Niu, Super Soco, anders?

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Met de toch nog steeds hoge benzineprijzen en de verwachting dat die alleen maar duurder worden, wil ik zsm gaan sparen voor een elektrische woonwerkslet. Met 45km/u de 20km overbruggen lijkt me niets omdat snelweg op en af veel makkelijker is en om de speed pedelec reacties voor te zijn, ik heb een pleuris hekel aan fietsen.

Nou zag ik wel diverse merken, maar Super Soco en Niu lijken de meest logische kanshebbers te zijn met 90 en 100 km/u topsnelheid en 35/70 en 75km range. Dan zou ik bij de een dus op het werk en thuis weer moeten laden of een accu bijkopen en de andere kom ik gewoon mee thuis. De prijzen liggen dan zo rond de €4500-€5500.

Zijn er hier ervaringen met de een of ander en wellicht nog andere vergelijkbare ww-sletjes? Het idee is dat ik op het werk vast wel een stopcontact kan vinden om op te laden en anders heb ik die in de schuur ook (en zonnepanelen op het dak voor that manner)

Even de linkjes:

Niu MQi GT EVO 65-75 km range (volgens leverancier) 100km/u

Super Soco CPx L3e 35 of 70 km range (volgens leverancier) 90 km/u

Super Soco TC Max 92 km range (volgens leverancier) 90 km/u
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met de toch nog steeds hoge benzineprijzen en de verwachting dat die alleen maar duurder worden, wil ik zsm gaan sparen voor een elektrische woonwerkslet. Met 45km/u de 20km overbruggen lijkt me niets omdat snelweg op en af veel makkelijker is en om de speed pedelec reacties voor te zijn, ik heb een pleuris hekel aan fietsen.

Nou zag ik wel diverse merken, maar Super Soco en Niu lijken de meest logische kanshebbers te zijn met 90 en 100 km/u topsnelheid en 35/70 en 75km range. Dan zou ik bij de een dus op het werk en thuis weer moeten laden of een accu bijkopen en de andere kom ik gewoon mee thuis. De prijzen liggen dan zo rond de €4500-€5500.

Zijn er hier ervaringen met de een of ander en wellicht nog andere vergelijkbare ww-sletjes? Het idee is dat ik op het werk vast wel een stopcontact kan vinden om op te laden en anders heb ik die in de schuur ook (en zonnepanelen op het dak voor that manner)

Even de linkjes:

Niu MQi GT EVO 65-75 km range (volgens leverancier) 100km/u

Super Soco CPx L3e 35 of 70 km range (volgens leverancier) 90 km/u

Super Soco TC Max 92 km range (volgens leverancier) 90 km/u
Ik had er al een topic over begonnen, maar heb het idee dat het een zeldzaamheid is.

Op marktplaats staat op moment van schrijven het oude type NGT voor 3300 euro.
Overigens had ik in de gauwigheid gekeken en was een brommer verzekering helemaal kaal 180 euro p jaar, met wat schadevrije jaren rijd je veel goedkoper op een motorfiets , 40 of 50 ofzo .

Met nieuwprijzen ruim boven de 1000 euro snap ik ook niet dat men accu's aan bied op MP tussen de 100 en 200 euro, tenzij het niet hun scooter was waar de accu uitkwam ;)

Als ik nu 5000 moest uitgeven aan een motor zou ik toch een crf250/300 kopen, gewoon omdat ik dat mooi vind.
Als experiment / nieuwigheidje zou een Niu wel leuk zijn , maar uitrekenen wat nou net precies het goedkoopste is vind ik net zo saai als woon-werk ;)
 
wat men bij EV tweewielers vaak niet verteld, is dat die dingen hun max snelheid alleen halen bij een volle accu.
naarmate de afstand vorderd, raakt je accu leger, en daalt je max te halen snelheid.
het beste is om eens een proefrit met de genoemde machientjes te maken en te zien hoe lang ze t volhouden op de snelweg...
niet alleen is het zinloos om dan na de snelweg-rit gelijk maar op te laden om op de terugweg toch weer de top te kunnen halen; de levensduur van de accu gaat er ook enorm van achteruit...
 
Ik had er al een topic over begonnen, maar heb het idee dat het een zeldzaamheid is.

Op marktplaats staat op moment van schrijven het oude type NGT voor 3300 euro.
Overigens had ik in de gauwigheid gekeken en was een brommer verzekering helemaal kaal 180 euro p jaar, met wat schadevrije jaren rijd je veel goedkoper op een motorfiets , 40 of 50 ofzo .

Met nieuwprijzen ruim boven de 1000 euro snap ik ook niet dat men accu's aan bied op MP tussen de 100 en 200 euro, tenzij het niet hun scooter was waar de accu uitkwam ;)

Als ik nu 5000 moest uitgeven aan een motor zou ik toch een crf250/300 kopen, gewoon omdat ik dat mooi vind.
Als experiment / nieuwigheidje zou een Niu wel leuk zijn , maar uitrekenen wat nou net precies het goedkoopste is vind ik net zo saai als woon-werk ;)

Dat vind ik ook, saai. Maar dat doe ik liever op twee wielen ipv vier en zonder benzine te verstoken dan op een leuke motor waar wel benzine in moet.

wat men bij EV tweewielers vaak niet verteld, is dat die dingen hun max snelheid alleen halen bij een volle accu.
naarmate de afstand vorderd, raakt je accu leger, en daalt je max te halen snelheid.
het beste is om eens een proefrit met de genoemde machientjes te maken en te zien hoe lang ze t volhouden op de snelweg...
niet alleen is het zinloos om dan na de snelweg-rit gelijk maar op te laden om op de terugweg toch weer de top te kunnen halen; de levensduur van de accu gaat er ook enorm van achteruit...

Dat is wel een interessante die je daar aangeeft. Ik rij denk ik zo'n 10-12km enkele reis op de snelweg van de 20km die ik woon-werk rijd, dus dat zou wel interessant kunnen zijn om te onderzoeken.
 
wat men bij EV tweewielers vaak niet verteld, is dat die dingen hun max snelheid alleen halen bij een volle accu.
naarmate de afstand vorderd, raakt je accu leger, en daalt je max te halen snelheid.
het beste is om eens een proefrit met de genoemde machientjes te maken en te zien hoe lang ze t volhouden op de snelweg...
niet alleen is het zinloos om dan na de snelweg-rit gelijk maar op te laden om op de terugweg toch weer de top te kunnen halen; de levensduur van de accu gaat er ook enorm van achteruit...
Weet je het zeker dat dit per definitie voor elke accu slecht is?
Ik dacht juist dat men bij lithium varianten het aantal laad cycli aanduiden wat dan de volledige capaciteit is. Dus 2000 cycli en dan moet de accu nog 80% capaciteit van nieuw hebben.
Of 4000 keer voor de helft opladen, zo interpreteer ik dat.
Aangezien het geheugen effect vrijwel of helemaal verdwenen is.
 
Los daarvan zou ik met geen enkele van deze modellen met regelmaat de snelweg op willen.
Los van het feit dat ik snelweg vermijd.
Een kruis snelheid tussen 100 en 120 is wel wenselijk op de snelweg, tenzij in een grote lelijke bus, daar zit je wel veilig in.
En wat ik uit de advertenties op MP kan opmaken is het electronisch afregelen vd snelheid eenvoudiger als vroeger ( het opvoeren was)
 
Weet je het zeker dat dit per definitie voor elke accu slecht is?
Ik dacht juist dat men bij lithium varianten het aantal laad cycli aanduiden wat dan de volledige capaciteit is. Dus 2000 cycli en dan moet de accu nog 80% capaciteit van nieuw hebben.
Of 4000 keer voor de helft opladen, zo interpreteer ik dat.
Aangezien het geheugen effect vrijwel of helemaal verdwenen is.
waar ik op doel is een algemeen principe bij lithium accu's -> veroudering door warmte.
Interne warmte draagt bij aan de veroudering van de individuele cellen.

De cellen moeten het hardst werken als ze :
* volledig opgeladen zijn (100%) (o.a. hierop berekenen ze het aantal laad cylci als ik t goed heb...)
* bijna leeg zijn (vanaf ong. 40% of minder, afhankelijk van hoe de accu gemaakt is)

De drie apparaten waar TS mee komt, hebben alle drie 90kmpu als TOPsnelheid.
Die zul je in de praktijk dan vooral halen bij een volle accu, welke dan ook hard moet werken om de gevraagde prestatie te leveren.
dit zorgt er weer voor dat de accu vanbinnen nogal warm word (en hoe warm of in welk tempo dat gebeurt hangt af van je snelheid) waarbij de vuistregel is: hoe sneller je wilt rijden, hoe sneller de accu word leeggetrokken -> hoe warmer de accu word.
omdat lithium accu's gebruik maken van een separator van polyethyleen of polypropyleen, welke kan ´verdampen´, wil je de temperatuur in je accupack binnen de perken houden.
i.t.t. accu's van stekker auto's, zijn de accu's van tweewielers niet gekoeld.
als je dus met een warme accu op t werk aankomt en daar deze gelijk aan de lader zet, word de warmte van de rit aangevuld met de warmte van het laadproces... en daar houden accu's niet van (dáárom hebben bijv. tesla's een koelsysteem welke je kan horen blazen als een malle, wanneer het ding aan de lader staat).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb +-2 jaar geleden een Brammo Empulse R kunnen kopen, voor een zeeeeer schappelijke prijs...
is van BJ 2014 en had 7500km erop staan.
heb er nu 13000km op staan, en hij gaat nog altijd als een trein !
hij laad standaart op tot 4.15V> per cell... (Lithium ion is max 4.2V per cell) dus dan worden de celle niet 100% gestrest
Het leuke van de moto is, dat je altijd kan roere in den bak(gears) en altijd direct koppel hebt! dikke fun!!
Ik gebruik hem dagelijks voor woon werk verkeer. (heb een cbf600 voor grote toeren)
 
Ik heb vandaag voor het eerst een Super Soco in het wild gespot. (In Parijs, where else) Lijkt me een ideale stadsbrommer.
 
Vandaag een advertentie van een niu gt voor 2750 in Gravenzande. Op MP.
Blijf het leuk spul vinden maar in China kosten ze 1/3 van hier en de accu prijzen 🤐 ..
De andere gt op MP staat er ook nog steeds, inmiddels een maand ofzo.
 
Ik heb er ook aan zitten denken om een E-motor te kopen voor woon-werk, maar ik kom steeds terug op het feit dat een vergelijkbare ICE motorfiets VEEL goedkoper is in aanschaf, en dat je voor dat prijsverschil wel heel veel benzine kan kopen. Dus de terugverdientijd is vaak langer dan de levensduur van de accu.

Bijvoorbeeld: de Super-Soco TC-max kost 5.499,- en de Honda Vision 110 kost 2.849 (ja, is een scooter, maar de tc-max ook want je hoeft niet te schakelen bovendien heeft de vision nog meer vermogen ook met 6,4 Kw t.o.v. de 5,1 Kw van de TC-max)

5.499
2.849 -
_______
2.650

Stel dat de benzine over de komende zeg 5 jaar gemiddeld op 2,65 uit zou komen (wat ik niet hoop) dan zou je dus alsnog 1000 liter benzine kunnen verbruiken voordat je goedkoper uit zou zijn geweest met de TC-max
op 1000 liter zou je volgens mij op de Vision makkelijk 30.000 Km af moeten kunnen leggen (ik denk zelfs dat het verbruik dichter in de buurt van de 1 op 35 zit of nog beter maar daar heb ik geen gegevens van dus ik ga uit van het slechtste geval voor de Vision)

De accu van de TC zal waarschijnlijk na die 5 jaar met 30.00 Km wel behoorlijk aan prestaties hebben ingeleverd, terwijl de Vision (na de servicebeurten op de juiste tijden) nog wel even mee kan)

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik nu al op een moderne (2019) euro-4 motorfiets rijd met een brandstof verbruik van gemiddeld 3,7l/100 Km, waarmee ik WEL gewoon de snelweg op kan en andere leuke dingen kan doen.
Deze zou ik niet weg doen, maar deze zou dus alleen wat minder gebruikt worden (wat dus ook niet goed is voor de motor).

Hoe zien jullie dit ?
 
Ik heb er ook aan zitten denken om een E-motor te kopen voor woon-werk, maar ik kom steeds terug op het feit dat een vergelijkbare ICE motorfiets VEEL goedkoper is in aanschaf, en dat je voor dat prijsverschil wel heel veel benzine kan kopen. Dus de terugverdientijd is vaak langer dan de levensduur van de accu.

Bijvoorbeeld: de Super-Soco TC-max kost 5.499,- en de Honda Vision 110 kost 2.849 (ja, is een scooter, maar de tc-max ook want je hoeft niet te schakelen bovendien heeft de vision nog meer vermogen ook met 6,4 Kw t.o.v. de 5,1 Kw van de TC-max)

5.499
2.849 -
_______
2.650

Stel dat de benzine over de komende zeg 5 jaar gemiddeld op 2,65 uit zou komen (wat ik niet hoop) dan zou je dus alsnog 1000 liter benzine kunnen verbruiken voordat je goedkoper uit zou zijn geweest met de TC-max
op 1000 liter zou je volgens mij op de Vision makkelijk 30.000 Km af moeten kunnen leggen (ik denk zelfs dat het verbruik dichter in de buurt van de 1 op 35 zit of nog beter maar daar heb ik geen gegevens van dus ik ga uit van het slechtste geval voor de Vision)

De accu van de TC zal waarschijnlijk na die 5 jaar met 30.00 Km wel behoorlijk aan prestaties hebben ingeleverd, terwijl de Vision (na de servicebeurten op de juiste tijden) nog wel even mee kan)

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik nu al op een moderne (2019) euro-4 motorfiets rijd met een brandstof verbruik van gemiddeld 3,7l/100 Km, waarmee ik WEL gewoon de snelweg op kan en andere leuke dingen kan doen.
Deze zou ik niet weg doen, maar deze zou dus alleen wat minder gebruikt worden (wat dus ook niet goed is voor de motor).

Hoe zien jullie dit ?
Ik ben berucht dat ik alles 'naar mij toe reken' dus ik zou al van een 2e hands Niu uitgaan zoals ik boven noemde, die qua prijs overeenkomen met een nieuwe Honda Vision.
Een Honda Vision vind ik overigens ook een leuk ding om te zien en dat vind ik persoonlijk gelukkig nog steeds belangrijker dan een gemotoriseerde 2wieler kopen aan de hand van wat mijn calculator er van vind ;)

Verder hoef ik er niet veel van te vinden van mijzelf omdat iedereen wel wat te vinden heeft op internet :)

Bijvoorbeeld : waarmee ik WEL gewoon de snelweg op kan en andere leuke dingen kan doen" zou ik formuleren met OF leuke dingen mee doen aangezien ik snelweg afgrijselijk vind.

Daarnaast is er mijn inziens en voor zover ik denk te weten, nog niet genoeg vergelijkingsmateriaal van de afschrijving van de accu ten opzichte van de slijtage maar vooral onderhoudskosten aan een benzine motorblok.

Dan is het vlgs mij ook minder nuttig om te proberen uit te rekenen wat 'gunstiger' is, tenzij je een lease rijder bent en na 2 jaar wat anders gaat leasen en je van tevoren weet wat de kosten zijn.

Overigens vind ik een SH300 een veel leukere scooter ( heb er 1 gehad) en die zijn 2e hands regelmatig te koop voor dezelfde 3000 die een 2e hands Niu nu kost, hoewel die maar max 70 / 80 gaat.
Als je daar iets aan de vario gaat vervangen kost een riempje ook gauw 100 euro en nieuwe rolletjes met vario 2 a 300 .

Maar op reis leggen de meeste mensen meer af dan die 80 km die je kan halen op een accu en dan 4 uur op een terras wachten tot de accu (deels) is opgeladen is ook wel wat anders dan dat kwartiertje bij de benzinepomp.

Als ik dan iets mag vinden is het dat mijn zonnepanelen op de bus niet genoeg stroom kunnen opwekken om 1 keer in de week een rondje te gaan rijden op een Niu :)
En dan heb ik het liefst een scooter mee die zo licht mogelijk is qua gewicht en verbruik en dus inhoud/vermogen.

En ik heb een filmpje gezien van een Niu na 1 winter door gereden te hebben en de hoeveelheid roest leek op die holleeder scooters die totaal niet onderhouden/gewassen worden.
 
Ik denk dat ik snap wat je zegt, maar ik denk dat men vergeet dat ook elektrische motorfietsen (en brommers) echt WEL onderhoud nodig hebben.

De reden dat ik het vooral over de financiële kant van het verhaal heb is omdat dat voor mij de belangrijkste reden zou zijn om over te stappen.

Ik zou dus ook NOOIT een 2e hands (E-)motor kopen voor woon-werk als ik geen back-up zou hebben. Want als ik naar m'n werk moet dan moet dat ding het gewoon DOEN. Anders steek ik hem in de fik. (en een elektrische scooter is een stuk lastiger te blussen dan een benzine-model })).
 
Voor het geld hoef je nu dus ook al niet meer over te stappen, zie:


Dus als je elektrisch gaat rijden moet je dat alleen doen omdat je dat echt heel graag wil, of uit ideologisch whatthefuckever.

Dus zolang de oorlog in de Oekraïne voortduurt, en de grote (echte) motor merken nog geen main-stream elektrische motorfiets op de markt hebben, en er nog geen nieuwe kerncentrales bijgebouwd zijn om co2 vrij stroom op te wekken, is het voor mij nog niet interessant om over te stappen opeen elektrisch aangedreven model.

(Denk ik)
 
Ik heb er ook aan zitten denken om een E-motor te kopen voor woon-werk, maar ik kom steeds terug op het feit dat een vergelijkbare ICE motorfiets VEEL goedkoper is in aanschaf, en dat je voor dat prijsverschil wel heel veel benzine kan kopen. Dus de terugverdientijd is vaak langer dan de levensduur van de accu.

Bijvoorbeeld: de Super-Soco TC-max kost 5.499,- en de Honda Vision 110 kost 2.849 (ja, is een scooter, maar de tc-max ook want je hoeft niet te schakelen bovendien heeft de vision nog meer vermogen ook met 6,4 Kw t.o.v. de 5,1 Kw van de TC-max)

5.499
2.849 -
_______
2.650

Stel dat de benzine over de komende zeg 5 jaar gemiddeld op 2,65 uit zou komen (wat ik niet hoop) dan zou je dus alsnog 1000 liter benzine kunnen verbruiken voordat je goedkoper uit zou zijn geweest met de TC-max
op 1000 liter zou je volgens mij op de Vision makkelijk 30.000 Km af moeten kunnen leggen (ik denk zelfs dat het verbruik dichter in de buurt van de 1 op 35 zit of nog beter maar daar heb ik geen gegevens van dus ik ga uit van het slechtste geval voor de Vision)

De accu van de TC zal waarschijnlijk na die 5 jaar met 30.00 Km wel behoorlijk aan prestaties hebben ingeleverd, terwijl de Vision (na de servicebeurten op de juiste tijden) nog wel even mee kan)

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik nu al op een moderne (2019) euro-4 motorfiets rijd met een brandstof verbruik van gemiddeld 3,7l/100 Km, waarmee ik WEL gewoon de snelweg op kan en andere leuke dingen kan doen.
Deze zou ik niet weg doen, maar deze zou dus alleen wat minder gebruikt worden (wat dus ook niet goed is voor de motor).

Hoe zien jullie dit ?
Als je perse motor, I.p.v. scooter wilt blijven rijden, dan is een Honda cbf125 ook een hele goedkope en betrouwbare oplossing.
 
Als je perse motor, I.p.v. scooter wilt blijven rijden, dan is een Honda cbf125 ook een hele goedkope en betrouwbare oplossing.
Heb ik ook naar zitten kijken inderdaad, maar het probleem met die motor is dat ik me ook daar niet veilig op zou voelen om de snelweg op te gaan mocht dat nodig zijn.
Ik heb een jaar lang op een 125cc motor woon-werk gereden waarbij ik ook een klein stukje over de snelweg moest, en geloof me dat was (vooral met tegenwind) af en toe best een hachelijke onderneming ( ik spreek echt uit eigen ervaring, en niet van horen zeggen ).
Ik ben toen overgestapt op een 500cc.
Bijkomend nadeel van een 125cc motorfiets t.o.v. een scooter is dat je bij scooter een "onderhoudsvrije" v-riem hebt, en bij een "echte" motor een kale staal op staal ketting (want voor een 125cc heb je geen o-ring/x-ring ketting), en deze gaat niet zo lang mee (6.000/8.000 Km).
Afhankelijk van hoeveel Km je rijdt per jaar loopt dat dus aardig op kan ik je melden.
Een 125 cc heeft meestal een service interval van 4.000 Km, en een 500cc van 12.000 Km. ik heb graag de service interval ongeveer gelijk aan wat ik rijd per jaar, en niet 3x per jaar naar de dealer voor een beurt (maar dat is meer een discussie voor in een ander draadje denk ik).
 
Heb ik ook naar zitten kijken inderdaad, maar het probleem met die motor is dat ik me ook daar niet veilig op zou voelen om de snelweg op te gaan mocht dat nodig zijn.
Ik heb een jaar lang op een 125cc motor woon-werk gereden waarbij ik ook een klein stukje over de snelweg moest, en geloof me dat was (vooral met tegenwind) af en toe best een hachelijke onderneming ( ik spreek echt uit eigen ervaring, en niet van horen zeggen ).
Ik ben toen overgestapt op een 500cc.
Bijkomend nadeel van een 125cc motorfiets t.o.v. een scooter is dat je bij scooter een "onderhoudsvrije" v-riem hebt, en bij een "echte" motor een kale staal op staal ketting (want voor een 125cc heb je geen o-ring/x-ring ketting), en deze gaat niet zo lang mee (6.000/8.000 Km).
Afhankelijk van hoeveel Km je rijdt per jaar loopt dat dus aardig op kan ik je melden.
Een 125 cc heeft meestal een service interval van 4.000 Km, en een 500cc van 12.000 Km. ik heb graag de service interval ongeveer gelijk aan wat ik rijd per jaar, en niet 3x per jaar naar de dealer voor een beurt (maar dat is meer een discussie voor in een ander draadje denk ik).
Ik heb een jaar of 20 geleden een periode woon werk gedaan op een Peugeot Viva city van 100 Cc tweetaktmotor. Ik pakte dan noodgedwongen 4 km snelweg. Maar inderdaad, dat voelde niet fijn.
Die was trouwens ook niet zuinig. 😂
 
Ik zou dus ook NOOIT een 2e hands (E-)motor kopen voor woon-werk als ik geen back-up zou hebben. Want als ik naar m'n werk moet dan moet dat ding het gewoon DOEN. Anders steek ik hem in de fik. (en een elektrische scooter is een stuk lastiger te blussen dan een benzine-model })).
Ik heb nog nooit een nieuwe gekocht, wel tweemaal gebruikt.

Vanwege de onbekendheid en de vooroordelen over elektrisch is de waardedaling de eerste jaren nog best hoog, daar kun je heel mooi gebruik van maken.
Mijn ervaring is dat er juist heel weinig mis is met gebruikt.
 
Er is natuurlijk een enorme range met wat onder het kopje "gebruikt" valt. Je hebt :
2 jaar oud (ex lease) met redelijk aantal Km's. :)
2 jaar oud met zo goed als geen Km's (gekocht met het idee te gaan rijden, maar toch niet aan toe gekomen).*D
5 jaar oud (ex lease) met redelijk aantal Km's.;(
10 jaar oud met redelijk veel Km's (woon werk rijder).:)
10 jaar oud met ca. 25.000 Km's (hobby/mooi weer rijder).*D
10 jaar oud met weinig Km's (gekocht met het idee te gaan rijden, maar toch niet aan toe gekomen).})

En dan de helaas meest voorkomende variant : 10 jaar oud en compleet afgeragd / slecht onderhouden.|(
Dit is waar ik meestal aan denk bij het woord "gebruikt", dus eigenlijk meer MISBRUIKT.
 
4D5C649D-568F-4C25-B92E-11CC912C162B.jpeg

FD F3.

Ziet er volwassen uit, grote wielen, motor met alleen een tandwielvertraging in de achterbrug, CBS, grote range, vier verschillende opties qua batterijen.
Is er als snorfiets, brommer en schijnbaar ook als motorscooter.

Zomaar een link, geen relatie:

 
Voor het geld hoef je nu dus ook al niet meer over te stappen, zie:


Dus als je elektrisch gaat rijden moet je dat alleen doen omdat je dat echt heel graag wil, of uit ideologisch whatthefuckever.

(Denk ik)
Dat bericht klopt niet, typisch De Telegraaf denk ik dan.

Het gaat uit van iemand die elektrisch rijdt, een nieuw duur elektriciteitsleveringscontract krijgt en toch thuis blijft laden.
Als de elektriciteitsprijs thuis hoger is dan publiek ga je toch niet meer thuis laden?!?

Publiek laden kost mij op dit moment € 0,41 per kWh, het is net een cent duurder geworden; als je dan uitrekent hoeveel dat op benzine zou zijn zit ik rond 1/3 van die kosten.
 
Bekijk bijlage 1809877
FD F3.

Ziet er volwassen uit, grote wielen, motor met alleen een tandwielvertraging in de achterbrug, CBS, grote range, vier verschillende opties qua batterijen.
Is er als snorfiets, brommer en schijnbaar ook als motorscooter.

Zomaar een link, geen relatie:


Mooi ding wel ja.
 
De Metacycle is best mooi om te zien, maar in NL niet te koop volgens mij.
Bovendien zijn de reviews die ik tot nu toe op Youtube heb kunnen vinden niet louter positief.
Vooral het oncomfortabele zadel is voor mij wel een beetje een dealbreaker.
Bovenop de onvoorspelbaarheid van de sport-mode die te pas en te onpas het vermogen ineens weg laat vallen ...
Dan lijkt mij de Ryvid Anthem een betere optie, alleen is die nog niet in volle productie EN voorlopig alleen bedoeld voor de U.S.A.
Ik geloof best dat er geweldige elektrische motorfietsen gemaakt GAAN worden, maar op dit moment .... nog net niet allemaal.
Ik denk dat we over 10 jaar allemaal (ook) een elektrische motor/scooter (naast onze ICE motor) hebben staan.
Vooral voor binnen de bebouwde kom en het woon/werk gebruik zie ik het echt wel snel gaan.
Als ik zie hoeveel van die elektrische (deel) scooters er hier 's avonds in de wijk staan, zijn we al een flink stuk verder dan de meeste mensen denken. Alleen zijn dat snor/brom-scooters en geen Motorfietsen/motorscooters.
 
Onlangs heb ik die FD F3 eens bekeken en het ziet er inderdaad helemaal niet slecht uit, veel beter en degelijker dan een heleboel andere modelletjes. Daarbij moet ik aantekenen dat het puur om een indruk gaat, ik heb er niet mee gereden en ook geen kappen verwijderd om er onder te kijken.

De batterij zit onder het zadel, normaal één kleine; er passen ook twee kleine in of één grote. Dan is er nog de optie van een grote en een kleine en daarmee schijn je echt wel een eind te komen.
Je kunt zonder problemen een volle en lege batterij aan elkaar koppelen, ze hebben de zaak zo geschakeld dat er niets mis kan gaan. Je kunt dus één batterij laden en daarna gewoon aansluiten naast de andere.
Mijn vermoeden is dat je normaal rijdt op de volste batterij en dat die beide pas elektrisch gekoppeld worden als de spanningen gelijk zijn waarna je twee batterijen parallel hebt.

Er wordt geschermd met de merknaam “Nipponia”, zou uit Griekenland komen. Wat Nipponia is weet ik niet, misschien een holding want de scooter komt in z’n geheel uit China. Staat gewoon op de site FDmotors.cn
 
Terug
Bovenaan Onderaan