

15 jaar geleden was iemand met een portable telefoon een patser, nu hebben we ca 10 miljoen patsers in nederland, en zo zal het ook met de gps gaan...

Halstarrig blijven ontkennen totdat je er echt mee te maken krijgt, pas dan zie je de mogelijkheden en ook de voordelen (behalve van A naar B navigeren)

:)
 
Daarvoor heb ik de gps juist niet nodig, deze heb ik aangeschaft om juist extra leuk te kunnen touren in onbekend terrein (ver van huis dus).


Halstarrig blijven ontkennen totdat je er echt mee te maken krijgt, pas dan zie je de mogelijkheden en ook de voordelen (behalve van A naar B navigeren)

:)

Garmin of TTR??
 
Voor toeren?

Op dit moment nog de garmin, de TTR zal zich eerst nog moeten bewijzen sinds deze week. De nieuwe versie kan voor het eerst pas routes maken, helaas zijn de meeste routes die je kan downloaden standaard weer niet te gebruiken voor de TTR.(je moet ze eerst weer om laten rekenen en dan hopen dat er geen fouten in zitten)

Als de nieuwe TTR eenmaal vollop gebruikt wordt zullen er vanzelf ook grote aantallen routes beschikbaar komen, maar totdat zover is blijft garmin denk ik bij de meeste de favoriet.
 
Hoe kom je daarbij?
De 2610 kost in de winkel 799,=
De TomTom Rider kost 699,= (met europa mappen, heeft 2610 ook)
Als je via E-bay koopt kan je hem in frankrijk nieuw bestellen zelfs voor 590 euro.

Ik heb de Garmin voor € 890 (adviesprijs) zien staan.
De tomtom rider kost bij de makro € 534.

Dat scheelt toch echt € 300,-. Wellicht dat hij ergens goedkoper is, maar dat weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
De TomTom Rider voor 534 euro is dus de "oude" TTR, of te wel de "local" versie zoals TomTom hem zelf noemt op hun site. De huidige TomTom (waarover dit topic gaat) is afgelopen maandag pas uitgekomen en kost 699,=

De oude versie heeft alleen de mappen van de benelux en op dit moment geen mogelijkheid om routes zelf te maken, het apparaat mist dus extra software en heeft een oude firmware waarmee routes ook niet mogelijk is al zou je de software downloaden.

De garmin voor 890 euro is echt VEEL te duur!
Kijk hier maar eens, dan krijg je een heel lijstje van adressen waar je de 2610 voor 799 kunt kopen, maar de 799 is dus eigenlijk nog te duur, je kan hem al kopen incl verzenden voor 640 euro via een bedrijf op Ebay (zie mijn vorige bericht voor link)
 
Ik beschik over de prettige combinatie van een avontuurlijke instelling en een goed richtinggevoel.........

Tssk, navigatie op de motor...het moet niet gekker worden. :N |(
Ik vond het ook kwats, totdat een motormaatje zo'n ding had, en we achter hem aan de mooiste routes konden rijden. *O*

En in the ogenschijnlijke middle of nowhere toverde hij 4 tankstations uit de computer binnen een straal van 8 kilometer. _O-
 
Ik heb al eens eerder ergens gemeld dat routes maken voor de TomTom nét zo makkelijk gaat. Ook vóór de release van de nieuwe Rider (en Go-series). Routes maak je namelijk niet ín het navigatiesysteem (alhoewel dat in vrijwel alle gps-navi's, dus ook alle TomTom-versies wél kon en kan) maar er buiten.
Garmin levert het mooie Mapsource mee.
Maar er zijn andere mogelijkheden. Zo gebruik ik voor het maken (!) van gps-routes voor TomTom Google Earth en TomTom-Google (beiden gratis en het vastleggen van je eigen tourtocht is een makkie. Daarnaast heb ik Motorrad Tourenplaner 2006/2007 liggen. Ook geweldig! Maar wél € 34,95 én in het Duits. En maak ik gebruik van het gratis NH-trans. Schitterende tool om gelogde tracks om te zetten naar een route, ook voor de TomTom-versies. De goede lezer heeft al gezien dat twee gratis progs voldoen; namelijk Google Earth en TomTom-Google. Tenminste, als je bij de weinige navi-gebruikers hoort die werkelijk zelf een mooie route in elkaar zet.
Om een gedownloade kant en klare route te rijden , heb je zeer weinig toeters en bellen nodig! En betaal je al gauw te veel voor toeters en bellen.

De "nieuwe Rider" is een versie die een gat in de markt opvult. Nu kan de TomTom Rider-koper kiezen uit een budget model, met BeNeLux óf uit een duurdere versie met Europa (op één sd voor naadloze en gedetailleerde navigatie in WestEuropa) en een houder/lader voor in de auto. Want dáárin zit het enige verschil.
De extra mogelijkheden in de nieuwe Rider komen beschikbaar voor TomTom Rider en de Go. Ook voor de "oude" systemen dus. 't Is namelijk een firmwareupdate, die binnenkort uitgerold wordt. Ik reken erop dat de upgrade gratis is.
Upgrade? Lekker dan? Nee hoor. Niets vreemds aan, want ook op je pc, je pda, op je mobiel en zeker ook op je Garmin vinden zulke upgrades plaats.

Voor de motorrijders die als hobby ook auto rijden wordt het handig dat TomTOm vaart zet achter de levering van een BT speakerset op de autohouder. DomDom dat daar zo lang mee gewacht wordt. Maar ook maf dat de after market handel er nog niet op in heeft gespeeld.
 
Even een vraag tussendoor: Welke navi systemen zijn nou geschikt voor de motor behalve de TTR , natuurlijk ook een beetje prijs voorzichtig gezien eh :P
 
Geschikt als navi op de motor op dit moment:

Garmin 2610, 2720, Quest en Quest II
TomTom Rider Local en Europe

Waarbij er best verschillen zijn in de gebruiksmogelijkheden, de meegeleverde kaarten en de snelheid. Maar ook in de beschikbaarheid van kant en klare routes. Tip: Wees doordacht bij het maken van je keuze en laat die niet (alleen) influisteren door bijvoorbeeld de specialisten in Notter.
 
Even een vraag tussendoor: Welke navi systemen zijn nou geschikt voor de motor behalve de TTR , natuurlijk ook een beetje prijs voorzichtig gezien eh :P

Nieuw te verkrijgen in de winkel:

Garmin Quest benelux, winkel prijs 559,-
Garmin Quest II (europa) winkel prijs 699,- (meer geheugen)
Garmin 2610, winkel prijs 799,- (incl europa mappen)
Garmin 2720, winkel prijs 999,- (incl europa mappen)
Alle garmin modellen zijn standaard geschikt voor auto gebruik, echter er zit geen motor bevestiging bij geleverd, meer prijs voor ca 100 euro

TomTom Rider local (benelux mappen), winkel prijs 599,-
TomTom Rider Europa (europa mappen), winkel prijs 699,-
Alle Rider modellen zijn standaard dus niet geschikt voor gebruik in auto, alleen bevestiging voor de motor, meer prijs voor bevestiging/voeding in auto incl geluid via een speaker voor in auto geschat op ca 150,-(nog niet verkrijgbaar), alleen een beugel met voeding voor auto 35,-: het geluid gaat dan via een BT headset welke is meegeleverd.

Eventueel een optie als je een gebruikte of 2de handse wilt aanschaffen:
- Garmin Streetpilot(III) serie, verkrijgbaar vanaf ca 200~250 euro, dit type is niet meer nieuw leverbaar, is was de voorloper van 2610. Je hebt hierin diverse types (met/zonder kleurenscherm en/of geluid etc)


Opmerking over de TomTom rider:
De gratis programma earth google werken niet prettig, in de TTR forums wordt dit ook vermeld, het duitse programma werk wel goed echter dit is niet gratis (35 euro) echter geheel in het duits, vele kunnen hiermee dus niet overweg.
Ook het aanbod van te downloadbare routes is op dit moment nog beperkt voor de TTR, dit is vrij logisch omdat de TTR nog vrij nieuw is.
Het gratis programma van TomTom zelf is inmiddels te downloaden om routes te maken echter werkt nog niet op de "oude: TTR, dit komt omdat de TTR een update nodig heeft naar versie 6. Deze update is pas eind kwartaal 2 geplanned (dus eind juni), midden in het seizoen dus, of deze gratis is is ook op dit moment nog niet bekend!

Opmerking over Notter:
De firma Notter zal best goeie service leveren maar daar betaal je dan ook voor, Notter is namelijk zeer zeker niet de goedkoopste, dus als je voordelig uit wilt zijn shop dan eerst goed rond, je kan ook redelijk goedkoop kopen op www.E-bay.nl
Sites zoals www.kieskeurig.nl of www.kelkoo.nl zijn vaak ook handig om de landelijke gemiddelde prijs te vinden.
Wat betreft garantie bij een defect dan heb je altijd de importeur nodig van garmin of tomtom, dit is dus NIET Notter zelf.
 
Laatst bewerkt:
Geschikt als navi op de motor op dit moment:

Garmin 2610, 2720, Quest en Quest II
TomTom Rider Local en Europe

Waarbij er best verschillen zijn in de gebruiksmogelijkheden, de meegeleverde kaarten en de snelheid. Maar ook in de beschikbaarheid van kant en klare routes. Tip: Wees doordacht bij het maken van je keuze en laat die niet (alleen) influisteren door bijvoorbeeld de specialisten in Notter.


Dubbel... :(
 
Laatst bewerkt:
Geschikt als navi op de motor op dit moment:

Garmin 2610, 2720, Quest en Quest II
TomTom Rider Local en Europe

Waarbij er best verschillen zijn in de gebruiksmogelijkheden, de meegeleverde kaarten en de snelheid. Maar ook in de beschikbaarheid van kant en klare routes. Tip: Wees doordacht bij het maken van je keuze en laat die niet (alleen) influisteren door bijvoorbeeld de specialisten in Notter.


De 276C word ook vaker gebruikt op de motor.

En die opmerking over Notter:

Dat is 1 van de weinige punten waar ik het absoluut met je eens ben. :Y

;)
 
Hoe kom je daarbij?
De 2610 kost in de winkel 799,=
De TomTom Rider kost 699,= (met europa mappen, heeft 2610 ook)
Als je via E-bay koopt kan je hem in frankrijk nieuw bestellen zelfs voor 590 euro.

Dus de 300 euro prijs verschil is niet correct, hij is duurder maar geen 300 euro, echter de garmin is wel meer gericht op de motorrijder, de rider is nog steeds een tomtomgo die omgebouwd is voor de motor!

Ik heb nog 1800 euro voor een 2610 betaald..... :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan