Ninja 250R 小さなカエル

Haha, maakt mij niet uit. Koop nou maar gewoon een 250/300/400 Kawasaki :)
Ze steken wel mijn ogen uit ja 8-)

Maar ik ga nog twee pogingen doen mijn "oud barrel" weer rijdend te krijgen. Ben nog aan het wachten op een revisiekit voor de carburators, eerst dat proberen. Werkt dat nog niet, worden het tweedehands carburators.

Maar ook als de GSX F weer rijdt, komt er in de loop van de eerste trimester 2019 toch nog een andere, maar dat is nog afwachten.
Vanochtend weer heel blij met mijn motor aangezien de A16 afgesloten was en het een hele grote rotzooi was op de weg....
Weet niet of je het al eens gezegd hebt, maar hoe groot ben jij eigenlijk, en hoe zit dat op de Ninja 250?
 
Zo, ik ben net bij de kortsbijgelegen Kawasaki dealer geweest, wat meer info over de Ninja 400, ze zien in real life, en er eens gaan op zitten.

Ik had het niet verwacht, maar de zithouding is verassend goed!

In Januari naar het auto/motorsalon in Brussel, en dan zien we nog wel verder :t
 
Weet niet of je het al eens gezegd hebt, maar hoe groot ben jij eigenlijk, en hoe zit dat op de Ninja 250?

Ik had het niet verwacht, maar de zithouding is verassend goed!

Ja, ik ben ongeveer 90 kilo en 1,78 maar vind de zithouding echt wel goed. Ik ben tot nu toe ook tevreden met de zithouding.

Het enige waar ik wat minder tevreden over ben is de koeling. Tot nu toe opgelost op de ouderwetse methode.

729.jpg


Het probleem zit erin dat de meeste systemen bij de thermostaat een splitsing hebben, of het is een kleine loop zonder radiator of als de thermostaat open staat een grote loop met radiator. Hier is op bezuingt door Kawasaki, dit is hetzelfde 'probleem' als dat mijn EX500 ook had. De thermostaat staat open of dicht net als bij een normale fiets. Er is alleen geen kleine loop, er is gewoon een bypass langs de thermostaat, dus de koelvloeistof komt altijd langs de radiator, alleen veel minder als bij een koude motor dan bij een warme. En met temperaturen van rond de 0 en lekker frisse regen komt de koelvloeistof temp alleen voor het stoplicht op temp, om dan weer te zakken als ik ga rijden.
 
Laatst bewerkt:
Het enige waar ik wat minder tevreden over ben is de koeling. Tot nu toe opgelost op de ouderwetse methode.

729.jpg
Wel handig dat er een temperatuurmeter op zit dan! De 400 heeft het gelukkig ook, maar dan een digitale.

Bij mijn huidige motor (lucht/olie gekoeld, met een oliekoelradiator dus), heb ik me al dikwijls afgevraagd hoe het met de temperatuur zit, want die heeft geen meter, en ik rijd winter door.
Die heeft trouwens ook géén koelfan op de radiator, in tegenstelling tot de USA Versie, die heeft dat wel.
Heeft je Ninja 250 een koelfan?

Ik kan niet wachten tor 19 januari! Nog nooit zo opgewonden geweest om het auto/motorsalon te gaan bezoeken! :$
 
Heeft je Ninja 250 een koelfan?

Ik kan niet wachten tor 19 januari! Nog nooit zo opgewonden geweest om het auto/motorsalon te gaan bezoeken! :$

Blij dat je enthousiast bent. Das een goed teken :)

De ninja 250 is in het bezit van een koelfan. Er is zelfs een oliekoeler te krijgen, die gebruiken ze in de Thaise 250 cup geloof ik.

En een het thermostaat probleem is ook een set voor (Thermo-Bob for Kawasaki Ninja 250: All Model Years) maar ik vind het een flink bedrag voor een thermostaat setje. Volgens mij moet dat goedkoper kunnen met een thermostaat van een bestaand model en een T-stukje.
Maar staat op mijn wishlist.
 
Blij dat je enthousiast bent. Das een goed teken :)

De ninja 250 is in het bezit van een koelfan. Er is zelfs een oliekoeler te krijgen, die gebruiken ze in de Thaise 250 cup geloof ik.

En een het thermostaat probleem is ook een set voor (Thermo-Bob for Kawasaki Ninja 250: All Model Years) maar ik vind het een flink bedrag voor een thermostaat setje. Volgens mij moet dat goedkoper kunnen met een thermostaat van een bestaand model en een T-stukje.
Maar staat op mijn wishlist.
De prijs valt mij wel mee, alleen ligt het dan inderdaad nog niet op de deurmat. O-)

Ik had vorig jaar ook zaken afgeplakt, mijn Raptor 1000 had dan naast een radiator een oliekoeler.
Dus ben maar voor die gegaan. :Y

DSC_0295.JPG
 
De prijs valt mij wel mee, alleen ligt het dan inderdaad nog niet op de deurmat. O-)

Ik had vorig jaar ook zaken afgeplakt, mijn Raptor 1000 had dan naast een radiator een oliekoeler.
Dus ben maar voor die gegaan. :Y

Bekijk bijlage 1342871
Het (deels) afdekken van de koeler vind ik zeker een goed idee.
Maar zonder temperatuurmeter durf ik dat niet. Zou toch graag een oog hebben op de temperatuur voor ik dat doe. Dus bij mijn GSX F durf ik het niet.
Al after market temperatuurmetertjes genoeg gezien, maar allemaal die op de plaats van de oliedop zitten, en daar heb ik niks aan, moet op mijn dashboard staan/zitten.
Op AliExpress al wel dingetjes gezien, zo een extra (digitaal) klokje waarbij je dan een gaatje en draad in je carterpan moet boren om de temperatuur sensor te plaatsen. Lijkt me top, maar dan de volgende vraag, hoeveel speling heb je daar (bewegende delen van de versnellingen)?
Maar meer nog, dan moet je de carterpan er toch afhalen, want zo boren lijkt me een no go, je zou maar eens te diep doorschieten, maar ook komen er sowieso spanen IN het carter terecht.
 
Het (deels) afdekken van de koeler vind ik zeker een goed idee.
Maar zonder temperatuurmeter durf ik dat niet. Zou toch graag een oog hebben op de temperatuur voor ik dat doe. Dus bij mijn GSX F durf ik het niet.
Al after market temperatuurmetertjes genoeg gezien, maar allemaal die op de plaats van de oliedop zitten, en daar heb ik niks aan, moet op mijn dashboard staan/zitten.
Op AliExpress al wel dingetjes gezien, zo een extra (digitaal) klokje waarbij je dan een gaatje en draad in je carterpan moet boren om de temperatuur sensor te plaatsen. Lijkt me top, maar dan de volgende vraag, hoeveel speling heb je daar (bewegende delen van de versnellingen)?
Maar meer nog, dan moet je de carterpan er toch afhalen, want zo boren lijkt me een no go, je zou maar eens te diep doorschieten, maar ook komen er sowieso spanen IN het carter terecht.

Ik heb naar een setje gekeken die een olieaftapplug met sensor hebben, dan hoef je niks te boren etc. Koso heeft die verloopstukjes ook. Hangt alleen wel af van welke motor je hebt of daar dan veel olieflow is. Mijn carter heeft zelfs twee aftappluggen, namelijk de nieuwe die gebruikt word en nog een 'oude' die de aftapplug van het EX250 blok was, waar dit motorblok op gebaseerd is.
 
Ik heb naar een setje gekeken die een olieaftapplug met sensor hebben, dan hoef je niks te boren etc. Koso heeft die verloopstukjes ook. Hangt alleen wel af van welke motor je hebt of daar dan veel olieflow is. Mijn carter heeft zelfs twee aftappluggen, namelijk de nieuwe die gebruikt word en nog een 'oude' die de aftapplug van het EX250 blok was, waar dit motorblok op gebaseerd is.
Dat is nog het beste idd, sensor verwerkt in de aftapplug :t

Maar ja, ik ga er bij mijn GSX F de moeite niet meer aan doen.
Nog wat meer onderzoek in persoonlijke situatie is positief uitgedraaid, en de aankoop van een nieuwe motor krijgt nu nog een grotere kans.

Maar ... toch zou ik graag mijn F'je ernaast blijven bijhouden :P
Eens met de verzekering gaan praten of ik geen korting kan krijgen, en als ik de GSX F toch te koop zou zetten, de prijs vooral hoog zetten, té hoog. Geraakt ze niet verkocht ... hehe ... geeft er een zot toch de te hoge prijs voor, tja, dan zou ik zot moeten zijn om het niet te doen :P
 
Het (deels) afdekken van de koeler vind ik zeker een goed idee.
Maar zonder temperatuurmeter durf ik dat niet. Zou toch graag een oog hebben op de temperatuur voor ik dat doe. Dus bij mijn GSX F durf ik het niet.
Al after market temperatuurmetertjes genoeg gezien, maar allemaal die op de plaats van de oliedop zitten, en daar heb ik niks aan, moet op mijn dashboard staan/zitten.
Op AliExpress al wel dingetjes gezien, zo een extra (digitaal) klokje waarbij je dan een gaatje en draad in je carterpan moet boren om de temperatuur sensor te plaatsen. Lijkt me top, maar dan de volgende vraag, hoeveel speling heb je daar (bewegende delen van de versnellingen)?
Maar meer nog, dan moet je de carterpan er toch afhalen, want zo boren lijkt me een no go, je zou maar eens te diep doorschieten, maar ook komen er sowieso spanen IN het carter terecht.
De carterpan is letterlijk een pan met olie.
De tandwielen van de versnellingsbak zitten daar behoorlijk hoog in. De oliezeef zuigt wel dieper aan.
Maar inderdaad moet die eraf om geen spanen in het blok te krijgen. :Y

Mijn Raptor 1000/Suzuki TL1000 heeft naast oliekoeling ook waterkoeling met een warmtewisselaar.
En de oliekoeler had ik links en rechts voor elk 20% afgeplakt. Beetje foutmarge. :+
In de koelvloeistof ook een thermostaat gemonteerd die later opengaat. :9

(Waar doe ik het allemaal voor, vier maanden later verkocht :+ )
 
Ik heb naar een setje gekeken die een olieaftapplug met sensor hebben, dan hoef je niks te boren etc.
Ships, die had ik net ook bedacht. :+
Paar jaartjes voor een fabrikant van temperatuursensoren gewerkt. Zag een nieuwe onderneming al helemaal voor me. _O-
 
1, 2, 3, 4, 5 en 6

De teller stond 28 februari ineens op 12345.6km wat ik wel een foto waard vond.

De afgelopen maanden regelmatig met karton voor de radiator gereden en ook nu het weer weer beter is houd ik mijn twijfels over hoe snel de olie opwarmt. Dus de olietemperatuur sensor is eindelijk besteld en komt er als het goed is aan het einde van de week op. Samen met nieuwe olie, filter, etc.. Als alles in 1 keer goed gaat.

Voor de rest ben ik de koude maanden prima door gekomen, starten doet ie altijd super en ook het rijden met relatieve gladheid viel me erg mee, je voelt het duidelijk als je de grens aan het bereiken bent van de banden. Alleen de temperatuur blijft aan me knagen.
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag had de postbode mij blij gemaakt met een pakketje.

740.jpg


741.jpg


Olie, oliefilter en mijn thermometer met sensor die in de 'oude' olieaftapplug past. In dit motorblok is de olieaftapplug van de vorige generatie blokken blijven zitten en er is een nieuwe bijgekomen. Die oude aftapplug gaan we vervangen.

Maar vandaag eerst de motor maar eens wassen.

742.jpg


De achterveer is netjes schoon gebleven deze winter dankzij mijn hugger :)

743.jpg


Er mist weer een frameafdekdop, maar nu aan de linkerkant.
 
Laatst bewerkt:
Na het wassen al het keupwerk eraf gehaald de olie vervangen, filter geplaatst en de olie temperatuur sensor geplaatst.

Draadje naar het dashboard geleid en daar een metalen plaatje gemaakt en gebogen om het scherm aanvast te maken.

745.jpg


Aangesloten en al het kuipwerk weer terug, draadjes netjes weggewerkt.

744.jpg


En daarna de motor aangezet en getest.

746.jpg


Hij doet het *O* en morgen is kijken hoe warm de olie word en hoe snel dat gebeurt.
 
Mooi geklust. *O*
Verkoopt Roukama nou nog steeds motorolie met de classificatie API SF? 8)7
 
Laatst bewerkt:
Verkoopt Roukama nou nog steeds motorolie met de classificatie API SF? 8)7

Is er iets mis met die olie, of klopt de claim op de verpakking niet?

Vandaag niet met de motor op pad gegaan, maar thuis gewerkt, morgen een nieuwe poging.
 
Mooi systeempje zo met die digitale meter :t
:^ ... @ArendJan , vanwaar heb je die? Linkje?
Echter zie ik dat jij toch een tempertuurmeter in het dashboard hebt?

Edit: en bij die ene foto waar de digitale meter 42°C aangeeft zie ik de analoge wijzer op ong. 1/4 staan, wat dus toch redelijk accuraat lijkt?
 
:^ ... @ArendJan , vanwaar heb je die? Linkje?
Echter zie ik dat jij toch een tempertuurmeter in het dashboard hebt?

Dat is dus de koelvloeistof temp meter, de koelvloeistof komt vaak bij 2-6 graden buiten temperatuur na een kilometer of 15 wel op de minimale temperatuur, behalve als het dan gaat regenen.

Dit is de temperatuur van de olie in de carterpan, het duurt altijd langer voordat die op temperatuur komt, dus dat de temperatuur daarvan achterliep ten opzicht van de koelvloeistof temperatuur vind ik bij stationair draaien in stilstand niet heel raar.
 
En de linkjes natuurlijk....

Het is de Koso Super Slim Line Thermometer samen met een M12 x 1.5 sensor

Gekocht bij Roukama en de M12 sensor bij K-Parts

Bij het setjes zit standaard een 1/8 inch sensor, maar dan moet je een adapter bestellen van M12 x 1.5 buiten en dan binnen 1/8 inch, gevoelsmatig is dat sneller kapotgedraaid en lek gevoeliger doordat je 2x schroefdraad hebt etc.. Dus heb ik een andere sensor besteld.
 
Laatst bewerkt:
747.jpg


En ja, dan krijg je dus ook dat super mooie kleurtje :)

Dan kun je ook meteen zien waarom ik baal van 1 van mijn vorige eigenaren, de olie filter boutkop is al aardig mishandeld en die zou ik de volgende beurt preventief willen vervangen voordat ie dol is.
 
Laatst bewerkt:
747.jpg


En ja, dan krijg je dus ook dat super mooie kleurtje :)

Dan kun je ook meteen zien waarom ik baal van 1 van mijn vorige eigenaren, de olie filter boutkop is al aardig mishandeld en die zou ik de volgende beurt preventief willen vervangen voordat ie dol is.
Altijd leuk als de vorige eigenaar heeft lopen beunen. :Y :9
 
Is er iets mis met die olie, of klopt de claim op de verpakking niet?

Vandaag niet met de motor op pad gegaan, maar thuis gewerkt, morgen een nieuwe poging.
Drie jaar geleden was er al API SN, voor motorfietsen zou API SG (1993) in principe volstaan, SJ is nieuwer, maar in theorie voor voertuigen tot 2001.

Mijn favoriete olie in prijs/kwaliteit is de Valvoline 5W40 bij de Action. Goedkoop en volledig JASO M2 en API SN.
Maar ook over de 10W40 van Valvoline zonder keur worden goede resultaten gemeld. (Als het goedkoop moet zijn ;) )

API.JPG

Check ook je instructieboekje. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan