Nieuwe versie; electronisch synchroniseer apparaat

dennisMe

MF'er
16 okt 2017
73
12
Vlissingen
De nieuwste versie van mijn Arduino Nano balanceer apparaat is inmiddels ge-upload op github en op hackaday.

Ik heb hem nu zo sterk vereenvoudigd dat het een heel stuk makkelijker na te maken is.
Het scherm wordt nu rechtstreeks aangesloten en het schema is makkelijk te lezen omdat ik de componenten speciaal getekend heb voor beginners. Nu zie je in één oogopslag waar de draadjes precies aangesloten zitten. Het blijven veel draadjes, maar één voor één gaat het best!

Ondertussen heb ik van alles geprobeerd en ik kom hier op uit als de beste manier om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, want dat was mijn bedoeling met het project.
Ik heb het nieuwe prototype zelf ook gebouwd, en mijn oude gesloopt. Ik wil hem volgende maand weer eens gaan demonstreren op een meeting van Honda Pan European rijders. Dan kan het apparaatje eens stevig aan de tand gevoeld worden door de oud en jong-gedienden!

Projectbeschrijving en bouw handleiding:
CarbOnBal

Software voor de Arduino:
dennisMe2/CarbOnBal
 
Nodemcu heb ik ook nog liggen Koek, je mag er een gratis van me hebben als je het wilt uitproberen. Eventueel kan je die ook aan de CarbOnBal zelf hangen (hint: seriële port is vrij).

Mijn prioriteit ligt nu bij het snel aanpassen van de software aan de wensen van de eerste gebruikers. Daarvoor moet mijn prototype in werkende staat blijven. Als iedereen tevreden is ga ik zelf pas verder prutsen.
 
Kleine update, ik heb deze dingen binnen gekregen. Al zou ik niet meer weten waarvoor. :P
Binnenkort maar wat prutten. :-)

gDt5GG3l.png
 
Dank u.

Net helemaal in elkaar gezet. Even klooien met de software er op te zetten. Klopt het dat ik er zelf een bootloader op moet zetten?
Waarschijnlijk wel heb ik zo'n donkerbruin vermoeden, maar vraag het toch even. Ik heb toevallig een Arduino Uno gejat van vrienden om eventueel als ISP te gebruiken.
 
Hangt van je Arduino leverancier af. Normaal gesproken zit de Arduino bootloader er al op gebrand.
Knippert er een LED als je hem aan een USB lader hangt, direct na het opstarten? Zo niet dan zou de bootloader best wel eens kunnen ontbreken.
In de Arduino software zit ook een instelling voor het type Arduino en de (virtuele USB-) seriele poort waar deze te vinden is. Als daar iets verkeerd staat kan hij niet gebrand worden, en daarnaast kan het zijn dat je drivers nodig hebt voor sommige Windows en Mac-OS versies. Om de seriele poort van de Arduino clone te herkennen.
Check even deze dingen voor je probeert de Arduino te flashen, alnders ben je straks verder van huis.
 
Hoi Dennisme.
Hoop dat je me wat verder kunt helpen.
Ik kom steeds in dit scherm terug met vier verticale nullen,
in dit scherm reageerd hij niet op vacuum.
het lijkt er op dat de calibratie wel uitgevoerd word ,maar niet opgeslagen.

Nog een paar losse vragen:
Wat is de bedoeling van ema settingen in menu.
hoe bepaalt hij RPM.

Groetjes Mohonda
full
 
Heb je de "Quick Start Guide" van Github gevolgd?
Welke software versie heb je?
Menu, Settings, Extra, Device Info

Zo ja, reageert hij wel als je het scherm in Absolute modus zet?
Menu, Display, Graph Type, Absolute, of in een andere modus?

Waarom denk je dat de calibratie niet wordt opgeslagen?
Je kunt de calibratie curves zelf bekijken:
Menu, Calibration, View Calibrations, View Sensor (2..4)

EMA = Exponential Moving Average, een manier om een gemiddelde waarde te berekenen zonder alle tussenliggende waarden op te hoeven slaan. Ema Settings zijn experimenteel, ze beinvloeden de manier waarop het gemiddelde wordt berekend. Ik zou ze maar laten. De methode in de Quick-Start Guide is voldoende.
Ik ben bezig de EMA settings weg te halen, zodat het makkelijker wordt om het apparaat in te stellen. Ik had ze nodig om te kijken of het beter kon.

RPM wordt bepaald aan de hand van de tijd tussen twee opeenvolgende pulsen, gemeten bij een bepaalde druk, van de zelfde cylinder. Dat wordt doorlopend gemiddeld om een stabielere uitlezing te krijgen.
 
Na het vele proberen en troubleshooten op het Chinese Nano bordje maar het Uno-boardje gepakt. IDE flashde de Uno in 1x. Gelukkig had ik zo'n pinnenstrip meegegapt van vrienden, dus pennetjes overzetten en gaan met die banaan. Geen zin om na te gaan wat er met dat ander bordje is, zat al meer dan teveel tijd in. Ik had nog niet eerder met een Ardiuno gewerkt. Sterker nog, volgens mij is dit mijn eerste mini projectje. :)

mXumAXU.jpg


Nu nog mijn oude lunchtrommel zoeken om het in te monteren. *D


Ik vond het een superleuk projectje om mee te beginnen. Kosten een paar euro, wat vloeken en een platte Chinese Nano.

Bedankt Dennis. :t
 
Voor de liefhebbers:

Ik ben bezig met een programmatje voor op de Laptop. Java, moet op alle systemen werken.
Hiermee kun je nog grotere balkjes laten zien, of een plot van de sensoren maken etc.
Het is nog heel erg experimenteel, maar het zal op termijn best wat leuke mogelijkheden krijgen. Denk aan voor / na analyses en over elkaar heen schuiven van plots om cylinders te vergelijken etc.

De CarbOnBal firmware be ik ook mee bezig. Ik ben van plan een hoop tijdelijke test zooi weg te gooien en het daarmee te vereenvoudigen, maar ik wilde het nog uitgebreider testen. Het is zo makkelijk om ongeerkt iets belangrijks onderuit te schoffelen.
Met de software waar ik mee bezig ben kan ik test data naar het kastje sturen, dan hoef ik niet steeds mijn motor te slopen om het te testen.

Ik ben ook heel benieuwd naar jullie vorderingen en jullie resultaten, dus laat wat van je horen aub!
 
Tigger, ik heb zelf geen ontwerp voor een 3D print ontwerp. Er zouden mensen mee bezig zijn, maar ik heb er nog niets van teruggehoord.
Wat ik wel zou kunnen doen is instructies aanmaken om zelf een behuizing van hout en plastic te maken, zoals het prototype maar dan wel iets netter.
Zo iets kan zonder al te veel gereedschap.
Ook zou je een plastic lunchbox kunnen verbouwen of een speciaal doosje halen bij Conrad bijvoorbeeld.

Als iemand geïnteresseerd is in de instructies voor een houten kastje dan zal ik er even wat aandacht aan besteden. Laat het me dan wel even weten, anders heb ik genoeg andere dingetjes waar ik mee bezig ben.
 
Tigger, ik heb zelf geen ontwerp voor een 3D print ontwerp. Er zouden mensen mee bezig zijn, maar ik heb er nog niets van teruggehoord.
Wat ik wel zou kunnen doen is instructies aanmaken om zelf een behuizing van hout en plastic te maken, zoals het prototype maar dan wel iets netter.
Zo iets kan zonder al te veel gereedschap.
Ook zou je een plastic lunchbox kunnen verbouwen of een speciaal doosje halen bij Conrad bijvoorbeeld.

Als iemand geïnteresseerd is in de instructies voor een houten kastje dan zal ik er even wat aandacht aan besteden. Laat het me dan wel even weten, anders heb ik genoeg andere dingetjes waar ik mee bezig ben.

3D printen gaat mij wat ver.
Het houtenkastje heb ik gezien, maar dat vind ik weer het andere uiterste.
Ik was gewoon nieuwsgierig hoe andere dit hebben ingebouwd in een net (kunststof) doosje. Gewoon ter inspiratie. Anders verzin ik zelf wel iets, als ik t.z.t zo ver ben.

@dennisMe, :} voor wat je allemaal al hebt gedaan. Je hoeft zeker geen aandacht te besteden aan een kastje. ;)
 
Nou, mijn broodtrommol is af. :P

4UTvGYA.jpg

ThbV4vI.png


Wat mij zo snel even opviel in de software is dat in het keuzemenu omhoog en omlaag juist werken. Maar als je dan een keuze hebt gemaakt de knoppen andersom werken. Kleinigheidje en ik heb er geen last van maar viel wel op. :-)
 
Dat wordt een lekkere lunch Maximus!

Ja, ik heb over de menu richting wel nagedacht, en toen hiervoor gekozen. Misschien probeer ik het ook eens andersom want het is niet zo vanzelfsprekend.

De bedoeling was om meer context te laten zien als je een aantal keuzes hebt. Maar ik denk niet dat het in de praktijk zo veel uitmaakt. De meeste keuzes zijn breder dan 5 tekens waardoor je er toch niet meer dan 4 tegelijk kunt zien op het schermpje. Dan kan ik net zo goed alles van boven naar beneden laten gaan.

In de laatste versie heb ik trouwens een aantal keuzes weggehaald uit het software menu. Ik raad aan de Int running average te gebruiken. Niet dat de andere manieren niet werken, maar ik word er niet enthousiast over. Int running average werkt in de praktijk het eenvoudigst en daardoor het beste.
Ik moet de instellingen nog iets vereenvoudigen en maak binnen kort ook een nieuwe 'release' versie.
 
IDLU7Yj.png



Net versie 1.5.2 erop gezet en heb mijn verloopstukjes ook binnen. Nu denk ik als optie: is het handig om ze allemaal tegelijkertijd te kunnen kalibreren? Dit zodat zij dan met dezelfde druk worden gekalibreerd.

Met het kalibreren gebruik ik nu een spuit die ik dus vacuüm trek maar die het niet 100% vacuüm houdt. Dus met meerdere instellen of iedere keer opnieuw vacuüm trekken heb je dan niet dezelfde luchtdruk.

Denk ik nu te moeilijk en zijn de verschillen gewoon verwaarloosbaar? Deze vraag omdat iets anders dan wat in mijn hoofd heb niet zal werken en zoek verlossing in het antwoord. :P Als ik een mooie vacuümpomp had had dit "probleem" niet bestaan. xD
 
Terug
Bovenaan Onderaan