Nitro op Diesel laten lopen

jjw

Rookie
26 sep 2004
1
0
Den Helder
Nou ben ik nieuw hier en daardoor zal dit topic hier niet goed staan, vegeef het me.

Ik pobeer erachter te komen of een nitro motor ook op diesel zou kunnen lopen, in theorie is de techniek eigenlijk hetzelfde.

Ik hoopte dat jullie mischien hier een zinnig antwoord op kunnen geven.
 
Nitro-motor(tje)s worden toch alleen in speelgoed gebruikt? Kenmerkend is, als ik mij goed herinnner, de gebrekkige regelbaarheid van het toerental.

Een grotere daarop lijkende motor, de "gloeikop-motor" heb ik vroeger wel eens in scheepjes gezien (héél lang geleden).

Al die gloeikop-motor-achtige 2-takt-constructies kunnen lopen op meerdere mengsels, waarbij in ieder geval een smeer-component is opgenomen (vaak: wonderolie). Wil het spul onvoldoende ploffen dan wordt/werd vaak een scheutje ether toegevoegd.

"Op hol slaan" was niet zeldzaam.
 
Ik heb thuis een paar nitro motortjes liggen en mijn broer heeft een tijdje terug het motortje van onze OS-Max 3,5cc op diesel laten lopen, het ging maar heel slecht, de motor draaide enkel met de gloeikop op de cilinderkop, als je deze eraf haalde viel het motortje stil.

Als je de gewone brandstof (methanol met 5%nitro) mengde met diesel ging het wel maar was er echt geen vermogen.

Principe is inderdaad hetzelfde maar de nitro heeft zo een motortje echt wel nodig om genoeg vermogen af te leveren.

PS: Mijn broer heeft vorige week in Nederland een Royal Enfield op Diesel gekocht, hij is een beetje dieselfreak.
 
Het mengsel is idd Ether en Risinus olie ( aka wonderolie).

Maar Het Ether -Risinus olie mengsel en zeker met Nitro toevoeging heeft als eigenschap dat het veel en veel sneller ontbrand en bij een lagere compressie, maar toch heel wat uitzettingskracht bevat.
 
Nitro is licht ontvlambaar, diesel niet echt, energie die bij nitro vrijkomt is dus veel hoger, en diesel heeft een veel hogere compressie nodig dan nitro om te ontbrandden.

Principe is hetzelfde, maar uiteindelijk technisch grote verschillen.
 
Nitro is toch hoofdzakelijk zwavelzuur + salpeterzuur? Als je daar een lapje katoen in drenkt krijg je nitro-cellulose (schietkatoen) en het combineert ook zo "leuk" met glycerine en een druppeltje water ....
Gebruik je er verende tank-ophanging bij?

})
 
Terug
Bovenaan Onderaan