Nieuwe versie; electronisch synchroniseer apparaat

dennisMe

MF'er
16 okt 2017
73
12
Vlissingen
De nieuwste versie van mijn Arduino Nano balanceer apparaat is inmiddels ge-upload op github en op hackaday.

Ik heb hem nu zo sterk vereenvoudigd dat het een heel stuk makkelijker na te maken is.
Het scherm wordt nu rechtstreeks aangesloten en het schema is makkelijk te lezen omdat ik de componenten speciaal getekend heb voor beginners. Nu zie je in één oogopslag waar de draadjes precies aangesloten zitten. Het blijven veel draadjes, maar één voor één gaat het best!

Ondertussen heb ik van alles geprobeerd en ik kom hier op uit als de beste manier om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, want dat was mijn bedoeling met het project.
Ik heb het nieuwe prototype zelf ook gebouwd, en mijn oude gesloopt. Ik wil hem volgende maand weer eens gaan demonstreren op een meeting van Honda Pan European rijders. Dan kan het apparaatje eens stevig aan de tand gevoeld worden door de oud en jong-gedienden!

Projectbeschrijving en bouw handleiding:
CarbOnBal

Software voor de Arduino:
dennisMe2/CarbOnBal
 
Dennis, 20 mbar lijkt best veel maar op een stationair lopende twin is dat verwaarloosbaar in de meting. Misschien met een betere restrictor in de zuigleiding naar de sensor is dat al opgelost. Als je denkt een lopende meercilinder op 1-2 mbar te kunnen regelen dan moet ik je teleurstellen, dat kan gewoon niet eens.

De 20-30 is niet eens meetbaar op een twinmax of carbtune daar staat e.e.a. perfect synchroon.
 
Ik gebruik dit apparaat om mijn boxers en lijnblok af te stellen. Ik heb er tot nu toe drie R-series aan gehad. mijn eigen 1100S, 1150 GS en een 1150R van een vriend van mij. Mijn eigen K1200RS zuigt inderdaad minder hard dan de boxers maar je komt toch nooit tot 0. Als het goed is heeft een lopende motor altijd een max. 200 mbar meting, vacuum kom je nooit want dan zou de motor niet meer kunnen lopen omdat er geen lucht is. Niet te druk over maken.

Ik heb de metingen van de 1100S en GS vergeleken met een BMW Vacuummeter (TwinMax) en een carbtune. Beiden geven geen verschil aan op dat moment terwijl ik in de metingen op de electronische nog ca. 20-30 mbar verschil heb gemiddeld.

Ik heb er zelf wel een kastje omheen gefabriekt (3dprint) maar die is eigenlijk net iets te krap voor de inbouw van alle componenten. Een volgende keer zou ik die groter maken.

Mooi dat je uit ervaring kunt vertellen dat het ook werkt met dikke zuigers :t
 
Benno, nee 1 a 2 mbar is inderdaad een beetje te gek. Ik krijg mijn honda V4 ongeveer tot 7 a 10 mbar afgesteld, maar je merkt door een zwengel aan de gashendel dat de beperking in het mechaniek zit. Dat is meestal het punt waarop ik er mee stop.

Overigens kun je met de nieuwste versie de demping (zelfde werking als een restrictor in de leiding) heel hoog opschroeven, en dan met 1 druk op de knop de demping er tijdelijk afhalen. Dan zie je de grafiek even rondspringen en weer gelijk inzoomen op de gemiidelde waarde. Zo kun je tegelijk een stabiele uitlezing krijgen, en ook snel controleren wat er gebeurt.
 
het verschil zit hem in de aansturing. het "traditionele" model dat ik gebruik voor CarbOnBal heeft 16 aansluitingen (8 bits parallel, met wat stuurlijnen, voeding en led aansluiting).
Het moderne I2C (Inter-IC communicatie) model gebruikt minder lijnen maar kost wel meer geheugen om aan te sturen. Daarnaast is er een grote diversiteit aan I2C modules, die allemaal net iets anders blijken te werken. Die ondersteunen vind ik zonde van mijn tijd en de tijd en frustratie van de bouwers. Bovendien verlies je dan de mogelijkheid het LCD contrast in te stellen via software.
 
6 lijns ga ik niet doen, het is mogelijk, maar met een processor met iets meer RAM en flink wat software aanpassingen. Het lastigste is nog dat de huidige versie gebaseerd is op staafdiagrammen. Daar passen er geen 6 van naast elkaar op deze display. En alleen de getallen laten zien, daar is al een ander project van. Ik voel er zelf niets voor op dit moment. Misschien ooit een pro versie, maar ik heb een boot in de achtertuin staan die opgeknapt moet worden. De vrouw wil haar tuin namelijk terug...
 
Ik heb er nog wel wat denk ik, tenminste als je deze bedoelt. Per 100 waren ze goedkoper dan 1 in nederland :)

y4mZ4cVnYXtb7Q6pqYtAPEvuwMAUxRQNnG9WDcrKRZ0AOeyEbzOHXOw1MTyfbgLnLy1qQKm3ue4c5yAw9sv5yilqPDMrgaboV_4adfH5AhgJ1aAuHkYM8g2XaFC2zNeubncOXkAKqtC5kBLA7PSh0CWu0toihYF3YD4WwdvaflNOXFHaJZhJmVtbT4Ljx5uQKvB
 
Laatst bewerkt:
Heb het setje vorig week ook samengesteld. Had materiaal al lange tijd liggen. Nu nodig voor een Cagiva Navigator.

Het kalibreren, kan dat met vacuum pomp die ik ook gebruik om de remmen te ontluchten. (handpomp)
De slang lengte, is dat nog erg belangrijk?
Korter beter of maakt het niet te veel uit?

Toerental 1300 rpm en dan afstellen. TPS eerst of juist na het synchronisatie afstellen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan