Nieuwe versie; electronisch synchroniseer apparaat

dennisMe

MF'er
16 okt 2017
73
12
Vlissingen
De nieuwste versie van mijn Arduino Nano balanceer apparaat is inmiddels ge-upload op github en op hackaday.

Ik heb hem nu zo sterk vereenvoudigd dat het een heel stuk makkelijker na te maken is.
Het scherm wordt nu rechtstreeks aangesloten en het schema is makkelijk te lezen omdat ik de componenten speciaal getekend heb voor beginners. Nu zie je in één oogopslag waar de draadjes precies aangesloten zitten. Het blijven veel draadjes, maar één voor één gaat het best!

Ondertussen heb ik van alles geprobeerd en ik kom hier op uit als de beste manier om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, want dat was mijn bedoeling met het project.
Ik heb het nieuwe prototype zelf ook gebouwd, en mijn oude gesloopt. Ik wil hem volgende maand weer eens gaan demonstreren op een meeting van Honda Pan European rijders. Dan kan het apparaatje eens stevig aan de tand gevoeld worden door de oud en jong-gedienden!

Projectbeschrijving en bouw handleiding:
CarbOnBal

Software voor de Arduino:
dennisMe2/CarbOnBal
 
Fototje, zal morgen nog een posten van resultaat.
 

Bijlagen

  • IMG-20210721-WA0007.jpeg
    IMG-20210721-WA0007.jpeg
    107,1 KB · Weergaven: 51
Lengte slangen is helemaal niet belangrijk, wel handig als ze allemaal even lang en van de zelfde diameter zijn.
TPS heb ik geen ervaring mee, misschien weet iemand anders wat handig is?
Die vacuumpomp werkt bij mij ook goed.
 
Heb het setje vorig week ook samengesteld. Had materiaal al lange tijd liggen. Nu nodig voor een Cagiva Navigator.

Het kalibreren, kan dat met vacuum pomp die ik ook gebruik om de remmen te ontluchten. (handpomp)
De slang lengte, is dat nog erg belangrijk?
Korter beter of maakt het niet te veel uit?

Toerental 1300 rpm en dan afstellen. TPS eerst of juist na het synchronisatie afstellen?
Bij jouw Cagiva de TPS als laatste afstellen ;)
 
Vanavond bezig geweest met synchro stellen. Waar nog niet zo goed gevoel bij het is het calibreren. Naar paar poging blijft de onderste balk iets verschoven van de bovenste. Is dat normaal?

Foto is niet van caliberen, maar op moment van aangesloten op de motor. Klopt het dat de absolute waarde in decimalen in de laatste software versie niet word weer gegeven?
 

Bijlagen

  • 20210802_200650.jpg
    20210802_200650.jpg
    191 KB · Weergaven: 54
Heeft iemand al eens geprobeerd een toerental te meten?
Afhankelijk welke versie software ik heb geïnstalleerd is niet te begrijpen wat er wordt aangeduid.
Bij versie 1.5.4 lijkt het display wat minder op hol te slaan dan bijvoorbeeld de beta 2 versie software...
Hoe dan ook, als de tester hier onaangesloten op tafel ligt dan loopt het toerental vanzelf op.
 
Jawel, elektronica is mijn vak dus die twee weerstandjes lukt wel... ;-)
Even zonder gekheid, ding zit verder goed in elkaar met mooie instel mogelijkheden.
Maar RPM werkt volgens mij nog niet goed.
 
Zwakjes hoor. Als je zo'n elektronica expert bent had je het al lang kunnen verbeteren maar ja. Een ander de schuld geven die iets uit vrije wil gratis info deelt is nogal gemakkelijk.

Veel plezier in je sneue leventje
Ach Benno, heb zo wat berichten van je gelezen...
Duidelijk zo'n iemand die online een grote mond heeft omdat ie anoniem kan blijven...
 
Support, alsof je hebt betaald aan de bedenker en daarmee recht hebt op iets. Het is een DIY hobby project... Met zo'n instelling zou ik inderdaad maar geen vragen meer stellen en het in de prullenbak gooien. Misschien meteen een suggestie voor je account hier.
Oh, maar ik vind het te gek dat dit soort projecten openbaar worden gemaakt hoor.
Als het voor jou of een ander goed werkt, top!
Voor mij is de werking echter niet dat wat ik zoek en ervan verwacht had.
Is inderdaad de prullenbak in verdwenen en vragen hieromtrent gaan er inderdaad van mij niet meer komen.
 
Laatst bewerkt:
Oh, maar ik vind het te gek dat dit soort projecten openbaar worden gemaakt hoor.
Als het voor jou of een ander goed werkt, top!
Voor mij is de werking echter niet dat wat ik zoek en ervan verwacht had.
Is inderdaad de prullenbak in verdwenen en vragen hieromtrent gaan er inderdaad van mij niet meer komen.
haal het weer uit de prullenbak en gooi het hier in het weggeeftopic.
 
Ach Benno, heb zo wat berichten van je gelezen...
Duidelijk zo'n iemand die online een grote mond heeft omdat ie anoniem kan blijven...
nee hoor, niets anoniemas hoor. Iedereen mag en kan weten wie ik ben. Ik vind het niet netjes om iemand te bekritiseren die zijn best doet iets gratis ter beschikking te stellen. dat het beter kan of dat iemand daar problemen mee heeft prima, laat dat dan blijken ipv te zeuren.
 
Op de Hackaday project pagina staat dat je 2 keer 4 sensoren nodig hebt, maar ik denk dat het een keuze is uit de MAP sensoren of het andere type? Dat andere type blijkt overigens niet meer gemaakt te worden dus daar is lastig aan te komen.

Ik zag op autodoc Bosch MAP sensoren voor ongeveer 12eu per stuk, heeft iemand ervaring met het gebruik van deze sensoren? Deze zouden in principe mijn voorkeur hebben boven merkloze van AliExpress. Het gaat om de Bosch 0 261 230 198

Update:
Ik heb zojuist 4x de Ridex 161B0041 van AutoDoc besteld. Van de Bosch sensoren kon ik niet goed de juiste informatie vinden (meetbereik), dat kon op de website van Ridex wel (RIDEX sensor, boost pressure - Premium-quality and OE compatibility). Zodra alles binnen is ga ik hem bouwen en zal ik laten weten of ze werken!
 
Laatst bewerkt:
deze week tijd gehad en alles proberen solderen. toch met een niet al te goeie soldeerbout bezig geweest waardoor draadjes afbreken, terug opnieuw op display proberen te solderen en ik kreeg het niet werkend. dom van mezelf vind ik. maar volgende vraag is miss nog dommer. op de andere sites ivm dit project CARBONBAL is er java software voor dit op de laptop werkend te krijgen. heb je hiervoor de display dan ook nog nodig of kan je dan enkel verder met de 4 sensoren en de arduino?
 
Terug
Bovenaan Onderaan