Nieuwsgierig: Hoe werkt forte moto power 1 en 2 werkelijk?

Fryskejap

MF'er
10 apr 2020
183
93
Leeuwarden
Stel deze 2 flesjes werken, heb tot nu toe nog nooit een voor en na filmpje of foto gezien.

Hoe kan het dan dan bijvoorbeeld bij moto power 1 het vuil teer enz oplost? Het lijkt mij eerder dat het losweekt en dan in de verbrandingskamer komt?

Hoe kan het dan dat moto power 2 de kleppen reinigt? Er wordt toch brandstof(incl moto power 2) ontstoken en dat is gewoon een verbranding en niet bepaald dat het in de verbrandingskamer weekt en het vuil tzt als het genoeg los is eruit gaat via de uitlaatkleppen?
 
Was wel weer te verwachten ook dit topic over forte 1 en 2 ontspoort in iets wat er helemaal niet toe doet.
En gaan leden hier interessant over koppel en richtingscoëfficieënt lopen doen .( heeft ergens eens iets gezien op discovery channel of iets gelezen waar hij zelfs ook niks van snapt)
Afijn het zal wel allemaal .
Onleesbaar onoverzichtelijk zo en dan taai ik af,geen zin gezeur tussen leden te lezen.
Daar hebben we andere forums voor .
 
Ik kende iemand met een auto waar de (grote) merkdealer bij onderhoud standaard een flesje injectiereiniger in de tank kieperde. Werd ook een keer meegegeven omdat de tank toevallig vol zat. Het verzoek was om het er zelf in te doen zodra de tank ongeveer half leeg was.
Blijkbaar geloofde deze tent er in, of was erachter gekomen dat er zonder deze flesjes een berg gezeur kwam met de injectoren. Ging om een Volvo met Renault-motor. Misschien dat dat laatste het verklaart…
 
Ik heb het toch al verteld? Nu weet jij het ook. Als je het niet begrijpt is dat je eigen schuld, maar dat vind ik niet erg.
Voor een nerd van "engineering explained" vind ik het wel een afgang. Of misschien stelt de titel "mechanical engineer" in de VS niet zo veel voor...
engineer stelt ook niet veel voor in Amerika. High school afronden is genoeg en dat is MBO niveau algemeen een beetje.
 
4 dingen tegelijk gedaan... wat was de oplossing voor het euvel :?

:N
Diagnose:
Scooter startte niet:
1. cdi vervangen, oude cdi gaf geen vonk aan bougie.
2. bougie vernieuwd.
3. petrol cleaner toegevoegd.
4 benzine 102 in tank.
5. Scooter start en heb 5 km gereden met af en toe inhouden.
6. Scooter is door eigenaar opgehaald en heb kenbaar gemaakt dat ie af en toe inhoud, waarschijnlijk carb vuil en sproeier deels verstopt.
7. Eigenaar neemt 'm mee en laat later in de week weten dat ie liep als nooit te voren.
Dus 99% dat de carb en sproeier gereinigd zijn na toevoegen van spul.
 
Rijd nu meer dan 30 jaar en nog nooit dat spul gebruikt. Moet wel zeggen dat ik het hele jaar doorrijd maar in al die tijd hebben mijn motoren echt wel eens meer dan 3 maanden stil gestaan, mede omdat ik er vaak 2 of 3 in bezit heb. Dus zeg het maar of zulke toevoegingen nodig zijn.
 
Hoeveel motoren staan er bij dealers vele maanden stil, wachtend op een nieuw baasje?
Die worden echt niet weg gezet met Forté en/of afgetankt met ultra benzine.
En meestal hebben die alleen een frisse accu nodig en iets langer de startknop ingedrukt houden en het spul loopt weer.
 
Mooie verhalen maar op m,n werk heb ik het bewijs gezien dat Forte echt werkt,een Kawa zzr1100
aan de 4 gassen tester gehangen en laten draaien zonder en met Forte in de tank,de waarden gingen duidelijk
een eind naar beneden na een tijdje met Forte door de benzine,dus de uitlaatgassen werden er duidelijk schoner van,
wat duid op een betere verbranding.
 
Meet je dan de waardes met de Forte nog in de tank of die van een verse tank benzine nadat de Forte is gebruikt?

Bij m'n KTM 990 werden trouwens de uitlaatbochten roodgloeiend met reiniger in de tank terwijl dat normaal niet zo was dus het doet zeker weten iets ja.
 
Ik heb een jaar of 5 terug, weliswaar bij een auto, de cilinders laten honen icm koprevisie en zuigerveren ivm olieverbruik.
De beste meneer van het revisiebedrijf zei mij toen rijd de tank leeg want heb je zo'n flesje erin gemieterd, met als mededeling erbij het zorgt dat de verbrandingstemperatuur iets hoger wordt van de brandstof waardoor het schoon zou moeten branden.
Dit ging dan vooral op voor mijn katalysator waar nogal wat verbrande oliedampen doorheen waren gejaagd.
Hij had er ook een flesje injectiereiniger erbij gemikt met de opmerking dit voorkomt wel eens de kleinere storingen omdat het kleine beetjes vervuiling oplost, maar is echt geen wondermiddel waar je een storing alsnog mee op kunt lossen.

Sindsdien gooi ik 1 keer per jaar in combinatie met onderhoud zo'n flesje in de tank. Of het echt helpt weet ik niet maar tot nu toe nog geen nadelen ondervonden.

Dus eigenlijk ook wat @Rob RD zegt over parscetamolletje tegenover chemo/bestraling
 
Laatst bewerkt:
Bij de anwb gooien ze om de 15k kilometer een flesje forte in de tank, scheelt aardig wat onderhoudskosten. Veel minder kapotte injectoren en pompen. Ze rijden hun auto’s op hoge kilometer standen.
 
Ik heb me een paar jaar geleden ook verdiept in deze materie.
Mijn conclusie was toen dat Forté en andere reinigers bijna volledig uit kerosine bestaan.
Dat is hetzelfde als petroleum, wat ook hetzelfde is als lampolie.

Sindsdien gooi ik af en toe een scheutje van deze petroleum in de tank van mijn motoren.
Verder tank ik alleen E5 benzine en zorg ik dat mijn motoren altijd met een volle tank in de garage staan.

Misschien is het niet exact hetzelfde maar mijn motoren lopen prima ...

Aanvulling: verder schuw ik het rode gebied van de toerenteller niet (bij netjes warmgereden blok) en als het echt nodig is gaan de carburateurs uit elkaar voor een grondige reiniging maar dat is alleen nodig als een motor voor het eerst in mijn bezit komt. Sommige gevallen van vervuilde carburateurs (meestal: stationairsproeiers) krijg je echt niet opgelost met een beetje reiniger in de benzine erbij.

20211228_121123 (Custom).jpg
 
Laatst bewerkt:
Op een beurs jaren terug eens voorbij een stand van Xado gelopen en stil blijven staan bij de verkoper die deze toevoegingen aanprees aan iemand.
Je kon zelfs motorschade, lage compressie, schade aan de de cilinders repareren met een flesje.
Compleet met verklaringen van eeof ander onderzoek instituut.
Het is maar waar je in geloofd, misschien gaat je motor wel harder lopen als je Viagra oplost in de benzine.
Amazing net Tell Sell.
Het enige wat ik nog wel eens gebruik is een fuel stabiliser voor de winter, verder niets.
 
Ik kende iemand met een auto waar de (grote) merkdealer bij onderhoud standaard een flesje injectiereiniger in de tank kieperde. Werd ook een keer meegegeven omdat de tank toevallig vol zat. Het verzoek was om het er zelf in te doen zodra de tank ongeveer half leeg was.
Blijkbaar geloofde deze tent er in, of was erachter gekomen dat er zonder deze flesjes een berg gezeur kwam met de injectoren. Ging om een Volvo met Renault-motor. Misschien dat dat laatste het verklaart…
Volgens mij de meeste motorzaken ook elke jaarbeurt.
En dat al zo lang als ik rij.. toen er nog loodhoudende benzine was.

Dit is nog mooier..
 
Toentertijd in mijn pas aanschafte VFR vtec ook een potje forte reiniger gedaan omdat het blok onderin onrustig liep, nl bij toursnelheden in de omgeving hier.

Na een paar honderd kilometer draaide hij lekker rond en sindsdien, 4 jaar later zonder potjes voor in de winterstop nog steeds perfect.....:}
 
Terug
Bovenaan Onderaan