Nieuwsgierig: Hoe werkt forte moto power 1 en 2 werkelijk?

Fryskejap

MF'er
10 apr 2020
183
93
Leeuwarden
Stel deze 2 flesjes werken, heb tot nu toe nog nooit een voor en na filmpje of foto gezien.

Hoe kan het dan dan bijvoorbeeld bij moto power 1 het vuil teer enz oplost? Het lijkt mij eerder dat het losweekt en dan in de verbrandingskamer komt?

Hoe kan het dan dat moto power 2 de kleppen reinigt? Er wordt toch brandstof(incl moto power 2) ontstoken en dat is gewoon een verbranding en niet bepaald dat het in de verbrandingskamer weekt en het vuil tzt als het genoeg los is eruit gaat via de uitlaatkleppen?
 
Het is maar wat je er van denken wilt.
De fabrikant beweerd mooie dingen en iedereen roemt het overal
Ook in motorzaken.
Het is mooi op de markt gebracht met een mooie marktstrategie verkoop strategie en reclame erbij,en goed verkoop,praatje.

Pas nog in motoplus heel artikel over deze middeltjes gelezen die je bij de benzine moet voegen.
De fabrikanten er zijn meerdere merken van deze reinigings middelen te koop zeggen allemaal dat het werkt.
Dan komen de benzine fabrikanten aan bod en die voegen ook al aditieven en reinigings middel bij.
En die benzine fabrikanten adviseren allemaal er niks bij te doen.
Dan is hun zorgvuldig uitgebalanceerde benzine in principe vervuild met iets wat er volgens hun ontwikkeling niet in hoort te zitten.
En zijn ze niet aansprakkelijk mocht dit schade erna opleveren aan de motor.

Bij super 98 was het nog zuiverder en beterder daar er minder ethanol in zit.
En sommige fabrikanten van benzine verkopen zelfs benzine zonder ethanol maar wel met de reingings middelen erin die de benzine fabrikant erin gedaan heeft.
Extra toevoegen van iets anders vervuilt dan volgens hun mening de benzine weer.

Conclusie is maar wat je er denken van wilt.
Ik weet het zelf ook niet of het nou wel of niet werkt die flesjes.
En ik denk dat niemand het zeker kan zeggen.
Dan moet er een laboratorium bij komen en grondig onderzoek met een vervuilde verbrandingskamer en vervuilde kleppen
En dan moet echt aantoonbaar worden gemaakt dat die flesjes de verbrandingskamer en kleppen reinigen.
Maar die onderzoeken zie je nooit.

En dan nog aantoonbaar het komt door het reinigings flesje en niet, door het reinigingsmiddel in de benzine.
 
Laatst bewerkt:
De benzine s zijn niet meer zoals vroeger toen benzine nog met lood verkocht werd. Tegenwoordig stinkt de benzine en is ook minder lang houdbaar.
Om de smerende en schonende eigenschappen van het lood te compenseren zitten er andere toevoegingen in met gevolg dat van de tegenwoordige benzine s na 3 maanden in kwaliteit achteruit gaat. En dan komt Forte en andere commerciele bedrijven erbij om dit gemis van de lood additieven op te vangen.
Eigenlijk kun dit je het spul het best gebruiken als je motor voor langere tijd weg zet.
Een flesje in ¾ tank benzine of ½ flesje in ½ tank en rijden tot bijna reserve. Voltanken met 98 octaan en rest van flesje is gooi je in de tank.
Dan de motor stallen.
In voorjaar of langere stalling moet je weer probleemloos kunnen starten en rijden.
Ik gebruik Petrol Clean (ook voor mijn auto met injectie), dus ik ontkom er ook niet aan om het te gebruiken, als is het maar om de vergomming van de carbs/injectoren tegen te gaan cq schoon te houden. Deze maakt sproeiers en injectoren schoon, maar doet geen conservering met lang stallen. En zeker met de ethanol toevoeging of het nu 5% of 10% is denk ik dat het geen kwaad kan om dit soort reinigers te gebruiken.
Laatst bij een scooter (45km) de cdi vervangen alsook de bougie en ook dit spul in de tank gegooid en 102 octaan erbij, want motor hield nog soms in na proefrit. Het leek of het te weinig benzine kreeg.
Week later nog eens nagevraagd en hij zei dat ie nog nooit zo goed gereden had als voorheen. Meteen starten, ook met kick.
Dus heeft het toch wel gewerkt.🤔
 

Bijlagen

  • D68BED55-E3D3-4884-92A4-78A3057D8242.jpeg
    D68BED55-E3D3-4884-92A4-78A3057D8242.jpeg
    174,4 KB · Weergaven: 32
De benzine s zijn niet meer zoals vroeger toen benzine nog met lood verkocht werd. Tegenwoordig stinkt de benzine en is ook minder lang houdbaar.
Om de smerende en schonende eigenschappen van het lood te compenseren zitten er andere toevoegingen in met gevolg dat van de tegenwoordige benzine s na 3 maanden in kwaliteit achteruit gaat. En dan komt Forte en andere commerciele bedrijven erbij om dit gemis van de lood additieven op te vangen.
Eigenlijk kun dit je het spul het best gebruiken als je motor voor langere tijd weg zet.
Een flesje in ¾ tank benzine of ½ flesje in ½ tank en rijden tot bijna reserve. Voltanken met 98 octaan en rest van flesje is gooi je in de tank.
Dan de motor stallen.
In voorjaar of langere stalling moet je weer probleemloos kunnen starten en rijden.
Ik gebruik Petrol Clean (ook voor mijn auto met injectie), dus ik ontkom er ook niet aan om het te gebruiken, als is het maar om de vergomming van de carbs/injectoren tegen te gaan cq schoon te houden. Deze maakt sproeiers en injectoren schoon, maar doet geen conservering met lang stallen. En zeker met de ethanol toevoeging of het nu 5% of 10% is denk ik dat het geen kwaad kan om dit soort reinigers te gebruiken.
Laatst bij een scooter (45km) de cdi vervangen alsook de bougie en ook dit spul in de tank gegooid en 102 octaan erbij, want motor hield nog soms in na proefrit. Het leek of het te weinig benzine kreeg.
Week later nog eens nagevraagd en hij zei dat ie nog nooit zo goed gereden had als voorheen. Meteen starten, ook met kick.
Dus heeft het toch wel gewerkt.🤔

Probleem is je nooit zeker weet waardoor het dan beter loopt. Waarschijnlijk gewoon door de 102 octaan icm met nieuwe bougies. Maar misschien ook door dat magische flesje.
Ik gebruikte vroeger vaak forte advanced fuel system cleaner, en voor mijn gevoel liep de motor daar ook tijdelijk iets lekkerder mee. Maar voor 15€ per flesje... bovendien las ik laatst op internet ergens dat forte erg verouderd is en nog steeds op basis van parafine is. Maar je kan nergens checken wat erin zit.
 
De benzine s zijn niet meer zoals vroeger toen benzine nog met lood verkocht werd. Tegenwoordig stinkt de benzine en is ook minder lang houdbaar.
Om de smerende en schonende eigenschappen van het lood te compenseren zitten er andere toevoegingen in met gevolg dat van de tegenwoordige benzine s na 3 maanden in kwaliteit achteruit gaat. En dan komt Forte en andere commerciele bedrijven erbij om dit gemis van de lood additieven op te vangen.
Eigenlijk kun dit je het spul het best gebruiken als je motor voor langere tijd weg zet.
Een flesje in ¾ tank benzine of ½ flesje in ½ tank en rijden tot bijna reserve. Voltanken met 98 octaan en rest van flesje is gooi je in de tank.
Dan de motor stallen.
In voorjaar of langere stalling moet je weer probleemloos kunnen starten en rijden.
Ik gebruik Petrol Clean (ook voor mijn auto met injectie), dus ik ontkom er ook niet aan om het te gebruiken, als is het maar om de vergomming van de carbs/injectoren tegen te gaan cq schoon te houden. Deze maakt sproeiers en injectoren schoon, maar doet geen conservering met lang stallen. En zeker met de ethanol toevoeging of het nu 5% of 10% is denk ik dat het geen kwaad kan om dit soort reinigers te gebruiken.
Laatst bij een scooter (45km) de cdi vervangen alsook de bougie en ook dit spul in de tank gegooid en 102 octaan erbij, want motor hield nog soms in na proefrit. Het leek of het te weinig benzine kreeg.
Week later nog eens nagevraagd en hij zei dat ie nog nooit zo goed gereden had als voorheen. Meteen starten, ook met kick.
Dus heeft het toch wel gewerkt.🤔
Dus als ik jouw uitleg geloof heeft het lood uit benzines halen jaren terug geen zin nu forte en anderen het weer in hun flesje doen of iets wat erop lijkt.
Het lood moest eruit dat was echt aantoonbaar niet goed voor het milieu.
En de motoren kregen harde klepzittingen wat het gemis aan lood weer ophefde.
Oudere motoren lees oldtimers werden erna uitgerust noodgedwongen door de eigenaar met hardere klepzittingen .
Het lood in de benzine zorgde voor een laagje op de klepzitting zodat het minder hard sleet.

Allemaal wel leuk ik gooide elk jaar toch zo een flesje in mijn benzine en vooral voor de winter.
Dan stond me motor wat maanden warm en droog op paddockstands in mijn warme garage.
Afgelopen winter door omstandigheden motor stond buiten bij vriendin onder haar carport dus wel droog pekel was gestrooid en ik kon niet meer met motor weg bij me vriendin door iets anders.(gezondheids perikelen)
De motor had toen 4 maanden buiten gestaan onder een hoes onder de carport.
En zelfs met afgelopen sneeuwal en strenge vorst,,vrieskou.
Hierbij geen flesje benzine conditioner erin gedaan ,vergeten.
En met mooi weer motor even wassen en erna starte hij als vanouds en ik heb niks gemerkt van 1 of andere vergane benzine in de tank.
Dus tja .
Ieder beweerd dat het harder achteruit ging de benzine helemaal als hij buiten stond wat maanden lang.
De tank zou vol water zitten ofzo en de benzine zou veranderen in een soort smurrie wegens het bevatten van ethanol.
Ik heb er niks van gemerkt.
Hiermee aangevend dat het vaak bang maak verhalen zijn of onzin .
Maar toch ergens knaagt in gedachtes het zou het wel of niet werken?
 
Laatst bewerkt:
In de meeste gevallen wordt benzine ingespoten voor de inlaatkleppen, dus dan zouden de inlaatkleppen gereinigd kunnen worden als er schoonmaakspul zit in de benzine. Uitlaatkleppen reinigen lijkt me een uitdaging, maar ik ben geen chemicus.

Niet echt een antwoord op je vraag, maar ik gebruik het niet en mis het ook niet. Dat je lastig een antwoord kan vinden op je vraag zegt ook al wat.
In de categorie: alle kleine beetjes helpen en voor je gemoedsrust -> goed spul.
 
Jaren terug eens wat langdurig wat harder gereden.. motor liep daarna mooier. De 'italian tuneup' dus. Engineering Explained heeft ook een interessant filmpje over dit onderwerp.

In de auto gooi ik er octaan booster bij. Het blok regelt de ontsteking er op bij en loopt daardoor iets feller en vooral mooier. Stuk goedkoper dan 102 tanken, zelfde effect (voor mijn idee).
 
Offtopic
Zelfs zonder dat is het mij duidelijk, als je de hoogte van het koppel vergelijkt met de richtingscoëfficiënt van het vermogen._O-
Alles valt of staat met de schaalverdeling.. en die staat er niet. En is mijn inziens absoluut ondergeschikt in de uitleg. Snap in die zien je commentaar niet zo.
 
En jij als enige op de wereld wel.
En aangezien jij nooit iets deelt of uitlegt blijf je die enige en kun je je tot in lengte van dagen blijven verkneukelen over je enorme wijsheid ten opzichte van het gepeupel die niks snappen of weten.
Kennis is macht, de hele wereld is dom!
Fijn joh, wil je een sticker?
Ik heb het toch al verteld? Nu weet jij het ook. Als je het niet begrijpt is dat je eigen schuld, maar dat vind ik niet erg.
Voor een nerd van "engineering explained" vind ik het wel een afgang. Of misschien stelt de titel "mechanical engineer" in de VS niet zo veel voor...
 
Laatst bewerkt:
dat juistheid van de grafiekjes doet er niet toe in zijn uitleg. mierenneuken noemen wij dat. iets zoeken om over te zeiken zodat je niet over het echte onderwerp hoeft te praten.
Als je de wiskundige afhankelijkheid tussen de termen kent, weet je hoe het werkt. En hoe doe je dat? Met dimensieanalyse natuurlijk!
 
Ga ergens anders interessant doen, ik heb nog nooit iets anders dan benzine in mijn tank gedaan en als mijn accu niet leeg is starten mijn motoren en auto,s altijd zonder problemen.
ik ben 72 en heb ook nooit de vitaminepreparaten gebruikt die de fabrikanten zo nodig vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan