Nieuwe versie; electronisch synchroniseer apparaat

dennisMe

MF'er
16 okt 2017
73
12
Vlissingen
De nieuwste versie van mijn Arduino Nano balanceer apparaat is inmiddels ge-upload op github en op hackaday.

Ik heb hem nu zo sterk vereenvoudigd dat het een heel stuk makkelijker na te maken is.
Het scherm wordt nu rechtstreeks aangesloten en het schema is makkelijk te lezen omdat ik de componenten speciaal getekend heb voor beginners. Nu zie je in één oogopslag waar de draadjes precies aangesloten zitten. Het blijven veel draadjes, maar één voor één gaat het best!

Ondertussen heb ik van alles geprobeerd en ik kom hier op uit als de beste manier om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, want dat was mijn bedoeling met het project.
Ik heb het nieuwe prototype zelf ook gebouwd, en mijn oude gesloopt. Ik wil hem volgende maand weer eens gaan demonstreren op een meeting van Honda Pan European rijders. Dan kan het apparaatje eens stevig aan de tand gevoeld worden door de oud en jong-gedienden!

Projectbeschrijving en bouw handleiding:
CarbOnBal

Software voor de Arduino:
dennisMe2/CarbOnBal
 
Ik zat weer veel te moeilijk te doen en te denken. :P

Vrijwel netjes.
i4GmozV.png
 
Hoi Dennis,

Wat een leuk project, mijn complimenten.
Ik heb al wat van dit soort projecten voorbij zien komen maar wat mij hieraan bevalt is dat het nog steeds levend is.

Dennis, ik ben meer van de elektronica dan van de software en een paar vragen komen bij me op:
- mag je deze MAP sensoren direct aan de Arduino hangen?
- is de "traagheid" van een LCD display in dit geval geen probleem?

Man man, als ik de skills zou hebben om dit te kunnen programmeren... ;)
Ik denk dan direct aan een grafisch display, wellicht touch?
De sensoren niet alleen middels een bar zichtbaar maken maar wellicht ook het verloop middels een scope functie?

Ik blijf dit met heel veel belangstelling volgen en hoop dat je gemotiveerd blijft. Mocht ik je ergens mee kunnen helpen dan geef je maar een gil.
Printontwerpen, draaien, frezen... ;)

Hartelijke groeten,

Arne.
 
Hoi Arne,
bedankt voor de complimenten. Ik vind het ook leuk dat het project zo lang blijft leven. Wat mij betreft ga ik er lekker mee door!

Deze MAP sensoren kunnen inderdaad met gemak 'zo maar' aan de Arduino, maar het zou mooier zijn als de impedantie beter gekoppeld was en elke sensor afzonderlijk gefilterde spanning zou krijgen. Ik heb dit project met name gericht op beginners, dus alles wat ik weg kon laten heb ik ook weggelaten. Al die passieve componenten kunnen overweldigend zijn voor beginners en ik kom er met deze sensoren prima mee weg omdat die intern al voldoende filtering aan boord hebben.

Over displays heb ik veel nagedacht. Een goede display vereist wel weer een betere processor, meer geheugen e.d. Dan is het niet langer een eenvoudig project maar wordt het een complex en duur apparaat.

Als tussenoplossing ben ik bezig om een Java programma te maken dat je op een laptop kunt draaien. Die kan dan de grafieken in real-time laten zien.
Zie:
https://github.com/dennisMe2/CarbOnBal_Laptop

Momenteel doet die balken, lijn grafieken (straks met "overlay" modus tbv diagnostiek) en metertjes maar de software is experimenteel en ik doe weinig moeite om te garanderen dat het bruikbaar is tot aan de eerste release.
Volgende stap is een Android versie met bluetooth verbinding. Dan kun je hem draaien op een tablet of telefoon maar dat is nog veraf, want ik heb meer te doen, het is puur hobby voor mij.

Maar deze laptop versie heeft geen hele hoge prio voor mij, die ligt nu bij het vereenvoudigen van de software en instellingen van CarbOnBal zelf. Bovendien lag het tijdens de zomer weer even stil vanwege andere beslommeringen.
 
Laatst bewerkt:
O ja, de traagheid van de LCD is totaal geen probleem omdat de meters alleen de gefilterde waaarden moeten tonen.
Net als met ronde metertjes en de Morgan CarbTune zou de volle snelheid (ongedempt) niet te volgen zijn voor het menselijk oog, dan springt alles wild in het rond.
Daarom zitten er kraantjes op de metertjes en werkt de Carbtune met een 'flow restrictor' en dikke buis plus de massa-traagheid (en lucht demping) van de staafjes om het springerige signaal zo veel mogelijk te dempen.
 
Bedankt Dennis... ;-)
Ik zal eens wat spulletjes bij elkaar zoeken. Had je nu ook een zoom-functie ingebouwd?
Ik heb de laptop bestanden nog niet aan de praat gekregen, nog maar eens verder prutsen... ;-)

Hartelijke groeten,

Arne.
 
Mijn CarbOnBal lag alweer een tijdje te wachten op een behuizing, wilde iets 3D printen, maar ik kwam er maar niet aan toe dus heb ik een elektro doos "gehackt":
Buq-sHKs9jtdJb3b_XdcbIdF1RXGbhYTtD1Nc63dY_5RiA3erqjsa8pVFSPA2rifV3cRC5oQSP24xu4htfp1Z87TeoA9yo3VkuB9k1DfLZM64_-mxq9tGO4Sj_r7XC2kRIngmU3TM6kME38NzXhEOtBAojMnCxl5KHRG8-Yy82hhQWsyihsNyjfZ7HefC5XC7Mr3-hsuIjS2DrxW-OFQCpUfx60tpqBtyFaipYzTgiKMaXH7MoM14aMwceQOrLQY6uT8E5irD3ns94OiOH0f11ks4vV3SpG2iBaLQHCpoMpmO8RMDIR7UDfbU-TcOdSKMEcxVkGvTOxyGRV4sEls0ex8B0a-W8ROmrBRXbbuHHWpi0KxT0MPqHPJeMwWfx_eNIsuczHhhNj9bEv_SYPQNkFsEWJP_mvmhx-P3k0ycHeYhMR5ztg-gV7m04LQeJ3Mj0ifOCMNk6O02pWkbex4q1yBBGT4H79JNaxv9cBVoOYTSqPBBVhfsHbBxdAu3m-CnNTRj2ELQm6vaLZkxwEwZ9e0b8mx5xd1LcD3JZwXtpWoJZa8BWprrhorKIytkGJWHS1F_1id_cGomrrn5GgIf60CbAqdu5ujCpJyCBQYx7Uwy9jVYraAnYSxSxneUT1T=w1423-h1067-no


n3u3euzeM7gpmVpt48tJVHQXuyyKvg562-J_ISIINfUPpKvfbTSDLQtNv_NNLavuA7xHxW99P3Mf0vBqK-tTkPFS6jI2yZmBhyt9tCa0r7e4I_Rrm3msSoe76zm_bKAR0yvdtHV8grQuub5iFpcJa1OMaUCyTWPs6I7QRbQ5AHaGk3NIrk5K9bmUgdw7gtO0LacwK5B-Q62VSgDvgL_pwyJ0gQ0khBMArxTljG1Be8VuyoKHCO1Pn2HqPuYm5rGlGrHZne4hVHHxhlIb-ugNvqf1ujOJMphhjS-DEV16kZwAJzB89MA4zCC4avDcDSoy-XpCQ9RuYE4gbnpIdO7wcXOikezNpant0sSJ5O1HCjdb3LqtIpIxa1qR2lBzju7CWDtRs2IsCXm2091lt6BkXx-aqfhZqEz4aLSbO4I9TJstBljxGwsV4dp7ph6tPanUJ_5scJjHkavpj3sgaEasnxJ3A4i4I4s7UH8WjH1txDttZuCJwIszXKfRDhShDnc5cOfh6TGAgKg0Ndbbpz0qqm6oWZQqp7SK5C87KjthbO1EVFgdzwVoiq_Sw_MGsJt4y09OSBrt4g31YcKTVas4SKewQ-Uwqk6vsoOmXN29KYJKwm2yl2cvbJpGktRmBm2f=w801-h1067-no

mUNemnpyxwqIE_Aav4XofwSboQHGo86eJCQ-IHvDebMX_C5oQOpPqblc75qXefO-WejjL_Dxd2ErUfJRxTIKpMKpWnXnFsPFGdm4nAu9xUXlbklO9D1Ya8HYrHtxB2X8nqpsgn1sV981cHTDDT-kdbnglFdna7FIq0_jssc33A0mugN4-caMVs5lK3obyOZHGkXKHCLgaqdc4Z32tQMj4zKIcENkJYZKJbPtY4VWUihIGwWUFCY5R-wzquYG4oxf0rrt9TKur1sKBuTAT5aG0tjTL9IxxO7Wc-kycvG_T6ikYmgVJM-KIVW3ekkZpgMQS3y8-GPVDiyR5oUphfamMm_p9yJGCzxpTU50Fi0Szjx7ulQB7EtLoyFkhxABPctDfF9WHC4JYFb-s_2zrFxcUsu9rFE4mwbzN5NsRHAdqJROm8kxONzim5EE1ckCeegz1t1Ap8dADGOuEem8SFd2aBH00QH3f12l7doPMwXpwlzGXhV_Vff8UT-3diU3IUcltpKhFapfUTzTgW2fjYYC-uIau2oHKEUI6GZOrIoho-szX7RJfOnYen60nTM_dXrXSWqHEvK9X7FZfC3NqKkW4FMwYvdQ_QIZMRo2F7zVz65grA-ZYpZ-whFSZKc2QALc=w1423-h1067-no


Afwerking kan veel beter, maar nu is hij in ieder geval functioneel en kan hij gebruikt worden in plaats van stof te vergaren (y)
 
Dat kan geen kwaad. Hier is ook een mooi bestellijstje samengesteld door theredone51
Ik wil deze ook gaan bouwen. Kan het kwaad om, zoals aangegeven op de Hackaday, de 8093594090 MAP sensor te gebruiken in plaat van de 093594090? Deze zijn wel een stuk goedkoper.

24 dollar is dan ook maar 19 euro ;)

MAP-sensoren:
Vehemo Automotor KAART Luchtdruk Sensor 1 Bar 8093594090 Voor GM Buick Nieuwe in Vehemo Automotor KAART Luchtdruk Sensor 1 Bar 8093594090 Voor GM Buick Nieuwe van Druksensor op AliExpress.com | Alibaba Groep

Arduino:
Elektrische Module Board opgewaardeerd ATmega328P Voor Nano V3 contrleur Board Compatibel Voor Arduino amliore Versie Neuf zonder draad in Elektrische Module Board opgewaardeerd ATmega328P Voor Nano V3 contrleur Board Compatibel Voor Arduino amliore Versie Neuf zonder draad van Geïntegreerde Schakelingen op AliExpress.com | Alibaba Groep

LCD:
Blauw Groen LCD 2004 20x4 Karakter LCD Display Module HD44780 Controller blauw scherm backlight voor in Blauw Groen LCD 2004 20x4 Karakter LCD Display Module HD44780 Controller blauw scherm backlight voor van Lcd-modules op AliExpress.com | Alibaba Groep

Kabels:
Dupont lijn 10 stks 20 cm 2.54mm 1 p 1 p Pin Vrouw vrouw Kleur Breadboard Cable Jump Wire Jumper Voor Arduino in Dupont lijn 10 stks 20 cm 2.54mm 1 p-1 p Pin Vrouw-vrouw Kleur Breadboard Cable Jump Wire Jumper Voor Arduino van Geïntegreerde Schakelingen op AliExpress.com | Alibaba Groep

Drukknoppen:
12mm Waterdicht Momentary ON/OFF Drukknop Mini Ronde Schakelaar 1A 250 V in 12mm Waterdicht Momentary ON/OFF Drukknop Mini Ronde Schakelaar 1A 250 V van Schakelaars op AliExpress.com | Alibaba Groep

Hoofdschakelaar:
2 pins 6A/250VAC 10A/125VAC SPDT rocker boot switch 2 positie 2 bestanden OP OFF arrêterende rechthoek schakelaar koperen pin zwart in 2 pins 6A/250VAC 10A/125VAC SPDT rocker boot switch 2 positie 2 bestanden OP OFF arrêterende rechthoek schakelaar koperen pin zwart van Schakelaars op AliExpress.com | Alibaba Groep

9V-batterij-kabel:
10 stks Kunstleer Shell 2 WiRed 9 V Batterij Connector in 10 stks Kunstleer Shell 2 WiRed 9 V Batterij Connector van Batterij Kabels op AliExpress.com | Alibaba Groep

9V-batterij:
3X 6F22 6F22X 6LR61 Zware Batterij 9 V in 3X 6F22 6F22X 6LR61 Zware Batterij 9 V van Primaire & Droge Batterijen op AliExpress.com | Alibaba Groep

Condensator:
10 stks 47 uf 10 v RUBYCON MS7 Serie 5x7mm 10V47uF Aluminium Elektrolytische Condensator in 10 stks 47 uf 10 v RUBYCON MS7 Serie 5x7mm 10V47uF Aluminium Elektrolytische Condensator van Condensatoren op AliExpress.com | Alibaba Groep

Weerstanden:
300 Stks 1/6 W & 1/8 W 1% (10 Ohm ~ 1 M Ohm) 30 Soorten Elk Waarde Metaalfilmweerstand Assortiment Kit Set in 300 Stks 1/6 W & 1/8 W 1% (10 Ohm ~ 1 M Ohm) 30 Soorten Elk Waarde Metaalfilmweerstand Assortiment Kit Set van Weerstanden op AliExpress.com | Alibaba Groep
 
Ik denk dat is de notificaties niet heb gezien tussen de spam in mijn inbox...
De meeste sensoren zijn prima, belangrijkste is 5V signaalnivo en geen Turbo uitvoering. Als iemand per ongeluk verkeerde sensoren koopt wil ik best helpen met de nodige aanpassingen in soft danwel hardware.
Goed om zo veel projecten te zien. Ik ben even met een paar andere projecten bezig maar zal daarna wer een update uitbrengen om de software makkelijker in het gebruik te maken.
 
Beste Dennis
Dankje voor deze toffe project.
Het komt goed van pas aangezien mijn Gsxr aan een beurt toe is.
Heb je misschien een update over de java app die je gemaakt hebt?
Ik heb wel de matrix demo verwijdert en daarvoor in de plaats een copyright message toegevoegd met uiteraard jouw naam.

De case heb ik 3D geprint wat helaas niet geweldig gelukt is maar dat los ik later nog wel een keer op
 

Bijlagen

  • IMG_20190217_040904.jpg
    IMG_20190217_040904.jpg
    390,9 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20190217_040909.jpg
    IMG_20190217_040909.jpg
    405 KB · Weergaven: 33
Goed gedaan Jhax, ik heb zelf ook nog geen 3d geprinte kast aangedurfd. Waar liep je daarbij tegenaan?
De matrix demo kun je uitzetten vanuit het menu, je hoeft daarvcoor niet in de software te duiken. Bedankt dat je mijn credits hebt weergegeven.
De Java software ligt al een tijd stil door andere projecten die er doorheen liepen (ik gebruik het zelf om te debuggen en test data naar CarbOnBal te sturen, zo kan ik makkelijk testen zonder mezelf en de buren te vergassen).
Ik ben nu bezig met een verbouwing door lekkage op zolder, maar daarna ga ik de draad weer oppakken en weer een update release uitbrengen.
 
Hoi allemaal, het is weer even geleden. Toch maar de M-F Oma getrotseerd omdat er mogelijk zelfbouwers dit topic volgen.

Ik heb de laatste tijd weer een officiele software update uitgebracht, dat was hoognodig want de officiele releases liepen een eind achter. Deze versie (1.5.4) haalt een boel ingewikkelde opties weg waardoor het nu veel beter werkt "out of the box". Dat wil zeggen, zonder een heleboel gerommel in de instellingen! Bij de vorige versies was het een heel gedoe om de instellingen juist te krijgen, nu niet meer.
Ook als je al gebruik maakte van de development versie zitten er recente wijzigingen bij, waaronder het samenwerken met de desktop versie (java).

Ik raad het iedereen die er een heeft gebouwd aan om de huidige versie te installeren:

Ook heb ik de java versie klaargestoomd voor algmeeen gebruik. Dit geeft de mogelijkheid om live Metertjes te tonen, balken en een grafiek van de drie cylinders, om de boel verder te analyseren.
De java applicatie was nogal experimenteel en zat vol test zooi die ik zelf nu ook niet meer nodig heb.
Nu is hij bruikbaar, maar updates volgen om hem echt mooi te maken.
JAVA blijft overigens een optionele extra, je kunt CarbOnBal zonder beperkingen blijven gebruiken zonder een PC of laptop. Beloofd is beloofd!

De Java software vindt je hier: (Getest op recente Linux en Windows 10, zou overal moeten werken waar gewone Java draait)
 
Mooi dat je het nog onderhoud.
Een atmospherische sensor zou de kalibratie ineens een stuk makkelijker maken :) die vind je ook wel goedkoop. Voor nauwkeurigheid zou ik wel een sensor van een goed merk kopen, Bosch o.i.d.
 
Ik vind het leuk om te doen, te kijken hoe ik met zo eenvoudig mogelijke electronica een zo handig mogelijk apparaatje kan bouwen. Ik heb mijn visier op versie 2.0. gericht. Daarna wordt het denk ik gewoon minimaal onderhouden omdat ik verder geen verbeteringen kan verzinnen die echt waarde toevoegen (niet zonder nieuwe, complexere en duurdere hardware).
Atmosferische druk interesseert me overigens niet zo. Het gaat er niet om een geijkte uitlezing te bereiken, dan zou een atmosferische sensor wel kunnen helpen. Voor het balanceren zijn alleen de relatieve verschillen tussen de sensoren van belang. Die worden zo goed mogelijk weggecalibreerd. De goedkopere sensoren kunnen nog wel +/- 2 LSB afwijkingen hebben na digitalisatie en calibratie, dat is niet echt significant omdat de stand van de gasklep na 1x hengelen i.h.a.al wat meer willekeur vertoont. Ik heb dat overigens niet getest met een nieuwe motor, misschien zijn die gaskleppen wel zo nauwkeurig dat het zou uitmaken. Maar als je leest wat de fabrikanten aanbevelen, dat is al gauw een orde van grootte grover. In theorie valt er nog veel te verbeteren, in de praktijk niet.
 
Zes zylinders zal wel kunnen, maar ik weet nog niet hoe ik dat opeen vier regelig display kan laten zien.

Makkelijk, de ruimte voor je display in 2 kolommen delen...
je hebt nu 4 regels, 20 karakters, dit zou je in je software op kunnen delen in 2* 4 regels, 10 karakters...
(of 9 om het mooi te houden in tussen de kolommen een | te plaatsen)
Je hebt nu een waarde en een "VU meter uitslag balkje"...
Halveer je uitslag balk en heb ruimte over op je scherm voor nog eens 4 waarden....

Om maar als voorbeeld te geven:
Waarde 1Uitslag balk 1Waarde 5Uitslag balk 5
Waarde 2Uitslag balk 2Waarde 6Uitslag balk 6
Waarde 3Uitslag balk 3Waarde 7Uitslag balk 7
Waarde 4Uitslag balk 4Waarde 8Uitslag balk 8
 
Terug
Bovenaan Onderaan