edit: probleem opgelost
Hallo,
Gisteren heb ik de wiellagers voor (2x 6302ns) van mijn bandit 400 vervangen.
Een aantal jaar/30000km geleden had ik de wiellagers achter ook al gedaan en dat ging prima (en lagers zijn nog steeds goed..)
Het is gisteren uiteindelijk ook gelukt, maar had (herinnerde ik me gisteren pas weer) hetzelfde 'probleem' als ik een aantal jaar geleden had bij de achterkant.
Dus ik wilde toch even weten waarom dit gebeurt:
1) Oude lagers eruit...
2) Alles 100% schoonmaken met remmenreiniger,
3) Velg iets opwarmen met hete lucht (vorige keer niet gedaan).
4) Nieuwe lager er recht in slaan met rateldop die perfect op de buitenring van de lager ligt. Gaat relatief makkelijk.
5) Het geluid verandert want de lager komt tegen zijn stop in de velg aan --> klaar
Nu het probleem.
Ik doe de spacer erin en herhaal hetzelfde aan de andere kant... Maar als ik dan bij stap 5 kom, en het lager komt op z'n eind, zitten beiden lagers muurvast. Als in: ze kunnen nauwelijks meer draaien.
Als ik dan naar binnen kijk, zie ik dat de spacer ook 100% vast zit. Geen beweging in te krijgen.
Het lijkt wel alsof het lager er te ver in zit of dat de spacer te lang is (hoe dan?).
Ik heb de vorige keer een van de lagers weer een 'tik' terug gegeven... binnenring van de lagers zaten nog steeds tegen de spacer aan zoals het hoort, maar 't liep daarna wel vrij.
Ik dacht toen iets specifieks was met m'n velg of zo, maar ik had het gisteren weer.
Erg vervelend want ik kreeg het lager deze keer bijna niet meer terug.
Hoe kan dit? Het lager zit toch gewoon tot het eind in de velg? Je moet wel heel hard slaan wil je em verder krijgen dan dat...en dat doe ik niet.
Komt het omdat het geen OEM lagers zijn?
Slijtage van de velg waardoor lager verder er in kan?
Komt dit vaker voor? of doe ik iets fout?
Bedankt
Hallo,
Gisteren heb ik de wiellagers voor (2x 6302ns) van mijn bandit 400 vervangen.
Een aantal jaar/30000km geleden had ik de wiellagers achter ook al gedaan en dat ging prima (en lagers zijn nog steeds goed..)
Het is gisteren uiteindelijk ook gelukt, maar had (herinnerde ik me gisteren pas weer) hetzelfde 'probleem' als ik een aantal jaar geleden had bij de achterkant.
Dus ik wilde toch even weten waarom dit gebeurt:
1) Oude lagers eruit...
2) Alles 100% schoonmaken met remmenreiniger,
3) Velg iets opwarmen met hete lucht (vorige keer niet gedaan).
4) Nieuwe lager er recht in slaan met rateldop die perfect op de buitenring van de lager ligt. Gaat relatief makkelijk.
5) Het geluid verandert want de lager komt tegen zijn stop in de velg aan --> klaar
Nu het probleem.
Ik doe de spacer erin en herhaal hetzelfde aan de andere kant... Maar als ik dan bij stap 5 kom, en het lager komt op z'n eind, zitten beiden lagers muurvast. Als in: ze kunnen nauwelijks meer draaien.
Als ik dan naar binnen kijk, zie ik dat de spacer ook 100% vast zit. Geen beweging in te krijgen.
Het lijkt wel alsof het lager er te ver in zit of dat de spacer te lang is (hoe dan?).
Ik heb de vorige keer een van de lagers weer een 'tik' terug gegeven... binnenring van de lagers zaten nog steeds tegen de spacer aan zoals het hoort, maar 't liep daarna wel vrij.
Ik dacht toen iets specifieks was met m'n velg of zo, maar ik had het gisteren weer.
Erg vervelend want ik kreeg het lager deze keer bijna niet meer terug.
Hoe kan dit? Het lager zit toch gewoon tot het eind in de velg? Je moet wel heel hard slaan wil je em verder krijgen dan dat...en dat doe ik niet.
Komt het omdat het geen OEM lagers zijn?
Slijtage van de velg waardoor lager verder er in kan?
Komt dit vaker voor? of doe ik iets fout?
Bedankt
Laatst bewerkt: