Nieuwe wiellagers zitten vast

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
edit: probleem opgelost

Hallo,

Gisteren heb ik de wiellagers voor (2x 6302ns) van mijn bandit 400 vervangen.
Een aantal jaar/30000km geleden had ik de wiellagers achter ook al gedaan en dat ging prima (en lagers zijn nog steeds goed..)

Het is gisteren uiteindelijk ook gelukt, maar had (herinnerde ik me gisteren pas weer) hetzelfde 'probleem' als ik een aantal jaar geleden had bij de achterkant.
Dus ik wilde toch even weten waarom dit gebeurt:

1) Oude lagers eruit...
2) Alles 100% schoonmaken met remmenreiniger,
3) Velg iets opwarmen met hete lucht (vorige keer niet gedaan).
4) Nieuwe lager er recht in slaan met rateldop die perfect op de buitenring van de lager ligt. Gaat relatief makkelijk.
5) Het geluid verandert want de lager komt tegen zijn stop in de velg aan --> klaar

Nu het probleem.
Ik doe de spacer erin en herhaal hetzelfde aan de andere kant... Maar als ik dan bij stap 5 kom, en het lager komt op z'n eind, zitten beiden lagers muurvast. Als in: ze kunnen nauwelijks meer draaien.
Als ik dan naar binnen kijk, zie ik dat de spacer ook 100% vast zit. Geen beweging in te krijgen.
Het lijkt wel alsof het lager er te ver in zit of dat de spacer te lang is (hoe dan?).

Ik heb de vorige keer een van de lagers weer een 'tik' terug gegeven... binnenring van de lagers zaten nog steeds tegen de spacer aan zoals het hoort, maar 't liep daarna wel vrij.
Ik dacht toen iets specifieks was met m'n velg of zo, maar ik had het gisteren weer.
Erg vervelend want ik kreeg het lager deze keer bijna niet meer terug.

Hoe kan dit? Het lager zit toch gewoon tot het eind in de velg? Je moet wel heel hard slaan wil je em verder krijgen dan dat...en dat doe ik niet.
Komt het omdat het geen OEM lagers zijn?
Slijtage van de velg waardoor lager verder er in kan?
Komt dit vaker voor? of doe ik iets fout?

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Verkeerd lager...
Of verkeerd om gemonteerd?
Is gewoon hetzelfde type als er uit kwam, het enige verschil is dat deze aan allebei de kanten dicht is, maar dat zou volgens mij niet uit moeten maken, afdichting zit lager dan de buitenrand

bearing1.png



Zie nu opeens wel dit plaatje hieronder :?:
bearing1.png


Clearance?? Hoeveel dan? hoe weet je wanneer je moet stoppen?
:?

edit: hier iemand met dezelfde vraag
http://forums.13x.com/index.php?threads/wheel-bearing-spacer-clearance.275186/
 

Bijlagen

  • bearing1.png
    bearing1.png
    50,5 KB · Weergaven: 10
De spacer heeft een zekere lengte aangepast op het einde van de zittingen van de velg (iets korter).
Als squishy,de lagers tot dat einde slaat mogen de lagers nooit de spacer gaan klemmen.

De "clearence"

Ik heb er al +10 zoals Squishy in velgen getikt,nooit geen problemen
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Loki
als het 2de lager bijna op zijn plaats zit, moet je het allerlaatste doen door op de binnenring te tikken, of nog beter : een ring zodat je op zowel de binnen- als buitenring tikt.

door enkel op de buitenring te tikken, komt de binnenring tegen de tussenbus aan te liggen, en als je maar hard genoeg mept, schuift de buitenring net dat ietsie pietsie verder door waardoor beide lagers permanent onder spanning komen te staan. klein tikje terug haalt de spanning er dan weer af.
 
Wanneer je het monteert zoals in de tekening, zul je merken dat de zaak soepel loopt. Dus niet alleen op de binnen of buiten ring drukken, maar met een vlakke schijf dragend op binnen en buiten ring het gehele lager aandrukken.
Vlakke schijf? Ze gebruiken de oude lagers. Zie niet hoe dat uit maakt aangezien de binnenkant nergens tegenaankomt tijdens het persen. Die gaat dus gewoon mee met de buitenring.

De spacer heeft een zekere lengte aangepast op het einde van de zittingen van de velg (iets korter).
Als squishy,de lagers tot dat einde slaat mogen de lagers nooit de spacer gaan klemmen.

De "clearence"

Ik heb er al +10 zoals Squishy in velgen getikt,nooit geen problemen
Waarom staat er dan een clearance op de tekening?
Spacer zat zowel voor als achter vast nadat ik ze tikte tot het eind (duidelijk te horen)

Dikte van de lagers waren hetzelfde?

Volgens specificaties wel ja. Maar heb et ook achter gehad en dat waren lagers van een ander merk (ook zelfde type).
Gezien de clearance in de manual moet je dus duidelijk wat ruimte overlaten... het is mij echter niet duidelijk hoe je dit gaat doen.
Zie ook die link naar ander forum.
 
Vlakke schijf? Ze gebruiken de oude lagers. Zie niet hoe dat uit maakt aangezien de binnenkant nergens tegenaankomt tijdens het persen. Die gaat dus gewoon mee met de buitenring.


Waarom staat er dan een clearance op de tekening?
Spacer zat zowel voor als achter vast nadat ik ze tikte tot het eind (duidelijk te horen)




Volgens specificaties wel ja. Maar heb et ook achter gehad en dat waren lagers van een ander merk (ook zelfde type).
Gezien de clearance in de manual moet je dus duidelijk wat ruimte overlaten... het is mij echter niet duidelijk hoe je dit gaat doen.
Zie ook die link naar ander forum.

Goed lezen,ik ondersteun jouw visie 🤗
 
als het 2de lager bijna op zijn plaats zit, moet je het allerlaatste doen door op de binnenring te tikken, of nog beter : een ring zodat je op zowel de binnen- als buitenring tikt.

door enkel op de buitenring te tikken, komt de binnenring tegen de tussenbus aan te liggen, en als je maar hard genoeg mept, schuift de buitenring net dat ietsie pietsie verder door waardoor beide lagers permanent onder spanning komen te staan. klein tikje terug haalt de spanning er dan weer af.
De vorige keer heb ik m'n ouder lagers gebruikt (weet ik nog heel goed omdat die toen ook vast zat en ik die weer met een keilbout eruit moest halen)... toen had ik dus hetzelfde.
Maar ja het lijkt inderdaad alsof hij onder spanning komt, maar ik snap niet hoe je buitenring "ietsie pietsie" verder kan dan "tegen het eind"?
Het lijkt er toch echt op dat je wat speling moet overlaten, zie manual.
 
Goed lezen,ik ondersteun jouw visie 🤗
Ah, zo bedoel je het.. Ja, hij moet inderdaad niet klemmen want dan draait het lager niet meer :+ dat was mijn conclusie ook dus toen heb ik em terug getikt.
Het lastige is echter dat je niet goed kan zien wanneer hij "bijna" op et eind zit. Het terugtikken is ook erg lastig zonder een blinde lagertrekker, zo goed als geen ruimte bij de spacer.
 
Ah, zo bedoel je het.. Ja, hij moet inderdaad niet klemmen want dan draait het lager niet meer :+ dat was mijn conclusie ook dus toen heb ik em terug getikt.
Het lastige is echter dat je niet goed kan zien wanneer hij "bijna" op et eind zit. Het terugtikken is ook erg lastig zonder een blinde lagertrekker, zo goed als geen ruimte bij de spacer.
Daarom lees mijn bericht nog eens goed en bekijk de tekening nog eens wat beter.
 
Daarom lees mijn bericht nog eens goed en bekijk de tekening nog eens wat beter.
De boel loopt wel soepel/recht bij het installeren van het lager, dat is het probleem niet. Het probleem is dat er dus een clearance moet zijn (dit wist ik niet).
Omdat er een clearance moet zijn kan je nu inderdaad spanning op het lager ontstaan als je op de buitenrand drukt.
Blijkbaar zit de clearance dus alleen bij de buitenring en sluit de binnenring perfect aan op de spacer.
Al kon ik zweren dat ik de vorige keer het oude lager gebruikt hebt....maar goed dat is lang geleden....

Et is duidelijk, thanks :t

edit: daarom moet ook eerst et linkerlager erin, want rechts zit de clearance..
 
Laatst bewerkt:
De vorige keer heb ik m'n ouder lagers gebruikt (weet ik nog heel goed omdat die toen ook vast zat en ik die weer met een keilbout eruit moest halen)... toen had ik dus hetzelfde.
Maar ja het lijkt inderdaad alsof hij onder spanning komt, maar ik snap niet hoe je buitenring "ietsie pietsie" verder kan dan "tegen het eind"?
Het lijkt er toch echt op dat je wat speling moet overlaten, zie manual.

ieder lager heeft speling, zeker een gebruikt. dus tik je het nieuwe op zijn plaats met het oude kan de buitenring van het oude dieper zakken dan zijn binnenring en heb je hetzelfde effect alsof je enkel op de buitenring zou tikken. daarom zei ik ook van een ring te gebruiken

er "hoort" helemaal geen speling te zitten, immers als je de wielas aandraait trek je alle binnenringen en bussen strak tegeneen. als er dan eventueel speling is kan je weer spanning op je lagers zetten als de buitenring niet mee opschuiftn en in 99,9% van de gevallen zal die nooit evenveel opschuiven en blijft er spanning op zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
ieder lager heeft speling, zeker een gebruikt. dus tik je het nieuwe op zijn plaats met het oude kan de buitenring van het oude dieper zakken dan zijn binnenring en heb je hetzelfde effect alsof je enkel op de buitenring zou tikken. daarom zei ik ook van een ring te gebruiken
Yep dat zou kunnen. Moet ik wel hard geramd hebben toen... maar goed wie weet.
Ik doe er de volgende keer een stevige ring bovenop met klein binnen diameter zodat beide ringen worden getikt.
 
Eerste lager erin persen op de buitenring, pasbus er in, tweede lager er met een draadeind in trekken, als het tweede lager niet verder wil met een nylon terugslagvrije hamer een tik(je) op het draadeind geven en de buitenlagerring van het tweede lager springt op zijn plek.
Identiek aan bv lagers vervangen aan een lucht-slijptol, slagmoer sleutel ed.
 
Gewoon precies doen zoals in dat plaatje staat. Lagers die (ook al zijn ze nieuw) zo op hun donder krijgen door verkeerde montage kun je gewoon weer vervangen.
Ja..heb de manual de vorige keer wel even gechecked maar had dat stukje clearance niet gezien (achter is hetzelfde verhaal). Snapte toen ook niet waarom de ene eerst moest, dacht dat het niet veel uitmaakte. Maar goed weer wat geleerd.

Heb de nieuwe lagers niet heel erg op hun donder gegeven. Alles voelt in ieder geval nog soepel, geen rare geluiden. Zal het in de gaten houden. Bedankt iedereen!
 
Zover ik weet hangt de levensduur af van correcte montage. Als lagers terug getikt moeten worden ben je af!
Echt terug 'getikt' heb ik ze niet. Ik heb een keilbout gebruikt:
keilbout-bevestigen-550x350.jpg

Aangedraaid zodat hij zich vastklemt en dan van de andere kant op de keilbout tikken.
Achter ook zo gedaan en gaat al duizenden km goed. Maar ga het zien!
 
Je moet kracht zetten op het deel dat geperst wordt. Doe je dit niet beschadig je het lager doordat er grote axiale krachten op het lager komen waar deze niet op gemaakt is.

Als de buitenring geperst wordt is kracht op de binnenring dus uit den boze
 
niet overdrijven, een lager kan best wel wat hebben. je hebt "een tik" een je hebt "een klop van de zware hamer".

soms kan het gewoon niet anders dan dat je een tik moet geven die via de kogels/tonnetjes passeert om alles op zijn plaats te krijgen. je kan namelijk niet alles onder een pers plaatsen (trouwens, met een pers breng je ook kracht over via de kogels/rollen :X ) Kan iemand mij uitleggen hoe je een 2-takt carter in mekaar krijgt zonder kracht over te brengen via de kogels ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan