nieuwe zuiger????

hompel

MF'er
13 jan 2005
76
0
ede
ff een vraagje:

heb een rs uit 99'eergister gehaald hij heefd 12.500 km gelopen. Ik denk dat ik alleen een nieuwe zuiger moet. in de hoge toeren doet hij het niet goed, hij terkt het best bij 8000 toeren. en in zn 5 krijg ik hem al niet meer over de 9,5 duizend toeren heen, en mn top is 140 met arrow uitlaat grote cabrateur. Nu zei de dealer zoiezo een nieuwe zuiger maar het ook de powervalve (wat is dat?) ook zijn, is dat zo? en als ik een nieuwe zuiger heb moet ik hem dan lang inrijden?
alvast bedankt :}
 
Een hele nieuwe zuiger is meestal wel een beetje overdreven, maar je cilinder ff laten honen en een paar nieuwe zuigerveren lijkt me wel kunnen.

Als je zuiger echt beschadigd is kun je m natuurlijk altijd nog vervangen.

Mischien kunnen er dan meteen een maatje grotere zuigers in.

Zelf zou ik m eerst ff op een testbank zetten om te zien hoe je caburateurs nu staan (te arm of te rijk) en dan kun je m ook meteen af laten stellen (moet je altijd ff doen IMHO als je de carburarie en/of uitlaat heb veranderd).
 
Een hele nieuwe zuiger is meestal wel een beetje overdreven, maar je cilinder ff laten honen en een paar nieuwe zuigerveren lijkt me wel kunnen.

Als je zuiger echt beschadigd is kun je m natuurlijk altijd nog vervangen.

Mischien kunnen er dan meteen een maatje grotere zuigers in.

Zelf zou ik m eerst ff op een testbank zetten om te zien hoe je caburateurs nu staan (te arm of te rijk) en dan kun je m ook meteen af laten stellen (moet je altijd ff doen IMHO als je de carburarie en/of uitlaat heb veranderd).

:Z


12.5K kan je zuiger goed op zijn, vervang dus maar, dan ben je zeker.
Powervalve moet je redelijk vaak demonteren en schoon maken, anders gaat deze vast zitten.
Verder kan nieuw bougietje, luchtfilter, en ff afstellen nooit kwaad
 
ik denk dat je powervalve vast zit, maar kan ook dat er een zuigerveer vastzit
dat kan je verhelpen met een setje zuigerveren(komt vaker voor bijrs125)
en de zuiger kun je het beste op laten meten dan weet je hoe die er aan toe is kost wel een setje pakkingen en misschien een zuiger wanneer nodig dan
 
powervalve gaat toch vanaf iets van 7500 toeren ? ?
als je niet hoger komt dan 9500 hoeft het lijkt me niet perse aan de PV te liggen, maar ff schoonmaken is tuurlijk een aanrader.

heb je de luchtfilter ook al ff bekeken? bij mij waren er gaten in het schuim...
die zijn dus ook waarschijnlijk de cilinder in gegaan.. maar er zou bij jou iets voor je carb. luchtinlaat kunnen zitten ?

bij dit weet je het toch nooit... gewoon ff zootje nakijken als je een middaggie vrij hebt
 
bedankt voor het advies
ben zatedag aan de gang gegaan. Heb er een nieuwe powervalve inzitten want die was afgebrokken. de zuiger was nog in een goede staat! moet nu alleen nog even kijken naar de afstelling van de motor.
kun je alleen op een testbank zien of het mengsel goed is?
alvast bedankt :}
 
ja testbank kan het precies vertellen..
je kan je bougie bekijken te licht = te arm te donker/nat = te rijk
als ie warm is kan je ook met je choke aan rijden om te kijken of ie beter of slechter loopt, je kan als ie warm is ff iets gas terug bij volgas, en kijken of ie dan beter of slechter loopt.

lekker aankloten dus.. ;)
 
als hij een olie peilstok heeft even peilstok er uit halen, gas geven (gewoon in neutraal) en dan voelen of hij begint te blazen of zuigen uit de peilstokopening.

zo ja weet je zeker dater lucht ontsnapt waar het niet hoort...

of je kleppengeleiders zijn niet meer goed dicht(kleine kans hierop) of je zuiger laat lucht door(grotere kans) dit kan zijn een diepe kras in de cylinderwand, kapotte zuigerveren, maar ook een gekantelde zuiger of zelfs een gat in de zuiger kan het probleem zijn.

wat ook erg goed werkt is een compressietest. iedere (motor)garage kan dit voor je uitvoeren. laat ze de compressie meten, gooi dan wat olie je cylinder in (gewoon via bougie gat) en laat het opnieuw meten. ik zou niet direct uit mijn hoofd weten wat de compressie hoort te zijn, maar zit zal ongetwijfeld in het werkplaatshandboet te vinden zijn.

als hij na olie ineens een veel hogere compressie heeft is het zeker je cylinder/zuiger waar lucht ontsnapt.

als hij na olie nagenoeg het zelfde blijft is het waarschijnlijk een van je kleppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan