Nighthawk uit '85 start niet (startmotor draait, spring niet aan)

Mijn Honda Nighthawk 650 uit 1985 heeft onlangs 6 weken in de garage stilgestaan, droog en relatief goed geventileerd. Toen ik het beestje afgelopen maandag wilde starten gebeurde er weinig. De accu is daarop bijgeladen met druppellader v/d buurman, heb 'm laten testen met multimeter in een garage, was in orde. Als ik nu, met volle accu dus, probeer te starten draait de startmotor probleemloos rond, maar springt hij niet aan.
Ik heb de motor uitstekend lopend weggezet, met driekwart volle tank. We hebben ook geprobeerd hem aan te drukken (ik erop en 2 man erachter drukkend), motor in z'n 2 en dan koppeling laten opkomen, maar ook toen sprong hij niet aan. We hebben dit aandrukken een keer of 6 geprobeerd, zonder succes. Misschien is dat nog een indicatie van het issue? Killswitch staat niet aan en benzineknop wel.

Het leek mij als complete leek een logische stap om misschien het startrelais eens te testen (maar blijkbaar wat spul voor nodig als draadjes + kleine krokodillenklemmetjes etc), maar ik hoop hier advies van mensen te vinden die er beduidend meer kijk op hebben. Alle advies is welkom.

Achtung: Ik bevind me nog in de absolute beginfase van mijn carrière als groot sleutelaar :)
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Bekijk bijlage 1556711

Rechts bij het rode pijltje zit de benzineslang en links bij het witte pijltje het vacuümslangetje. Het idee is dus om de brandstofkraan op 'OFF' te zetten, de benzineslang van het benzinekraantje los te koppelen en de vacuümslang van de carburateur los te koppelen. Vervolgens zet je het benzinekraantje weer op 'ON' en creëer je vacuüm door aan het vacuümslangetje te zuigen. De benzine zou dan uit het benzinekraantje moeten stromen waar eerst de benzineslang zat aangekoppeld.
Op deze manier zouden de (droogstaande) carburateurs zich weer moeten vullen met verse benzine en zou starten weer mogelijk moeten zijn. Klopt dit zo? Ligt er ergens nog Groot Gevaar op de loer? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Hoe zorg ik...
Oké, maar iemand gaf aan dat de carburateurs van deze motor vrij snel zouden ´verdampen´. Als ik er een eindje mee ga rijden zou ik (puur gevoelsmatig, niet onderbouwd) denken dat de boel dan weer een beetje ´doorspoelt´ als het ware. Mogelijk veel te simplistisch gedacht, daarom vraag ik het :)
Álles word dan wel lekker warm, zet uit en krimpt weer.
De kans bestaat dat eventuele vervuiling dan loskomt.
En de rubbertjes in de carbs zuigen de benzine op, en worden weer lekker soepel.
 
Oké, maar iemand gaf aan dat de carburateurs van deze motor vrij snel zouden ´verdampen´. Als ik er een eindje mee ga rijden zou ik (puur gevoelsmatig, niet onderbouwd) denken dat de boel dan weer een beetje ´doorspoelt´ als het ware. Mogelijk veel te simplistisch gedacht, daarom vraag ik het :)
Met het inachtneming van het volgende
Álles word dan wel lekker warm, zet uit en krimpt weer.
De kans bestaat dat eventuele vervuiling dan loskomt.
En de rubbertjes in de carbs zuigen de benzine op, en worden weer lekker soepel.
Maar dat is vertrouwen op geluk.
 
Net een paar keer geprobeerd te starten met remmenreiniger.


Op het filmpje onder de eerste link hebben we de remmenreiniger direct ingespoten, zonder luchtfilter ertussen, en op het andere filmpje remmenreiniger op het (gare) luchtfilter gespoten, dat erin geschoven en toen gestart. We hebben het een keer of vijf à zes geprobeerd, helaas valt ‘ie telkens weer uit, ook al hou ik het gas open. Choke stond uit.
 
Net een paar keer geprobeerd te starten met remmenreiniger.


Op het filmpje onder de eerste link hebben we de remmenreiniger direct ingespoten, zonder luchtfilter ertussen, en op het andere filmpje remmenreiniger op het (gare) luchtfilter gespoten, dat erin geschoven en toen gestart. We hebben het een keer of vijf à zes geprobeerd, helaas valt ‘ie telkens weer uit, ook al hou ik het gas open. Choke stond uit.
Hij loopt dus zolang er genoeg remmenreiniger mee komt. Maar dus geen enkele sjoege vanuit de benzine toevoer.
 
Hij loopt dus zolang er genoeg remmenreiniger mee komt. Maar dus geen enkele sjoege vanuit de benzine toevoer.
Daar lijkt het wel op inderdaad. Neig er nu naar om ‘m eerst maar eens van een nieuw luchtfilter en een nieuwe accu te voorzien en dan de carburateurs ultrasoon te laten reinigen. Ik vraag me echter ernstig af of een leek als ik met nul verstand van zaken in staat is om de carburateurs te demonteren. Heb wel ambitie op het gebied van sleutelen, maar ben huiverig om met mijn gepruts alleen maar verder van huis te geraken.
 
Daar lijkt het wel op inderdaad. Neig er nu naar om ‘m eerst maar eens van een nieuw luchtfilter en een nieuwe accu te voorzien en dan de carburateurs ultrasoon te laten reinigen. Ik vraag me echter ernstig af of een leek als ik met nul verstand van zaken in staat is om de carburateurs te demonteren. Heb wel ambitie op het gebied van sleutelen, maar ben huiverig om met mijn gepruts alleen maar verder van huis te geraken.
Gewoon los halen die carburateurs. Anders valt er ook niks te leren. ;)
 
Daar lijkt het wel op inderdaad. Neig er nu naar om ‘m eerst maar eens van een nieuw luchtfilter en een nieuwe accu te voorzien en dan de carburateurs ultrasoon te laten reinigen. Ik vraag me echter ernstig af of een leek als ik met nul verstand van zaken in staat is om de carburateurs te demonteren. Heb wel ambitie op het gebied van sleutelen, maar ben huiverig om met mijn gepruts alleen maar verder van huis te geraken.
Kijk, electrisch lijkt er niks aan de hand dus het zal in de brandstoftoevoer gezocht moeten worden. Hoe zit het met je kraan? Is dat er één die je gewoon aan zet en dan komt de peut eruit of zit er nog een tweede slang aan? Voor het zelfde geld trek je je gasfabriekjes er af en kijk je opzij en denk je bij je zelf “wat doet dat slangetje nou hier zo los te bungelen?” En dan wil je niet.

Eerst kleine stapjes, simpele dingen uitsluiten.
 
Kijk, electrisch lijkt er niks aan de hand dus het zal in de brandstoftoevoer gezocht moeten worden. Hoe zit het met je kraan? Is dat er één die je gewoon aan zet en dan komt de peut eruit of zit er nog een tweede slang aan? Voor het zelfde geld trek je je gasfabriekjes er af en kijk je opzij en denk je bij je zelf “wat doet dat slangetje nou hier zo los te bungelen?” En dan wil je niet.

Eerst kleine stapjes, simpele dingen uitsluiten.
Kraan is vacuum operated, zonder PRI stand..

1601663402462.png
 
Kraan is vacuum operated, zonder PRI stand..
Dan is het niet onverstandig om dat uit te sluiten hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt dat zo’n kraantje voor problemen zorgt.
Dus even de benzine slang er vanaf, kraan op on en kort op de startknop douwen, komt er benzine uit de kraan dan is dat ook uitgesloten. Hoeveel carburateurs heeft zo‘n brommer?
 
Dan is het niet onverstandig om dat uit te sluiten hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt dat zo’n kraantje voor problemen zorgt.
Dus even de benzine slang er vanaf, kraan op on en kort op de startknop douwen, komt er benzine uit de kraan dan is dat ook uitgesloten. Hoeveel carburateurs heeft zo‘n brommer?
Wie zegt dat de nighthawk een benzinepomp heeft?
 
Ik zie net dat dat ding vier van die gasfabrieken heeft, hoe waarschijnlijk is het dat alle vier de carburateurs zo verstopt zijn dat er niet één plofje af kan tijdens het starten?
Al hebben ze natuurlijk wel even lang met dezelfde omstandigheden gestaan. Dus het kan alsnog. ;)

Maar inderdaad. Dat vacuüm kraantje is zeker hoofdverdachte nu.
En erg makkelijk te testen.
 
Hahahaha, gaaf. Een wedstrijdelement.😎
Ik zeg: Of de zeef in de tank zit verstopt, of het opvangbakje onderop de kraan (en ook daar zit een zeefje in het huis wat vaak verstopt raakt) of het vacuum-membraan is overleden. Heeft @Vrouwmensch de kraan al uitgesloten van het probleem? Oftewel: Vacuumslangetje en brandstofslang los, zuigen aan het vacuumslangetje (of een tijdelijk op het pieleke aangesloten alternatief slangetje zoals op de film op post #31 vanaf 3:20) dan moet de brandstof gaan lekken/lopen (met de kraan op ON of RES)?
 
Ik zeg: Of de zeef in de tank zit verstopt, of het opvangbakje onderop de kraan (en ook daar zit een zeefje in het huis wat vaak verstopt raakt) of het vacuum-membraan is overleden. Heeft @Vrouwmensch de kraan al uitgesloten van het probleem? Oftewel: Vacuumslangetje en brandstofslang los, zuigen aan het vacuumslangetje (of een tijdelijk op het pieleke aangesloten alternatief slangetje zoals op de film op post #31 vanaf 3:20) dan moet de brandstof gaan lekken/lopen (met de kraan op ON of RES)?
Opvangbakje onder de kraan? Nog nooit gezien zoiets.
Dus even dat zeskantje op de jouw foto losdraaien en dan floept er een filtertje uit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan