Nieuwe tweedehandse

Judge_Njitram

Rookie
4 apr 2017
11
5
Roermond
Hoi iedereen,
Om maar met de deur in huis te vallen. Op dit moment rijd ik een kawasaki zx6r uit 2000 met inmiddels een 78000 op de klok. Ieder jaar krijgt hij netjes een kleine en grote beurt, maar de kosten hiervan lopen steeds behoorlijk op. Gemiddeld tussen de 400 en 800 euro per beurt.
Waarde op internet ligt ergens rond de 1000 euro, dus iedere beurt en extra reparatie is weer de overweging "fiets vervangen of repareren".
Mijn huidige garagehouder kan/wilt nooit antwoord geven op hoeveel km onderdelen aankunnen of wat een motor aankan qua km. Voor een benzine-auto weet ik wel een beetje wat kan/goed is...met een motor weet ik dat niet.

Ik rijd het hele jaar door, circa 15.000 km per jaar woon/werk en nog wat tourtjes in de vrije tijd, maar dat mag bijna geen naam hebben. Af en toe doortrekken, maar meestal lekker op het gemakje rijden rond 6-8000 rpm.
Een investering in een nieuwere fiets is me best wel iets waard, maar dan zou het wel fijn zijn als de onderhoudskosten ook wat lager gaan zijn.

Ik ben nu aan het kijken voor een Yamaha R6 of Honda CBR600 F/R vanaf 2004 en jonger met <40.000 op de teller. Hebben jullie ervaringen met de kosten van deze fietsen?
 
Dat zijn wel serieuze bedragen. 2x per jaar een beurt, gemiddeld dus ruim 1000 euro per jaar? Dan zou ik inderdaad eens gaan kijken naar iets anders. Maar aangezien je zegt bijna alleen maar woon-werk te rijden, waarom dan weer een sportfiets? 15k per jaar is niet extreem, maar toch een leuke afstand, dan zou ik persoonlijk kijken naar een toermodel ipv een sport. Is goedkoper, zit beter, en betere windbescherming.

Een Diversion of Deauville, kosten geen reet in aanschaf en onderhoud en zijn oerbetrouwbaar. Ziet er misschien niet zo flitsend uit, maar wel lekker goedkoop rijden. Even los van banden en oliewissels heb ik met mijn Diversion in bijna 10 jaar tijd nog niet de onderhoudskosten gehad die jij in een jaar hebt.

Of bv een Honda NC700X, iets duurder in aanschaf, maar super zuinig.

Als het perse een sportfiets moet zijn denk ik dat je al snel vast zit aan hogere kosten, die dingen zijn nou eenmaal niet ontworpen op duurzaamheid.
 
Of een all-road. Kun je stiekem best sportief mee rijden en ze zijn meestal gemaakt als werkpaard (koffers en bijrijders zeg maar). Daarnaast zijn ze niet op hoog vermogen afgesteld en gaan ze meestal lang mee.

@Frazer Mijn toenmalige Diversion was er een met een "lekkere lage km-stand, dus goed voor nog heel veel km". Dat door die lage km-stand alles wat maar uit kan drogen ook daadwerkelijk uitgedroogd raakte toen ik hem 30.000km per jaar ging gebruiken wist ik ook niet vooraf. Toen zat ik ook zomaar aan €1800 reparaties in 3 jaar tijd buiten een keer olie, banden en ander normaal onderhoud. Lagers uitgedroogd, membranen van carburateurs, inlaatrubbers, brandstofpomp, noem maar op.
 
Sport vind ik heel lekker rijden. Het sportieve voorover zitten, waarop alles reageert is heel prettig. Ook wel eens op een tourfoets gezeten maar het rechtop zitten vond ik verschrikkelijk. Plus ik vind sportfietsen heel mooi om te zien.

Maar andere suggesties voor sportief uiterlijk zijn welkom ;)
 
Ik rij zelf op een fireblade uit 1996 elke cent die ik aan dit hok uitgeef is er 1 te veel, daarom heb ik een tijd terug al besloten dat hij alleen nog dingen krijgt die echt nodig zijn. Banden, kettingen, remblokken, olie etc. de grote dingen laat ik voor wat ze zijn ik ga bijvoorbeeld geen 400 euro aan kleppen stellen of weet ik veel wat uitgeven soms gaan er 2e hands onderdelen op zoals een schokbreker van 100euro om het betaalbaar en verantwoord te houden. Als de boel kapot draait koop ik een nieuw hok tot die tijd wordt er gewoon lekker mee geragd, voor de prijs van bandjes, remblokken olie en filters koop ik ook geen nieuwe motor dus ik doe het er voorlopig maar mee.

Uiteindelijk is het je eigen afweging hoeveel geld je er in wil blijven pompen zolang je er in wil blijven investeren gaat dat ding nog wel een tijdje mee. Een fiets van 2004 of jonger met 40.000+ is eigenlijk ook al de investering niet meer waard als je het mij vraagt dan zou ik echt wat nieuwers gaan kopen anders gewoon lekker door blijven rijden met dat hok waar je nu op rijdt tot die poef zegt en dan verder kijken, durf te wedden dat die pas poef jaren dat je had gehoopt dat die het deed. :+
 
Ik denk dat je veel te netjes bent. Wat doet die dealer nu elke 15k? Banden koop je bij de specialist, meestal kan die ook wel remmen, ketting en kettingwielen doen.
Dan blijft er voor die dealer alleen olieverversen en kleppen stellen over. Als jij hem langsbrengt met de opdracht, olie en filter kan dat geen 200 euro kosten.
Natuurlijk is dit een beetje platgeslagen, maar ik denk dat je serieus naar je onderhoudsschema moet kijken. Als de waarde van de motor toch al nihil is kan je ook gewoon doorrijden en eens per jaar olie en filter verversen, daar haalt hij de ton nog wel mee.
 
Ik zou persoonlijk ook gaan voor een toerfiets. Maar goed persoonlijke voorkeur hè.

Een Suzuki SV650S? Betrouwbaar en laag in de kosten
 
Ik denk dat je veel te netjes bent. Wat doet die dealer nu elke 15k? Banden koop je bij de specialist, meestal kan die ook wel remmen, ketting en kettingwielen doen.
Dan blijft er voor die dealer alleen olieverversen en kleppen stellen over. Als jij hem langsbrengt met de opdracht, olie en filter kan dat geen 200 euro kosten.
Dat denk ik ook inderdaad. En zelf je olie verversen is ook geen hogere wiskunde, aan olie en een filter ben je misschien 5 tientjes kwijt.
 
Olie is ook prima te doen.
Kosten komen voort uit nieuwe ketting en tandwielen, carburateurrevisie, balhoofdlager, banden (na 30.000 km) plus de reguliere zaken van de grote en kleine beurt
 
Hoi Judge, om te beginnen zou ik 1x/jr onderhoud laten doen en dat gewoon slim plannen, gelijk met noodzakelijke dingen als banden/ kleppen stellen/ kettingset. Dat doe ik al decennia lang zo, onafhankelijk van jaarkilometrage, dat wel eens 2x de onderhoudsinterval was. Telkens als ik een andere motor kocht, bleek het onderhoud weer net zo duur als daarvoor. En dat zit nauwelijks onder jouw bedragen. Maar als je een nieuwe of jongere motor wilt, en je dat kunt veroorloven, moet je dat gewoon doen natuurlijk. En o ja, 78.000 km is geen reden...
 
Hoi iedereen,

Mijn huidige garagehouder kan/wilt nooit antwoord geven op hoeveel km onderdelen aankunnen of wat een motor aankan qua km. Voor een benzine-auto weet ik wel een beetje wat kan/goed is...met een motor weet ik dat niet.
Ik rijd een kawasaki zx6r uit 2000 met inmiddels een 78000
Als jouw dealer niet wil meewerken zoek een goede en betrouwbare beun!
Mijn broer (ex-motor-monteur) deed, maar doet nu nog een heel klein beetje voor kennissen, reparatie- en onderhouds-werk.
Nette prijzen en geen rare dingen. Alleen onderdelen die nodig zijn met uitleg waarom.
Het kan dus wel, maar je moet net een goed adresje vinden. (nee, ik maak geen reclame)
Ik doe mijn motor-reparaties vnl zelf. Maar soms is wel makkelijk als ik advies nodig heb.

Wat een motor aankan, dat is maar net hoe goed je het beestje behandelt.
Mijn FZ staat nu boven de 2 ton. Daar kan maar zo nog 1 ton bijkomen??
Op MF is een topic met hele hoge KM-standen. Kijk daar maar eens rond.
Bij Marathon-motor in het blad Moto73 verschijnen ook vaak motoren die meermaals de klok zijn rond geweest.

De door jou genoemde 78k dat is voor sommigen 'net ingereden'!
Mijn Blackbird gaat nu richting 40k. Voor mij is ie nog steeds 'nieuw' al is ie intussen 17jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Bij een nieuwe motor heb je veel van de dingen die je bij een oudere motor hebt ook. De banden slijten net zo snel en na een aantal kilometers moet ook de klepspeling gecontroleerd worden, bougies vervangen enz. Ik heb een motorfiets met 130k en kijk iedere beurt of ik verwacht dat hij nog 10.000 kilometer kan maken. Als ik dat verwacht dan zorg ik er gewoon voor dat hij technisch veilig is.

Kijk eens naar wat een nieuwere motor dan aan onderhoud goedkoper is. Als je een nieuwe hebt, dan heb je onderhoud én afschrijving. En nu heb je eigenlijk alleen onderhoud.
 
elke motor waar je zoveel op rijdt gaat onderhoud nodig hebben, misschien dat je iets minder beurten nodig hebt maar goedkoop wordt het nooit. wat dan overblijft is de vraag of het mindere onderhoud in kosten opweegt tegen de verhoogde afschrijving. en ja een motor waar je zoveel op rijdt gaat behoorlijk afschrijven. en hoe minder km's er op de klok staan bij aanschaf hoe sneller je gaat afschrijven. als je puur naar het geld kijkt kan je beter doorrijden met wat je hebt totdat hij technisch op is als vervangen met een nieuwe onbekende waar je hoogstwaarschijnlijk bij aanschaf meteen in onderhoud moet investeren want bijna niemand verkoopt net nadat al het onderhoud is uitgevoerd.
 
Ik heb zelf pas mijn ketting gedaan.
Met onderdelen en speciaal gereedschap was ik ongeveer 150 euro kwijt.
AliExpress remblokken €15,00 voor de gehele set voor en achter.
Verder alleen een paar keer per jaar verversen (drie liter Valvoline 5W40 bij de Action in de aanbieding = €12,- totaal).
Het filter gaat maar ene keer per jaar. :P

Alleen voor om de 30k kleppen stellen gaat die naar de garage.
Dat gereedschap heeft zelfs de gemiddelde motorzaak niet voor mijn BMW.
 
Voor jongere motoren worden wel minder onderhoudsbeurten voorgeschreven.
Een R6 bvb. alleen olie vervangen op 10.000km,oliefilter en bougies bij 20.000,kleppen en luchtfilter pas bij 40.000.
Bij zaken als banden,kettingset en balhoofdlagers gaat het natuurlijk geen verschil uitmaken.
 
Voor jongere motoren worden wel minder onderhoudsbeurten voorgeschreven.
Een R6 bvb. alleen olie vervangen op 10.000km,oliefilter en bougies bij 20.000,kleppen en luchtfilter pas bij 40.000.
Bij zaken als banden,kettingset en balhoofdlagers gaat het natuurlijk geen verschil uitmaken.
Inderdaad, bij de zx6r is de interval voor kleppen stellen 12.000. Dit is altijd een prijzige bezigheid. Nieuwere fietsen of andere merken hebben andere intervallen.
 
Hoi iedereen,

[…]

Ik rijd het hele jaar door, circa 15.000 km per jaar woon/werk en nog wat tourtjes in de vrije tijd, maar dat mag bijna geen naam hebben.
Een investering in een nieuwere fiets is me best wel iets waard, maar dan zou het wel fijn zijn als de onderhoudskosten ook wat lager gaan zijn.

Ik ben nu aan het kijken voor een Yamaha R6 of Honda CBR600 F/R vanaf 2004 en jonger met <40.000 op de teller. Hebben jullie ervaringen met de kosten van deze fietsen?
Ongeacht wat voor motor je hebt of koopt, onderhoud is nodig en kost geld. En als je 15000 km per jaar rijdt, wat best veel is, dan kost het een boel geld, zeker als je dat allemaal moet uitbesteden. Het vergelijken van onderhoudskosten met de dagwaarde is een klein beetje onzin, want het zijn verschillende dingen: het ene (onderhoud) is nodig voor het behoudt van een fijn rijdende en veilige motor, het andere (dagwaarde) is wat het is: meestal minder dan je wilt.

Je overweegt een oude motorfiets te vervangen voor een andere oude motorfiets. Het probleem van oude motoren is, als je pech hebt, dat slijtage en defecten zich kunnen gaan opstapelen, niet in de laatste plaats omdat een boel eigenaren van oude motoren precies de afweging maken waar jij nu voor staat: besparen op onderhoud, want ”de motor is het niet meer waard”.
Realiteit: beide hebben onderhoud nodig, en bij beide kunnen dingen stukgaan, want ze zijn oud (nieuwe motoren kunnen trouwens ook stuk). Je kunt geluk hebben, maar persoonlijk zou ik niet de illusie hebben dat onderhouds- en reparatiekosten lager gaan zijn dan bij de motor die je nu hebt. Zelfs als je een splinternieuwe motor uit het krat trekt kun je gemakkelijk de genoemde kosten maken, en dat is dan uitsluitend regulier onderhoud, zonder reparaties (want nieuw, dus minimaal 2 jaar garantie). Maar bij een nieuwe komt daar bovenop nog een vorstelijke afschrijving ( al zullen boekhouders zeggen dat dat eigenlijk geen kosten zijn, je bent het geld vroeg of laat niettemin kwijt).

Omdat jouw motor oud is en weinig waard, en omdat je de onderhoudskosten niet vind opwegen tegen de dagwaarde, zou je het onderhoud kunnen beperken tot het hoogstnoodzakelijke, en/of de intervallen voor de dure werkzaamheden oprekken, en/of eenvoudige werkzaamheden zelf doen, en/of een goedkoper adresje zoeken voor het onderhoud. Ik zou elk van die opties verkennen, als ik jou was. Maar liefst ben je dan wel een beetje technisch onderlegt, zodat je tijdig herkent dat er weer even gesleuteld moet worden.

Van net zo lang doorrijden tot-ie ermee ophoudt, en zonder onderhoud, wordt de motor bepaald niet beter, is ook niet helemaal zonder risico, maar het is een afweging als je dat allemaal niet zo belangrijk vind.

Als je goedkoop 15000 km per jaar wilt rijden, dan moet je imho uitkijken naar een veel simpeler motorfietsje dan het soort wat je nu op het oog hebt, of een lichte scooter, of een klein simpel autootje: motorrijden is gewoon duur, zeker als je dat intensief doet.
 
Laatst bewerkt:
Sport vind ik heel lekker rijden. Het sportieve voorover zitten, waarop alles reageert is heel prettig. Ook wel eens op een tourfoets gezeten maar het rechtop zitten vond ik verschrikkelijk. Plus ik vind sportfietsen heel mooi om te zien.

Maar andere suggesties voor sportief uiterlijk zijn welkom ;)
Al gedacht aan een wat oudere CBR1000F, honda is relatief betrouwbaar, en die CBR1000F modellen zijn niet zo extreem duur 2dehands
 
Ik zou persoonlijk ook gaan voor een toerfiets. Maar goed persoonlijke voorkeur hè.

Een Suzuki SV650S? Betrouwbaar en laag in de kosten

:^

Een SV650S is licht, wendbaar en met nog een redelijk sportieve zit. Een SV1000 is vergelijkbaar, maar heeft meer power.

Verder eens met een aantal andere reacties. Onderhoud 1x per jaar is prima. Probeer zelf bepaalde klusjes uit te voeren, je bent nooit te oud om te leren. Er zijn genoeg handige how-to's op MF en Youtube te vinden. En ook met onderhoud kun je veel besparen: op MF zitten genoeg mensen die kundig genoeg zijn en je willen/kunnen helpen :)
 
:^

Een SV650S is licht, wendbaar en met nog een redelijk sportieve zit.

Verder eens met een aantal andere reacties. Onderhoud 1x per jaar is prima. Probeer zelf bepaalde klusjes uit te voeren, je bent nooit te oud om te leren. Er zijn genoeg handige how-to's op MF en Youtube te vinden. En ook met onderhoud kun je veel besparen: op MF zitten genoeg mensen die kundig genoeg zijn en je willen/kunnen helpen :)
Eerste (bouw) jaren schijnen de blokken niet zo te zijn.
 
Super bedankt voor de vele nuttige reacties! Reden voor een nieuwer model zou inderdaad zijn dat onderhoudsinterval wat groter is ipv iedere 12k kleppen stellen.
Dat een fiets onderhoud behoeft lijkt me duidelijk net als dat banden etc op een nieuwe fiets net zo hard slijten als op de huidige. Zelf ben ik niet heel technisch en ontbreekt het vaak aan tijd, dus vandaar dat ik veel moet uitbesteden.

Motorrijden is te leuk voor mij om het te vervangen voor een autootje :) maar waar mogelijk is besparen op bepaalde kosten wel fijn natuurlijk.
Ben al wel van mening dat de leeftijd van een nieuwere fiets een stuk jonger moet zijn ondanks de hogere afschrijving. Met 15k aan kilometers per jaar is die afschrijving gewoon fors.
Ik ga in ieder geval eens langs bij een andere garage/dealer voor het grote onderhoud.
 
15000 per jaar is ook best veel waar onderhoud ook bij hoort. Bij de sv moet er iedere 24000 km kleppen gecontroleerd worden. Ketting gaat vaak ook rond de 20 a 25000 km mee. Maar officieel wel iedere 6000km een beurt. Bij de nieuwe modellen wordt dat ook voorgeschreven. Kortom onderhoudskosten horen erbij. Ik ben nu zelf begonnen om de simpele dingen zelf te doen.
 
Nu snap ik waarom die beurten zo duur zijn. Je moet 15 keer per jaar jouw olie laten verversen! _O-

Elke 1.000 km (zo niet, 6 mnd)... _O-

 
Terug
Bovenaan Onderaan