Nieuwsartikel over nieuwe politiemotoren

Wat een politiemotor precies kost blijft geheim, maar bedenk dat één kale BMW R1250RT voor gewone burgers al snel 25.700 euro kost, waar dus alle accessoires (bijvoorbeeld handvatverwarming) nog bij komen

Zit op een nieuwe RT tegenwoordig geen standaard handvatverwarming meer?
 
Vind het vreemd dat er geen andere sporttoer motoren zijn volgens het artikel...

Yamaha heeft een sport tourer met de Tracer serie
Kawasaki heeft ook nog een sport toer motor serie
de NT1100 van Honda valt in hetzelfde rijtje

wat er niet goed vermeld in het artikel is dat de sport toer modellen van de andere merken niet zozeer lijken op de RT serie van BMW omdat die meer naar sportmotoren neigen en de BMW RT serie nog steeds oogt als een echte toermotor met laag zwaartepunt vanwege de boxermotor constructie

daarnaast speelt ook mee dat de BMW RT meer kan verstouwen aan gewicht dan de andere motoren.
denk dat de Yamaha's, de Suzuki's de Honda's en de Kawasaki gewoon gezegd hebben dat wat de Nederlandse politie/marechaussee/Rijkswaterstaat er mee wil haast niet mogelijk is op hun motoren en daarom zijn afgehaakt in de gehele aanbesteding.
En dat daarom BMW is overgebleven vanwege (denk ik) onder andere ook de jarenlange ervaring/kennis/kunde/materiaal/materieel om de fietsen om te bouwen tot wat de NL diensten willen hebben

Je ziet in het buitenland wel dat er nog vaak op de FJR's gereden worden binnen de diverse diensten maar ik heb toch de indruk dat die motoren stukken lichter bepakt en bezakt zijn dan onze RT motoren

je ziet maar 1 kant van het verhaal
en dat is de kant wat de journalistiek je wilt laten lezen

durf wel te zeggen dat er meer meespeelt dan "dat er alleen maar te kiezen valt bij BMW".
 
Ze kunnen altijd nog aan de chopper…

B2410E89-F6AA-4EEE-A7C9-8BA96BB0FB98.jpeg
 
In België wordt er ook nog gedeeltelijk met de FJR gereden,maar die zullen ook verdwijnen want die zijn uit productie.
Het is ook nog goed mogelijk dat een cardan 1 van de eisen is,en dan is er helemaal geen keuze meer.
Dat er 100kg aan extra materiaal bij komt zal ook wel sterk overdreven zijn.
 
het gewicht twijfel ik er niet aan
je zit met alles wat ze meeslepen al gauw op de 100kg...

cardan kan inderdaad een vereiste zijn op basis van opgedane ervaringen.
cardan is wat onderhoudsvriendelijker dan een ketting natuurlijk
en als dat een criteria, dan valt er 99% van alle motormerken bij voorbaat al af.
 
Vind het vreemd dat er geen andere sporttoer motoren zijn volgens het artikel...

Yamaha heeft een sport tourer met de Tracer serie
Kawasaki heeft ook nog een sport toer motor serie
de NT1100 van Honda valt in hetzelfde rijtje
Verderop in het artikel staat waarom deze motoren niet geschikt zijn; ze worden topzwaar door alle extra apparatuur die de politie nodig heeft op de motor, en worden dan praktisch onbestuurbaar.
Je ziet in het buitenland wel dat er nog vaak op de FJR's gereden worden binnen de diverse diensten maar ik heb toch de indruk dat die motoren stukken lichter bepakt en bezakt zijn dan onze RT motoren

durf wel te zeggen dat er meer meespeelt dan "dat er alleen maar te kiezen valt bij BMW".
Er worden in ieder geval in Nederland geen nieuwe FJR's meer verkocht, en ik heb ook geen andere merken gevonden die in Nederland nog modellen verkopen vergelijkbaar aan de RT 1250.
 
zeker!

lees dit maar es door:
Model omschrijving


denk dat het hele artikel is geschreven door iemand die niet weet waar die het over heeft en alleen maar stukkies schrijft voor de krant om naam te maken.....
Iwan van der Valk, die gaf ook wel eens op Eurosport commentaar bij de motorraces die ze uitzonden. Of die verstand van zaken heeft zijn de meningen wel over verdeeld :X
 
Iwan van der Valk, die gaf ook wel eens op Eurosport commentaar bij de motorraces die ze uitzonden. Of die verstand van zaken heeft zijn de meningen wel over verdeeld :X
Hmmm, volgens die beredenering zou Olaf Mol een uitstekend artikel kunnen schrijven over nieuwe politiewagens _O-

Schoenmaker blijf bij je leest
 
Verderop in het artikel staat waarom deze motoren niet geschikt zijn; ze worden topzwaar door alle extra apparatuur die de politie nodig heeft op de motor, en worden dan praktisch onbestuurbaar.
en wat zeg ik ook "verderop" in dezelfde post van mij:
daarnaast speelt ook mee dat de BMW RT meer kan verstouwen aan gewicht dan de andere motoren.
hier geef ik dus al eigenlijk aan dat de meeste/andere motoren gewoon te licht zijn om alles mee te sleuren.
de BMW heeft ook als voordeel dat deze een toch lagere zwaartepunt heeft dan de overige genoemde motoren
de boxermotoren hebben de cilinders laag liggen waardoor het zwaartepunt zakt
en dat heeft een veel positievere impact op hoe de motor te handelen valt.
 
Kijk even goed naar de startdatum van deze proef ;)
Waar zie jij een startdatum van een proef in dit artikel staan (of ik ben echt scheel) ? Ik lees alleen iets over een aanbesteding waar Indian aan mee wil doen.
Maar ik moet toegeven, het is een wat vroege 1 april grap
 
Hmmm, volgens die beredenering zou Olaf Mol een uitstekend artikel kunnen schrijven over nieuwe politiewagens _O-

Schoenmaker blijf bij je leest

Iwan is een allround journalist in de motorbranche. Beetje kort door de bocht dus.
Hij heeft meer recht zo'n artikel te schrijven dan de gemiddelde schrijver van artikelen over motoren in het AD, die komen namelijk niet verder dan: 'Nefom zegt dat alle motorrijders takkeherrie maken. Eigenlijk zijn alle motorrijders asociaal. Er zijn dus van die asocialen die zelf een clubje hebben samen met Hugo Pinksterboer die zegt dat Nefom liegt. Maar ja, die Hells Angel Dara's kun je natuurlijk niet vertrouwen, kijk er heeft er zich weer eentje doodgereden omdat hij over het hoofd werd gezien door een auto die zomaar de weg op kwam zeilen.' En dan foto's erbij 'ter illustratie' van een motor op een dijkje en een motor in de vangrail.

Het enige wat ik mis is dit artikel (las hem toevallig vanmorgen ook) is dat het voor de meeste motoren, zoals een FJR1300, een euro 5 (of is het inmiddels 6...? Ik houd het niet bij met m'n oude hokken) probleem is, waardoor ze niet meer verkocht worden in Europa. Daarbij is zo'n aanbesteding dusdanig specifiek... Er blijft dan gewoon weinig over.
 
Tsja, daar ga je al fout. Je moet ook niets vergeljken met een artikel in het AD. Die zijn een beetje de Televaag achterna gegaan. Vooral subjectieve zaken vermelden voor een publiek dat dit soort dingen vervolgens opo Facebook gaat roepen. Echt hele slechte journalistiek.

Daarnaast, van een all-round motorjournalist zou ik verwachten dat hij zou weten dat een RT standaard handvatverwarming heeft. Al meer dan 20 jaar.
 
Daarnaast, van een all-round motorjournalist zou ik verwachten dat hij zou weten dat een RT standaard handvatverwarming heeft. Al meer dan 20 jaar.

Volgens mij bijt je je nu vast op een totaal irrelevant stukje van dat artikel. Het heeft namelijk niks te maken met het al dan niet standaard uitrusting zijn van handvatverwarming. Dat was gewoon een voorbeeld om te illustreren dat die motor 'standaard uit de showroom in de goedkoopste uitvoering' niet voldoet als het je rijdende kantoor is. Weliswaar een blijkbaar niet kloppend voorbeeld, maar wie kent er de optielijsten van alle motoren uit z'n hoofd.:? (ok, ok, hij had het natuurlijk kunnen checken voor publicatie.. ik zou een rectificatie eisen!)
 
Dat was gewoon een voorbeeld om te illustreren dat die motor 'standaard uit de showroom in de goedkoopste uitvoering' niet voldoet als het je rijdende kantoor is
Gebruik dan een voorbeeld dat klopt. Bij een RT is handvatverwarming net zo standaard als een uitlaat. Beetje allround motorjournalist zou dat moeten weten.
Is idd een totaal irrelevant stukje uit het artikel. Net zoals wie het gescheven heeft compleet irrelevant is in dit topic
 
Terug
Bovenaan Onderaan