Nieuwe uitlaat wel of niet afstellen ?

Lone Rider

Die hard MF'er
9 sep 2002
458
38
Noord-Holland
Ik heb eergisteren mijn nieuwe uitlaat gemonteerd, nu valt me op dat bij minder dan 3000 toeren de motor bok als een SP1. Het stationair toerental is nu ook hoger geworden. Verder rijdt de motor prima.
Het lijkt wel dat de topsnelheid minder hoog is, de weg was ook niet echt geschikt.
Ik heb vanavond geexperimeteerd met de klep in het inlaat kanaal, deze blijft nu permanent open (flapper valve). De motor maakt nu makkelijker toeren in het gebied waar die normaal dicht was (4500-6500).

Is het nu nootzakelijk om een powercommander te laten monteren om de motor opnieuw te kunnen laten afstellen ?

Het is een Laser Duotech.

24448


24450
 
Als het een volledig systeem is is het wel echt aan te raden de motor opnieuw af te stellen, zijn het echter alleen vervangingsdempers is het niet per se nodig tenzij je er het maximale uit wilt halen. Volgens mij :)
 
Het kan geen kwaad om hem toch even op de testbank te zetten.

Een enkele run kost vaak niet meer dan €30. En je weet meteen waar je aan toe bent.

En andere SP1/2 zijn niet het zelfde als die van jouw, en hebben ook niet de zelfde uitlaten. Dus je kan nooit echt 100% op hun info afgaan.
 
Bij open vervangingsuitlaten moeten eigenlijk de hoofdsproeiers een paar maten groter worden, maar zoals gezegd, na een run op de vermogensbank weet je het zeker
succes
 
Ik dacht dat andere SP1/SP2 rijders misschien vergelijkbare problemen hadden en of ze die opgelost hebben doormiddel van een powercommander (dynojet voor injectie motoren).
 
Rij zelf een TRX (ook een 2 pitter) waar ik normaliter open (slip-on) Laser pijpen onder heb hangen. Aangezien ik aankomende zondag op het circuit van Lelystad moet voor de zekerheid toch maar even origineel eronder gegooid. Er is nooit iets aan de afstelling van de motor gewijzigd.

Maaaan, wat een verschil. Onderin ( < 3000 toeren) rammelt ie vrijwel niet meer (kan nu opeens in de 2 rotondes pakken ... jawel !) , en er zit een dip tussen de 3500 en 4500 toeren (waar precies weet ik nog niet)...

Dus indien de VTR vergeljkbaar is met de TRX dan is het antwoord ja !!! Afstellen die hap.....

Laat ik dus ook doen (als het met de pecunia in orde is)....
 
Terug
Bovenaan Onderaan