Nieuwe zijspanrijder

Oldwood

MF'er
2 okt 2015
64
33
Dag,
Na meer dan 35 jaar solorijden heb ik nu een zijspan aangeschaft. Zelfde motor (BMW R100) als is de laatste 12 jaar heb gereden (zelfs uit hetzelfde jaar 1994) maar nu met een EZS bak. Gekocht bij Ad van Gils en daar ook maar eerst een zijspancursus gevolgd.
Inmiddels al weer flink wat kilometers gereden, hoofdzakelijk over binnenwegen want daar ging mijn voorkeur als solorijder naar toe en dat zal wel zo blijven. Ik ben geen speedpilot, daarvoor heb ik een auto.

Nu moet op de R100 een nieuwe achterband, de combinatie is voorzien van drie autobanden, en daarbij viel het me op dat de band enigszins schuin is afgesleten. Niet veel, misschien iets minder dan één mm over de breedte van de band, en na enig zoeken op dit forum wel verklaarbaar. Ik kwam ik al snel op de term "vlucht" uit. Als ik het goed begrepen heb, betekent dat dat de motor van het span af moet hellen, dus naar links. Echter, de afschuining van de band duidt er op dat de motor juist iets naar het span toe helt en niet er vanaf.
Met mijn beperkte kennis en ervaring in het zijspanrijden heb ik geen rare effecten opgemerkt, zoals onplezierig veel trekken naar één kant. En de voorband en dat van het zijspan zijn zo te zien gelijkmatig afgesleten.
Mijn vraag hier is dus al direct: kan dit kwaad? moet ik de vlucht bijstellen?

Ik heb een plaatje van de combinatie bijgevoegd (als het goed is gegaan).
Is er iemand die deze combinatie herkent?
Ik heb inmiddels de kuip eraf gegooid, ik ben namelijk iemand die graag ziet waar die rijdt en niet allerlei bijgeluiden wil horen.
full
 
Het is moeilijk zo te zeggen, maar meten is weten zou ik zo zeggen. Maar als die echt prima stuurt dan zou ik me er niet zo druk om maken. Maar t kan denk ik nooit kwaad eens iemand te laten rijden die verschillende combi s heeft bereden
 
Hoi Welkom!
Inderdaad, als het goed stuurt, niets aan doen. Een zijspan is een raar asymmetrisch ding, je kunt verwachten dat er dingen scheef slijten. Ik zou eerder aan de vering denken bij scheve banden.
 
Hoi welkom hiero

Bij mij slijten de achterbanden ook scheef af, dacht altijd dat dit aan mijn solide rijstijl lag.

Als al gezegt assie goed rijd niet aan kloten
 
Welkom Oldwood!

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een a-symmetrische constructie zoals een zijspan een gelijkmatig slijtpatroon zou kunnen vertonen. Vlucht en toespoor zijn zoals reeds geschreven de ingrediënten om 't spul toch wat rechtuit te laten lopen.
Sluit me aan bij de vorige schrijvers: Als je tevreden bent over het stuurgedrag, zo laten.

Ik maak tegelijk van de gelegenheid gebruik om aan te geven dat mijn nieuwste project van een gelijksoortige bak wordt voorzien namelijk de EZS TPSL.
Dave Engbers maakt de benodigde onderdelen zoals hulpframe, schommelarm, wielen, remmen enz. Komt dan aan een 16-klepper K100RS van 1992 te hangen.

Wie heeft het in z'n hoofd gehaald om vanmiddag met zijn Ducati-span op de Markt van Zaltbommel te staan?
Kom ik thuis krijg ik te horen: “Ik heb vanmiddag zo’n mooi span gezien…..”
Ben ik net bezig om mijn oude span met 1980 Honda te upgraden naar een 1992 BMW komt me daar zo’n druiloor een beetje de sfeer verzieken. Als je dan zo nodig …doe het dan ergens anders… :+
Maar zonder gekheid, was het iemand van het forum? Hopelijk hier uit de buurt zodat ik hem ook een keer kan zien.
Trouwens gisteren in Maarsbergen @RuuT met zijn prachtige span ontmoet.

@Dropje, jouw RX5 is prachtig, maar een beetje boven mijn budget vandaar mijn wat oudere TPSL. Maar had jij voorheen niet een Boxercup met bak?
 
Span is van NVZ clublid geweest, jaren op gereden zonder problemen voor zover mij bekend. heeft nu BMW GS1150 /EML combi gekocht.

Veel plezier ermee!
 
Welkom hier!
Over het verkeerd afslijten kan ik alleen maar verzinnen dat men de linkerbochten veel met driftend achterwiel heeft afgelegd.....
 
@Dropje, jouw RX5 is prachtig, maar een beetje boven mijn budget vandaar mijn wat oudere TPSL. Maar had jij voorheen niet een Boxercup met bak?

Nee, ik had voorheen een FZS600 waar ik zelf een Velorex bakkie aan geknoopt had.

Voordat mensen het verkeert opvatten; mijn bakkie is niet te koop hoor !!


Edit; misschien beter een eigen topic openen ?
 
Dag,
Na meer dan 35 jaar solorijden heb ik nu een zijspan aangeschaft. Zelfde motor (BMW R100) als is de laatste 12 jaar heb gereden (zelfs uit hetzelfde jaar 1994) maar nu met een EZS bak. Gekocht bij Ad van Gils en daar ook maar eerst een zijspancursus gevolgd.
Inmiddels al weer flink wat kilometers gereden, hoofdzakelijk over binnenwegen want daar ging mijn voorkeur als solorijder naar toe en dat zal wel zo blijven. Ik ben geen speedpilot, daarvoor heb ik een auto.

Nu moet op de R100 een nieuwe achterband, de combinatie is voorzien van drie autobanden, en daarbij viel het me op dat de band enigszins schuin is afgesleten. Niet veel, misschien iets minder dan één mm over de breedte van de band, en na enig zoeken op dit forum wel verklaarbaar. Ik kwam ik al snel op de term "vlucht" uit. Als ik het goed begrepen heb, betekent dat dat de motor van het span af moet hellen, dus naar links. Echter, de afschuining van de band duidt er op dat de motor juist iets naar het span toe helt en niet er vanaf.
Met mijn beperkte kennis en ervaring in het zijspanrijden heb ik geen rare effecten opgemerkt, zoals onplezierig veel trekken naar één kant. En de voorband en dat van het zijspan zijn zo te zien gelijkmatig afgesleten.
Mijn vraag hier is dus al direct: kan dit kwaad? moet ik de vlucht bijstellen?

Ik heb een plaatje van de combinatie bijgevoegd (als het goed is gegaan).
Is er iemand die deze combinatie herkent?
Ik heb inmiddels de kuip eraf gegooid, ik ben namelijk iemand die graag ziet waar die rijdt en niet allerlei bijgeluiden wil horen.[afbeelding]


Welkom !! *O* *O*
 
Edit; misschien beter een eigen topic openen ?

Op het K-forum heb ik een topic geopend, Project EZS zijspan - De BMW K-serie door Bert Meijerink maar om dat hier ook weer te doen is nogal veel. Op mijn leeftijd gaat dat allemaal niet zo vlot. Bovendien kom ik hier zoveel mensen tegen die op eigen wijze hun zijspan opbouwen/aanpassen dat ik daar helemaal niets aan toe te voegen heb. Daarbij vergeleken ben ik het mecanodoos-niveau nog niet ontgroeid. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het zo doe, dus zonder eigen topic. Ook had ik nog willen reageren op jouw opmerking over de hoofdruimte met gesloten zeiltje. Bij mij is er nog een frame bij met een hogere kap. Zal ik mettertijd eens een foto van maken.
 
Laatst bewerkt:
Nou dat is een warm welkom hier!

Dank je voor de informatie en adviezen. Ik zal ze ter harte nemen.
... alhoewel, ik heb toch stiekem de vlucht een ietsepietse aangepast, al was het alleen maar om zo'n span beter te leren kennen door het sleutelen.

Afgelopen zondag maar eens met de familie de Vlaamse Ardennen verkend. Tjonge, nooit geweten dat die wegen daar zo slecht zijn! Had ik met mijn GS nooit last van...
Wel een mooie gelegenheid geweest om diverse configuraties te proberen: twee in het bakkie, zware in bakkie/lichte achterop en v.v. Het blijft alemaal beheersbaar, maar wel iedere keer anders.
En ook de diverse ondergronden kunnen uitproberen: snelweg (met of zonder sporen), betonplaten, kasseien (geen goed idee!), klinkers, en gewoon lekker asfalt.

Oh, dat BOT-gebeuren is natuurlijk hartstikkene leuk. Maar helaas heb ik dan al een dagrit met een andere club rijders én (niet onbelangrijk) voor mij is het ongeveer 4 uur heen en weer 4 uur terug ... En kóud daar in het noorden (noorderlijker kan niet, want er gaat tenslotte niets boven, niet waar).
 
Nou dat is een warm welkom hier!

Dank je voor de informatie en adviezen. Ik zal ze ter harte nemen.
... alhoewel, ik heb toch stiekem de vlucht een ietsepietse aangepast, al was het alleen maar om zo'n span beter te leren kennen door het sleutelen.

Afgelopen zondag maar eens met de familie de Vlaamse Ardennen verkend. Tjonge, nooit geweten dat die wegen daar zo slecht zijn! Had ik met mijn GS nooit last van...

Een vriend van me zei altijd (had trouwens ook een solo GS): "Er zijn geen slechte wegen! Alleen motoren met slechte vering!"
Hij heeft zijn mening bijgesteld toen hij zijspan ging rijden......

.............

Oh, dat BOT-gebeuren is natuurlijk hartstikkene leuk. Maar helaas heb ik dan al een dagrit met een andere club rijders én (niet onbelangrijk) voor mij is het ongeveer 4 uur heen en weer 4 uur terug ... En kóud daar in het noorden (noorderlijker kan niet, want er gaat tenslotte niets boven, niet waar).

Kou is een emotie, die kan je uitschakelen :+

En je kan nog een heel stuk noordelijker met het zijspan, ook in de winter....
 
Oh, dat BOT-gebeuren is natuurlijk hartstikkene leuk. Maar helaas heb ik dan al een dagrit met een andere club rijders én (niet onbelangrijk) voor mij is het ongeveer 4 uur heen en weer 4 uur terug ... En kóud daar in het noorden (noorderlijker kan niet, want er gaat tenslotte niets boven, niet waar).

4 uur ? Nou ja, alls je helemaal binnendoor gaat misschien wel.

Ik zie nu trouwens pas dat je zowat bij Hellracer op de stoep woont !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan