Nieuwe trend bij dealers om afleverkosten in rekening te brengen?

Kingderp

Die hard MF'er
28 okt 2015
362
39
Beste mensen!

In mijn zoektocht naar een andere motor valt mij op dat veel dealers adverteren met motoren waarvoor je uiteindelijk extra moet betalen voor de uitlaat die eronder zit...

In de foto's en de advertentie is het uitlaatsysteem duidelijk te zien, vervolgens staat er een tekst onder (soms in kleine letters of onderaan verstopt) dat het uitlaatsysteem wat is afgebeeld "optioneel" is voor 500-1500 euro extra.

Voorbeeldje:
Yamaha - Yzf R1

Hoe zit dit? Is dit normaal tegenwoordig? Ik neem aan dat diegene die de motor heeft ingeruild niks extra's heeft gekregen voor zijn "sportdempers"?

Stel ik wil proefrijden en heb geen interesse in de "optionele" uitlaat, monteren ze dan terplekke OEM uitlaten ofzo, hoe gaat dit precies :D?
 
Afleverkosten mogen officieel niet meer trouwens.. zo'n trap tegen de banden voor 250 euro. Een beurt die niets voorstelt.

Qua accessoires;

Beetje wat de gek ervoor geeft..

Bij inruil zijn accessoires niets waard voor een motorschuiver; maar als ze hem verkopen zijn het ineens 'opties' en 'luxe extra's' en zo nog wat gezuig en zwak gelul.

Een helemaal originele motor is zelfs meer waard. Dus als die uitlaat 1500 euro moet kosten dan stop hem naar waar het licht niet schijnt .. en zet voor mij het origineel maar erop.. die zijn nog duurder ook! :+
 
Nee, vind het ook wel schimmige business zo.

Ik heb bij mijn 2e hands tiger 800 zelfs de aso-uitlaat terug 'verkocht' aan de dealer. Was meer waard dan een 2e hands standaard uitlaat.
 
Accessoires etc kan je beter van de motor halen en deze los verkopen. Dan kan je er nog mensen blij mee maken en die willen er nog wat voor betalen.
 
Afleverkosten mogen officieel niet meer trouwens.. zo'n trap tegen de banden voor 250 euro. Een beurt die niets voorstelt.

Qua accessoires;

Beetje wat de gek ervoor geeft..

Bij inruil zijn accessoires niets waard voor een motorschuiver; maar als ze hem verkopen zijn het ineens 'opties' en 'luxe extra's' en zo nog wat gezuig en zwak gelul.

Een helemaal originele motor is zelfs meer waard. Dus als die uitlaat 1500 euro moet kosten dan stop hem naar waar het licht niet schijnt .. en zet voor mij het origineel maar erop.. die zijn nog duurder ook! :+
Jawel hoor, dat mag nog wel.

Alleen bij nieuwe voertuigen moeten de geadverteerde prijzen ook inclusief alle bijkomende kosten zijn, dus dan mogen er geen afleverkosten/kosten kenteken oid achteraf in rekening worden gebracht.
 
Ik vind het juist beter.
Als jij op zoek bent naar een R1 kan je de standaard prijzen vergelijken.
Wil je echter die andere uitlaat is dat je eigen keuze.

Alleen ga ik er wel vanuit dat de standaard uitlaat op de motor zit voor de verkoopprijs waarmee ze adverteren.
 
Dit is bij deze motorzaak standaard verhaal. Van alle motoren waar er bij staat dat die uitlaat (of welk onderdeel dan ook) optioneel is of er staat van 'evt met sportdemper' dan is de originele uitlaat aanwezig. Die handelen ze er altijd bij als ze de motor inkopen.
 
Een complete motor met accessoires tegen meerprijs is toch altijd al zo geweest, net zo als bij auto's, staat ook altijd op de info prijskaart die aan het stuur hangt. Maar dan is het juist het onderhandelen over de meerprijs wat de uiteindelijke verkoopprijs wordt.
Niemand koopt tegenwoordig nog een motor voor de prijs die de dealer erop zet, met of zonder accessoires.
 
Een complete motor met accessoires tegen meerprijs is toch altijd al zo geweest, net zo als bij auto's, staat ook altijd op de info prijskaart die aan het stuur hangt. Maar dan is het juist het onderhandelen over de meerprijs wat de uiteindelijke verkoopprijs wordt.
Niemand koopt tegenwoordig nog een motor voor de prijs die de dealer erop zet, met of zonder accessoires.
Korting krijgen op een motor is tegenwoordig bijna niet meer van toepassing vanwege de krapte op de markt. Zeker bij de populairdere modellen...
 
Een complete motor met accessoires tegen meerprijs is toch altijd al zo geweest, net zo als bij auto's, staat ook altijd op de info prijskaart die aan het stuur hangt. Maar dan is het juist het onderhandelen over de meerprijs wat de uiteindelijke verkoopprijs wordt.
Niemand koopt tegenwoordig nog een motor voor de prijs die de dealer erop zet, met of zonder accessoires.
Toch niet voor wen gebruikte motor… dan zit er gewoon op wat de vorige eigenaar erop heeft gezet… ik vind het een rare gang van zaken.
 
Gewoon de helft bieden en met yoshi
Maar geen idee wat normaal is, wanneer er iets aan een advertentie me niet bevalt dan neem ik geen contact op met de verkoper.
 
Toch niet voor wen gebruikte motor… dan zit er gewoon op wat de vorige eigenaar erop heeft gezet… ik vind het een rare gang van zaken.
Maakt niet uit, nieuw, gebruikt, gewoon onderhandelen over de prijs, is bij populaire modellen wat lastiger, maar nee heb je en ja kan je krijgen, anders wel bij een andere dealer.
 
Ben er nooit geweest, maar zal er ff binnen kieken, bakkie doen, als ik in de buurt ben :] misschien ook nog ff brommers kieken achter de schuur :P

IMG_2308.jpeg
 
Jetcars in Rotterdam deed dat ook altijd. Mooie auto’s op de foto, dikke wielen eronder, en dan zetten velgen niet inbegrepen of tegen meerprijs _O- Nu weten we allemaal wel watvoor toko Jetcars is/was volgens mij…. Dat gevoel krijg ik hier gelijk.
 
Jetcars in Rotterdam deed dat ook altijd. Mooie auto’s op de foto, dikke wielen eronder, en dan zetten velgen niet inbegrepen of tegen meerprijs _O- Nu weten we allemaal wel watvoor toko Jetcars is/was volgens mij…. Dat gevoel krijg ik hier gelijk.
En wat nou als je die dikke velgen niet hoeft?
Wordt ie dan afgeleverd op de remschijven?🤡
 
Voor weinig geld als je wat handig bent genoeg schrot daar te koop, waar na wat uren sleutelwerk goedkoop mee te rijden is, jetcars schuift vooral op en neer, wat je daar ziet staan is de weerspiegeling van hoe de gemiddelde nl/medelander/kameel met of zonder bulten en anders indentificerend spul zijn koekblik werkelijk gebruikt. Tot zover de illusie dat we in een beschaafd land wonen :W
 
Ja weet je hoeveel werk dat is een teller terug draaien (oh nee, dit is digitaal zo gebeurd)
Meest bijzondere vind ik nog dat wanneer ik op de link klik, ik meteen op het tabje "betaalgemak" uit kom
 
Tienduizend euro voor een motor van 12 jaar oud met teruggedraaide teller?😱
Sowieso doet de markt gekke dingen tegenwoordig met de 2e hands prijzen. Kijk ook maar naar de automarkt. Waar haal je overigens uit dat de teller teruggedraaid zou zijn?

En ze zijn idd motorhandelaar, het is geen speciaalzaak. Zelf heb ik hier verschillende motoren overigens gekocht zonder issues. En als ik op zoek ben naar wat nieuws zou ik ook hier weer langs gaan om te kijken wat het aanbod is.
 
Dat viel mij recent ook op bij een advertentie op Marktplaats.
Kosten afleverbeurt, tenaamstellingskosten, legeskosten etc.
Bij elkaar ook iets van €300,-.

Dat is net zoiets als een kamer boeken bij een pension of hotel voor weinig.
Maar dan komen er nog administratiekosten, lakenpakket, handdoekpakket en schoonmaakkosten bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: C500
Het kan ook in het voordeel van de klant zijn als er losse afleverkosten of kosten voor opties worden berekend. Daar wordt namelijk geen BPM over berekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan