Nieuwe Yamaha X-max 125

charlewisoe

Rookie
15 feb 2008
22
0
Vandaag heb ik mijn Quad geruild tegen een spiksplinternieuwe Yamaha X-max 125.
Met de Quad reed ik bijna nooit en om mijn fileprobleem op te lossen heb ik voor de scooter gekozen.
Aangezien ik in belgie woon en geen motorrijbewijs heb was ik maar beperkt tot 125 cc.
Zijn er hier mensen met dezelfde scooter en hebben deze ervaringen ermee dan had ik ze graag gehoord.
Eveneens tips om hem goed in te rijden zijn welkom.
Foto's volgen nog.
 
Yep, hier is er nog een :W
Ik heb een paar cctjes meer, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik heb hem net sinds 2 weken en hij bevalt me heel goed!
Zie bij 'Yamaha Xmax 250 gekocht'
 
Hier de beloofde foto's.
IMG_6298.jpg

IMG_6296.jpg

IMG_6295.jpg

IMG_6299.jpg

IMG_6294.jpg
 
Hij is mooi! En wat inrijden betreft: gewoon gassen. Alleen nog even niet langdurig op topsnelheid rijden. Dat doe je pas over zo'n 1500 km. Maar ik trek wel vaak volgas op om de zuigerveren goed op de cilinderwand in te laten slijten.
 
Het enige nadeel da ik al ondervonden heb is dat hem nogal piept en kraakt, maar dat stoort me niet zo hard.
 
Mooi ding man!
Wat een ruimte ook onder het zadel; erg praktisch.
Maar dat piepen en kraken zal de nieuwigheid wel zijn; dat hoort niet... 8-)
 
Mooie scooter, helaas komt hij niet naar Nederland dus wat ervaring betreft moet je het met je landgenoten doen.
 
Mag je in Nederland dan met een autorijbewijs met zwaardere scooters rijden? Of hoe zit die wetgeving bij jullie?

Gisteren heb ik een ritje gedaan met men vriendin achterop. Zonder problemen zat ik aan de 90, harder ga ik nog niet gaan want is nog aan het in rijden.
Maar ik verschoot er wel van dat het toch zo snel optrekt.

Ook heb ik de piep gevonden, het is het windscherm dat wat piept, dus hier ga ik een rubberke tussen moeffelen.
 
Mooie scooter man, en in het zwart is hij ook erg mooi.
Veel plezier ermee!!
 
Laatst bewerkt:
Beste charlewisoe,

Gefeliciteerd met je mooie scooter! Even op jou vraag: In Nederland is alles boven de 50cc een motor. We hebben onder de 50 cc het onderscheid in "geel plaatje"(of sticker) voorop, wat dan wil zeggen dat de brommer 40 km/h mag en bestuurder met helm. En een "oranje"plaatje(of sticker)en dan mag hij 25 km/h en bestuurder zonder helm. Dat de jeugd vaak vanalles "prutst"omdan maar sneller te kunnen is dan eigen verantwoordelijkheid. Zo is de wet voor de brommers.

Voor de motoren hebben we hier een fase rijbewijs en dat wil zeggen dat je onder de 21 jaar niet op een zwaardere machine mag rijden dan 25 kw. Boven je 21 ste vervalt dit en mag je iedere machine rijden. Trouwens hier betaal je ook wegenbelasting voor een motor vanaf 50 cc.
Bij jullie is dat vanaf 250cc en hoger als ik me niet vergis.

Hier zijn ze streng tenaanzien van motoren en dat vind ik goed. Auto en motorrijden zijn verschillende discipline's met verschillende vaardigheden. Veel mensen denken van het motorijbewijs van: dat doe ik wel even. Nou dat kan ze toch nog wel eens tegenvallen, mij viel het tegen. Bij jullie valt het kostenaspect meestal gunstiger uit, dat weer wel.

Vandaar dat deze "lichte"(tot 200 cc) scooters het in Nederland niet zo goed doen. Als je hier het motorrijbewijs hebt wil je meestal ook "snel" gaan rijden en accellereren. Wel beginnen de 250 en 300cc scooters het hier ook beter te doen qua verkopen. Dit daar deze ook steeds sneller en toch nog betaalbaar blijven.

O, ja nog even dit. Bij jullie zijn relatief veel 70 en 90 km/h wegen en daar kun je met een 125 cc ook nog prima uit de voeten. In Nederland is het: binnen de bebouwde kom 50, buiten de bebouwde kom 80 en dan ga je al snel naar de autosnelwegen waar je 120 km/h mag.(autowegen waar je 100 km/h mag kom je hier maar weinig tegen) Je begrijpt dat je dus hier voor de middelgrote afstanden dus al gauw wat "power" moet hebben om dit zonder zweetdruppels te doen. Je komt hier dan al gauw op autosnelwegen terecht(120). Vandaar dus ook dat de belangstelling voor lichte scooters in Nederland niet zo groot is tenzei men zich meer "stedelijk" verplaatst.

Hopelijk is het je zo wat duidelijker geworden.
 
Laatst bewerkt:
We hebben onder de 50 cc het onderscheid in "geel plaatje"(of sticker) voorop, wat dan wil zeggen dat de brommer 40 km/h mag en bestuurder met helm. En een "oranje"plaatje(of sticker)en dan mag hij 25 km/h en bestuurder zonder helm.
Zijn ook herkenbaar aan de Gele(50km/h) of Blauwe(25km/h) kentekenplaat.
Auto en motorrijden zijn verschillende discipline's met verschillende vaardigheden.
Dat valt wel mee, toch? Ik vindt de motor (ook auto) rijles instructie bar en bar slecht dit in vergelijking met 30 jaar geleden. Het is nu meer een stoom cursus "hoe haal ik snel een rijbewijs" We wachten in NL op nieuwe regels dat de automobilist ook motor mag gaan rijden.
 
Ik vind het hier in Belgie dan wel beter. Maar ontdanks het feit dat je hier als automobilist op een 125 cc mag rijden, vind ik dat er toch nog behoorlijk veel files zijn.
Het motorrijbewijs behalen zou daarom hier nog wat meer gestimuleerd mogen worden.
 
Het klopt dat men in Nedeland bezig is met de "europese regels" werkbaar te krijgen. Dat wil zeggen dat men dan op een 250 cc scooter met een autorijbewijs mag gaan rijden. Dit is al in veel landen zo. Ik zie dat niet gebeuren. Allereerst is men hier al jaren over bezig en daarnaast moet ik er niet aan denken dat straks half Nederland op zo'n(voor hun) veel te snel tweewielig ding gaan rijden. Nu krijg ik waarschijnlijk een hoop commentaar maar ik blijf erbij dat dit verschillende vaardigheden zijn waar men niet te licht over moet denken.
Ik deel dan ook de mening van "opabert" helemaal niet. Motorijden en autorijden zijn beide als cursus steeds zwaarder geworden dan lichter. Mijn vader beaamd dat zelf ook in verglijking tot mijn rij en motor rijlessen. Terugkomend op de europese regels ik denk dat Nederland deze naast zich neer zal blijven leggen. Terecht Nederland is te druk om daar lichtzinnig mee om te gaan.
 
Op de cilinderinhoud na helemaal met Frank7 eens. Maar zoals een duits filosoof al eens zei: als de wereld vergaat ga ik naar nederland, daar gebeurt alles 50 jaar later. Best kans dat wanneer de regeling voor het met een autorijbewijs rijden van een lichte motor<scooter> er door is, er geen brandstof meer is om die motor<scooter> te laten rijden.
Een daadkrachtig parlement is nooit weg.... en op die manier zijn de fileproblemen dan ook opgelost.
 
Theunie je hebt gelijk, de discussie is gaande over 125cc. Hier zou men over kunnen nadenken daar de accelleratie en topsnelheid lager liggen. De meeste 250cc modellen zijn naar mijn mening toch te pittig om hier zonder papieren op rond te kunnen gaan rijden. Nu lees ik vaker dat mensen dan zeggen: ja maar bij zo'n scooter hoef je toch alleen maar gas te geven en te remmen?kan een automobilist toch ook?. Klopt. Vergeet echter niet dat de snelheidsbeleving op een tweewieler heel anders ligt en belangrijker nog, een scooter is veel moeilijker "staande"te houden bij slecht en glad weer. Wind, gladheid(vooral). Men moet gewoon meer anticiperen op een tweewieler(voor een scooter komt daar vaak nog wegdek bij). En daar maak ik me bij veel autombilisten nog wel eens zorgen over als die op zo'n ding gaan rijden.

Maar goed, de vraagsteller wilt graag reactie's op zijn scooter en niet gezever over dit.
Dus ik hou mijn mond nu.
 
Laatst bewerkt:
In België mag je idd met een autorijbewijs op een 125cc scooter rijden zonder meer. Daarom dat ik nu zelfs een 125cc overweeg dan kan mijn vrouw er ook op rijden maar langs de andere kant heeft ze nog nooit op een gemotoriseerde tweewieler gereden en vind ik het ronduit gevaarlijk om ze ermee te laten rijden.

Ikzelf ben van Antwerpen en kom zeker om de twee weken in Nederland met name in Zeeland en daar zijn het vooral 80 en 100km/u wegen. Overlaatst (twee weken) geleden reed ik van Antwerpen richting Rotterdam via Breda en op dat traject was ik meer 100km aan het rijden dan 120. Er zijn in Nederland rondom de grootsteden stukken waar de max 100km/u geldt.

Niet voor het één of het ander maar in België is 120km/u meer van toepassing op de autostrade dan in Nederland heb ik de indruk. Hier rijden de automobilisten veel makkelijker (veel) sneller dan 120 omdat hier niet zo heel veel flitspalen en snelheidscontroles zijn dan in Nederland. Zijn er hier wel snelheidscontroles en je rijdt te snel kan zo'n snelheidsboete al snel 150€ euro bedragen. Ik heb al een stuk of 3 boetes gehad in Nederland maar die bedroegen maximum 45€ en die betaal ik dan met meer plezier dan 150€.

@charlewisoe: Hoe en waarom wil jij het motorijbewijs stimuleren. Iedereen is zich er wel van bewust dat je met een motorfiets sneller doorheen de file's bent hoor. In elke motorwinkel hangt er wel zo'n plak op een 125cc waarop staat dat je hem ook met je autorijbewijs mag rijden. De regel van de 125cc vind ik persoonlijk al een heel goede stap om het fileprobleem op te lossen.

Het motorrijbewijs gaan promoten wil eigenlijk dan ook meteen zeggen dat er verwacht wordt dat de wetgeving daaromtrent soepeler mag zijn en ik vind het juis helemaal niet slecht dat men strenger is om iemand een motorrijbewijs te geven.

Ik heb zelf twee motorfietsen totaal los gereden omdat ik jong (18j) was en dacht dat ik het allemaal wel kon. Van mij part mogen ze er nog een verplichte cursus motorbeheersing aan vastplakken.

Met alle respect maar er zit tussen een 125 en pakweg een 600 enorm veel verschil. Niemand gaat mij wijsmaken dat je met beiden op dezelfde manier gaat rijden.

Nogmaals: Zo'n 125cc gaan ook al heel snel om er op sommige plaatsen hoogst illegale snelheden mee op te tekenen en waar je je rijbewijs dus ook kan kwijtspelen.

Voila, kheb gezegd.;-)
 
Vandaag mijn eerste keer gaan werken met de motoscooter.
Het was wel wat frisjes, maar ben in een half uur van de boerenbuiten naar hartje stad gescooterd.
Je voelt je echt veel vrijer op een scooter dan in een blikken doos vind ik nu.
Rugzakje met laptop erin, en gaan met die scoot 8-)
 
Ik heb een week geleden mijn vorige scooter (aprilia area51) verkocht, en ben ondertussen de trotse eigenaar van een yamaha x-max 125cc (krak dezelfde als die van charlewisoe).

'k Heb er ondertussen een driehonderdtal kilometers opzitten en het is echt gewoon zalig om mee te rijden, een wereld van verschil met mijn vorige, die dan ook redelijk versleten was.

Wel had ik al na één dag rijden de brute pech vergeetachtig |( te zijn, ik had hem namelijk vastgemaakt met een hangslot rond het achterwiel en toen ik een paar uur later vertrok gaf ik volle gas zonder eerst het hangslot te verwijderen :? . resultaat: hangslot helemaal in het achterwiel gedraaid, achterwiel kompleet geblokkeerd, geen beweging meer in te krijgen. Na één dag zijn ze hem dus al terug komen ophalen. Gelukkig geen schade, wel 110 euro betaald voor het ophalen en de demontage van het achterwiel+ hangslot(60euros) onbruikbaar.

ma bon, kben ne gelukkige mens met mijn x-maxke, een paar fotokes komen er binnenkort zeker aan.
 
Oei, dat is inderdaad wel wat minder.
Dit weekend ga ik ook eens langs de yamaha dealer voor mijn krakend windschermpje.
Als je over een hobbelige weg rijd, dan piept dat nogal hard, als je het windscherm een beetje naar u toe trekt dan is dat gepiep en gekraak weg. Dus hij zal het wel kunnen oplossen.
 
Dat is inderdaad beter als je je zolang kunt beheersen...

Het gaat erom dat je niet teveel toeren maakt, en ook niet te lang op hetzelfde toerental (snelheid) blijft rijden. Dus afwisselen. Vanaf het begin heb ik wel vaak volgas opgetrokken, maar dan tijdig het gas weer verminderen.
 
Ik heb nu al 170 km gereden, en zodra de motor warm was en ik sta aan een rood licht trek ik soms de gas volledig open tot ik aan de 100 zit, en dan rij ik een tijd wat rustiger tegen 70. Dan weer eens even volop gas open. En zo wat afwisselen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan