Nighthawk uit '85 start niet (startmotor draait, spring niet aan)

Mijn Honda Nighthawk 650 uit 1985 heeft onlangs 6 weken in de garage stilgestaan, droog en relatief goed geventileerd. Toen ik het beestje afgelopen maandag wilde starten gebeurde er weinig. De accu is daarop bijgeladen met druppellader v/d buurman, heb 'm laten testen met multimeter in een garage, was in orde. Als ik nu, met volle accu dus, probeer te starten draait de startmotor probleemloos rond, maar springt hij niet aan.
Ik heb de motor uitstekend lopend weggezet, met driekwart volle tank. We hebben ook geprobeerd hem aan te drukken (ik erop en 2 man erachter drukkend), motor in z'n 2 en dan koppeling laten opkomen, maar ook toen sprong hij niet aan. We hebben dit aandrukken een keer of 6 geprobeerd, zonder succes. Misschien is dat nog een indicatie van het issue? Killswitch staat niet aan en benzineknop wel.

Het leek mij als complete leek een logische stap om misschien het startrelais eens te testen (maar blijkbaar wat spul voor nodig als draadjes + kleine krokodillenklemmetjes etc), maar ik hoop hier advies van mensen te vinden die er beduidend meer kijk op hebben. Alle advies is welkom.

Achtung: Ik bevind me nog in de absolute beginfase van mijn carrière als groot sleutelaar :)
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Bekijk bijlage 1556711

Rechts bij het rode pijltje zit de benzineslang en links bij het witte pijltje het vacuümslangetje. Het idee is dus om de brandstofkraan op 'OFF' te zetten, de benzineslang van het benzinekraantje los te koppelen en de vacuümslang van de carburateur los te koppelen. Vervolgens zet je het benzinekraantje weer op 'ON' en creëer je vacuüm door aan het vacuümslangetje te zuigen. De benzine zou dan uit het benzinekraantje moeten stromen waar eerst de benzineslang zat aangekoppeld.
Op deze manier zouden de (droogstaande) carburateurs zich weer moeten vullen met verse benzine en zou starten weer mogelijk moeten zijn. Klopt dit zo? Ligt er ergens nog Groot Gevaar op de loer? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Hoe zorg ik...
Na herlezen van het bovenstaande ben ik even niet zeker of het A) nu de bedoeling is dat ik het benzineslangetje weer aansluit en vervolgens nogmaals vacuüm creëer d.m.v. zuigen en zo zorg dat de vlotterkamers zich vullen met benzine of B) dat ik beide slangetjes weer aansluit en gewoon d.m.v. starten (30 seconden tot 1 minuut) de vlotterkamers zich weer vullen, zonder dat ik daarbij dus handmatig dat vacuüm dien te veroorzaken?
A
 
Na herlezen van het bovenstaande ben ik even niet zeker of het A) nu de bedoeling is dat ik het benzineslangetje weer aansluit en vervolgens nogmaals vacuüm creëer d.m.v. zuigen en zo zorg dat de vlotterkamers zich vullen met benzine of B) dat ik beide slangetjes weer aansluit en gewoon d.m.v. starten (30 seconden tot 1 minuut) de vlotterkamers zich weer vullen, zonder dat ik daarbij dus handmatig dat vacuüm dien te veroorzaken?
Ik heb niet alle posts gelezen, maar daarvoor is de PRI stand bedacht.
 
Dus ik begrijp dat je zegt dat benzineslang en vacuümslang weer aangesloten moeten worden en dan gewoon normaal starten?
Maak nog even 1x een vacuum met de benzineslang los, als er benzine uitstroomt dan weet je dat e.e.a. (nog) werkt. Dan de benzineslang er weer opfrunniken, weer vacuum maken voor ongveer 30 sec. zodat de vlotterkamers zich vullen en vervolgens het vacuumslangetje ook aansluiten en dan met choke aan gaan starten. Pas gas gaan geven als hij begint op te pakken. Succes!

Negeer de goede tips betreft zwembadpompen en zo..

En voor de anderen: NEE er zit géén PRI stand op! :Z
 
Laatst bewerkt:
Wat een rommeltje trouwens :)
Ja klopt, maar er hangt zo'n rood bord. Brand onmiddellijk melden.

20201024_125734.jpg
 
Laatst bewerkt:
SUCCES! *O*
Met choke gestart en jawel, even wat gepruttel, maar daar ging ´ie heen! Net een stukje gereden en hij loopt weer als een zonnetje! Hartelijk dank aan iedereen voor de tips, met een very special thanks aan Speed2Win, die van begin af aan in precies de goede richting dacht en zonder wiens uitgebreide stappenplannen in lekentaal het niks of in ieder geval een heel stuk lastiger geworden was :} heel erg bedankt!
 
SUCCES! *O*
Met choke gestart en jawel, even wat gepruttel, maar daar ging ´ie heen! Net een stukje gereden en hij loopt weer als een zonnetje! Hartelijk dank aan iedereen voor de tips, met een very special thanks aan Speed2Win, die van begin af aan in precies de goede richting dacht en zonder wiens uitgebreide stappenplannen in lekentaal het niks of in ieder geval een heel stuk lastiger geworden was :} heel erg bedankt!
Top! Nu de carbs nog synchroniseren. Als dat een tijdje niet gedaan is, maakt dat echt verschil. Dat merkte ik in ieder geval bij mijn Nighthawk. Er is vast wel een MF'er in de buurt met een synchrometer. Zo niet, kom langs! (na afpraak natuurlijk).
 
Top! Nu de carbs nog synchroniseren. Als dat een tijdje niet gedaan is, maakt dat echt verschil. Dat merkte ik in ieder geval bij mijn Nighthawk. Er is vast wel een MF'er in de buurt met een synchrometer. Zo niet, kom langs! (na afpraak natuurlijk).
Dat is een heel aanlokkelijk aanbod! De Nighthawk loopt op het moment niet heel erg regelmatig stationair en wil bij het gasgeven nog wel eens inhouden voor m´n gevoel, dus ik kan me voorstellen dat een keer de carbs synchroniseren geen slecht idee zou zijn! :Y Ik woon momenteel in Amsterdam-Oost en zou er graag een keer voor richting het Gooi komen tuffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan