Nighthawk uit '85 start niet (startmotor draait, spring niet aan)

Mijn Honda Nighthawk 650 uit 1985 heeft onlangs 6 weken in de garage stilgestaan, droog en relatief goed geventileerd. Toen ik het beestje afgelopen maandag wilde starten gebeurde er weinig. De accu is daarop bijgeladen met druppellader v/d buurman, heb 'm laten testen met multimeter in een garage, was in orde. Als ik nu, met volle accu dus, probeer te starten draait de startmotor probleemloos rond, maar springt hij niet aan.
Ik heb de motor uitstekend lopend weggezet, met driekwart volle tank. We hebben ook geprobeerd hem aan te drukken (ik erop en 2 man erachter drukkend), motor in z'n 2 en dan koppeling laten opkomen, maar ook toen sprong hij niet aan. We hebben dit aandrukken een keer of 6 geprobeerd, zonder succes. Misschien is dat nog een indicatie van het issue? Killswitch staat niet aan en benzineknop wel.

Het leek mij als complete leek een logische stap om misschien het startrelais eens te testen (maar blijkbaar wat spul voor nodig als draadjes + kleine krokodillenklemmetjes etc), maar ik hoop hier advies van mensen te vinden die er beduidend meer kijk op hebben. Alle advies is welkom.

Achtung: Ik bevind me nog in de absolute beginfase van mijn carrière als groot sleutelaar :)
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Bekijk bijlage 1556711

Rechts bij het rode pijltje zit de benzineslang en links bij het witte pijltje het vacuümslangetje. Het idee is dus om de brandstofkraan op 'OFF' te zetten, de benzineslang van het benzinekraantje los te koppelen en de vacuümslang van de carburateur los te koppelen. Vervolgens zet je het benzinekraantje weer op 'ON' en creëer je vacuüm door aan het vacuümslangetje te zuigen. De benzine zou dan uit het benzinekraantje moeten stromen waar eerst de benzineslang zat aangekoppeld.
Op deze manier zouden de (droogstaande) carburateurs zich weer moeten vullen met verse benzine en zou starten weer mogelijk moeten zijn. Klopt dit zo? Ligt er ergens nog Groot Gevaar op de loer? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Hoe zorg ik...
Het zeefje in de tank is toch dat witte sprietje bovenop de kraan? (Is tevens de reservestand)

Bekijk bijlage 1549813
Dat is het zeefje in de tank inderdaad, in de 'bowl' (het cupje onder op de kraan) zit ook nog een zeefje. De bowl vangt gruis en water op wat toch nog meekomt door het zeefje (witte pijpje) meekomt. Af en toe het cupje loshalen is geen gek idee.


Stapje verder is het sealtje er uit wurmen en dan het zeefje er uit pakken (zitten 2 lipjes aan). Zeefje schoonmaken en met het gaatje over het pieleke weer terugplaatsen, sealtje weer er in en cupje weer installeren. Op het filmpje zie je dat hij de kraan ook even openzet om het cupje te 'primen' en checken of er inderdaad brandstof gaat lopen. In het geval van een vacuumkraan moet je dus dan ook een vacuum maken door met een alternatief slangetje op de achterkant te steken en er aan te zuigen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat witte zeefje ook gemist, toendertijd met acceleratie problemen met mijn Honda.
Oorzaak waren trouwens slierten blanke lak onderin de tank. (Tank was al eens overgespoten door een vorige eigenaar/Amerikaan)
 
Dat is het zeefje in de tank, in de 'bowl' (het cupje onder op de kraan) zit ook nog een zeefje. De bowl vangt gruis en water op wat toch nog meekomt door het zeefje (witte pijpje) meekomt. Af en toe het cupje loshalen is geen gek idee.

Mijn jaren 80 Honda had wel benzinekraan en een aparte losse vacuüm afsluiter. Maar geen zeefje.
Alleen maar dat witte sprietje/zeefje in de tank.
Vandaar dat deze gecombineerde kraan mij onbekend voorkomt.

Till now.
 
Ik heb dat witte zeefje ook gemist, toendertijd met acceleratie problemen met mijn Honda.
Oorzaak waren trouwens slierten blanke lak onderin de tank. (Tank was al eens overgespoten door een vorige eigenaar/Amerikaan)
Klopt. Ik heb een CB450SC tank met een zeefje, en degene die ik er af haalde vanwege een dikke deuk had ook geen zeefje. Soms zit er een los zeefje in het gat de tank in geschoven. Nr 7 en 8 (15) op de tekening.

1601741251588.png
 
Ik heb dat witte zeefje ook gemist, toendertijd met acceleratie problemen met mijn Honda.
Oorzaak waren trouwens slierten blanke lak onderin de tank. (Tank was al eens overgespoten door een vorige eigenaar/Amerikaan)
Probleem met grijze import is dat het spul vaak schade heeft gehad. In US betekent total loss niet meer op de weg (net zoals in GB). Hele containers vol worden dan naar o.a. NL verscheept om daar opgekocht te worden en weer opgelapt. Soms heb je geluk, soms krijg je te maken met ontdekkingen van reparaties waarvan jij denkt "Hoe kan dat nou weer". Het programma 'Opgelicht' heeft er een hele uitzending aan gewijd. Verkopers hebben dan smoezen als "Ja, dat vond de vorige eigenaar blijkbaar mooier" als iets afwijkt van standaard.
 
Benzinekraan.png


Rechts bij het rode pijltje zit de benzineslang en links bij het witte pijltje het vacuümslangetje. Het idee is dus om de brandstofkraan op 'OFF' te zetten, de benzineslang van het benzinekraantje los te koppelen en de vacuümslang van de carburateur los te koppelen. Vervolgens zet je het benzinekraantje weer op 'ON' en creëer je vacuüm door aan het vacuümslangetje te zuigen. De benzine zou dan uit het benzinekraantje moeten stromen waar eerst de benzineslang zat aangekoppeld.
Op deze manier zouden de (droogstaande) carburateurs zich weer moeten vullen met verse benzine en zou starten weer mogelijk moeten zijn. Klopt dit zo? Ligt er ergens nog Groot Gevaar op de loer? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Hoe zorg ik dat de benzine niet over de onderdelen onder het kraantje heenstroomt bij het testen?
 
Dat klopt.

Maar waarschijnlijk stroomt er benzine uit het tuultje waar de vacuumslang opzat, omdat het rubberen membraampje lek is, als je de kraan weer loszet. (Kan trouwens ook wezen dat die blijft plakken door drap)

Lekkende benzine is niet echt een probleem als je het kort daarna maar weer even schoonmaakt.
Het kan wel wat vlekken en dan moet je poetsen.
 
Waarom haal je de tank er niet even af zodat je makkelijker bij de carburateurs kan en ook kan kijken of er benzine in de carb zit.

Als je start zonder dat de vacuümslang aangesloten zit trek je valse lucht, gaat hij van ploffen.
 
Bekijk bijlage 1556711

Rechts bij het rode pijltje zit de benzineslang en links bij het witte pijltje het vacuümslangetje. Het idee is dus om de brandstofkraan op 'OFF' te zetten, de benzineslang van het benzinekraantje los te koppelen en de vacuümslang van de carburateur los te koppelen. Vervolgens zet je het benzinekraantje weer op 'ON' en creëer je vacuüm door aan het vacuümslangetje te zuigen. De benzine zou dan uit het benzinekraantje moeten stromen waar eerst de benzineslang zat aangekoppeld.
Op deze manier zouden de (droogstaande) carburateurs zich weer moeten vullen met verse benzine en zou starten weer mogelijk moeten zijn. Klopt dit zo? Ligt er ergens nog Groot Gevaar op de loer? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Hoe zorg ik dat de benzine niet over de onderdelen onder het kraantje heenstroomt bij het testen?
Eerst kijken of er inderdaad benzine uit het tuitje stroomt als je bij het tuitje met de witte pijl een vacuum creeert met ook de slang los bij de rode pijl. Daar moet brandstof uitstromen. Stop er een lap tussen, zodat de benzine op de lap stroomt. Als dat zo is dan kan je de benzineslang weer aansluiten, dan weer een vacuum maken zodat je carburateurs inderdaad vol zouden moeten stromen.

Als er in eerste instantie geen benzine uit stroomt, dan zit er iets verstopt. Dat kan het zeefje zijn boven dat cupje, of de benzinekraan zelf, of het filter in de tank. Dan moet de kraan er af om dat te kunnen zien, en dan moet eerst toch de tank leeg of er af en op zijn zijkant gelegd.

Maar goed, probeer eerst maar of er inderdaad benzine bij de rode pijl uitstroomt als je vacuum maakt bij het witte pijltje (steek daar een tijdelijk slangetje op, bijvoorbeeld die je bij een nieuwe accu krijgt o.i.d.).
 
Oplossing
Bekijk bijlage 1556711

Rechts bij het rode pijltje zit de benzineslang en links bij het witte pijltje het vacuümslangetje. Het idee is dus om de brandstofkraan op 'OFF' te zetten, de benzineslang van het benzinekraantje los te koppelen en de vacuümslang van de carburateur los te koppelen. Vervolgens zet je het benzinekraantje weer op 'ON' en creëer je vacuüm door aan het vacuümslangetje te zuigen. De benzine zou dan uit het benzinekraantje moeten stromen waar eerst de benzineslang zat aangekoppeld.
Op deze manier zouden de (droogstaande) carburateurs zich weer moeten vullen met verse benzine en zou starten weer mogelijk moeten zijn. Klopt dit zo? Ligt er ergens nog Groot Gevaar op de loer? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Hoe zorg ik dat de benzine niet over de onderdelen onder het kraantje heenstroomt bij het testen?
De omgeving ziet er trouwens niet al te fraai uit. _O-
 
Instructies opgevolgd.

In de eerste instantie kwam er geen benzine uit het tuitje waar de benzineslang eerst was aangesloten bij vacuüm zuigen. Vervolgens het cupje losgeschroefd (leek gewoon schoon, zie foto) en nogmaals vacuüm gezogen. Toen kwam er wel benzine onderuit de bovenkant van het kraantje bij vacuüm zuigen (zonder cupje dus, zie tweede foto). Cupje weer vastgeschroefd en tot mijn vreugde kwam er toen ook benzine uit het tuitje bij vacuüm zuigen!

Nu is het plan om de benzineslang weer te bevestigen (was lastig verwijderen, dus eraan wordt vast ook een feest) en vervolgens opnieuw vacuüm te creëren zodat de carbs gevuld worden met verse benzine. De vraag is nu: hoe weet ik nou wanneer dat punt is bereikt? Hoe lang dient het vacuüm vastgehouden te worden?

Vanwege het licht gaan we morgen verder.

Cupje.jpg
Kraantje bovenkant.jpg
 
hoe weet ik nou wanneer dat punt is bereikt? Hoe lang dient het vacuüm vastgehouden te worden?
Als er genoeg benzine doorstroomt dan zou die binnen 30 seconden wel moeten aanslaan. En dan niet continu blijven doorstarten. Maar steeds even rust geven.
En als het goed staat afgesteld is het met koude motor ook zonder gas geven. Alleen maar de choke erop.
 
Bevestigen is een floep, in tegenstelling tot eraf ja:(

En je kunt toch gewoon benzine in de benzineleiding gieten tot die vol is?
Meestal haal ik een nieuwe er niet meteen af. Dus dat zou kunnen.
Ik gebruik de laatste tijd geen rubberen meer. Is eoa plastic achtig spul, wat na monteren ook gauw minder soepel wordt.

Hier heb je ook transparant en kekke kleurtjes. *D
 
Ahhhh, de CB 650 sc (semi chopper) ook bekend als de CBX 650e. De Naithok,

mijn eerste liefde. Ik heb nog een mooie gebruiksaanwijzing (in Engels en Frans) voor je. Als ie het weer doet, moet je maar eens langskomen :Y

Waarschijnlijk ook nog wat onderdeeltjes, en een Clymer wph, alleen geen luchtfilter.
 
Laatst bewerkt:
Het slangetje vacuümslangetje was appeltje eitje, maar dat benzineslangetje was een immens geklooi. Waarschijnlijk behoorlijk aan vervanging toe inderdaad... :')
Je kunt het proberen door eerst het klemmetje vérder op het slangetje schuiven terwijl je die oogjes inknijpt, een beetje spuug op het tuitje en de slang er op wurmen en dan het klemmetje weer terug schuiven terwijl je de oogjes weer inknijpt. Het is de bedoeling dat het klemmetje dan terug voorbij de verdikking komt wat aan het einde van het tuitje zit. Gebruik evt. een puntig tangetje.

Maar mooi dat je nu in ieder geval benzine krijgt, dat bevestigt i.i.g. dat de kraan (en het vacuummembraan er in) nu (wel) werkt. :t

En kijk voordat je de de benzineslang er op zet nog even of er nog steeds benzine door de kraan loopt zoals je eerder deed.

Met een minuutje (eigenlijk binnen 30sec. al, maar neem maar wat meer tijd) moeten de vlotterkamers wel gevuld zijn.

Choken inderdaad en geen gas geven, pas doen als-ie begint aan te slaan. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Eerst het klemmetje verder op het slangetje schuiven terwijl je die oogjes inknijpt, een beetje spuug op het tuitje en de slang er op wurmen en dan het klemmetje weer terug schuiven terwijl je de oogjes weer inknijpt. Het is de bedoeling dat het klemmetje voorbij de verdikking komt wat aan het einde van het tuitje zit. Gebruik evt. een puntig tangetje.

Maar mooi dat je nu in ieder geval benzine krijgt, dat bevestigt i.i.g. dat de kraan (en het vacuummembraan er in) nu (wel) werkt. :t

En kijk voordat je de de benzineslang er op zet nog even of er nog steeds benzine door de kraan loopt zoals je eerder deed.

Met een minuutje (eigenlijk binnen 30sec. al, maar neem maar wat meer tijd) moeten de vlotterkamers wel gevuld zijn.

Choken inderdaad en geen gas geven, pas doen als-ie begint aan te slaan. Succes!
Daar was ik ook erg blij mee *O* dankjewel trouwens voor alle waardevolle en uitgebreide tips, wordt erg gewaardeerd!
 
Ahhhh, de CB 650 sc (semi chopper) ook bekend als de CBX 650e. De Naithok,

mijn eerste liefde. Ik heb nog een mooie gebruiksaanwijzing (in Engels en Frans) voor je. Als ie het weer doet, moet je maar eens langskomen :Y

Waarschijnlijk ook nog wat onderdeeltjes, en een Clymer wph, alleen geen luchtfilter.
Wat leuk! Ik heb ondertussen een nieuw luchtfilter en een Clymer-handboek heb ik destijds ook meteen bij aanschaf van de motor gekocht *D
 
Na herlezen van het bovenstaande ben ik even niet zeker of het A) nu de bedoeling is dat ik het benzineslangetje weer aansluit en vervolgens nogmaals vacuüm creëer d.m.v. zuigen en zo zorg dat de vlotterkamers zich vullen met benzine of B) dat ik beide slangetjes weer aansluit en gewoon d.m.v. starten (30 seconden tot 1 minuut) de vlotterkamers zich weer vullen, zonder dat ik daarbij dus handmatig dat vacuüm dien te veroorzaken?
 
Na herlezen van het bovenstaande ben ik even niet zeker of het A) nu de bedoeling is dat ik het benzineslangetje weer aansluit en vervolgens nogmaals vacuüm creëer d.m.v. zuigen en zo zorg dat de vlotterkamers zich vullen met benzine of B) dat ik beide slangetjes weer aansluit en gewoon d.m.v. starten (30 seconden tot 1 minuut) de vlotterkamers zich weer vullen, zonder dat ik daarbij dus handmatig dat vacuüm dien te veroorzaken?
Moet je allemaal zelf weten, wat je zelf leuk vind.

Ik zou gewoon benzine in de benzineslang naar de carbs gieten, dan hoef je niet zo lang te starten.
Een knijpfles gaat waarschijnlijk beter, met een tuitje die in de opening van de slang past.
 
Terug
Bovenaan Onderaan