Nieuwe (zijspan) project en aanwinst Honda GL1200

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
7.376
3.449
Helmond
Jaja ik heb weer een nieuw projectje in het even geroepen.
Nadat het in corona kleuren spuiten van mijn RF afgeblazen moest worden, wegens het feit dat alle kuipdelen + tank gestolen zijn van degene waar ik ze van zou overkopen. Ben ik maar eens gaan denken wat ik dan zou kunnen gaan doen. Net in het weekend dat ik hierover aan het denken ben gegaan ben ik met de hele kliek weer een zijspanrit mee gaan rijden en ben nu wederom ook verslaafd aan de bakkies.

DUS moest er bij mij ook een komen. Aangezien ik nog nooit van half werk heb gehouden ( zie ook de WASLIJST die er al aan me RFJe is gedaan in deze post ->
Post van Harley in topic 'Wie rijd er op een 25 kw RF 600 of ZZR 600???'
heb ik maar gekozen om het op een Honda GoldWing te gooien.
1 Ik ga met dit zijspan toch nog geen 200+ snelheden proberen te bereiken
2 Die CBR1100 blackbird + EML speedline combinaties zijn voor mij nog niet te betalen :(

Dan krijg je de keuze GL1000 GL1100 GL1200 of GL1500.
GL1000 - Toch wel erg gedateerd van uiterlijk, en er moest een fatsoenlijke ruggesteun op zitten voor passagier
GL1100 - Ruggesteun probleem is opgelost ( zijn het nog niet zoals bij 1200 of 1500 :P ) maar
uiterlijk blijft gedateerd
GL1200 - heb ik altijd mooi gevonden, zijn lekker luxe, ruggesteun is in vol ornaat aan wezig
zeker bij een Aspencade model
GL1500 - Niet te betalen voor mij

De keuze was dus makkelijk, de zoektocht naar een 1200 kon beginnen.
Gereageerd op 2 van marktplaats.nl, 1 via ricardo.nl, en 1 bij een handelaar in verwegistan ( 250 km heen en 250km terug is VER rijden.

Die van de handelaar was zeer goedkoop maar deze gaf geen garantie en was een zeer vieze volgens het miniscule plaatje. Ook was er in de topkoffer een gastank gemonteerd wat in mijn ogen toch niet een geschikte plaats is aangezien die dingen geen 100-en kilo's kunnen dragen. Conclusie Staat te ver weg om te gaan kijken.
De Goldwing Interstate van marktplaats had alleen een uitgebroken spiegel. Dit bleek bij navraag om foto en deze gezien te hebben ook om nogal twee ver ingedeukte koffers en schuifschade te gaan. Conclusie niet wat ik zocht.
De Aspencade van marktplaats zou technisch 100% zijn maar uiterlijk minder. En inderdaad het uiterlijk was minder en technisch moesten we even zelf voor kijken natuurlijk.
Die van Ricardo.nl was ook een interstate die er optisch ZEER netjes uitzag ( op de foto's dan ) relatief gezien weinig km's had gelopen maar met defecte startmotor en net vervangen koppaking uitlaten voorvering en zeer lelijk ingebouwde ( er in gestampt & gelijmd beter woord :? ) maar deze stond vrij ver weg om ff te gaan kijken terijl hij toch niet liep. Dit was wel voor dezelfde
prijs op te lossen volgens de eigenaar en kon ik alsnog komen kijken binnen een week ( waarom fix je het dan niet en verkoop je dat ding zonder probleem meldingen :? :? ) Conlcusie eerst maar ff verder kijken.

Gisterenavond samen met mijn vader ( rijdt al JAREN goldwing's en kent ze van binnen en buiten wegens opknapwerkzaamheden aan die dingen ) wezen kijken bij de aspencade van marktplaats. De eigenaar verkocht hem omdat hij inmiddels een Valkyrie had gekocht (een "custom naked GL1500") en reed zodoende niet meer op deze. De motor had 2 maanden stilgestaan en na er ff een accu ingezet te hebben liep hij direct en netjes zonder horten, stoten of rare bijgeluiden. Hij
was bij 65000ml voorzien van een nieuwe distributieriem (is nodig bij ongeveer 100.000 km dus das in orde) en had pas nieuwe remblokken voor en achter. De remschijven waren nog goed. De motor zelf was vies en ongepoetst maar het blok was zelf niet vettig ingevreten of wat dan ook. Ook de uitlaten waren helemaal in topconditie en nergens op de hele motor was roestvorming te ontdekken. De eigenaar heeft er zelf na het vervangen van de distributieriem nog mee naar de noordkaap gereden zonder problemen.
Dan het uiterlijke gedeelte. De topkuip was voorzien van een redelijke scheur onder de spiegel. De linkerzijkoffer was een andere kleur en hetzelfde geldt voor de topkoffer. De scheur had er altijd al ingezeten. De koffer's zijn vervangen wegens een val met 60 km/h. Wel was er ook nog een andere kuip aanwezig om de kapotte evt te vervangen. Chroomwerk zit er genoeg op maar tis allemaal vies maar met een uurtje of wat poetsen blinkt ie al een heel eind (goed chroom en niet ingevreten of wat dan ook ) Zelfs de bijna nergens meer aanwezige originele
Panasonic radio welke in dit type motor hoort was nog aanwezig :D

Conclusie : Na er nog een nachtje over geslapen te hebben en een bedrag met mezelf afgepraat te hebben de beste man gebeld en een beetje gehandeld en ik heb hem voor de prijs waar ik hem voor wilde hebben. Incl de kuip Incl de antenne die eraf lag en inclusief de voorbeugel van het spatbord welke wel op de foto stond maar deze was gedemonteerd voor een kennis. ( altijd VOOR de foto maken alle extra's eraf halen die je niet meeverkoopt :P )

Aankomende week gaan we hem ophalen. En dan kan ie ff gepoetst worden en dan rijd ik er ff mee rond als ik daar zin in heb. Als ik dan weer geld gespaard heb ga ik rondkijken voor een niet te duur leuk zijspannetje en wordt alles meteen opgeknapt en alles in 1 kleur gespoten. Zodra er
weer nieuws is op dat front laat ik dat in dit topic weten :)

PS : de foto van zoals ie er nu bijstaat bij de huidige eigenaar. volgende week volgen me eigen foto's
full
 
Laatst bewerkt:
En zo ziet nou een volledig digitale tellerunit van een aspencade eruit ( vind ze nog steeds supervet :P :P
full
 
ik denk dat als je hem opgeknapt hebt dat die jouw veel plezier geeft , en voor de zekerheid check the stator ( probleem geval van de goldwing )

dit is mijn goldwing aspencade.

goldwing-2.jpg

goldwing-1.jpg
 
wat een lap text zeg *D

Maar leuk dat je dr eentje hebt, kan je eindelijk hobby'en ;)
Succes met het project :}
 
Gefeliciteerd met de Aanwinst,
voor een beetje Zijspan moet je nog wel even doorsparen.
Bei onze Osterburen kun je redelijk
voordeelig terecht, als je wat wilt weten
hoor ik het wel.
Dit is de meine ;)
full
 
Hierbij maar weer eens een updateje doen over het projectje :)

De Motor ziet er zo uit :
P9010004.sized.jpg


Intussen heb ik dus ook een zijspan gekocht en wel een watsonian ( model tot op heden nog onbekend maar lijkt erg sterk op de monaco alleen een ander "kontje" )

P9020023.sized.jpg


Dat groene gras is opzich wel leuk maar niet meer uniek want de vorige eigenaar heeft inmiddels al een nieuwe bak en deze ook alweer met gras bekleed. Dus hebik besloten om het ding helemaal strak te maken en de combinatie in een later tijdstip compleet nieuw te spuiten ( waarschijnlijk rizla racing blauw + oranje :P )
Het gras moest er dus af en dan krijg je deze teringzooi
P9080053.sized.jpg


En het bakje ziet er dan zo uit
P9080055.sized.jpg


En toen wilde ik hem thuis hebben liggen en aangezien ik geen auto of aanhanger heb moest dat ding mee in het zijspan van mijn vader :+

Zo zijn ben ik dus vanuit helmond over nuenen naar geldrop gereden aangezien dat de weg was die het meeste asfalt had op de route.

P9090067.sized.jpg


Nu ligt ie in de schuur en ga ik beginnen met het verwijderen van de lijmresten

ik houd jullie op de hoogte.
 
Goed bezig Harley! Volgens mij kun je dat gras wel aan slijtboutje verkopen, die was er nogal van gecharmeerd :P .
 
Ik zie dat de grasmat al gefreesd is :(
Maar dat schapenvachtje, is dat een echte, en zo ja, kan-ie weg :? :?
 
De grasmat is helaas overleden in het proces van verwijdering :P maar dat is niet zo duur bij de tapijtspeciaalzaak. Het schapenvachtje is voor zover ik weet wel echt maar helaas behandeld. Ik bewaar het grote stuk nog even voor mezelf ( mischien) maar als het bevalt komt er toch een onbehandeld stuk schapenvacht aangezien dat geen vocht vasthoudt en dit wel :(

Ow er zat trouwens helemaal geen zitting in de bak waren gewoon 4 stukken schuimrubber met het schapenvachtje eroverheen :+ maar stoelen zijn niet zo'n probleem om aan te komen voor mij. Heeft er iemand nog tips om tapijtlijm van zo'n ding te verwijderen want met het schuurmachien schiet het niet echt op. lijmverwijderaar tot op heden ook nog niet dus ga eens even kijken of er iets speciaals is voor taptijlijm
 
Nou zaterdag maar eens aan de slag gegaan.
eerst maar gewoon schuren maar me schuurvellen gingen iedere keer op de rand vrij wlug kapot ( vrij duur linnenschuurpapier )
Dan wasbenzine -> hielp niets
toen terpentine -> hielp redelijk maar duurde mij te lang (ben ongeduldig tiep :+ )
Dan maar eens de fles dure HG speciale tapijtlijmverwijderaar geprobeerd -> hielp nog minder als de terpentine
Toen met zo'n driehoekige verfkrabber en de tapijtlijmverwijderaar hielp redelijk. toen terpentine en dat bleek het vlugste te werken :)
Vandaag een nieuwe verkrabber gekocht en nu vliegt het eraf. ik heb vanavond al de gehele linkerzijde gedaan in zeg 2 uurtjes tijd waar ik voor de rechterzijde zo ongeveer 8 uurtjes werk in heb zitten en een berg schuurpapier aan heb verkloot.

Ow als ik zeg links dan bedoel ik op de foto's dus rechts want ik kijk altijd vanuit het punt als je erin zit :P

En dan natuurlijk de piccies ( 10 minuten geleden gemaakt :)
P9150074.sized.jpg


P9150076.sized.jpg


P9150078.sized.jpg


P9150080.sized.jpg


P9150081.sized.jpg


Op de foto's is ook goed te zien dat het deurtje zoals het nu was niet origineel is maar dat de gehele ruit + stukje voorkant open heeft geklapt. Ik ga proberen dit weer helemaal origineel te maken.

hij lijkt heel erg op de monaco maar ik heb alleen een foto van het nieuwe type hiervan ( met lager kontje en afgeronde draagbalken onder de bak)
monaco.gif
 
Laatst bewerkt:
Daat ziet er al goed uit,
er zitten in elk geval geen Gaten in :)

NIET ???

was hopelijk sarcastisch bedoeld zitten ongeveer zo'n 30 tot 40 gaten in her en der :(

maarja.

De zijkant onder het huidige deurtjeis ook zelf gemaakt en ZEER dun ( is al doorgesleten op sommige plekken en dat zonder schuren ;(
 
Ow maakt mij niet uit. wist dat er werk aan was en dat zit er nou aan. Je kunt niet alles hebben voor dit geld :P
 
Niet echt driedagen vrij genomen om er aan te kunnen werken. Ding de eerste twee dagen ervan niet eens gezien :P
Vandaag toch maar weer de schuur in gedoken. Eerst maar aan de voorkant de laklaag eraf gekrast met de verfkrabber aangezien dat een schoner resultaat geeft als schuren ( daarnaast kost me dat geen schuurpapier want dat is bijna op :( ) Daarna met 100 en 180 na geschuurd en een groot gedeelte ziet er nu weer strak uit gewoon polyesther :) Op sommige plekken ook de dikke laag beton verwijderd ( soms wel4 mm dik :( ) want ik wil eigenlijk alles helemaal kaal hebben tot op het polyesther en vaanf dan kan ik beginnen met reconstrueren wat er in het verleden allemaal wel eens verneukt is. Zowiezo alle gaten dichtsmeren. Zeer waarschijnlijk op de originele manier het deurtje weer laten sluiten.
Zal later wel weer foto's posten nu ff geen tijd voor.

Ow inmiddels staat de goldwing stil wegens een kapotte dynamo ? Hij ha al accu problemen maar de accu was kutkwaliteit. Dus ikke maar direct besloten er alvast een auto accu in te plaatsen. Gekozen voor een Varta Gel accu welke oa in een kadetje past :) Deze in de rechterzijkoffer gemonteerd en de kabels omgeleid. Alles werkte weer zoals het hoorde ( direct starten enzovoorts ) Maar na 5 dagen ermee gereden te hebben was het weer over. Dynamo doorgemeten en deze bleek defect te zijn. Inmiddels al een andere tweedehandse op de kop weten te tikken maar nu nog de tijd zoeken om het blok open te halen en dat ding te vervangen. Tot die tijd bljift ie dus stil staan ( helaas :( )
 
Laatst bewerkt:
Nou vandeweek maar eens een half uurtje zitten plamuren. WAT EEN POKKEWERK.

inmiddels is de EML van mijn vader weer losstaand en er zijn nu wat discussie's losgebarsten of ik niet beter die EML eraan kan maken aangezien die toch meer ruimte heeft en minder werk.
- meer ruimte wilde ik zowiezo al (dacht zelfs aan verbreden van de watsonian)
- Minder werk maakt me niet zo vele uit alleen moet het geheel over 2 maanden wel rijdend de weg op kunnen !

Dus heel mischien gaat de Watsonian wel weer in de verkoop. Is nu wel geheel strak :P en compleet !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan