Nighthawk + Rebel meetings

Ik heb 1 set, maar die heb ik nodig als de blauwe het weer doet, zijn overigens niet al te best dus ben ik bang dat ik ook een nieuw setje moet zoeken (of een 4 in 1 van Marshall lijkt me ook een prima alternatief). Zo'n setje van Jama vindt ik wat minder "smoel" hebben, al zullen ze het vast wel goed doen.

Succes met je speurtocht!
 
BTW, bij het donorblok steekt het asje van het tandwiel waar de startmotor op draait naar buiten. Zo te zien is dat tandwiel een stukje gezakt. Moet dat blok nu ook gesplitst worden of kun je er op een andere manier bij?

zie plaatje:
full
 
Welnu,

Op deze as zit een ring en een tandwiel, dat tandwiel wordt aangedreven door de startmotor.
en wat we niet kunnen zien is of dat ringetje nog op de as zit of niet (die voorkomt dat het tandwiel gaat slingeren op de as).

Om er zeker van te zijn of de boel op de juiste plaats zit is inderdaad openen de enigste mogelijkheid. Als dat ringetje van de as af ligt kan die behoorlijk wat schade veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen msn, is dat handiger dan dit forum? Verhuis met de technische vragen naar dat andere topic.
 
Wie kan mij zo vertellen hoe je dat zwarte plastic kapje, dat bij de versnellingspook zit er af haalt zonder het aan flarren te trekken? Ik heb de fiets half op zijn kant staan, maar kan het nog niet zien. Keerring rond versnellingspook is zo lek als een zeef, dus die moet er uit...

ALbert
 
Wie kan mij zo vertellen hoe je dat zwarte plastic kapje, dat bij de versnellingspook zit er af haalt zonder het aan flarren te trekken? Ik heb de fiets half op zijn kant staan, maar kan het nog niet zien. Keerring rond versnellingspook is zo lek als een zeef, dus die moet er uit...

ALbert

Als je het boutje er helemaal uithaald kun je de boel zo van de vesnellingsas afschuiven. alleen los maken is niet voldoende omdat er in de versnellingsas een holling zit waarin de bout valt.

Als je de machine even voorzichtig (naar rechts) schuin tegen een muur aanzet (even een paar dikke doeken ertussen) kun je voldoende olie naar rechts in het blok krijgen om het bakje te demonteren en de keerring uit te wisselen zonder alle olie uit het blok te hoeven laten lopen. Wel samen met de keering gelijk even een pakking voor het bakje meenemen.

Als je ook de rubbertjes op de koppelas wil vervangen, de oude gaan er nooit heelhuids vanaf tgv veroudering maar nieuwe zijn verrassend rekbaar.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reakties, ik heb het plastic kapje in middels verwijderd. Het ding zat met 3 van die steekdingen nogal vast in de rubbers... Uiteraard eerst versnellingspookje verwijderd, dat was geen probleem.
De keerring bleek er los om heen te bungelen, was niet beschadigd, en voelde nog verrassend soepel aan. Dus alles maar schoongemaakt en weer gemonteerd, en hij lijkt wel weer af te dichten. Mooi.

Weet iemand zo uit zijn hoofd hoeveel olie er in de cardan moet bij normaal verversen?

Albert
 
Bij de NiHa is dat 2,5 liter bij verversen incl vervanging oliefilter en 3,2 liter alstie volledig uit elkaar is geweest. Je kunt natuurlijk ook eerst 2 liter erin doen en dan steeds een kwart toevoegen tot de peilstok het goede niveau aangeeft. Let wel, als je de olie ververst hebt, na een kort ritje van 10 minuten en daarna 10 minuten wachten opnieuw peilen en evt. bijvullen.

Succes :W

Ps, bovenstaande is voor het Carter, incl versnellingsbak. Als je het deel van het cardan bij het achterwiel bedoelt, gaat daar 0,7 liter 70 cc in. Of zovol dat het randje van de vulopening bereikt is, terwijl de motor op zijn bok staat.
 
Laatst bewerkt:
Het ging me even om het cardan ja, bedankt. Alleen lastig dat deze fiets geen middenbok heeft...... Zal binnenkort eerst maar eens zo'n paddock of hoe noem je zo ding in elkaar lassen. Werken aan een motor zonder middenbok is waardeloos.


Albert
 
Hallo Nighthawk-vrienden,

heb vandaag mn 650sc maar ff voor een beurt(je) weggebracht, ik rij er per slot van rekening het hele jaar door. Nieuwe voorband, regulier onderhoud.. maar ook: versleten nokkenas-ketting??? De monteur vond dat ie wat rammelde en wat bleek? Versleten. Kost me heel veel euri's. Maar aangezien ik echt een no-no ben: Is het nou echt een reeel verhaal van die ketting en mot het nou zo duur zijn?? Probeer me maar ff een hart onder de riem te steken want een beetje depri ben ik er wel van.

Rene
 
Albert, nog ff gecheckt in het boek. Voor de NiHa is het 150 - 170 cc. :o

Thanks, ga ik die ook nog ff verversen, is ie weer helemaal tiptop. :)

Nou ja, bijna dan, kilometertellerkabel is gebroken, laatste stukje is er in blijven zitten dus moet de opnemer eraf. Is normaal gesproken geen probleem als je fiets maar een middenbok heeft. Dat heeft dit ding dus niet. Iemand nog voor weinig zo'n ding over? Moet nu moeilijke steuntjes bedenken zodat ik hem met voorwiel omhoog neer kan zetten. Wat een geknoei. :(

Albert
 
Geen middenbok, toch gelukt. Eerst een blok onder het voorwiel en een blok hout onder de zijstandaard. Stapeltje houtblokken maken, zo hoog dat ze de motor net niet raken en onder het blok schuiven. De uitlaten rusten erop, maar aangezien de collector een bevestiging naar het frame heeft kan dat net. Dan motor scheef houden en aan de andere kant plankje eronder schuiven. Motor scheef de andere kant, zelfde dikte plankje aan de andere kant. Dat nog 2 keer en hij staat als een huis op het achter wiel en de stapels hout. Voorzichtig draaien aan het voorwiel en het blokje daaronder schuift weg, voorwiel blijft mooi in de lucht hangen. As los, voorwiel laten zakken, ah, daar zit de snelheidsopnemer. As hoeft in theorie alleen maar los en niet eruit, dat weten we dan voor de volgende keer. Das volgende week denk ik want ik moet een zowel een nieuwe binnenkabel als buitenkabel. Een vorige eigenaar had de buitenkabel onder een hoek van 45 geknikt en daar kan ie dus niet tegen...
 
Hallo Nighthawk-vrienden,

heb vandaag mn 650sc maar ff voor een beurt(je) weggebracht, ik rij er per slot van rekening het hele jaar door. Nieuwe voorband, regulier onderhoud.. maar ook: versleten nokkenas-ketting??? De monteur vond dat ie wat rammelde en wat bleek? Versleten. Kost me heel veel euri's. Maar aangezien ik echt een no-no ben: Is het nou echt een reeel verhaal van die ketting en mot het nou zo duur zijn?? Probeer me maar ff een hart onder de riem te steken want een beetje depri ben ik er wel van.

Rene
Tja wat is veel euri's? Als je het laat doen kost het altijd heel veel meer, en een wat ouder motorfiets is vaak alleen rendabel als je zelf een beetje wil en vooral durft te sleutelen. Ik ben ook niet zo'n technisch wonder, maar met een beetje logisch nadenken en met behulp van een werkplaatshandboek kom je heel ver. Bovendien leer je ook van dit forum en vooral van het zelf doen. Kijk maar hoe ik bezig ben:

Opknappen honda cbx 650e Nighthawk

Overigens heeft mijn vastgelopen blok in een eerder stadium ook last gehad van een gebroken nokkenasketting, terwijl het vervangen van zo'n ketting best wel te doen is. Gebruik de zoekfunctie in dit technische deel maar eens, dan zie je heel veel praktische tips.

Het blijft wel vervelend natuurlijk als je ineens met veel kosten geconfronteerd wordt. Ieg sterkte met de keus! :)
 
Nog 1 klein probleempje met de nighthawk, hij lekt nog een beetje olie langs de vuldop.... Inspectie leerde dat er geen O-ring om de vuldop zat, hoort ie daar wel te zitten? Lijkt mij van wel.... Lastig werken zonder wph.... Weet iemand nog ergens een wph te downloaden?

Albert
 
Daar moet idd een O-ring omheen.

Ik zag laatst op MP een aanbieding van het WPH van Clymer op cd-rom. Het is weliswaar een gescande versie van het Clymer WPH, maar het is beter dan niets. Ik zal je de email doorsturen die ik kreeg van een verzamelaar van WPH's.

Suc6! :W
 
Nog 1 klein probleempje met de nighthawk, hij lekt nog een beetje olie langs de vuldop.... Inspectie leerde dat er geen O-ring om de vuldop zat, hoort ie daar wel te zitten? Lijkt mij van wel.... Lastig werken zonder wph.... Weet iemand nog ergens een wph te downloaden?

Albert
kijk hier mar eens daar heb ik hem ook gedouwnload moet je ff zoeken maar het staat er in http://www.repairmanualclub.com/
suc6 mathmax
 
Laatst bewerkt:
Daar moet idd een O-ring omheen.

Ik zag laatst op MP een aanbieding van het WPH van Clymer op cd-rom. Het is weliswaar een gescande versie van het Clymer WPH, maar het is beter dan niets. Ik zal je de email doorsturen die ik kreeg van een verzamelaar van WPH's.

Suc6! :W


oh, kwam die mail van jou. Ik begreep het effe niet :?
Die beste adverteerder uit Almere ken ik, heb ik er al eens 1 gehaald voor een andere motor. Was een goeie scan. Wel duur genoeg, 10 euro..

Moet voor die download nog ff registreren, en welke moet ik dan hebben, zie alleen maar manuals van de 750, is dat de goeie?

Albert
 
Terug
Bovenaan Onderaan