Ninja 250R 小さなカエル

Check ook je instructieboekje. :)

Code:
Engine Oil:
Type        API SE, SF or SG
            API SH, SJ or SL with JASO MA
Viscosity   SAE 10W-40
Capacity    1.7 L (1.8 US qt)

Aldus het Ninja 250R Motorcycle Service Manual, dit blok is natuurlijk wel op basis van het EX250 blok wat al even meegaat.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend was het 5 graden buiten, direct na het starten stond er 7 graden....

748.jpg


Bij aankomst stond ie op 67 graden.

749.jpg


Voor alsnog valt het me mee, bij stationair draaien was de koelvloeistof redelijk snel 60+ en was de olie pas 40, tijdens het rijden valt dat gelukkig mee.

Na 1.7km was de olie 20 graden
1.1km verder (Totaal 2.8km) was de olie 30 graden
1.8km verder (Totaal 4.6km) was de olie 40 graden
6.4km verder (Totaal 11km) was de olie 50 graden, dat was ook het moment dat de koelvloeistof pas op temp was.
2.9km verder (Totaal 13.9km) was de olie 60 graden.

Tijdens de resterende kilometers bleef deze schommelen tussen de 60 en 66.

Dit verasten me wel een beetje aangezien ik altijd het idee had dat olie tussen de 70 en 80 graden moest zijn voor optimale smering?
 
Laatst bewerkt:
Code:
Engine Oil:
Type        API SE, SF or SG
            API SH, SJ or SL with JASO MA
Viscosity   SAE 10W-40
Capacity    1.7 L (1.8 US qt)

Aldus het Ninja 250R Motorcycle Service Manual, dit blok is natuurlijk wel op basis van het EX250 blok wat al even meegaat.
Het zal ook wel loslopen, maar nieuwere specs hebben minder last van sludge en aantasting door moderne benzine.
Er zijn ook stemmen dat er minder ZDPP in zit, maar dan praat je over oldtimers.
Misschien de volgende verversing even verder kijken voor een goed alternatief. :)
 
Buiten was het 9 graden, maar in de parkeergarage was het duidelijk warmer., dus de motor was sneller op temperatuur.

750.jpg


Na 550 meter 20 graden
900 meter verder (Totaal 1450m) 30 graden
850 meter verder (Totaal 2.3km) 40 graden
1,2km verder (Totaal 3.5km) was de koelvloeistof op temp
1,6km verder (Totaal 5.1km) 50 graden
2,7km verder (Totaal 7.8km) 60 graden

Daarna bleef hij schommelen tussen de 58 en 68 graden voor de rest van de route.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind wel dat die olie erg snel opwarmt.
Met koud weer komt je niet snel boven de 60 graden.
 
Buiten was het 9 graden, maar in de parkeergarage was het duidelijk warmer., dus de motor was sneller op temperatuur.

750.jpg


Na 550 meter 20 graden
900 meter verder 30 graden
850 meter verder 40 graden
1,2km verder was de koelvloeistof op temp
1,6km verder 50 graden
2,7km verder 60 graden

Daarna bleef hij schommelen tussen de 58 en 68 graden voor de rest van de route.
Dacht dat olie wel warmer werd dan circa 65 graden, zeker met een lichtere motor. Maar heb ook geen idee hoe warm mijn motoren worden, heb niet eens een KVS temp meter (alleen een lampje voor als die overhit..)
 
Buiten was het 9 graden, maar in de parkeergarage was het duidelijk warmer., dus de motor was sneller op temperatuur.

750.jpg


Na 550 meter 20 graden
900 meter verder 30 graden
850 meter verder 40 graden
1,2km verder was de koelvloeistof op temp
1,6km verder 50 graden
2,7km verder 60 graden

Daarna bleef hij schommelen tussen de 58 en 68 graden voor de rest van de route.
Moet je die afstanden bij elkaar optellen? Dan hebben we het over ongeveer 8km.
Ik vind wel dat die olie erg snel opwarmt.
Met koud weer komt je niet snel boven de 60 graden.
Als dat zo is, dat @ArendJan dus 8km bedoelt, duurt het juist erg lang.
De meeste autoblokken zijn volledig warm na 8 a 10 km, een 250cc blokje zou toch na 3 a 5 km al goed warm mogen zijn.
 
Moet je die afstanden bij elkaar optellen? Dan hebben we het over ongeveer 8km.

Als dat zo is, dat @ArendJan dus 8km bedoelt, duurt het juist erg lang.
De meeste autoblokken zijn volledig warm na 8 a 10 km, een 250cc blokje zou toch na 3 a 5 km al goed warm mogen zijn.
Volgens mij duurt het ook wel zo'n 15 á 20km voordat een auto echt goed op temperatuur is, KVS is bij mijn auto wel na 3km op temperatuur..
 
Dacht dat olie wel warmer werd dan circa 65 graden, zeker met een lichtere motor. Maar heb ook geen idee hoe warm mijn motoren worden, heb niet eens een KVS temp meter (alleen een lampje voor als die overhit..)
Dacht ik ook. Zelf ook geen KVS meter ... a nee, da kan ni, heb geen koelvloeistof. Maar ook geen olietmperatuurmeter. Volgens een betere Suzuki kener op MF (ben zijn naam effe kwijt), zou mijn olie in de winter zelfs de 40°C niethalen.
Olie koeler deels afdekken zou daaraan kunnen helpen, maar zonder temperatuurmeter durf ik dat niet.
 
Dacht dat olie wel warmer werd dan circa 65 graden, zeker met een lichtere motor. Maar heb ook geen idee hoe warm mijn motoren worden, heb niet eens een KVS temp meter (alleen een lampje voor als die overhit..)
Ik vind het ook onnodig, want wat moet je ermee?
Moet je met koude olie en kvs rustig blijven rijden? Of moet je juist veel gas geven zodat de motor warmer wordt?
En wordt een watergekoelde motor juist heter als je met weinig toeren rijdt?
 
Volgens mij duurt het ook wel zo'n 15 á 20km voordat een auto echt goed op temperatuur is, KVS is bij mijn auto wel na 3km op temperatuur..
Eens uw koelwater op goede temp is (90°C), is uw blok zelf ook wel goed op temperatuur normaal. Niet uw gehele motorcompartiment, maar alles wat goed warm moet zijn toch wel hoor.

Het motorblok van een motor zit natuurlijk wel meer in de wind, zal ook wel mee bepalend zijn.
 
Ik vind het ook onnodig, want wat moet je ermee?
Moet je met koude olie en kvs rustig blijven rijden? Of moet je juist veel gas geven zodat de motor warmer wordt?
En wordt een watergekoelde motor juist heter als je met weinig toeren rijdt?
Zolang de motor niet op volledige bedrijfstemp is, rustig rijden, niet te hoog in toeren.
Maar zeker niet stilstaand op stationair laten opwarmen eerst, dat duurt gewoon te lang en bezorgt gevoelig meer slijtage.
 
Zolang de motor niet op volledige bedrijfstemp is, rustig rijden, niet te hoog in toeren.
Maar zeker niet stilstaand op stationair laten opwarmen eerst, dat duurt gewoon te lang en bezorgt gevoelig meer slijtage.
Er is wel verschil in water- en luchtgekoelde motoren.
 
Eens uw koelwater op goede temp is (90°C), is uw blok zelf ook wel goed op temperatuur normaal. Niet uw gehele motorcompartiment, maar alles wat goed warm moet zijn toch wel hoor.

Het motorblok van een motor zit natuurlijk wel meer in de wind, zal ook wel mee bepalend zijn.
Mijn kleine BMW heeft een warmtewisselaar tussen koelvloeistof en olie.
En eerder had ik een TL1000R, die heeft dat ook. :)
 
Vroeger maakte ik me daar nog druk om, tegenwoordig niet meer.:]
Wat is u rustig. :? ;)
Zolang de motor niet op volledige bedrijfstemp is, rustig rijden, niet te hoog in toeren.
Maar zeker niet stilstaand op stationair laten opwarmen eerst, dat duurt gewoon te lang en bezorgt gevoelig meer slijtage.
Zet hem op de bok en in de versnelling, dan heeft die wat te doen.
Wel eens in zes gezet en >200 km/u op de teller. _O-
 
Er is wel verschil in water- en luchtgekoelde motoren.
Klopt, maar voor beide types geldt, starten, en eventjes laten draaien (zeker bij turbomotoren), maar na een half minuutje vertrekken en rustig rijden. Voor beide types is het slecht(er) als je ze stationair laat warmdraaien.

Watergekoelde motorblokken zijn doorgaans wel sneller op temperatuur omdat die een dubbel (of soms zelfs drievoudig) circuit hebben. Of toch bij auto's, geen idee bij motoren aangezien daar alles compacter moet zijn. Een klein circuit dat pas overgaat in het grote circuit via de radiator als dat kleine circuit een bepaalde temperatuur krijgt.

Luchtgekoelde blokken hebben dat niet, al had je bij veel luchtgekoelde auto blokken wel de geforceerde luchtkoeling, maar komt nog lang niet in de buurt bij waterkoeling.

Ook lucht/olie gekoelde blokken hebben zelden een opgedeeld koelcircuit.
 
Vroeger maakte ik me daar nog druk om, tegenwoordig niet meer.:]
Druk maak ik me er ook niet bepaald om, in de winter gewoon wat rustiger dan in de zomer. Beter is de motor goed warm, maar hij zal er ook niet extreem harder door slijten dat ie in de winter wat minder warm wordt.

Een olietemperatuurmeter zou ik gewoon graag hebben, maar niet omdat het moet ;)
 
Ik ben blij dat ik niet meer naar een olietemperatuurmeter hoef te kijken.O-)
Hoe bedoel je? Rijdt je elektrisch?

Edit: standaard heeft bijna geen enkel motorvoertuig een olietemperatuurmeter. Maar enkel een KVS meter. Toch?
 
Eens uw koelwater op goede temp is (90°C), is uw blok zelf ook wel goed op temperatuur normaal. Niet uw gehele motorcompartiment, maar alles wat goed warm moet zijn toch wel hoor.

Het motorblok van een motor zit natuurlijk wel meer in de wind, zal ook wel mee bepalend zijn.
Kan iig uit wel uit evaring vertellen dat de versnellingsbak olie na 10km niet op temperatuur is. Dan is mijn 4de namelijk nog wat hakerig, na 20km niet meer.

Ik vind het ook onnodig, want wat moet je ermee?
Moet je met koude olie en kvs rustig blijven rijden? Of moet je juist veel gas geven zodat de motor warmer wordt?
En wordt een watergekoelde motor juist heter als je met weinig toeren rijdt?
Van mij hoeft het ook niet, ga toch niet lopen skeuren als ik net op de motor zit. Houd sowieso 20km aan voordat ik er maar aan denk om vol gas te gaan.
Laat hem wel meestal een minuutje lopen voordat ik vertrek (handschoenen aan, helm vast etc.) zodat de olie echt rond is. Dan gewoon (rustig) rijden. Schijnt ook de beste manier te zijn. :Y

Auto komt meestal wat minder precies (lees gewoon trappen als de KVS op temp is :+), maar als daarvan de motor ploft na 25 jaar zou ik stomverbaasd zijn. :9
 
Hoe bedoel je? Rijdt je elektrisch?

Edit: standaard heeft bijna geen enkel motorvoertuig een olietemperatuurmeter. Maar enkel een KVS meter. Toch?
Ik had vroeger een lucht/ oliegekoelde Ducati. De sensor sat voorin in de kuip bij de oliekoeler. 's Winters blijft die olie gewoon koud, tenzij je de koeler afplakt. Soms is het gewoon beter als je iets niet weet.
 
Als je met een watergekoelde motor de eerste kilometers rustig rijdt is dat goed genoeg, dat kun je zonder metertjes ook wel.
In veel moderne auto's zit ook geen temp meter meer, alleen een lampje als hij te heet wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan