Nieuwe wiellagers zitten vast

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
edit: probleem opgelost

Hallo,

Gisteren heb ik de wiellagers voor (2x 6302ns) van mijn bandit 400 vervangen.
Een aantal jaar/30000km geleden had ik de wiellagers achter ook al gedaan en dat ging prima (en lagers zijn nog steeds goed..)

Het is gisteren uiteindelijk ook gelukt, maar had (herinnerde ik me gisteren pas weer) hetzelfde 'probleem' als ik een aantal jaar geleden had bij de achterkant.
Dus ik wilde toch even weten waarom dit gebeurt:

1) Oude lagers eruit...
2) Alles 100% schoonmaken met remmenreiniger,
3) Velg iets opwarmen met hete lucht (vorige keer niet gedaan).
4) Nieuwe lager er recht in slaan met rateldop die perfect op de buitenring van de lager ligt. Gaat relatief makkelijk.
5) Het geluid verandert want de lager komt tegen zijn stop in de velg aan --> klaar

Nu het probleem.
Ik doe de spacer erin en herhaal hetzelfde aan de andere kant... Maar als ik dan bij stap 5 kom, en het lager komt op z'n eind, zitten beiden lagers muurvast. Als in: ze kunnen nauwelijks meer draaien.
Als ik dan naar binnen kijk, zie ik dat de spacer ook 100% vast zit. Geen beweging in te krijgen.
Het lijkt wel alsof het lager er te ver in zit of dat de spacer te lang is (hoe dan?).

Ik heb de vorige keer een van de lagers weer een 'tik' terug gegeven... binnenring van de lagers zaten nog steeds tegen de spacer aan zoals het hoort, maar 't liep daarna wel vrij.
Ik dacht toen iets specifieks was met m'n velg of zo, maar ik had het gisteren weer.
Erg vervelend want ik kreeg het lager deze keer bijna niet meer terug.

Hoe kan dit? Het lager zit toch gewoon tot het eind in de velg? Je moet wel heel hard slaan wil je em verder krijgen dan dat...en dat doe ik niet.
Komt het omdat het geen OEM lagers zijn?
Slijtage van de velg waardoor lager verder er in kan?
Komt dit vaker voor? of doe ik iets fout?

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
niet overdrijven, een lager kan best wel wat hebben. je hebt "een tik" een je hebt "een klop van de zware hamer".

Zelf neig ik naar 'de pas' op nerd kant van het verhaal. Kogellagers geven een puntbelasting itt naaldlagers. Maar misschien klinkt het allemaal erger dan het is, ik hoop het!

Kan iemand mij uitleggen hoe je een 2-takt carter in mekaar krijgt zonder kracht over te brengen via de kogels ?

Vroeger deed ik de lagers om de krukas.. dan ene carter op een electrisch kookplaatje tot een graad of 50 60. Krukas erin laten zakken.. dito met de andere kant.

Zouden de middelen me ontbreken zou ik het ook zo doen met OEM wielen.
 
Welk merk van lagers heb je erin gestoken?
Deze

(want moest al iets anders via deze website hebben en deze waren op voorraad voor mijn motor)

Niet dat het uitmaakt verder. Het zijn de goeie lagers qua maat/type en de oorzaak van het probleem is al gevonden :)
 
niet overdrijven, een lager kan best wel wat hebben. je hebt "een tik" een je hebt "een klop van de zware hamer".

soms kan het gewoon niet anders dan dat je een tik moet geven die via de kogels/tonnetjes passeert om alles op zijn plaats te krijgen. je kan namelijk niet alles onder een pers plaatsen (trouwens, met een pers breng je ook kracht over via de kogels/rollen :X ) Kan iemand mij uitleggen hoe je een 2-takt carter in mekaar krijgt zonder kracht over te brengen via de kogels ?
Carter warm maken tot 100-120 graden(max 140) en het valt zo in/uit elkaar.
Vroeger toen we nog grofvuildag hadden zag je regelmatig wel zo'n moulinex kippegrilletje bij de berg staan, beetje rot en vies maar meestal deden ze het nog wel,ideaal om je carters op te stoken omdat dit mooi geleideljk en egaal gaat.
Als je vrouw niet thuis is kan het ook wel in de keuken oven :+

Een fohn is meestal niet genoeg warmte, als je het met een brander doet moet je opletten met de vlam en iets van stalen ringen/dopjes over de rubber afdichtingen leggen zodat de vlam niet het rubber kan bereiken, de rubbers kunnen wel 120 graden verdragen maar geen vlam
 
Laatst bewerkt:
Deze

(want moest al iets anders via deze website hebben en deze waren op voorraad voor mijn motor)

Niet dat het uitmaakt verder. Het zijn de goeie lagers qua maat/type en de oorzaak van het probleem is al gevonden :)
Wat was het dan?
 
standaard rubber dichting is goed tot 100° , viton tot 200° maar ik heb nog niet veel zwart viton gezien....
en nogmaals : je kan niet alles "even opwarmen" of "even in de diepvries leggen" .
Dat zijn lange duur waardes, 15 minuten opwarmen is geen probleem en als je het carter in een voorverwarmde oven legt is ie met zo'n 15 a 20 minuten op temperatuur, das echt geen probleem voor nbr of neopreen.
Ik werk dagelijks aan compressoren die zo een paar jaar op 120 graden draaien en dan word nbr hard idd, maar niet na 15 a 30 minuten, en zwarte viton afdichtingen?, hoeveel wil je er hebben?, ik heb er een bus vol van, en idd ook groene, of rode en zelfs blauwe maar idd zul je zelden viton tegenkomen in een motor.
Temperatuurbestendigheid is een gegeven tussen materiaal type, de temperatuur en tijd, dankzij dat gegeven kunnen bv de thiokol o-ringen een shuttle launch weerstaan waarbij de o-ringen véél heter worden dan ze in lange duur ooit zouden kunnen weerstaan, tijd is net zo belangrijk als temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan