Ninja 250R 小さなカエル

Conslusie tijd :)

Voor elk type meting heb ik het gemiddelde van minstens 6 woon-werk ritten genomen 3 heen, 3 terug met dezelfde weersomstandigheden, qua regen en temperatuur, de afstand is ongeveer 25km. Hoe de nieuwe thermostaat het doet in de regen weet ik nog niet want daarvoor heb ik nog niet genoeg data.

Olie temperaturen
Standaard thermostaat, na 4,5km is de olie 40 graden, na 10,9 is de olie 50 graden en na 13,4km is de olie 60 graden en bereikte nooit de 70.
Standaard thermostaat met radiator voor 50% afgedekt, na 4,4km is de olie 40 graden, bij 6,5km 50 graden na 10,4km is het 60 graden, na 15,0km 70 graden en na 23,2km is de olie gemiddel 80 graden.
Aprilia thermostaat met bypass, na 4,4km is de olie 40 graden, bij 6,2km 50 graden na 8,0km is het 60 graden, na 11,6km 70 graden en na 16,0km is de olie gemiddel 80 graden.

Koelvloeistof temperatuur
Standaard thermostaat, de onderste streep, de 70 graden duurde 10,5km om te bereiken.
Standaard thermostaat met radiator voor 50% afgedekt, de onderste streep, de 70 graden duurde 5,5km om te bereiken.
Aprilia thermostaat met bypass, de onderste streep, de 70 graden duurde 2,6km om te bereiken.

Conclusie
De koelvloeistof is dus veel sneller op temperatuur wat ook te verwachten was. De koelvloeistof blijf nu ook warmer aangezien de thermostaat bij 82 graden open gaat tegen 64 bij de standaard versie. Hierdoor zie je ook dat de olie in staat is om richting de 80 graden te klimmen. De koelcapiciteit van de radiator is nog altijd meer als nodig en ik zie tijdens het rijden zelden de koelvloeistof temperatuur boven de 80 graden komen. In de zomer is dat waarschijnlijk wel anders aangezien de buitenlucht rond de 5 graden was tijdens de metingen. Dat de koeling overbemeten is zie je ook terug in de grafiek, zelfs als ik de radiator voor de helft afplak duurt het een behoorlijke tijd voordat de koelvloeistof op temperatuur is en de olie bereikte de 80 graden pas na 23km.

Ik ben blij met mijn nieuwe thermostaat, hoef niet meer mijn radiator af te plakken en dat in de gaten te houden. Nu nog kijken of bij regen de verschillen ook zo groot zijn. Voor nu ben ik gewoon blij dat ik nu meer dan 50% van mijn woon-werk rit olie heb die 70 graden of meer is.

889.jpg
 
Laatst bewerkt:
Doe je goed! :t

En hoe meer ik je daarmee bezig zie, hoe meer ik denk dat mijn motorblok, zeker dezer dagen, gewoon helemaal nooit op temperatuur komt :P
 
Daarom op de Bandit dus ook:


Weet je nog? :)
 
Doe je goed! :t

En hoe meer ik je daarmee bezig zie, hoe meer ik denk dat mijn motorblok, zeker dezer dagen, gewoon helemaal nooit op temperatuur komt :P

Zeker met dit weer niet....

Daarom op de Bandit dus ook:


Weet je nog? :)

Precies dat, hiervoor ging ik in de winter bij mijn EX500/GPZ500/Ninja250r ook gewoon de helft afplakken.

@DKP Anders gewoon je oliekoeler na de rit voelen hoe warm die is. Dan kun je redelijk goed bepalen of dat bijna kokend is of warm/lauw. En dan gewoon eerst de helft afplakken met ducktape, dat kun je er meteen aftrekken als het te warm is.
En dan kijken of het helpt... waarschijnlijk wel.

Of gewoon een olie temperatuur meter aanschaffen ;)
 
Laatst bewerkt:
Zeker met dit weer niet....
Ik merk het aan mijn verbruik ...
Kom maar met moete meer aan 525km per tank :+
@DKP Anders gewoon je oliekoeler na de rit voelen hoe warm die is. Dan kun je redelijk goed bepalen of dat bijna kokend is of warm/lauw. En dan gewoon eerst de helft afplakken met ducktape, dat kun je er meteen aftrekken als het te warm is.
En dan kijken of het helpt... waarschijnlijk wel.

Of gewoon een olie temperatuur meter aanschaffen ;)
Dingen waar ik idd, naar aanleiding van jouw "project" ook al aan dacht, maar door gebrek aan plaats en comfort om te sleutelen nog niet aan toe gekomen.

Maar we zijn nu aan het onderhandelen voor een huis, en dat is volledig onderkeldert, waarbij een deel echt een garage is (ongeveer 6x4m), en nog een extra garagebox buiten ook. Dus als het dat huis wordt, plaats genoeg ... of teveel zelfs ...

... ohw, dat laatste kan opgelost worden, met een extra motor ... of 2 ... of 3 ... :+
 
Maar we zijn nu aan het onderhandelen voor een huis, en dat is volledig onderkeldert, waarbij een deel echt een garage is (ongeveer 6x4m), en nog een extra garagebox buiten ook. Dus als het dat huis wordt, plaats genoeg ... of teveel zelfs ...

... ohw, dat laatste kan opgelost worden, met een extra motor ... of 2 ... of 3 ... :+

Klinkt goed... link naar de makelaar? ;)

Zat vanochtend wat te zoeken naar Ninja's en uiteindelijk kwam ik deze tegen...

kawasaki-ninja.png


Hier hebben ze de hele onderkuip dicht gemaakt, hoger als ik dat heb gedaan maar wel met enkele ventilatie kieren die met gaas afgedicht zijn. De openingen lijken wel naar beneden te zijn, waardoor er geen directe airflow op het blok is.
Heb hierna verder gezocht maar kan er verder helemaal niks over vinden, het ziet er wel netjes uit :)
Het is waarschijnlijk wel een custom oplossing van iemand.
 
Laatst bewerkt:
Hallo ArendJan, dit topic is al meer dan 90 dagen oud. Weet je zeker dat je nog wilt reageren?
Ja, dat wil ik.

Mijn laatste reactie was pre-covid en was van 2 jaar geleden + 1 dag. Ondertussen altijd de administatie bijgehouden (moet deze nog verwerken op het forum) en een paar puntjes gehaald bij the Riding Game.

13 februari de motor uigebreid gewassen... en als het goed is mag die nu weer elke week op pad.

906.jpg
 
Voor de administratie en omdat ik de oude posts niet meer kan bewerken...

Onderhoud en andere kosten 2020

19664.5
02-01-2020 Olie + oliefilter + olie filter boutkop aangeschaft in 2019
19664.5 02-01-2020 Bougies aangeschaft in 2019
19664.5 02-01-2020 Geel H7 lampje aangeschaft in 2019
19790.3 08-01-2020 Benzine 13,29 liter a € 22,45
20109.3 20-01-2020 Benzine 13,50 liter a € 22,40
20305.7 25-01-2020 Kettingwielen voor 15T, achter 44T en een 106 schakels 520 ketting + kettingsmeer € 80,45
20397.5 28-01-2020 Benzine 12,29 liter a € 20,27
20662.7 05-02-2020 Benzine 10,88 liter a € 17,72
20753.6 08-02-2020 90 graden thermostaat met bypass geplaatst € 63,61
20753.6 08-02-2020 Koelvloeistof vervangen € 21,40
20753.6 11-02-2020 Bouten, rivet, ring, etc € 11,70
20753.6 11-02-2020 Onderkuip afdichter € 13,95
20936.1 18-02-2020 Benzine 11,71 liter a € 19,08
21244.6 01-03-2020 Benzine 12,63 liter a € 20,45
XXXX 11-03-2020 Benzine 12,63 liter a € 17,35
21618.9 30-07-2020 Benzine 7,42 liter a € 11,12
21743.6 Eindstand 2020

Eenmalig kosten € 98,07
Onderhoud € 101,85
Benzine € 150,84
Totaal 2020 € 350,76
Totaal 2018-2020 € 2.041,28

Onderhoud en andere kosten 2021

21750.9
29-08-2021 Benzine 5,97 liter a € 10,62
21893.0 Eindstand van 2021

Eenmalig kosten € 0,00
Onderhoud € 0,00
Benzine € 10,62
Totaal 2020 € 10,62
Totaal 2018-2021 € 2.051,90


In voorraad
Voorvorkkeerring aangeschaft in 2018
K&N Oliefilter aangeschaft in 2019
2x NGK CR8E Bougie aangeschaft in 2019
Hiflo Filtro Luchtfilter aangeschaft in 2019
Hiflo Filtro Luchtfilter aangeschaft in 2019
Remblokken aangeschaft in 2019
Frameafdekdop aangeschaft in 2019
Geel Powertec Retro Yellow H7 aangeschaft in 2019
1x 5mm moer 920151757 aangeschaft in 2019
1x Rivet 920390060 aangeschaft in 2019
3x Bout 6x14 921511654 aangeschaft in 2020
2x Bout 5x16 921540182 aangeschaft in 2020
1x Nylong ring 922001011 aangeschaft in 2020
2x Kunstof nagel 920390014 aangeschaft in 2020
2x Slangklem 921710261 aangeschaft in 2019
Slangklem 921701033 aangeschaft in 2019
Orginele koelslang 390620695
Orginele koelslang 390620195
2e hands Thermostaathuis + afsluiter overdruk koelsysteem aangeschaft in 2019
2e hands KTM Duke 390 thermostaat aangeschaft in 2019
 
Laatst bewerkt:
Dag Oma,

Op 4 maart 2009 reed ik de 12345.6 op de klok. Ninja 250R 小さなカエル

Op 31 mei 2022....
924.jpg

925.jpg


... heb ik de 23456.7 kilometer stand erop gezet en ff een foto gemaakt.

Op 24 april 2022 bij kilometerstand 22760.8 heb ik een kleine aanpassing gemaakt. Na mijn eerste aanpassingen om het motorblok meer te beschermen tegen regen viel het mij op dat bij het rijden door zware regen en plassen af en toe de temperatuur nog flink kon dalen.

757.jpg


In deze situatie kan er via de onderkant nog behoorlijk wat vocht op de carter komen en ik had al wel eens het plan om daar iets mee te doen.

Voor ik een echte oplossing ging maken bedacht ik een tijdelijke variant, die ik bij teveel warmte er ook makkelijk vanaf kon halen. Aluminium tape. Vanaf de zijkant zie je er niets van...
926.jpg


Van binnen...
928.jpg


Van buiten...
927.jpg


Tijdens de zomerbuitjes gemerkt dat het een verschil maakte bij regenplassen op straat. Tijdens de zomer werd de temperatuur niet te hoog, maar vooral de afgelopen keren in de stortbuien merkte ik dat de olietemperatuur in de carterpan stabieler was als zonder.

Na 2500km ziet het er inmiddels zo uit....
929.jpg


Ook ben ik begin deze maand de 24969.0 voorbij gereden waarmee ik dus meer dan 20.000 kilometer op mijn motor heb gereden sinds de aanschaf.
 
Voor de administratie nog het vorige jaar bijwerken...

Onderhoud en andere kosten 2022
22037.2
17-02-2022 Benzine 12.14 liter a € 24.65
22364.6 22-03-2022 Benzine 12.66 liter a € 28.98
22696.6 21-04-2022 Benzine 12.61 liter a € 27.10
23037.0 15-05-2022 Benzine 13.41 liter a € 29.76
23396.5 30-05-2022 Benzine 13.07 liter a € 29.00
23699.6 14-06-2022 Benzine 11.15 liter a € 27.31
24039.9 28-06-2022 Benzine 12.54 liter a € 30.21
24387.3 26-07-2022 Benzine 13.27 liter a € 28.25
24755.6 01-09-2022 Benzine 13.41 liter a € 26.94
25105.5 22-09-2022 Benzine 12.72 liter a € 24.03
25438.0 20-10-2022 Benzine 12.01 liter a € 24.01
25801.6 15-11-2022 Benzine 12.74 liter a € 24.83
25975.9 23-11-2022 Bridgestone Battlax BT46F a € 135.00
25975.9 23-11-2022 Onderdelen remmen a € 35.60
26065.9 29-11-2022 Benzine 10.43 liter a € 20.95

26239.0 Eindstand van 2022
Eenmalig kosten € 0,00
Onderhoud € 170,60
Benzine € 346,02
Totaal 2022 € 516,62
Totaal 2018-2022 € 2.568,52


In voorraad
Voorvorkkeerring aangeschaft in 2018
K&N Oliefilter aangeschaft in 2019
2x NGK CR8E Bougie aangeschaft in 2019
Hiflo Filtro Luchtfilter aangeschaft in 2019
Hiflo Filtro Luchtfilter aangeschaft in 2019
Remblokken aangeschaft in 2019
Frameafdekdop aangeschaft in 2019
Geel Powertec Retro Yellow H7 aangeschaft in 2019
1x 5mm moer 920151757 aangeschaft in 2019
1x Rivet 920390060 aangeschaft in 2019
3x Bout 6x14 921511654 aangeschaft in 2020
2x Bout 5x16 921540182 aangeschaft in 2020
2x Bout 920431416 aangeschaft in 2022
2x Schroef 920091458 aangeschaft in 2022
1x Nylong ring 922001011 aangeschaft in 2020
2x Kunstof nagel 920390014 aangeschaft in 2020
2x Slangklem 921710261 aangeschaft in 2019
Slangklem 921701033 aangeschaft in 2019
Orginele koelslang 390620695
Orginele koelslang 390620195
2e hands Thermostaathuis + afsluiter overdruk koelsysteem aangeschaft in 2019
2e hands KTM Duke 390 thermostaat aangeschaft in 2019
 
Gisteren bij kilometerstand 25975.9 een nieuwe voorband eronder gezet een Bridgestone Battlax BT46F en nog wat spullen besteld voor de aankomende beurt.

Die spulletjes waren 2 schroeven, maar belangrijker nog 2 bouten waarmee de remblokjes vast zitten. De remblokken voor werder al wat minder en ik had toen gezien dat deze inbus bouten er niet al te mooi meer uitzagen.
Deze zijn in 2022 al binnengekomen, maar dacht toen ze even snel te vervangen (en de remblokjes) maar draaide toen de inbus binnenkant kapot.

941.jpg
 
Van de week kruipolie op de bouten gedaan in de hoop dat ze losser zouden gaan zitten, eerst nog een iets grotere maat inpus geprobeerd, die zat wel klem, maar draaide de inbus verder verrot.

Toen een kleine maat tapeinduithaler, maar de bouten zaten sterker vast dan dat het materiaal sterk was.
942.jpg


Daarna rustig met een grote maat boor de kern uitgeboord, precies zover dat het dunnere gedeelte los kwam en er alleen een holle bout met schroefdraard overbleef.
943.jpg


Gelukkig kwam daarna de rest los met de grotere tapeinduithaler en kwam het er uit zonder de klauw of schroefdraad te bechadigen.
944.jpg

Bij het verwijderen van het schroefdraad van de tapeinduithaler zijn ze wel gebroken.
945.jpg


Daarna alles met nieuwe bouten en nieuwe blokjes en schoongemaakt weer in elkaar gezet.
946.jpg

947.jpg


Daarna nog bougies oude eruit en nieuwe erin, olie en oliefilter.
948.jpg

949.jpg


Kortom bij 26892.4 nieuwe rembokken, oliefilter, olie en nieuwe bougies gedaan en een kleine roestige schroef bij het rempotje vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Eerst de administratie van het vorig jaar bijwerken voor we zaken van het nieuwe jaar gaan melden.

Onderhoud en andere kosten 2023
26309,7
17-01-2023 Benzine 9.42 liter a € 16.85
26593,4 09-02-2023 Benzine 11.02 liter a € 20.05
26892.4 02-03-23 Remblokken voor, Bougies, Olie + Oliefilter, 2 boutjes allemaal al eerder aangeschaft
26896,7 14-03-23 Benzine 11.43 liter a € 21,59
27169,2 30-03-23 Benzine 10,69 liter a € 19,34
27465,5 13-04-23 Benzine 11,44 liter a € 21,50
27782,6 11-05-23 Benzine 12,15 liter a € 21,74
27985,0 30-05-23 Benzine 6,69 liter a € 11,83
28204,4 20-06-23 Benzine 7,42 liter a € 13,57
28401,1 04-07-23 Benzine 6,80 liter a € 13,53
28600,5 15-08-23 Benzine 7,12 liter a € 14,80
28877,0 30-08-23 Benzine 9,26 liter a € 19,44
29144,9 21-09-23 Benzine 8,93 liter a € 19,10
29342,4 03-10-23 Benzine 6,69 liter a € 14,04
29553,9 17-10-23 Benzine 7,01 liter a € 14,22
29815,6 31-10-23 Benzine 9,01 liter a € 17,92

29984.8 Eindstand van 2023
Eenmalig kosten € 0,00
Onderhoud € 0,00
Benzine € 259,52
Totaal 2023 € 259,52
Totaal 2018-2023 € 2.828,06
 
2024 begon niet zo prettig, op 2 januari ging ik tanken en bij het openen van de tankdop liep er water met troep de benzinetank in en bleef er water in de rand om de tankdop staan. Ik had haast dus snel getankt en weer verder gegaan en hem daarbij door de 30.000km gedraaid.

29990,5 02-01-24 Benzine 6,12 liter a € 11,44

Afgelopen donderdag wou ik starten en gaf de accu aan dat hij er geen zin meer in had. Dus zaterdag maar eens wat aandacht gegeven aan de motor. De accu die erin zat sinds ik hem heb is na minstens 5,5 jaar overleden. Dus een nieuwe gehaald bij Goedhart voor € 59,95 en die erin gezet.

30047,9 27-01-24 Nieuwe accu a € 59,95
 
Laatst bewerkt:
Daarna de tankdop, ik had al wel gezien dat er viezigheid om de ring heen zat, maar de hoeveelheid troep die eronder zat, daar was ik wel verbaasd over.

977.jpg

978.jpg


Eerst maar gaan schoonmaken..
979.jpg

Het afvoer gaatje zat dus dicht vandaar dat er regen water met troep in was blijven staan.
Alles verder schoongemaakt de afvoer gecheckt en alles weer in elkaar geschroeft.

980.jpg

981.jpg


Maandag tijdens het rijden merkte ik dat de motor soms wat onregelmatig draaide.

Ik hoefde nog niet te tanken, maar er is water met wat zooi in de tank gelopen. Dus vanochtend hem af getankt en er een half flesje Wynn's injector cleaner bijgegooid voor de zekerheid.

30120,0 30-01-24 Benzine euro 98 6,26 liter a € 14,14
30120,0 30-01-24 Wynn's injector cleaner a € 19,90
 
Laatst bewerkt:
Gisteren eindelijk mijn motor weer aan de praat gekregen.

Op 19 maart had ik nog een riding game foto gemaakt, maar daarna begon mijn motor op 1 cylinder te draaien en ging ook het FI lampje aan. Gelukkig was ik pas een paar km van huis.
Ik kwam tijdens het binnendoor terug naar huis rijden al tot de conclusie dat waarschijnlijk de vonk het niet deed.

Daarna snel de auto gepakt en naar mijn werk gegaan. Vanwege drukte te weinig tijd en dus op internet gezocht wat er aan de hand zou kunnen zijn. Waarschijnlijk was het de `stickcoil` Kawasaki onderdeel 21171-1286 / Denso 129700-4580 J0458 deze is namelijk later vervangen door Kawasaki onderdeel 21171-0028 Denso 129700-5350 J0458.
1003.jpg


Dus daar heb ik er 2 van besteld. Toen die binnenwaren afgelopen week, deze vervangen voor cilinder 1, maar het mocht niet baten. Daarna met behulp van het analyse draad de storing uitgelezen. 5x lang 1x kort dus `Stick coil #1 malfunction, wiring open or short`
1004.jpg


Daarna de kabelboom gaan doormeten en uiteindelijk de boosdoener gevonden.
1005.jpg


De draad zelf was nog niet beschadigd, de mantel was door en deze raakte het frame.
1006.jpg


Met iso-tape van 2,49 het probleem opgelost.

Vandaag tijdens mijn proefritjes wel weer 2 riding game foto's gemaakt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan