nieuwe uitlaat, motor afstellen?

nuri

MF'er
19 mei 2017
134
0
Haarlem/Amsterdam
Hoi,

Ik heb een yamaha yzf r-125 van 2010 in mijn bezit.
Aangezien de 125cc klasse met standaard uitlaat eronder niet een leuke geluid produceert heb ik een niet straat legale zonder db killer uitlaat eronder gemonteerd.
Ik heb toen ook gelijk de egr systeem afgeklemd voor een betere prestatie van de motor.
Nu sinds ik de nieuwe uitlaat eronder heb zitten maakt mijn motorblok een apart geluid.
Ik zat zelf te denken aan dat het opnieuw afgesteld moet worden of verdenken jullie van iets anders?
(motorolie en koelvloeistof is ververst)
Gelijk ook mijn vraag: Wat zijn de gevolgen als ik de motor niet laat afstellen en er zo mee rond rij (wanneer ik mijn rijbewijs heb behaald)

nieuwe uitlaat:
(van internet geplukt maar ik heb hetzelfde uitlaat)
 
Hoi,

Ik heb een yamaha yzf r-125 van 2010 in mijn bezit.
Aangezien de 125cc klasse met standaard uitlaat eronder niet een leuke geluid produceert heb ik een niet straat legale zonder db killer uitlaat eronder gemonteerd.
Ik heb toen ook gelijk de egr systeem afgeklemd voor een betere prestatie van de motor.
Nu sinds ik de nieuwe uitlaat eronder heb zitten maakt mijn motorblok een apart geluid.
Ik zat zelf te denken aan dat het opnieuw afgesteld moet worden of verdenken jullie van iets anders?
(motorolie en koelvloeistof is ververst)
Gelijk ook mijn vraag: Wat zijn de gevolgen als ik de motor niet laat afstellen en er zo mee rond rij (wanneer ik mijn rijbewijs heb behaald)

nieuwe uitlaat:
(van internet geplukt maar ik heb hetzelfde uitlaat)

Probeer het geluid wat je hoort eens te specificeren? Het EGR systeem heb je afgeklemd zeg je maar staat de klep dan permanent open zeg maar of juist niet? Mbt afstellen is dat altijd aan te raden bij veranderen van de uitlaat en het veranderen van zo'n EGR systeem, omdat de toestroom van lucht veranderd en daarmee de afstelling Als je dit niet doet zou je in het ergste geval schade aan de motor kunnen krijgen. Maar tip van flip; zet de motor eens op een testbank dan heb je gelijk een goed beeld van de afstelling van je motor en weet je of het eea wel of niet aangepast moet worden.

Succes.
 
Ik zal zometeen wel afgeslacht worden door het mf-volkstribunaal, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand motorschade heeft opgelopen nadat hij alleen de uitlaat heeft vervangen door een aftermarket-uitlaat(demper).
Ik weet niet wat jij de motor verder hebt aangedaan met dat egr verhaal, dus daar kan ik niks over zeggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal zometeen wel afgeslacht worden door het mf-volkstribunaal, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand motorschade heeft opgelopen nadat hij alleen de uitlaat heeft vervangen door een aftermarket-uitlaat(demper).
Ik weet niet wat jij de motor verder hebt aangedaan met dat egr verhaal, dus daar kan ik niks over zeggen.

Och ik heb het ook nooit gedaan..
Vervangingsuitlaat of demper er op , en knallen met die banaan...
Heb nu een KNMV cup zx6r demper op mijn fazer 1000 met de exup er uit...rijdt als een nieuwe al 4 jaar ...
Begon met een CB550f...orgineel naar janton
Z650...idem
z1000 mooie kerker er op
gt750 2 tact...3 in 3 expansie
Kh 500 3 in 3 expansie
goldwing 2 vervangingen
Zx7 Barracuda
zx9 Akra

nog nooit een sproeier vervangen
 
Ik zal zometeen wel afgeslacht worden door het mf-volkstribunaal, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand motorschade heeft opgelopen nadat hij alleen de uitlaat heeft vervangen door een aftermarket-uitlaat(demper).
Ik weet niet wat jij de motor verder hebt aangedaan met dat egr verhaal, dus daar kan ik niks over zeggen.



Dus omdat jij nog nooit gehoord hebt dat je motorschade kan oplopen door een andere uitlaat ga je er dus vanuit dat het ook niet zo is???

Pas nog een R6 binnen gehad met een gesmolten zuiger, jongen reed altijd rustig en had een open uitlaat eronder.
Rara wat is de oorzaak?????????
 
Dus omdat jij nog nooit gehoord hebt dat je motorschade kan oplopen door een andere uitlaat ga je er dus vanuit dat het ook niet zo is???

Pas nog een R6 binnen gehad met een gesmolten zuiger, jongen reed altijd rustig en had een open uitlaat eronder.
Rara wat is de oorzaak?????????

Persoonlijk denk ik dat verbrandde uitlaatkleppen eerder een gevolg is van te heet gasmengsel dan een gesmolten zuiger...

En een R6 met open uitlaat en rustige rijder vind ik moeilijk samen gaan
 
Persoonlijk denk ik dat verbrandde uitlaatkleppen eerder een gevolg is van te heet gasmengsel dan een gesmolten zuiger...

En een R6 met open uitlaat en rustige rijder vind ik moeilijk samen gaan

Tja, als jij op dergelijke tweetakten van standaard uitlaat naar expansies gaat zonder een sproeier te wisselen dan denk ik dat je beter technisch advies van Kevin kunt betrekken dan van jou?
 
Ik heb een open uitlaat op een 'carburateur' Bandit 600 gezet, aangeraden om een testrun te maken.
De motor stond gewoon prima..

Eigen (injectie)motor ter plaatse laten voorzien door een K&N luchtfilter, er hoefde niets afgesteld te worden.

Ruud Frederiks zei dat hij dit soort dingen wel vaker zag, alleen bij heel hoogtoerige motorfietsen wilde hij nog wel iets af moeten stellen. Een R6 noemde hij trouwens daarbij als voorbeeld. ;)
 
Ik heb een open uitlaat op een 'carburateur' Bandit 600 gezet, aangeraden om een testrun te maken.
De motor stond gewoon prima..

Eigen (injectie)motor ter plaatse laten voorzien door een K&N luchtfilter, er hoefde niets afgesteld te worden.

Ruud Frederiks zei dat hij dit soort dingen wel vaker zag, alleen bij heel hoogtoerige motorfietsen wilde hij nog wel iets af moeten stellen. Een R6 noemde hij trouwens daarbij als voorbeeld. ;)

:^

Mijn 600RR met K&N filter en open uitlaat moest wel afgesteld worden :)
 
Dat waren motoren uit het loodtijdperk, en je kon toen heel goed aan een bougie aflezen hoe het gesteld was met de verbranding

Ik weet het, ik heb er zelf meerdere gehad en de kans dat een dergelijke tweetakt na installatie van expansiepijpen nog helemaal goed staat zonder afstellen is nihil, vandaar mijn opmerking.
 
Och ik heb het ook nooit gedaan..
Vervangingsuitlaat of demper er op , en knallen met die banaan...
Heb nu een KNMV cup zx6r demper op mijn fazer 1000 met de exup er uit...rijdt als een nieuwe al 4 jaar ...
Begon met een CB550f...orgineel naar janton
Z650...idem
z1000 mooie kerker er op
gt750 2 tact...3 in 3 expansie
Kh 500 3 in 3 expansie
goldwing 2 vervangingen
Zx7 Barracuda
zx9 Akra

nog nooit een sproeier vervangen


Ja oke??????
Wat wil je ermee gaan zeggen?????????????
 
Ik heb een open uitlaat op een 'carburateur' Bandit 600 gezet, aangeraden om een testrun te maken.
De motor stond gewoon prima..

Eigen (injectie)motor ter plaatse laten voorzien door een K&N luchtfilter, er hoefde niets afgesteld te worden.

Ruud Frederiks zei dat hij dit soort dingen wel vaker zag, alleen bij heel hoogtoerige motorfietsen wilde hij nog wel iets af moeten stellen. Een R6 noemde hij trouwens daarbij als voorbeeld. ;)


Een R6 staat juist in de hoogste toeren redelijk goed, maar onderin en middengebied is het drama, vooral na het monteren van andere luchtfilters en uitlaat.
 
En als ik nu eens stel dat bij het monteren van een meer open uitlaat de thermische belasting (vooral in hogere toerenbereik) in je motor afneemt in plaats van toeneemt :? , en dat je dan daarom juist rijker moet afstellen om het weer goed lopend te krijgen :?
 
Laatst bewerkt:
Dus omdat jij nog nooit gehoord hebt dat je motorschade kan oplopen door een andere uitlaat ga je er dus vanuit dat het ook niet zo is???
Dat heb ik niet gezegd, ik heb er net voor het eerst over gelezen....
Pas nog een R6 binnen gehad met een gesmolten zuiger, jongen reed altijd rustig en had een open uitlaat eronder.
Rara wat is de oorzaak?????????

Gezien jouw post twee berichten hier boven: verkeerd gebruik?
 
En als ik nu eens stel dat bij het monteren van een meer open uitlaat de thermische belasting (vooral in hogere toerenbereik) in je motor afneemt in plaats van toeneemt :? , en dat je dan daarom juist rijker moet afstellen om het weer goed lopend te krijgen :?

Is thermische belasting hetzelfde als temperatuur ?
En kunnen zuigers smelten/kleppen verbranden ondanks een lagere thermische belasting ?
 
Dat heb ik niet gezegd, ik heb er net voor het eerst over gelezen....Gezien jouw post twee berichten hier boven: verkeerd gebruik?

Nee juist wat Paul ook al aangeeft is de thermische belasting de boosdoener, vooral een R6 die onderin en midden toerengebied standaard al vreselijk arm staat. Ga je juist in dat gebied rijden dan gil je om problemen. Juist op toptoeren staat een R6 best wel redelijk goed. Maar wie rijdt er nu alleen vanaf 12.000 tpm :/ :?
 
En nu denk jij dat zonder db killer jouw brommer een mooi geluid produceert? :(

Nou het produceert tenminste wat geluid zodat het lekker voor mij klinkt en automobilisten mij ook kunnen horen voor als ze niet goed kijken.. het produceerde zowat nihil geluid met de originele uitlaat.
(Db meter geeft rond de 80 decibel aan bij neutrale stand van mijn motor, bij rev geeft het error aan dus neem aab dat het dik boven de 100 is)

Ik zal morgen wat foto's posten van hoe ik mijn egr systeem hev afgeklemd. *als het de egr systeem is?!??)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan